Beroepingswerk discussie [5]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)
Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).

Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
Schuldig door associatie dus? Of heb je werkelijk onderzocht of deze predikant voor vrouwen in het ambt is, en heb je dus een onderbouwde mening?

"Het lijkt me dat" vind ik een erg zwak argument. Lijkt een beetje op roeptoeteren.
Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, zegt Jantje. Dus helemaal nog geen schuldigstelling. Dus je eigen argumentatie is zwak, Forummer.
Ik heb me inderdaad zo zorgvuldig mogelijk uitgedrukt. Maar het lijkt me wel logisch, als je als gemeente Hilversum zijnde, je zo duidelijk uitspreekt vóór de vrouw in het ambt, dat je dan geen dominee beroept die fel tegen de openstelling voor het ambt voor vrouwen is.

Dat is hetzelfde als dat men in een GG ter linkerzijde een dominee ter rechterzijde gaat beroepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Ik heb me inderdaad zo zorgvuldig mogelijk uitgedrukt. Maar het lijkt me wel logisch, als je als gemeente Hilversum zijnde, je zo duidelijk uitspreekt vóór de vrouw in het ambt, dat je dan geen dominee beroept die fel tegen de openstelling voor het ambt voor vrouwen is.

Dat is hetzelfde als dat men in een GG ter linkerzijde een dominee ter rechterzijde gaat beroepen.
Toch gebeurt het wel eens dat in een bepaalde gemeente een dominee beroepen wordt, die er totaal niet bij lijkt te passen. En dan neemt zo'n predikant zo'n beroep ook nog wel eens aan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk
Berichten: 5461
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

https://www.cgkgravendeel.nl/wiewijzijn/predikant

Ik heb dit(zeg ik als GGiN-er) met interesse gelezen. Over z'n preken werd ik minder enthousiast en de hele entourage er om heen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:https://www.cgkgravendeel.nl/wiewijzijn/predikant

Ik heb dit(zeg ik als GGiN-er) met interesse gelezen. Over z'n preken werd ik minder enthousiast en de hele entourage er om heen.
Volgens mij is de schrijver een ex-collega van mijn broer. Die heeft in het Drentse Beilen bij FrieslandCampina gewerkt. Die man heeft volgens mij ook preekconsent en ieder geval dezelfde naam.

Even toevoegen, ik denk dat ik toch mis ben, want volgens mij was zijn voornaam Jan, wel dezelfde familienaam. En hij woonde volgens mij in Onstwedde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Jantje schreef:Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).

Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
Schuldig door associatie dus? Of heb je werkelijk onderzocht of deze predikant voor vrouwen in het ambt is, en heb je dus een onderbouwde mening?

"Het lijkt me dat" vind ik een erg zwak argument. Lijkt een beetje op roeptoeteren.
Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, zegt Jantje. Dus helemaal nog geen schuldigstelling. Dus je eigen argumentatie is zwak, Forummer.
Ik heb dat anders opgevat. De stelling dat het Jantje lijkt dat de betreffende predikant niet tegen vrouwen in het ambt is, is mijns inziens sterker aanwezig dan het vervolg 'als dat inderdaad zo blijkt te zijn'. Maar, dat is mijn fout, ik heb dat dus verkeerd opgevat. Dat ik enigszins allergisch ben voor ongefundeerde veroordelingen zal daaraan meegewerkt hebben.

Sorry Jantje.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:
Jantje schreef:Ik heb me inderdaad zo zorgvuldig mogelijk uitgedrukt. Maar het lijkt me wel logisch, als je als gemeente Hilversum zijnde, je zo duidelijk uitspreekt vóór de vrouw in het ambt, dat je dan geen dominee beroept die fel tegen de openstelling voor het ambt voor vrouwen is.

Dat is hetzelfde als dat men in een GG ter linkerzijde een dominee ter rechterzijde gaat beroepen.
Toch gebeurt het wel eens dat in een bepaalde gemeente een dominee beroepen wordt, die er totaal niet bij lijkt te passen. En dan neemt zo'n predikant zo'n beroep ook nog wel eens aan.
Wel eens ja, de laatste keer was juni 2017... :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Sorry Jantje.
Dank!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Ik vind dat het heel passend is om preken te bespreken van een ietwat andere ligging dan je zelf bent. Dus ik ben het niet met Jantje en Ad Anker eens. In een leeskring lees je ook niet alleen boeken waarmee je het eens bent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik vind dat het heel passend is om preken te bespreken van een ietwat andere ligging dan je zelf bent. Dus ik ben het niet met Jantje en Ad Anker eens. In een leeskring lees je ook niet alleen boeken waarmee je het eens bent.
In een leeskring bepaal je wellicht samen welk boek je kiest, dat ligt hier anders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind dat het heel passend is om preken te bespreken van een ietwat andere ligging dan je zelf bent. Dus ik ben het niet met Jantje en Ad Anker eens. In een leeskring lees je ook niet alleen boeken waarmee je het eens bent.
Dat betekent heel eenvoudig dat jij bijvoorbeeld een preek luistert van ds. Beens en ik van ds. Vreugdenhil. Dat versta ik onder 'een ietwat andere ligging'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Voor zover dat een naam mag hebben, is dat inderdaad 'ietwat'. En zo geldt dat in dit geval ook. Het gaat allemaal om marginale verschillen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Voor zover dat een naam mag hebben, is dat inderdaad 'ietwat'. En zo geldt dat in dit geval ook. Het gaat allemaal om marginale verschillen.
Prima. Fijn dat jij dit ook onderstreept. Maar volgens mij snap je best dat je verder nu flink aan het bagatelliseren ben, vriend.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 dec 2020, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Ik vind het niet prettig dat je mijn integriteit in twijfel trekt.

Ik heb vooralsnog geen aanleiding om te denken dat er wezenlijke verschillen zijn, uitgezonderd het smaldeel binnen de gereformeerde gemeenten dat het welgemeend aanbod van Gods genade ontkent. Maar dat gebeurt in de CGK niet, voor zover ik weet. In vergelijking daarmee is het meeste bijzaak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het niet prettig dat je mijn integriteit in twijfel trekt.
Dat doe ik ook niet.
DDD schreef:Ik heb vooralsnog geen aanleiding om te denken dat er wezenlijke verschillen zijn, uitgezonderd het smaldeel binnen de gereformeerde gemeenten dat het welgemeend aanbod van Gods genade ontkent. Maar dat gebeurt in de CGK niet, voor zover ik weet. In vergelijking daarmee is het meeste bijzaak.
Ik ken geen smaldeel binnen de GG dat het aanbod van Gods genade ontkent.

En verder klopt het helemaal niet. Er zijn zulke levensgrote verschillen binnen de CGK, die zijn veel groter dan in de GG. Vandaag dat ik ook expres twee namen noemde uit de GG. Daar zit wel een accentverschil in, maar verder niet. Binnen de CGK is dat helaas wel anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jan Vogel »

Hoe ga je om met iemand die mogelijk anders denkt? Zoals een melaatse uit de tijd van de Heere Jezus?
Deze dominee, waar de meesten van ons niet zoveel van weten, en zijn preken, worden op grond van een aantal aannames en een paar kleine onderzoeken buiten het forum gehouden, omdat het te ver buiten ons veilige Refoforum gevoel ligt.
Dus we gaan hem negeren en ver bij ons vandaan houden.
Gesloten