Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Omdat de Bijbel dat doet.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Natuurlijk is dit afkomstig vanuit de Bijbel, maar ik krijg niet de indruk dat separatie in de Bijbel zo groot is, als het door sommigen hier wordt gemaakt. Waarom de nadruk leggen op separeren? Is een preek niet compleet als er niet wordt gesproken over separeren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Omdat de Bijbel dat doet.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Natuurlijk is dit afkomstig vanuit de Bijbel, maar ik krijg niet de indruk dat separatie in de Bijbel zo groot is, als het door sommigen hier wordt gemaakt. Waarom de nadruk leggen op separeren? Is een preek niet compleet als er niet wordt gesproken over separeren?
Er moet niet gesproken worden over separeren, dat moet de grondhouding van de prediking zijn. Zoals ik citeerde uit het doopsformulier. Er moet een wónder gebeuren of gebeurd zijn met de hoorders! Als dat niet meer klinkt, is de gemeente ten dode opgeschreven.
En ik ben het absoluut niet met je eens dat separatie in de Bijbel niet groot is. Of het moet een definitiekwestie zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
Ik begrijp die nadruk op dat separeren niet zo goed. Waarom is het zo van belang om dit te benadrukken?
Omdat je dan lauwheid krijgt.
Ook dagelijkse bekering is van belang
Separatie moet wel goed passen in de context, juist dan is het goed om dit te bewaren in het hart
losse flodders schiet niemand wat mee op.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
Ik begrijp die nadruk op dat separeren niet zo goed. Waarom is het zo van belang om dit te benadrukken?
Omdat je dan lauwheid krijgt.
Ook dagelijkse bekering is van belang
Separatie moet wel goed passen in de context, juist dan is het goed om dit te bewaren in het hart
losse flodders schiet niemand wat mee op.
Het gaat wel over meer dan 'dagelijkse bekering' wat mij betreft. En zoals gezegd: separatie is de grondhouding. Dat is iets anders dan dat het goed moet passen in de context.
Het spreekt vanzelf dat een preek over 'Troost, troost Mijn volk' een andere preek is dan over 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Maar ook in de preek over de eerste tekst mag geen onbekeerde getroost worden buiten Christus. En als we net doen alsof er allemaal mensen in de kerk zitten die in Christus zijn, zijn we echt niet Bijbels bezig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
Ik begrijp die nadruk op dat separeren niet zo goed. Waarom is het zo van belang om dit te benadrukken?
Omdat je dan lauwheid krijgt.
Ook dagelijkse bekering is van belang
Separatie moet wel goed passen in de context, juist dan is het goed om dit te bewaren in het hart
losse flodders schiet niemand wat mee op.
Het gaat wel over meer dan 'dagelijkse bekering' wat mij betreft. En zoals gezegd: separatie is de grondhouding. Dat is iets anders dan dat het goed moet passen in de context.
Het spreekt vanzelf dat een preek over 'Troost, troost Mijn volk' een andere preek is dan over 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Maar ook in de preek over de eerste tekst mag geen onbekeerde getroost worden buiten Christus. En als we net doen alsof er allemaal mensen in de kerk zitten die in Christus zijn, zijn we echt niet Bijbels bezig.
De oproep tot bekering moet altijd klinken...
Ook wat wel bij Christus hoort en wat niet...
Dat zie ik in de brieven en in de brieven aan de zeven gemeenten terug.
Hoewel Paulus de gemeente zo aanspreekt:
 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
Schrijft hij toch:
 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

deschpin schreef:
Rh1990 schreef:n.
Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Dat mis ik ook in de bijbel; ik lees daar dat Jezus mensen redt en niet de dosis separatie en bevinding.
Wilt gijlieden ook niet weg gaan?
Niet een iegelijk die tot Mij zegt Heere Heere etc.
Er zijn zat stukken in de Bijbel waar er gesepareerd wordt. Gelukkig hebben andere dat ook al duidelijk gemaakt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Isala schreef:
DDD schreef:De bijbel zegt alleen dat omwille van de uitverkorenen de dagen verkort worden. Dat lijkt min of meer het tegenovergestelde.
Dat gaat over de grote verdrukking (Mattheus 24: 21 en 22). Wij leven daar nog niet in, want DE antichrist (als persoon) is nog niet geopenbaard.
De Heere kan in Zijn genade voor onze waarneming de genadetijd laten voortduren, maar in Zijn genade kan hij ook de dagen verkorten, om in de grote verdrukking Zijn kinderen tegemoet te komen, en aan alle gruwelen een einde te maken.
Die grote verdrukking was duidelijk de belegering van Jeruzalem en verwoesting van de tempel.
Hebt u wel eens iets gehoord over wat "Profetie in perspectief" is? Dit gaat vloeiend over in de laatste dingen van de tijd. Zo zijn er van vele profetieën meerdere vervullingen.
Men wil het weten of men verwerpt dat moedwillig. Want weten kunnen we dat zeker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

..even weer eens een paar dagen wat minder op Refoforum gekeken, en me nu vreselijk aan het verbazen...

Aan iedereen mag en moet het heil verkondigd worden. In Christus. En buiten Christus is er dus niets. Dat is separerend. Verder niets. Ben je in Christus? Dan zit je goed. Zo niet: dan zit je fout.
Leidt dat tot lauwheid? Als je daar 'ja' op denkt te antwoorden, lees dan de Heidelbergse Catechismus er maar eens over na. Is dat bevindelijk? Geen idee. Maar het is het evangelie.
Pleiten op je doop niet goed?

..even weer op mijn stoel gaan zitten, was daar van verbazing vanaf gerold...


Natuurlijk mag je pleiten op je doop. Als je dat niet kan, waarom ben je dan gedoopt?
Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus.
Daarom worden wij gedoopt in de Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heilige Geestes.
Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, often onzen beste keren wil.
En als wij in de Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
En wie dit niet gereformeerd genoeg vindt, moet de Dordtse Leerregels eens goed doorlezen. Daar waar het gaat over de zekerheid die gelovigen mogen hebben. Je zekerheid zit niet in bevinding of een bekeringsgeschiedenis. Die komt voort uit het geloof. En dat geloof kan je herkennen. Het sacrament bevestigt dat: God wil het geven. Geloof het, neem het aan, en Hij zal het geven. En nee, dat is niet remonstrants. Want terecht wordt gezegd dat .. (lezen, mensen, lezen die Dordtse Leerregels!!!!).

Is dat bevindelijk? Zo niet, dan ben ik blij dat de PKN niet bevindelijk is.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Ukkie »

Marco schreef:..even weer eens een paar dagen wat minder op Refoforum gekeken, en me nu vreselijk aan het verbazen...

Aan iedereen mag en moet het heil verkondigd worden. In Christus. En buiten Christus is er dus niets. Dat is separerend. Verder niets. Ben je in Christus? Dan zit je goed. Zo niet: dan zit je fout.
Leidt dat tot lauwheid? Als je daar 'ja' op denkt te antwoorden, lees dan de Heidelbergse Catechismus er maar eens over na. Is dat bevindelijk? Geen idee. Maar het is het evangelie.
Pleiten op je doop niet goed?

..even weer op mijn stoel gaan zitten, was daar van verbazing vanaf gerold...


Natuurlijk mag je pleiten op je doop. Als je dat niet kan, waarom ben je dan gedoopt?
Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus.
Daarom worden wij gedoopt in de Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heilige Geestes.
Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, often onzen beste keren wil.
En als wij in de Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
En wie dit niet gereformeerd genoeg vindt, moet de Dordtse Leerregels eens goed doorlezen. Daar waar het gaat over de zekerheid die gelovigen mogen hebben. Je zekerheid zit niet in bevinding of een bekeringsgeschiedenis. Die komt voort uit het geloof. En dat geloof kan je herkennen. Het sacrament bevestigt dat: God wil het geven. Geloof het, neem het aan, en Hij zal het geven. En nee, dat is niet remonstrants. Want terecht wordt gezegd dat .. (lezen, mensen, lezen die Dordtse Leerregels!!!!).

Is dat bevindelijk? Zo niet, dan ben ik blij dat de PKN niet bevindelijk is.
Mooi en helder omschreven Marco. Dankjewel.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Christen »

.
Laatst gewijzigd door Christen op 07 jan 2021, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Susanna »

Adagio schreef:
Marco schreef:Waren de reformatoren reformatorisch?
Als de reformatoren niet reformatorisch waren, was de zondares uit Lukas 7 dat ook niet. Zij had geen spat behoefte om te roepen dat des Heeren tempel, des Heeren tempel, deze was. En zij had nog niet gehoord van de Sola's van de reformatie en kon die dus ook niet napraten of nabootsen, maar de vrucht van de vergeving van zonde, nl. de liefde, was duidelijk openbaar gekomen (dien weinig vergeven wordt, die heeft weinig lief.)

"En een der farizeeën bad Hem dat Hij met hem ate; en ingegaan zijnde in des farizeeërs huis, zat Hij aan. En zie, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande dat Hij in des farizeeërs huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter aan Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. En de farizeeër die Hem genood had, zulks ziende, sprak bij zichzelven, zeggende: Deze, indien Hij een profeet was, zou wel weten wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares."

Zou die vrouw die leer niet lief krijgen, waar de zondaar vernederd, en God verhoogd wordt; waar een vijand met God verzoend wordt? Dan was daar in het verleden een vrouw die gevonnist was en terecht gesteld moest worden. Zij sprak dat zij het disputeren over de waarheid aan de geleerden overliet, maar het lijden ervoor mocht zij wel zelf blijmoedig doen. Zij zal David wel gelijk geven: "Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag." Als die mensen op hun plek zijn, zijn ze er niet op uit om een kerk als een toren van Babel te bouwen, maar willen ze gehoorzamen aan Paulus' vermaning: "O Timótheüs, bewaar het pand u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel roepen en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap".
Ik vind dit een mooi stukje. Met deze toevoeging. De Joodse vrouw leerde Hem zien als de Messias en had Hem lief. Hij vergaf haar haar zonden. Maar ze kreeg hierdoor geen andere leer lief. Ze was Joods en keerde en door de Messias keerde ze terug naar de Joodse leer. Wat is er meer Joods dan te geloven in de angverwachte Joodse Verlosser die gekomen bleek te zijn? Er staat niet dat ze gedoopt werd. Misschien later met de Pinksterdag?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Adagio »

Pleiten op je doop niet goed?
..even weer op mijn stoel gaan zitten, was daar van verbazing vanaf gerold...
Natuurlijk mag je pleiten op je doop. Als je dat niet kan, waarom ben je dan gedoopt?
Omdat het een bevel Gods is. Om de afwassing van de zonden door Jezus Christus te verzegelen, wordt er gedoopt in de Naam van een drie-enig God.
Ik hoor overigens weinig over het pleiten op het Avondmaal? In de Bijbel kun je wel lezen over het pleiten op de besnijdenis.

In het doopformulier (ook in HC zondag 27) is er de gedachte dat allen die de zichtbare kerk vormen, naar de kern collectief als de gelovigen worden aangesproken. Maar bedenk daarbij, wat Paulus schrijft in 1 Korinthe 10: allen onder de wolk, allen door de zee doorgegaan, allen in Mozes gedoopt in de wolk en de zee, allen dezelfde geestelijke spijze gegeten en dezelfde geestelijke drank gedronken, want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde, en de steenrots was Christus. Maar in het meerderdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad. Ook de nieuwtestamentische gemeente bestaat uit koren en (het meerderdeel?) kaf. Maar toch wordt zij aangesproken wat zij naar haar wezen zij: de gemeente des Heeren. Daar worden de goederen van het verbond der genade betekend en verzegeld.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

Adagio schreef: In de Bijbel kun je wel lezen over het pleiten op de besnijdenis.
Kan je aangeven waar het staat, en in welk verband?
Hora est!
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

Marco schreef:..even weer eens een paar dagen wat minder op Refoforum gekeken, en me nu vreselijk aan het verbazen...

Aan iedereen mag en moet het heil verkondigd worden. In Christus. En buiten Christus is er dus niets. Dat is separerend. Verder niets. Ben je in Christus? Dan zit je goed. Zo niet: dan zit je fout.
Leidt dat tot lauwheid? Als je daar 'ja' op denkt te antwoorden, lees dan de Heidelbergse Catechismus er maar eens over na. Is dat bevindelijk? Geen idee. Maar het is het evangelie.
Pleiten op je doop niet goed?

..even weer op mijn stoel gaan zitten, was daar van verbazing vanaf gerold...


Natuurlijk mag je pleiten op je doop. Als je dat niet kan, waarom ben je dan gedoopt?
Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus.
Daarom worden wij gedoopt in de Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heilige Geestes.
Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, often onzen beste keren wil.
En als wij in de Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
En wie dit niet gereformeerd genoeg vindt, moet de Dordtse Leerregels eens goed doorlezen. Daar waar het gaat over de zekerheid die gelovigen mogen hebben. Je zekerheid zit niet in bevinding of een bekeringsgeschiedenis. Die komt voort uit het geloof. En dat geloof kan je herkennen. Het sacrament bevestigt dat: God wil het geven. Geloof het, neem het aan, en Hij zal het geven. En nee, dat is niet remonstrants. Want terecht wordt gezegd dat .. (lezen, mensen, lezen die Dordtse Leerregels!!!!).

Is dat bevindelijk? Zo niet, dan ben ik blij dat de PKN niet bevindelijk is.
Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Zita »

Rh1990 schreef: Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Hoeveel PKN-preken heb je beluisterd? Bovendien: als die preken allemaal zo slecht zijn, waarom blijf je ze dan luisteren?

Overigens herken ik best wel wat van wat je zegt. Maar je toon is nogal onprettig aanvallend.
Veel PKN'ers die ik ken hebben best wel zorgen over hun kerkgenootschap en de prediking daarin. Binnen de Gereformeerde Bond zijn best wel verschuivingen merkbaar. De toe-eigening van het heil komt in preken karig aan de orde. Verbondsautomatisme ligt op de loer. Separatie ontbreekt nogal eens. Ik weet het allemaal wel. Maar toch: je hebt het over de kerk van deze mensen. Die mensen voelen zich mèt al die zorgen en al die vragen toch verbonden met hun kerk. Dan is het echt erg onprettig als iemand van buitenaf even komt roeptoeteren hoe fout het allemaal is.
Vergelijk het maar met iemand die even komt vertellen wat er allemaal mis is met je moeder. Natuurlijk: je ziet zelf ook haar fouten wel. Maar een ander moet dat niet komen vertellen, en zeker niet op zo'n toon.
Plaats reactie