Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

samanthi schreef: Gebed voor de opening van het Woord
Gebed voor de predikant
Gebed voor jezelf
(...)
Je kunt echt hier (hopelijk) wat vragen kwijt en wat het grootste is je kunt het allemaal aan de Heere vertellen, ook wat je verder mee aanmoet.
Zeker, het begint met gebed. Zoals je aangeeft ook voor de predikant en voor de opening van het Woord. Daar begint elke zondag mee, soms zelfs al op zaterdag.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk dat het bespreekbaar maken en de kerkelijke weg alleen werkt bij ambtsdragers die door de heilige Geest geleid worden. In de Gereformeerde Gemeenten zijn hele generaties predikanten opgeleid met het doel om te leren omgaan met kritiek, in die zin dat ze daaruit pakken wat in hun (aangeleerde) geestelijke lijn past, en de rest zo goed mogelijk negeren, zo mogelijk zonder onbeleefd te zijn, al is niet iedereen in dat laatste even bedreven. In de Saambinder heeft daar eens een artikel over gestaan. Ik haast mij om te melden dat bovengenoemde samenvatting mijn eigen woorden zijn en dat de auteur het veel constructiever verwoordde, maar het kwam wel op het bovenstaande neer.

Zo'n 'brede rug' zal mogelijk psychologisch gezien wel een effectieve manier zijn om met negatief commentaar om te gaan, maar in lang niet alle gevallen heeft het dan zin om gesprekken te voeren over dwalingen van de voorganger. De kerkelijke weg is gebaseerd op een kerkelijk leven dat verloopt volgens de lijnen van het evangelie, en stamt uit de tijd dat de kerk voluit gereformeerd was. Als die lijnen in sommige opzichten niet gevolgd worden, dan is het niet bevorderlijk voor je persoonlijk geloofsleven om je in een kluwen van kerkpolitieke belangen te begeven. De oproep tot een kerkelijke weg lijkt ook niet te gelden voor dominees die naar eigen believen van kerkverband wisselen, dus bij de oproep tot een kerkelijke weg wordt in de rechterflank van de gereformeerde gezindte ook met twee maten gemeten.

De kerkelijke weg is echter niet los verkrijgbaar. Die werkt alleen in een gemeenschap die zich laat leiden door het Woord, niet in een gemeenschap waarin het eigen standpunt bepaalt wat de uitkomst is van een gesprek, noch in een min of meer doperse ambtsvisie.

Ik ben het dan ook niet met het commentaar op Forummer eens. Mijns inziens doe je er bij zorgen over dwalingen goed aan deze met andere gelovigen te bespreken, bijvoorbeeld op dit forum. Dat kan helpen om je op een volwassen manier tot dwalingen inzake bijzaken te verhouden. Kennismaking met de kerkelijke weg zonder schade voor het persoonlijk geloofsleven is alleen weggelegd voor groten in de genade en voor mensen met een daarvoor geschikte karakterstructuur.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5406
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dank voor je attenderen op de Zin in avond. Wat is dat toch een geweldige dominee, al mag ik geen dominees verheerlijken.
Ik vond de discussie zoals die plaatsvond in de andere topic best mooi, met wat oneliners tussendoor, maar dat zijn we gewend. Je hebt wel gelijk dat vooral de Ger Gem besproken wordt hier, dat valt me ook op. De HHK of de GGiN komen veel minder aan bod. Ik kan niet echt duiden waar dat aan ligt. Al zijn er wat GG-ers hier die bij elke zweem van kritiek in de gordijnen hangen, en als je nu van in-de-gordijnen-hangende GG-ers houdt, ga je af en toe een plaagstootje uitdelen, denk ik.
Ik dacht al: "Daar is Ad vast gevoelig voor." ;) Maar als wij elkaar daarin kunnen herkennen, denk ik dat de verschillen tussen ons wel mee vallen.

Ik overweeg sterk om een draadje te openen waar alleen positief nieuws gemeld mag worden over de prediking in de Gereformeerde Gemeenten. Is dat geen goed idee?
Op zich een goed idee, al vraag ik me af of dit forum daar een goede plek voor is. Maar een zuurvrij topic zou ik prima vinden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Posthoorn schreef:Ik las in de GezinsGids een stukje van ds. W. Silfhout over geloofszekerheid. Dat artikel is nu precies een voorbeeld van de wazigheid en onduidelijkheid waar ik op doel: Je kunt dit meemaken, maar dan heb je nog niet dat. En als je dat hebt, dan kun je ook dit en dit nog leren. En je bent nooit afbekeerd, etc. etc.
Ik heb die GezinsGids hier niet, maar als iemand er behoefte aan heeft wil ik er wel een keer wat uit citeren.
Ik heb de GezinsGids inmiddels hier bij mij en heb er een gedeelte uit overgenomen.
ds. W. Silfhout schreef:De mate van zekerheid in het geloofsleven is onderscheiden. We spreken van een toevluchtnemend geloof, een klein geloof, een gevorderd of meer verzekerd geloof.
Als een mens zichzelf heeft leren kennen als een arme zondaar voor God en ook iets heeft mogen zien van wat Christus voor zondaren heeft willen doen en Wie Hij voor hen wil zijn, dan is dat tot verwondering. Op het ogenblik dat het geloof door de Heilige Geest gelooft dat er een weg tot verlossing is in de Heere Jezus Christus, is er zekerheid. Dan kun je weleens denken dat je niets meer ontbreekt.
Het geloof moet echter geoefend worden. De roeping en verkiezing moeten worden vastgemaakt. Door het ontdekkende licht van de Heilige Geest leert een mens het verstaan dat alleen het bloed van de Heere Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. Alleen de bloedgerechtigheid van de Middelaar Gods en der mensen redt van de dood.
Ale pareltjes die een mens bijeenvergaderd mag hebben en hem van God geschonken zijn, wegen niet op tegen de Parel van grote waarde. En als die parels ons uit de handen worden geslagen, wordt de begeerte om Christus te kennen in de trappen van Zijn vernedering, maar ook in de trappen van Zijn verhoging, des te sterker. Dan blijft alleen de geloofsroep over: geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Waar het geloofsoog de schoonheid van de Zaligmaker mag zien en we mogen geloven, dat Hij niet alleen is overgeleverd om onze zonden, maar ook opgewekt tot onze rechtvaardigmaking, dan geeft dat een vastere gang in het leven. Dat wil niet zeggen dat we dan ‘afbekeerd’ zijn. Dat zijn we nooit aan deze zijde van het graf. (…)
Daarmee bedoel ik niet dat de zekerheid van God ons in Christus aanziet en heeft aangenomen de ene keer meer en de andere keer minder is, maar dat de geloofswetenschap daarvan meer constant en vaster is door het zien op Jezus. Uit: GezinsGids 24-09-2020
Mijn vraag: Wanneer is het nu echt 'goed' met die zondaar? Dat wordt niet duidelijk uit dit stuk.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 11 nov 2020, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vermoedelijk in alle gevallen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Posthoorn schreef: Ik heb de GezinsGids inmiddels hier bij mij en heb er een gedeelte uit overgenomen.
ds. W. Silfhout schreef:De mate van zekerheid in het geloofsleven is onderscheiden. We spreken van een toevluchtnemend geloof, een klein geloof, een gevorderd of meer verzekerd geloof.
Als een mens zichzelf heeft leren kennen als een arme zondaar voor God en ook iets heeft mogen zien van wat Christus voor zondaren heeft willen doen en Wie Hij voor hen wil zijn, dan is dat tot verwondering. Op het ogenblik dat het geloof door de Heilige Geest gelooft dat er een weg tot verlossing is in de Heere Jezus Christus, is er zekerheid. Dan kun je weleens denken dat je nets meer ontbreekt.
Het geloof moet echter geoefend worden. De roeping en verkiezing moeten worden vastgemaakt. Door het ontdekkende licht van de Heilige Geest leert een mens het verstaan dat alleen het bloed van de Heere Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. Alleen de bloedgerechtigheid van de Middelaar Gods en der mensen redt van de dood.
Ale pareltjes die een mens bijeenvergaderd mag hebben en hem van God geschonken zijn, wegen niet op tegen de Parel van grote waarde. En als die parels ons uit de handen worden geslagen, wordt de begeerte om Christus te kennen in de trappen van Zijn vernedering, maar ook in de trappen van Zijn verhoging, des te sterker. Dan blijft alleen de geloofsroep over: geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Waar het geloofsoog de schoonheid van de Zaligmaker mag zien en we mogen geloven, dat Hij niet alleen is overgeleverd om onze zonden, maar ook opgewekt tot onze rechtvaardigmaking, dan geeft dat een vastere gang in het leven. Dat wil niet zeggen dat we dan ‘afbekeerd’ zijn. Dat zijn we nooit aan deze zijde van het graf. (…)
Daarmee bedoel ik niet dat de zekerheid van God ons in Christus aanziet en heeft aangenomen de ene keer meer en de andere keer minder is, maar dat de geloofswetenschap daarvan meer constant en vaster is door het zien op Jezus. Uit: GezinsGids 24-09-2020
Mag ik dat stukje van jou uit de gezinsgids kopiëren naar een ander topic? Daar staat exact in wat ik bedoel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Forummer schreef:Mag ik dat stukje van jou uit de gezinsgids kopiëren naar een ander topic? Daar staat exact in wat ik bedoel.
Tuurlijk, waarom niet?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Gritje »

Forummer schreef:
samanthi schreef: Gebed voor de opening van het Woord
Gebed voor de predikant
Gebed voor jezelf
(...)
Je kunt echt hier (hopelijk) wat vragen kwijt en wat het grootste is je kunt het allemaal aan de Heere vertellen, ook wat je verder mee aanmoet.
Zeker, het begint met gebed. Zoals je aangeeft ook voor de predikant en voor de opening van het Woord. Daar begint elke zondag mee, soms zelfs al op zaterdag.
Begin er maar eens op maandag mee, bid elke dag voor de predikant dat hij Gods woord met zegen mag bestuderen en verkondigen.
merel
Berichten: 9849
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

Of zoek een kerk waar je vaker dan 4 x keer per jaar uit de voeten kan met een preek. ;)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Gritje schreef:
Forummer schreef:
samanthi schreef: Gebed voor de opening van het Woord
Gebed voor de predikant
Gebed voor jezelf
(...)
Je kunt echt hier (hopelijk) wat vragen kwijt en wat het grootste is je kunt het allemaal aan de Heere vertellen, ook wat je verder mee aanmoet.
Zeker, het begint met gebed. Zoals je aangeeft ook voor de predikant en voor de opening van het Woord. Daar begint elke zondag mee, soms zelfs al op zaterdag.
Begin er maar eens op maandag mee, bid elke dag voor de predikant dat hij Gods woord met zegen mag bestuderen en verkondigen.
Dat is idd nodig, maar het hangt niet af van de gebeden van de gemeente, de predikant heeft de taak om te studeren en een schriftuurlijke preek te maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Zeker, die taak heeft hij en die taak moet serieus genomen worden.

Ik heb weleens een mooie uitdrukking gehoord:

Als de gemeente de predikant vol bidt, zal de predikant de gemeente vol preken.

Ik vond dat wel een mooie gedachte. Als er namelijk niet voor een predikant gebeden wordt, zegt dat iets over zijn hoorders. Dan zijn er geen afnemers van de gepreekte woorden, om het maar zo te zeggen.

Ik denk dan ook dat God gebed voor de predikant wil zegenen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

merel schreef:Of zoek een kerk waar je vaker dan 4 x keer per jaar uit de voeten kan met een preek. ;)
Ik zou niet zomaar weggaan uit de kerk waar je belijdenis hebt gedaan. Dat is een eed.

Wel kun je je afvragen of je niet weg bent gegroeid bij je gemeente. Want als er zo’n breuk is tussen wat jij wilt horen en wat er in de gemeente doorgaans klinkt...!
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het gaat er niet om wat wij willen horen. Dat is ook nooit wat Forummer heeft gezegd. Dat neemt niet weg, dat er toch dingen onjuist kunnen zijn in de prediking. En je kunt het wat dat betreft in de Gereformeerde Gemeenten slecht treffen, helaas.

Het is niet zo dat de predikanten perse op zoveel punten dwalen, maar soms wel dat bepaalde dwalingen tenminste een keer per zondag aan de orde komen. Als je een dominee hebt met vijf onrechtzinnige stokpaardjes, dan gaat toch zo 20 minuten van een zondag daaraan op. En dat is een vervelende toestand.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
merel schreef:Of zoek een kerk waar je vaker dan 4 x keer per jaar uit de voeten kan met een preek. ;)
Ik zou niet zomaar weggaan uit de kerk waar je belijdenis hebt gedaan. Dat is een eed.

Wel kun je je afvragen of je niet weg bent gegroeid bij je gemeente. Want als er zo’n breuk is tussen wat jij wilt horen en wat er in de gemeente doorgaans klinkt...!
Er zijn kerken die 'verlinksen' soms in heel korte tijd... er zijn ook kerken.die verrechtsen, dan wordt de leer, in beiden gevallen, anders dan toen je belijdenis deed. Hoe moet dat dan? Heeft de kerkenraad dan de meineed gepleegd?

Bovendien als je belijdenis gedaan hebt en je bent onbekeerd wat is het dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

In mijn geval is het niet de gemeente die veranderd is. Er komen al jaren grotendeels rechtse predikanten. Ik ben zelf anders gaan luisteren. Nu bijna een jaar mag ik uit genade weten een kind van God te zijn. Ik luister dus met andere oren, ik ben op zoek naar geestelijk voedsel en uitleg van Gods Woord.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie