„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Dat kan niet. Er is geen verband.Jantje schreef:Je trekt zijn woorden volledig uit het verband.refo schreef:We moeten geloven als een kind, zegt de Heere Jezus. Vervolgde evenwel zegt dat een kind daaraan nog niet toe is.
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Nee hij zegt dit:DDD schreef:Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Wat ik heb aangegeven is dat een jonge leerling nog niet rijp is om onderwezen te worden in de inhoud van het begrip 'geloven'; wat er onder valt en wat niet meer en waarom.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Klopt. Hij zegt beide.
Ik had duidelijker moeten formuleren.
Ik had duidelijker moeten formuleren.
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Vervolgde zei dat nu precies niet. M.b.t. het geloofsuitgangspunt schreef ik het volgende:DDD schreef:Precies. Vervolgde zegt gewoon dat mensen die niet geloven zoals hij geen echte gelovigen zijn. Dat schijnt een typisch 'reformatorisch' standpunt te zijn, uiteraard in de sociologische zin van het woord.
Dat houd ik inderdaad voor het enige en ware geloof. En degene die zo niet gelooft is voor mij een ongelovige. Uiteraard niet alleen in sociologische zin.Het verdedigen van de belijdenis en de andere formulieren van enigheid door hen die inderdaad reformatorisch zijn, is niet anders dan de Bijbel naspreken. Zij volgen slechts de Schrift. Hen daarin niet willen volgen, maar dat afdoen als een theologisch verhaal, is feitelijk de Schrift niet willen volgen. Dat is niet veroordelen van een persoon. Het is de vaststelling dat de geloofsovertuigingen niet overeenkomen.
Als toetssteen zijn dan juist de formulieren van enigheid en de dogmatiek beschikbaar. Voor mij is het niet navolgen niet het zoeken van verbinding, maar het aangaan van een verbintenis met de wereld. En de wereld kan ik niet de naam van christelijk geven. Opnieuw geen veroordeling, maar vaststelling van de verhouding. Christen zijn is niet een soort containerbegrip met voor iedereen wel een passend smaakje. Het gaat om de Christus der Schriften, zoals ook @Ad laatst al aan heeft gegeven.
En voor het overige heb ik e.e.a. geschreven over de overdracht van geloof, waarden en normen in relatie tot de leeftijd van leerlingen.
En dat er mensen zijn die hun leven lang kind willen blijven, blijkt weer. Zulke personen verwijs ik naar het topic over de catechese van ds. Ledeboer.
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Voor mij een duidelijk artikel. In het bijzonder deze passage:
De alarmbellen zouden moeten rinkelen. M.a.w. ze rinkelen niet. En dat is heel veelzeggend.
https://www.rd.nl/opinie/vrijheid-gelij ... -1.1706820
Opvallend is dat de door de regering voorgestane basiswaarden grote gelijkenis vertonen met een van de leuzen van de Franse Revolutie: ”Vrijheid, gelijkheid en broederschap”. Die leus bleek niet verkrijgbaar zonder ”Geen God en geen meester”. Dat gegeven zou al de alarmbellen moeten doen rinkelen.
De alarmbellen zouden moeten rinkelen. M.a.w. ze rinkelen niet. En dat is heel veelzeggend.
https://www.rd.nl/opinie/vrijheid-gelij ... -1.1706820
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Inmiddels weten we dat vrijheid en gelijkheid niet samengaan.
Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”
Jawel, als libertijn en als publieke opinie gaat dat wel,refo schreef:Inmiddels weten we dat vrijheid en gelijkheid niet samengaan.
eenparig, een veroordeling van het goed en een goedpraten van het kwaad.
Er zijn tijden en gelegenheden dat Herodes en Pilatus vrienden worden.
Vrijheid is een groot goed, maar zoals we altijd leerden:
Vrijheid in gebondenheid aan het Heilig Woord.
En niet aan de revolutionaire woorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??