Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: Vanwege drukte was ik dit even uit het oog verloren. Duid mij dat niet euvel.
Dit is een goed voorbeeld! En dit geeft een prachtige aansluiting voor een zeer gewenste tip: Zet niet de boel op stelten door insinuerende opmerkingen. Als dan verder nagevraagd wordt om dat te onderbouwen zijn er helaas die dan als het ware daarvoor weglopen. Dan zijn de brokken gemaakt, en blijven als het ware liggen omdat men om de een of andere reden het niet nodig vindt om de brokstukken weer te proberen te lijmen.
Zo lopen er mensen schade op, die steeds beschuldigd worden en die beschuldigingen niet hard kunnen maken. Hier mag toch een stukje inleving verwacht worden? Als dat nooit gebeurt vindt ik dat unfair. Je plaatst een bericht, haalt een ander vaak onterecht, maar naar eigen subjectief beleven, onderuit.
Wat hierboven staar is recht! Het maakt je niet zwak om eventuele eigen fouten te erkennen of toe te lichten, juist andersom. Ik kan hier respect voor opbrengen!
Juist, weglopen voor onderbouwing van je uitspraken maakt brokken. Ik denk dat we elkaar begrijpen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Dit lees ik in een ander topic:
J.C. Philpot schreef:Ik vind de manier waarop soms als met een mitrailleur salvo's bijbelteksten worden afgevuurd, vaak ook nog uit het verband gerukt, en zonder deugdelijke argumentatie of toelichting, ook erg hinderlijk.
Posthoorn schreef:En inderdaad, niet met een explosie aan Bijbelteksten (dat is niet tegen jou, hoor), maar Bijbeltekst mét argumentatie. Ook dát is Bijbels, kijk maar hoe de Heere Jezus en Paulus discussieerden. Zij werkten ook met gewone menselijke logica. Denk bijv. aan hoe Jezus de opstanding verdedigde tegenover de sadduceeën.
Ik ben het daar mee eens en stel voor om de gesprekken inhoudelijker te maken:
- Niet alleen Bijbelteksten afvuren, maar Bijbeltekst mét argumentatie. Waarom citeer je deze Bijbeltekst? Wat wil je er mee zeggen?

En verder:
- Laat kreten zoals: 'lees mijn bijdrage nog eens', enz. achterwege. Dat helpt echt niet.
- Evenmin als opmerkingen: 'Lees boek xyz of hoofdstuk 123 eens'. Op zich kan dat wel, maar dan ook weer: wat wil je met dit hoofdstuk zeggen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Lilian1975 »

Ja. Maar kan daar dan ook op gemodereerd worden? Argumentatie die ontbreekt is einde discussie. Zodat een discussie zo niet uit de hand loopt? De ander gedwongen wordt argumentatie te geven. Maar vooral ook door te vragen? Ongeacht welk kamp...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:Ja. Maar kan daar dan ook op gemodereerd worden? Argumentatie die ontbreekt is einde discussie. Zodat een discussie zo niet uit de hand loopt? De ander gedwongen wordt argumentatie te geven. Maar vooral ook door te vragen? Ongeacht welk kamp...
Wat mij betreft spreken we het met elkaar af. Maar alstublieft, vraag niet van mij om daarop te gaan modereren. Ik heb ook nog ander werk...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, maar je kan het ook melden. Niet dat we altijd de gelegenheid hebben om te reageren, maar dan kunnen we ze er wel makkelijk uitvissen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door helma »

Proberen onbevooroordeeld te lezen is volgens mij heel belangrijk. Ik zag dat Terri daar van de week ook al iets over zei. En stel evt ook vragen om erachter te komen of de ander werkelijk zegt wat jij denkt dat zij bedoelt. Met vragen stellen kan je iemand eerder overtuigen is onze ervaring in abortus discussies. Je laat de ander nadenken of wat hij zegt werkelijk zo is.
Als het bijvoorbeeld over overwinningsleven gaat vraag dan aan die persoon of hij werkelijk geen zonden meer doet. Zegt zo iemand dat dat werkelijk zo is (al vraag ik me af of iemand dat zal zeggen...) dan zou je kunnen vragen wat Jesaja bedoelt als hij zegt dat onze rechtvaardige daden een bezoedeld kleed zijn. Dan laat je iemand nadenken en kan hij tot andere inzichten komen.

Ieder heeft ook zijn/haar eigen persoonlijkheid. Iemand die heel zwart-wit denkt is zal zo reageren. Het is handig om daar rekening mee te houden. Ook met het verschil in intelligentie. De een begrijpt dingen sneller dan de ander. Denkt dieper door. We zijn zo verschillend.

En laten we zelf proberen voor de ander tot zegen te zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef:Inderdaad, maar je kan het ook melden. Niet dat we altijd de gelegenheid hebben om te reageren, maar dan kunnen we ze er wel makkelijk uitvissen.
Wie weet helpt het. Het zou niet nodig moeten zijn. En als de ander doorvraagt zoals Terri en Helma ook zeiden. Top.
Want eigenlijk zijn er nu alleen maar verliezers die zich niet serieus genomen voelen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Forummer »

Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
De lust is mij intussen wel herl erg in de schoenen gezakt om überhaupt te reageren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
Je trekt wel een grote broek aan als jong forumlid. We zijn al heel veel jaren een reformatorisch forum met een grondslag en forumregels. Dat die de laatste jaren door bepaalde forummers wat worden opgerekt is feitelijk juist. Dat we nu zien dat we daar met elkaar in deze en in het door jou geopende topic over nadenken heeft niets te maken met dichttimmeren. We willen een veilig forum zijn voor de hele breedte zonder dat forummers met een bepaalde visie onbeargumenteerd, ongenuanceerd en eenzijdig worden bejegend.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden
Ik vind het jammer dat het blijkbaar nodig is dat zaken steeds meer ingekaderd worden.

Als we ons allemaal aan de forumregels zouden houden, de grondslag zouden respecteren, en goed onderbouwd, inhoudelijk beargumenteerd en zonder allerlei verkapte frustraties cq oneliners zouden posten, zou dat inkaderen niet nodig zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden
Ik vind het jammer dat het blijkbaar nodig is dat zaken steeds meer ingekaderd worden.

Als we ons allemaal aan de forumregels zouden houden, de grondslag zouden respecteren, en goed onderbouwd, inhoudelijk beargumenteerd en zonder allerlei verkapte frustraties cq oneliners zouden posten, zou dat inkaderen niet nodig zijn.
Goed verwoord!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum.
Dit is wel enigszins humoristisch bedoeld hè.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:
Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum.
Dit is wel enigszins humoristisch bedoeld hè.
In dat geval zijn we goed bezig. Refoforum semper reformanda est.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door Lilian1975 »

Forummer schreef:Tjonge, wie had dat kunnen denken. De nadere reformatie van refoforum. Alles moet steeds verder dichtgekaderd worden.

Als dit echt de afspraak wordt, hoop ik wel dat we niet steeds van die opmerkingen hoeven te lezen als: " waarom word er niks met mijn melding gedaan? "
Wat bedoel je met dicht timmeren nu precies?
Bedoel je dat er gevraagd wordt alleen te reageren met argumentatie vanuit de Schrift en niet allee met losse bijbelteksten of ja maar oudvader zus zei dit zonder onderbouwing vanuit de Schrift?
Plaats reactie