Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Vrijgave gebruik HSV binnen kerkelijke activiteiten:

Korte termijn
14
25%
Middellange termijn
17
30%
Lange termijn
7
12%
Nooit
19
33%
 
Totaal aantal stemmen: 57

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door deschpin »

Ukkie schreef:Bevindelijke prediking en ruim evangelie hoeft geen tegenstelling te zijn als het goed is.
over de genoemde bevindelijke "waarheid" kun je echter een forum vullen :D
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door deschpin »

Geytenbeekje schreef:
Charles schreef:Ik kwam deze tegen op Twitter. Is wel zo.

Tip van iemand die vanuit de PKN in de Gergem is gekomen: alles wat je aan de Gergem zou willen veranderen hebben ze daar allang voor je uitgevonden.
Zijn er veel mensen die van PKN naar GG gaan ?
Veel meer andersom heb ik het idee.
HHK is ook een veelgekozen nieuw (tussen) station.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Dat denk ik ook, één of twee generaties verder.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef: Niet altijd, men is de bevindelijke waarheid wel eens zat, en dan wil men wat ruimer, een 'ruim evangelie' heet dat geloof ik.
Er zullen zeker mensen zijn die weggaan bij de GerGem omdat ze makkelijker willen leven.
Er zijn er echter ook die weggaan bij de GerGem vanwege een gebrek aan het ruime evangelie. Gods Woord ís Evangelie, ís ruim. En daar moet volop uit gepredikt worden. Ruim gepredikt.

Het is een groot wonder dat God naar mensen zoals wij omkijkt.
Het is ook een groot wonder dat God niet denkt zoals wij. Gelukkig maar, als het aan ons lag werd er bijna niemand zalig.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door FlyingEagle »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Dat denk ik ook, één of twee generaties verder.
Als het al gebeurd dan duurt het denk ik nog veel langer, de GG komt van veel verder dan de GKV. Dus dan doe je langer over veranderingen m.i.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:
Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Dat denk ik ook, één of twee generaties verder.
Als het al gebeurd dan duurt het denk ik nog veel langer, de GG komt van veel verder dan de GKV. Dus dan doe je langer over veranderingen m.i.
Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef: Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Dat wil ik best geloven, maar ik kijk dan altijd terug, hoe is dat decenia geleden gegaan. Is er echt zoveel veranderd sinds ik noem maar wat, de jaren 50/60? En dan heb ik het over fundamentele standpunten. En waarom zouden die veranderingen nu sneller gaan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
FlyingEagle schreef:
Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Dat denk ik ook, één of twee generaties verder.
Als het al gebeurd dan duurt het denk ik nog veel langer, de GG komt van veel verder dan de GKV. Dus dan doe je langer over veranderingen m.i.
Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Geheel eens Bezorgd, die besmetting bemerken we nu al bij ons en de onzen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:
Bezorgd schreef: Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Dat wil ik best geloven, maar ik kijk dan altijd terug, hoe is dat decenia geleden gegaan. Is er echt zoveel veranderd sinds ik noem maar wat, de jaren 50/60? En dan heb ik het over fundamentele standpunten. En waarom zouden die veranderingen nu sneller gaan?
In de jaren 50 liepen Katholieken nog met hoedjes op naar de kerk. En was er in Roomse dorpen zondagsrust. Veel moeders waren thuis voor de kinderen, ook bij onkerkelijken. En was een homo relatie een bijzonderheid.
Wat ik er mee wil zeggen: Ja de veranderingen wat betreft het gelijkheidsdenken gaan (nog) veel harden dan de afgelopen 50 jaar.

Denk maar aan het gender debat. En hoe schokkend nu ook, uiteindelijk gaan we er aan wennen.
De gestage druppel..
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:Nog interessanter is de vraag hoe de GG en breder, onze gezindte, over 25 jaar denkt over de vrouw in het ambt en geaccepteerde homoseksuele praxis binnen de gemeente.
Ik ben nl bang dat dit onderwerpen zijn die ook voet aan de grond krijgen op middellange/ lange termijn.
Dat denk ik ook, één of twee generaties verder.
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
FlyingEagle schreef:
Als het al gebeurd dan duurt het denk ik nog veel langer, de GG komt van veel verder dan de GKV. Dus dan doe je langer over veranderingen m.i.
Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Geheel eens Bezorgd, die besmetting bemerken we nu al bij ons en de onzen.
Zeker. Ik merk zelf ook dat je geïnfecteerd wordt door de tijdsgeest en je genuanceerder spreekt over zaken die bij onze ouders nog totaal anders lagen. Neem bv hoe we tegenwoordig al anders tegen echtscheiding aan kijken. Of ongetrouwde stelletjes die samen op vakantie gaan. Omgaan met media. Etc etc. En juist die media dringen een agenda op, die ongemerkt meer en meer geaccepteerd worden, ook door ons.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef:
FlyingEagle schreef:
Bezorgd schreef: Ik hoop met je mee.
Maar ik ben bang dat je verstelt zult staan hoe jou kinderen, of je kinds kinderen zullen denken, die opgegroeid zijn in deze snel veranderende wereld. En besmet zullen raken met de tijdsgeest.
Dat wil ik best geloven, maar ik kijk dan altijd terug, hoe is dat decenia geleden gegaan. Is er echt zoveel veranderd sinds ik noem maar wat, de jaren 50/60? En dan heb ik het over fundamentele standpunten. En waarom zouden die veranderingen nu sneller gaan?
In de jaren 50 liepen Katholieken nog met hoedjes op naar de kerk. En was er in Roomse dorpen zondagsrust. Veel moeders waren thuis voor de kinderen, ook bij onkerkelijken. En was een homo relatie een bijzonderheid.
Wat ik er mee wil zeggen: Ja de veranderingen wat betreft het gelijkheidsdenken gaan (nog) veel harden dan de afgelopen 50 jaar.

Denk maar aan het gender debat. En hoe schokkend nu ook, uiteindelijk gaan we er aan wennen.
De gestage druppel..
hm, ja misschien heb je daarin wel gelijk...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Denk maar aan het gender debat. En hoe schokkend nu ook, uiteindelijk gaan we er aan wennen.
De gestage druppel..
Ik ben het grotendeels met je eens.

Maar ik zat net een fragment terug te kijken van Op1 van gisterenavond. Joost Eerdmans en Annabel Nanninga willen een nieuwe partij oprichten. Een soort FvD 2.0, maar dan zonder Thierry Baudet.

En juist zo'n rechtse partij hekelt ook zaken als het genderdebat en allerlei andere vergelijkbare zaken.

Wat ik daarmee wil zeggen: als er de komende decennia een politiek rechts kabinet aan de macht komt, kan het toch nog wel eens anders gaan dan eerst gedacht. Dat zie je in de VS ook wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[ Dat zie je in de VS ook wel.
Dan heb je dit niet gezien zeker?

https://twitter.com/MattWalshBlog/statu ... 8372329476
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat dat zo is. Ik verwacht dat de dogmatiek van de Gereformeerde Gemeenten nog verder zal radicaliseren, en dat de oprechte pogingen van predikanten om klassieke opvattingen te houden over homoseksualiteit en de openstelling van ambten voor de zusters van de gemeente (maar daar twijfel ik meer) uiteindelijk vergeefs zullen zijn. Dat hangt samen met de algemene ontwikkeling van verdergaande adaptie en normalisering in het dagelijks leven en daar tegenover conservatisme in de godsdienstbeleving in engere zin. Je ziet nu al dat men eigenlijk niet in staat is om op een behoorlijk niveau het gesprek over maatschappelijke en culturele ontwikkelingen aan te gaan. De Saambinder staat vol met artikelen die aan een sermoen voor een rooms-katholieke kerkgemeenschap doen denken.

Het ligt er ook aan in hoeverre mensen werkelijk gelovig zullen zijn in de Gereformeerde Gemeenten. Ongelovigen zijn minder geneigd tot verandering dan mensen met een levend geloof. Dat past ook bij een dode orthodoxie, die verandert niet in relatie tot de tijd. Daarmee zeg ik zeker niet dat bezorgde mensen op dit forum geen levend geloof hebben, verre van dat. Ik zeg wel dat cultureel conservatisme beter gedijt bij een gestold waarheids- en ervaringsbegrip.

Anderzijds denk ik dat zeker in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten de opvattingen over de rol van vrouwen en over homo's vrijwel alleen verschuiven op grond van wereldgelijkvormigheid, niet op grond van hernieuwde studie van de heilige Schrift. Dat is heel anders dan in delen van de CGK en in de GKV, waar ook daadwerkelijk een iets andere hermeneutische benadering is gekozen, waarmee de betrokkenen zowel aan de cultuur als aan de openbaring van God recht willen doen. Daarmee zeg ik niet dat de wereldgelijkvormigheid daar minder is. Dat zal eerder andersom zijn, gezien de relatieve openheid naar de omringende cultuur.

Een kerk die zich van de openbaring van God niets aantrekt, heeft geen bestaansrecht. Een kerk die zich niet verhoudt tot de culturele ontwikkelingen, heeft dat evenmin. Trouwen met de tijdgeest levert niets goeds op, maar de tijdsgeest negeren, evenmin.

Het is dus een gevaarlijk experiment. In sociologische zin kunnen de conservatieve groeperingen voor zolang het duurt relatief lang ongeschonden voortbestaan. Dat is ook wat dr. C.S.L. Jansen steeds betoogt. De vraag is alleen wat de offers daarin zijn. Het zou kunnen zijn dat onderhuids de opvattingen rustig verschuiven, totdat er zonder enige bezinning een massaal ander gevoelen blijkt te zijn, waarin de gehele groepering los blijkt te staan van de opvattingen van de vooraanstaande geloofsuitleggers.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Veranderingen binnen de Gereformeerde Gemeente

Bericht door Bezorgd »

Rare insteek DDD, maar goed dat weet je.

Iets anders, er is sinds vandaag ook christenvervolging in Nederland.
Dr P de Vries is aan de VU op non actief gesteld vanwege zijn niet aflatende stellingname tegen de gendergekte.

Wat erg..
Plaats reactie