Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Online
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Maakt dat verschil? Misschien is het een breed geaccepteerd kwaad.
Maar als je bepaalde accenten niet wilt horen en niet Bijbels vindt of liever dominees hebben waar je van overtuigd bent dat die wat Bijbelser zijn dan kan dat toch.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Als je je eigen zin graag doordrijft, kan dat inderdaad. Maar daarmee scheid je wat God heeft samengevoegd, en daar moeten heel goede redenen voor zijn.

Maar goed, er zijn kerkverbanden gebaseerd op 'geestelijke herkenning'. Met dat soort mensmiddelpuntige criteria kom je nooit in de buurt van Gods geopenbaarde wil hierover.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Als je je eigen zin graag doordrijft, kan dat inderdaad. Maar daarmee scheid je wat God heeft samengevoegd, en daar moeten heel goede redenen voor zijn.

Maar goed, er zijn kerkverbanden gebaseerd op 'geestelijke herkenning'. Met dat soort mensmiddelpuntige criteria kom je nooit in de buurt van Gods geopenbaarde wil hierover.
Dan moet je ook wel naar de kerk gaan ook als er een dominee is die je wat minder zint DDD :D
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik doe mijn best om dat op te brengen inderdaad. Daar zou ik normaal gesproken helemaal geen moeite mee hebben, overigens. Nooit gehad ook, totdat een groot deel van de gemeente feitelijk is weggewerkt naar de CGK en PKN. Maar het probleem is dan kerkpolitiek, althans in eerste instantie.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ja.
Dat doen alleen (O) GGiN kerken
Wat bedoel je?
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ja.
Dat doen alleen (O) GGiN kerken
Wat bedoel je?
Jullie gemeente nodigt iedere GGiN predikant uit toch ?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:
Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Ja.
Dat doen alleen (O) GGiN kerken
Wat bedoel je?
Jullie gemeente nodigt iedere GGiN predikant uit toch ?
Inderdaad.

Excuses ik dacht dat je wat anders bedoelde.
Had het draadje beter moeten lezen.
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Weer een samenwerkingsgemeente die meedeelt vrouwen in de kerkelijke ambten te zullen bevestigen: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1005912 ... nten-in-de
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Vrouw in ambten bij samenwerkende gereformeerde gemeenten, staat er boven. :jongle
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hoopvol »

Tiberius schreef:Vrouw in ambten bij samenwerkende gereformeerde gemeenten, staat er boven. :jongle
Toekomst?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik ben heel benieuwd of de synode het advies van de voorbereidingscommissie zal opvolgen. En vooral hoe dan de vervolgstappen zullen zijn. Als alle samenwerkingsgemeenten en enkele grote kerken vertrekken uit de CGK, zal dan de TUA ook in het gedrang komen? De meeste gemeenteleden van samenwerkingsgemeenten zal het vermoedelijk worst zijn, maar er zullen ook nog cgk-leden zijn die het pijnlijk zullen vinden om geëxcommuniceerd te worden.

Het is een pijnlijke aangelegenheid, aan alle kanten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Maanenschijn »

Hoopvol schreef:
Tiberius schreef:Vrouw in ambten bij samenwerkende gereformeerde gemeenten, staat er boven. :jongle
Toekomst?
Moet ik dat relateren aan jouw nickname? ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben heel benieuwd of de synode het advies van de voorbereidingscommissie zal opvolgen. En vooral hoe dan de vervolgstappen zullen zijn. Als alle samenwerkingsgemeenten en enkele grote kerken vertrekken uit de CGK, zal dan de TUA ook in het gedrang komen? De meeste gemeenteleden van samenwerkingsgemeenten zal het vermoedelijk worst zijn, maar er zullen ook nog cgk-leden zijn die het pijnlijk zullen vinden om geëxcommuniceerd te worden.

Het is een pijnlijke aangelegenheid, aan alle kanten.
Geen onzin schrijven DDD. Er worden geen leden geëxcommuniceerd. Als leden zich verwijderen van de GS-lijn gaan zij weg. Ik hoop dat zij zich bekeren van hun onbijbelse opvattingen en dan zijn ze welkom in de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

???

Als een gemeente uit de kerk wordt gezet is dat toch hetzelfde? De avondmaalsgemeenschap wordt dan verbroken. Wat zou het anders zijn? Het is niet anders dan tucht in een individueel geval, zou ik denken.

Maar ik ben benieuwd wat jij daar anders aan ziet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:???

Als een gemeente uit de kerk wordt gezet is dat toch hetzelfde? De avondmaalsgemeenschap wordt dan verbroken. Wat zou het anders zijn? Het is niet anders dan tucht in een individueel geval, zou ik denken.

Maar ik ben benieuwd wat jij daar anders aan ziet.
Tucht komt in jouw woordenboek niet voor? Wanneer is ongehoorzaamheid volgens de Schrift legitiem? Zie openbaring 2: 14-16+ 20-23 enz.

Of zijn wij in de 21ste eeuw alle dwalingen te boven?

Deze samenwerkingsgemeenten dwalen zeer en gaan in tegen Gods wil en buigen voor de duivelse tijdgeest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie