Beroepingswerk discussie [5]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door HHKtE »

NorahLinde schreef:Het valt mij op dat Ds. Raveling (CGK) op dit moment 4 beroepen heeft ontvangen. Als je als kandidaat meerdere beroepen krijgt is dat nog niet zo heel vreemd, al is ook dat al best veel, maar 4 beroepen naar 1 predikant, vind ik toch opmerkelijk.
Ik ken hem niet, maar ben dan toch benieuwd of hij een uitzonderlijk begaafd prediker is?

Nb. Binnen de GG weet ik dat er wel (veel) meer beroepen op een predikant/kandidaat worden uitgebracht, maar binnen de CGK is dit meen ik toch wel uitzonderlijk...
Kloptja en dan ook nog allemaal tegelijk.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Hij is pas net beroepbaar toch? En er zijn maar weinig predikanten van zijn richting, wellicht.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:Hij is pas net beroepbaar toch? En er zijn maar weinig predikanten van zijn richting, wellicht.
Nee ruim 4 jaar dus niet net beroepbaar.
Maar hij neemt beroepen in overweging en er zijn meerderen die dit niet eens doen omwat voor reden dan ook.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door NorahLinde »

HHKtE schreef:
DDD schreef:Hij is pas net beroepbaar toch? En er zijn maar weinig predikanten van zijn richting, wellicht.
Nee ruim 4 jaar dus niet net beroepbaar.
Maar hij neemt beroepen in overweging en er zijn meerderen die dit niet eens doen omwat voor reden dan ook.
Op zich wel 'net', binnen 3 jaar niet beroepen en in je 1e gemeente -waar hij nu staat- wordt de 'fatsoensregel' 4 jaar aangehouden. Zo bekeken is hij nu net weer beroepbaar.
Ik ken er in de CGK niet veel die geen beroep in overweging nemen overigens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)
Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).

Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door FlyingEagle »

Het kan geen kwaad Jantje om eens buiten je eigen ‘bubbel’ te luisteren. Ben wel nieuwsgierig geworden dus zal deze week eens een preek van hem gaan luisteren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)
Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).

Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
Klopt Jantje. Dat zou voor hier een brug te ver zijn. Maar ik zag ook een knipoog bij DDD. Hij zal dit zelf ook begrijpen.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jan Vogel »

Hypothetisch gezien is het mogelijk dat ds. Raveling een beroep aanneemt naar bijv. Noordscheeschut of in zijn huidige gemeente blijft. Mag je dan (over een paar weken) wel een preek van hem luisteren. Het is bijna hilarisch... Toch moet ik ook denken aan wat er staat in Matt. 7:1 en verder.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8975
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door J.C. Philpot »

Jan Vogel schreef:Toch moet ik ook denken aan wat er staat in Matt. 7:1 en verder.
Dat lijkt me 1 van de meest misbruikte teksten uit de bijbel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Het is nooit zo geweest dat op dit forum alleen artikelen, boeken of preken zouden mogen worden besproken uit de doelgroep van Refoforum. Dat zou dus een aanscherping van het beleid zijn, en is al helemaal niet iets dat ik op voorhand zou moeten begrijpen. Integendeel, ik zou dat een heel dom idee vinden.

Overigens beweer ik daarmee niet dat deze predikant niet binnen de doelgroep van Refoforum zou passen, want dat kan ik niet beoordelen.

Maar natuurlijk kan Helma als topicstarter en -regelaar wel vinden dat bepaalde preken niet passen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Voor zover ik hem ken, is ds. Raveling niet een voorstander van vrouw in het ambt. Hoewel hij wel overal preekt, waar men hem vraagt, ongeacht welke zonde of dwaling er in zo’n gemeente heerst.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door luisteraar »

Een beroep in overweging hebben of zelfs aannemen van een gemeente waar de ambten open staan voor vrouwen is helemaal niet hetzelfde als voor vrouwen in het ambt zijn. Predikant zijn van een gemeente waar de kansel gesloten is voor vrouwen betekent overigens ook niet dat je tegen de vrouw in het ambt bent.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Klopt ik heb hem in mijn vorige gemeente een paar keer gehoord en toen was hij nog maar net predikant en vond hem erg prettig.
Jantje schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Ja, hij is inderdaad een begaafd prediker en een sympathieke jongeman.
Misschien leuk voor de preekluisterkring;-)
Ik zie anders dat hij ook een beroep heeft uit de CGK/GKV-gemeente De Verbinding in Hilversum. En laat dat nou net een gemeente zijn die vrouwen in het ambt wil bevestigen (en dat inmiddels misschien al heeft gedaan).

Het lijkt me dat deze predikant daar dan ook geen bezwaren tegen heeft. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, horen zijn preken ook niet thuis in de Preekluisterkring. Ik kan het helaas niet anders zeggen.
Is dat niet heel kort door de bocht en te snel geconcludeerd?
Gesloten