Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Maar dat komt vanwege jouw afkomst. Eens gold voor jou ook dat je vond dat het bij de buren groener was. Toch?
Nee, dat gevoel heb ik nooit gehad.
Ook niet binnen het eigen kerkgenootschap, dus een buurgemeente?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Men heeft het niet vaak over de gebreken bij de buren, omdat men van een afstandje meent dat het gras daar altijd groener is.
Dat valt wel mee hoor. Ik zie vooral toch ook dor gras.
Ook ter rechterzijde van je ?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Ik ben ervan overtuigd dat alle predikanten het goed bedoelen. Anders waren ze ook vast geen predikant geworden. Maar niet alles wat goedbedoeld is, is ook echt goed.

Vroeger vertrouwde men blind op de woorden van de predikant. Eigenlijk zou dat ook moeten kunnen. Ik verlang daar ook vaak naar. Maar veel preken leveren meer vragen op dan antwoorden. Dat geeft vooral verwarring.

Voordat jullie denken dat ik alleen maar negatieve dingen zie in de GerGem, dat is niet zo. Ik zie en hoor ook positieve dingen. Afgelopen zondag bijvoorbeeld nog. Dat heb ik dan ook gepost in het topic : "waar ging de preek van afgelopen zondag over?".
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Ook ter rechterzijde van je ?
Zowel links als rechts.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Blijkbaar is de behoefte om de preek te beluisteren die ik gisteren gehoord heb, wel erg groot. Ik heb deze inmiddels opgevraagd en aan Jantje aangeboden om die naar hem te mailen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Blijkbaar is de behoefte om de preek te beluisteren die ik gisteren gehoord heb, wel erg groot. Ik heb deze inmiddels opgevraagd en aan Jantje aangeboden om die naar hem te mailen.
:super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28714
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Als Jantje aan mij een tientje overmaakt, dan zal ik de preek opvragen. Dat lijkt me toch openbaar genoeg om de uitspraken van Forummer te vertrouwen.
Geenszins. Waarom moet dat? Ik kan toch zelf de preek ook opvragen?
Precies. Dus klaag niet dat je het niet kunt controleren, want dat kun je wel. Ga er gewoon vanuit dat de meeste forumleden goede oren hebben, want dat is ook zo. Ik vind het belachelijk dat forummer daar iets voor moet regelen. Hij heeft het immers zelf al gehoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Nee.

Als iemand iets stelt, moet die persoon ook zelf bewijzen daarvoor aandragen. Daarvoor heb ik notabene zelf een verbanning gehad van een week. De betreffende moderator kan dit bewijzen. Dus ik praat geen onzin.

Ik ben @Forummer dan ook zeer erkentelijk dat hij heeft toegezegd mij de preek te zullen toezenden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

We kunnen ook afspreken dat we anders moeten bewijzen. Niet meer 'lees dat boek' of 'hoor die preek'. Maar citeer wat je wilt gebruiken en geef aan waar het staat met paginanummer of te horen met tijdstip.

Dit zijn wel geen rechtszaken, maar vergelijk is wel mogelijk. Als je voor de rechter staat volstaat ook niet het noemen van een bewijs. Je moet dan ook uitleggen wat het bewijs is, waarom het bewijs is en hoe dat in je zaak past.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Framboos »

Forummer schreef:En nogmaals: dit gaat niet meer over de preek van gisteren, maar over de GerGem in het algemeen.

@Ad Anker, dit zijn géén karikaturen. Dit zijn zaken die écht spelen binnen de GerGem. Niet voor niets komt dit telkens weer van verschillende kanten terug.
Maar dan nog.. Je hebt het steeds over het groot maken van God en dat het verdriet doet dat er zo klein van God gedacht wordt. Maar ik zie echt niet in hoe dit bespreken op dit forum (inclusief toon van je verwijderde post) kan bijdragen aan Gods eer. Je kunt van tevoren inschatten dat er hier harde woorden gebruikt gaan worden, de harten koud worden en dan kan zo'n discussie zomaar de zegen van dankdag wegnemen bij deze of gene..

Er zijn dan toch andere routes om iets met je verdriet te doen, die mogelijk meer vruchtbaar zijn?

Overigens heb ik nog een vraag, die me afgelopen dagen bezighoudt bij het lezen van dit topic. Kan het niet zo zijn, dat we soms naar de kerk gaan in de hoop vertroost te worden, of een aangename dankgestalte te krijgen, of te mogen jubelen in God, maar dat de Heere een bestraffing nodiger acht? Juist om ons af te brengen van onszelf en te doen opzien naar Christus? De preek van Jona was niet een ruime Christus prediking, maar wel een nuttige oordeelspreek.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Thea »

Denk nog terug aan mijn postings in een ander topic. Ons past bescheidenheid. Ik vind het heel wat om je eigen oordeel tot norm te stellen. Het is goed om ook eens naar een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Framboos schreef:
Forummer schreef:En nogmaals: dit gaat niet meer over de preek van gisteren, maar over de GerGem in het algemeen.

@Ad Anker, dit zijn géén karikaturen. Dit zijn zaken die écht spelen binnen de GerGem. Niet voor niets komt dit telkens weer van verschillende kanten terug.
Maar dan nog.. Je hebt het steeds over het groot maken van God en dat het verdriet doet dat er zo klein van God gedacht wordt. Maar ik zie echt niet in hoe dit bespreken op dit forum (inclusief toon van je verwijderde post) kan bijdragen aan Gods eer. Je kunt van tevoren inschatten dat er hier harde woorden gebruikt gaan worden, de harten koud worden en dan kan zo'n discussie zomaar de zegen van dankdag wegnemen bij deze of gene..

Er zijn dan toch andere routes om iets met je verdriet te doen, die mogelijk meer vruchtbaar zijn?

Overigens heb ik nog een vraag, die me afgelopen dagen bezighoudt bij het lezen van dit topic. Kan het niet zo zijn, dat we soms naar de kerk gaan in de hoop vertroost te worden, of een aangename dankgestalte te krijgen, of te mogen jubelen in God, maar dat de Heere een bestraffing nodiger acht? Juist om ons af te brengen van onszelf en te doen opzien naar Christus? De preek van Jona was niet een ruime Christus prediking, maar wel een nuttige oordeelspreek.
Mooie post! Dank.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Framboos schreef:Overigens heb ik nog een vraag, die me afgelopen dagen bezighoudt bij het lezen van dit topic. Kan het niet zo zijn, dat we soms naar de kerk gaan in de hoop vertroost te worden, of een aangename dankgestalte te krijgen, of te mogen jubelen in God, maar dat de Heere een bestraffing nodiger acht? Juist om ons af te brengen van onszelf en te doen opzien naar Christus? De preek van Jona was niet een ruime Christus prediking, maar wel een nuttige oordeelspreek.
Dat is een nuttige vraag, maar het gaat niet over de zorg die hier wordt geuit. Ik heb het nu maar even niet over de manier waarop die zorg wordt verwoord. Ik geloof wel dat er een zorg achter zit, die veel breder vóórkomt dan deze bijdrage. Het zou ons, maar ook predikanten en kerkenraden sieren als hier op een verstandige en volwassen manier mee omgegaan wordt.

Daarmee bedoel ik zeker niet dat iedereen het hiermee eens moet zijn. Maar je zou wel eens een gesprek aan kunnen gaan, zonder vooringenomenheid of voorafgaande veroordelingen: welke zorg zit hierachter, wat bedoel je precies? En laten we eens kijken wat nu een Bijbelse prediking is. Hoe moet en mag Christus gepredikt worden?

Nog iets over waarom jouw bijdrage hier niet (geheel) terzake is. Ik heb in het verleden weleens in de kerk gezeten, als we tijdens doordeweekse diensten een dominee hadden. In die tijd was ik bezet met de levensvraag: hoe kom ik tot Christus? Soms werd die vraag bijna geraakt, dan zat ik op het puntje van mijn stoel. Groot was dan de teleurstelling als de vraag niet beantwoord werd. Dat je weer hoorde: 'het zou zo groot zijn als...' of 'je moet erachter gebracht worden dat...'
Dat is toch echt anders dan de manier waarop Bunyan of à Brakel die vraag beantwoordden! En dan bleef ik weer met die verwarring zitten: een knecht van God die deze avond de mond van God tot mij is... maar ik krijg toch geen antwoord.

Nu kun je zeggen: het is goed dat je daarmee in de nood komt. Dat is enerzijds waar (en ook gebeurd), anderzijds: dat is toch waarachtig de functie van de prediking niet! Om je met levensvragen te laten zitten, zodat je zelf klem loopt. Dan had Evangelist uit de Christenreis Christen kunnen laten lopen buiten de poort.

Laat ik er ook bij zeggen: soms ging ik al met zo'n vooroordeel naar de kerk. En werd je soms beschaamd, als het toch op een jaloersmakende manier ging over de liefde van de Heere Jezus. En achteraf is het mij ook wel tot schuld geworden dat óók zulke preken, als ik verloren zou gaan, tegen mij zouden getuigen.
Online
DDD
Berichten: 28714
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Er is wel meer gezegd: zolang we nog met onze verwachting naar de kerk gaan, en hoop dat het eens opgelost wordt, dan gebeurt er vaak niets. Als God dan zaken oplost, knopen ontbindt gebeurt dat niet zelden geheel onverwacht, waar een mens niet meer op rekent, en van hij geen hoop of verachting meer heeft. Als een mens uitgewerkt, en uitgebidt is. (zo ds. Mijnders het wel eens uitdrukte).
Ik bedoel hiermee geen lijdelijkheid te propageren. Geheel niet. Maar ik geloof wel dat God een afgesneden zaak doet op de aarde.
En hij van zichzelf niets meer heeft, en hoop of verwachting meer. Ik weet niet of ik het zo goed zeg in dit verband. Maar toch weten wij verstandelijk allen wel dat er plaats gemaakt moet worden voor Christus. We kunnen we eens wat menen te zien. Zelfs wel eens wat zien, maar dan sprak men vroeger wel eens over een zien door de tralies van het woord. Je kunt er niet bij komen. Ik weet niet of dit in topic past.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 nov 2020, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie