Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door ejvl »

HersteldHervormd schreef:
Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden
Reagerend op een bericht uit juli, ik denk niet dat een aangevallen en bestreden christen af zal blijven.
Met afblijven zeg je eigenlijk, ik ken de Heere niet, de Heere heeft in mij niet gewerkt en dat is nogal een zaak...
Ik ben ervan overtuigd dat een bestreden christen iets van het fundament zal blijven weten en niet zal ontkennen dat God wat in het leven gedaan heeft want afblijven is dat ontkennen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het gaat er niet om wat ik voel, maar Wie de Heere is.

Gevoel is bedrieglijk, de Heere niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Dat is uiteraard figuurlijk bedoelt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Dat is uiteraard figuurlijk bedoelt.
Ik heb een hekel aan die uitdrukking,je kan de worstelingen van buitenaf niet zien. Ik vind het denigrerend to andere mensen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Adagio »

samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Het gaat er niet om wat ik voel, maar Wie de Heere is. Gevoel is bedrieglijk, de Heere niet.
1 Kon. 2 "Als het gerucht tot Joab kwam (want Joab had zich gewend achter Adónia, hoewel hij zich niet had gewend achter Absalom), zo vluchtte Joab tot de tent des HEEREN en vatte de hoornen des altaars. En het werd den koning Sálomo aangezegd, dat Joab tot de tent des HEEREN gevloden was; en zie, hij is bij het altaar. Toen zond Sálomo Benája, den zoon van Jójada, zeggende: Ga heen, val op hem aan."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

Herman schreef:Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Zoals samanthi ook al zegt, het gaat er niet om wat wij voelen, het gaat om de Heere.
Ik ontken niet dat de bestrijdingen zo heftig kunnen zijn dat er aan alles getwijfeld wordt, ook aan de eigen zaligheid maar dat mag geen reden zijn om het werk Gods te ontkennen, wat eigenlijk gebeurt bij het afblijven, als de Heere wel, in het verleden, gewerkt heeft in je leven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

ejvl schreef:
Herman schreef:Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Zoals samanthi ook al zegt, het gaat er niet om wat wij voelen, het gaat om de Heere.
Ik ontken niet dat de bestrijdingen zo heftig kunnen zijn dat er aan alles getwijfeld wordt, ook aan de eigen zaligheid maar dat mag geen reden zijn om het werk Gods te ontkennen, wat eigenlijk gebeurt bij het afblijven, als de Heere wel, in het verleden, gewerkt heeft in je leven.
Het gevoelsleven maakt onderdeel uit van de mens. Dat is niet uit te sluiten, hoe graag men op dit forum dat ook probeert weg te redeneren tegen het leven uit het geloof. Wanneer de Heere in de diepte brengt (tenslotte is geloof een genadegift en niet iets waar je eigenmachtig over kunt beschikken) dan leer je het verschil echt wel verstaan tussen het ene moment en het andere.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Ik heb nog nooit iemand zien rennen...
Dat is uiteraard figuurlijk bedoelt.
Ik heb een hekel aan die uitdrukking,je kan de worstelingen van buitenaf niet zien. Ik vind het denigrerend to andere mensen.
De woordkeuze maakt bovendien ook nog deel uit van een hypothese: 'wanneer etc etc'.

Het is dus denigrerend naar mensen die niet bestaan, begrijp ik je zo goed?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door ejvl »

Herman schreef:
ejvl schreef:
Herman schreef:Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Zoals samanthi ook al zegt, het gaat er niet om wat wij voelen, het gaat om de Heere.
Ik ontken niet dat de bestrijdingen zo heftig kunnen zijn dat er aan alles getwijfeld wordt, ook aan de eigen zaligheid maar dat mag geen reden zijn om het werk Gods te ontkennen, wat eigenlijk gebeurt bij het afblijven, als de Heere wel, in het verleden, gewerkt heeft in je leven.
Het gevoelsleven maakt onderdeel uit van de mens. Dat is niet uit te sluiten, hoe graag men op dit forum dat ook probeert weg te redeneren tegen het leven uit het geloof. Wanneer de Heere in de diepte brengt (tenslotte is geloof een genadegift en niet iets waar je eigenmachtig over kunt beschikken) dan leer je het verschil echt wel verstaan tussen het ene moment en het andere.
Zonder gevoel geen bevinding, dat ben ik echt wel met je eens. Aangevallen christenen kunnen een leeg, onmachtig, niets-bezittend gevoel hebben of krijgen, of juist een vol gevoel, vol van liefde voor de Heere.
Maar ons gevoel is niet bepalend om aan te mogen gaan toch?

Het gaat mij erom, afblijven is het werk van de Heere ontkennen, dat zou nooit mogen voorkomen, hoe bestreden een aangevochten dan ook.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

Toen ikzelf voor de eerste keer aan zou gaan zei de vrouw die naast me in de kerk zat voor de dienst: straks rennen er weer een heleboel aan.
Ik heb daar toen best last van gehad. Ik moest langs haar heen om de bank uit te kunnen. Gelukkig nam de Heere alle bezwaren weg (Lukas 15:2)

Ik heb ook moeite met die uitdrukking. Je weet van de meeste mensen niet wat hen beweegt om aan te gaan. En ook niet of en wat voor worstelingen er aan vooraf zijn gegaan. Heb je er moeite mee; vraag het dan aan henzelf.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

ejvl schreef:
HersteldHervormd schreef:
Door trekkend naar het HA. Als er momenten zijn, waarin de christen zo heen en weer word geschud. Dan kan ik het goed begrijpen dat ze soms geen vrijmoedigheid hebben om aan te gaan. Maar toch geeft de Heere dat ze niet uitzichtloos worden. Steeds weer zorgt hij ervoor dat Zijn kinderen bemoedigd worden
Reagerend op een bericht uit juli, ik denk niet dat een aangevallen en bestreden christen af zal blijven.
Met afblijven zeg je eigenlijk, ik ken de Heere niet, de Heere heeft in mij niet gewerkt en dat is nogal een zaak...
Ik ben ervan overtuigd dat een bestreden christen iets van het fundament zal blijven weten en niet zal ontkennen dat God wat in het leven gedaan heeft want afblijven is dat ontkennen.
Hoge gedachten zijn dat van de mens ejvl, ik begrijp dat ziende op Hem er geen enkele rede is om niet aan te gaan. Maarre, geldt dat ook niet voor een ieder? Ten diepste hoort ieder belijdend lid aan te gaan. Uiteindelijk word iedereen genodigd, maar als dan iemand niet aan kan gaan is dat de schuld van de mens. Soms hoor je ook wel eens dat de Heere Zijn kind geen vrijmoedigheid geeft om aan te gaan, om iets te leren of iets anders. Daar ben ik het niet mee eens, dat is mij een stap te ver. Maar ik weet wel dat de gelovige niet altijd vrijmoedigheid kan hebben.

Oftewel, het is zondig om in twijfel te leven, dus het afblijven is zeker niet Gods werk. Maar in het hart kan het stormen.

Maargoed, dit is een lastige discussie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

ejvl schreef:Zonder gevoel geen bevinding, dat ben ik echt wel met je eens. Aangevallen christenen kunnen een leeg, onmachtig, niets-bezittend gevoel hebben of krijgen, of juist een vol gevoel, vol van liefde voor de Heere.
Maar ons gevoel is niet bepalend om aan te mogen gaan toch?

Het gaat mij erom, afblijven is het werk van de Heere ontkennen, dat zou nooit mogen voorkomen, hoe bestreden een aangevochten dan ook.
Ik vind het een vrij theoretische discussie: 'dat zou nooit mogen' is een enigszins versluierde manier van spreken. Uiteraard is het te wensen dat het niet gebeurd, maar één van de gevolgen van een ware bekering is een teer geweten. Wat als je tot zonde bent gevallen, en je zit daarna zodanig in de knoop dat je er vooralsnog niet uitkomt? Het geweten speelt op en opnieuw de genieting van de vrijspraak is nog ver weg. Ik breek dan de staf niet over die zielen die dan niet aan kunnen. En ik snap óók de lijn van de ouden, dan je dan beter kunt wachten op een nieuwe Godspraak dan zelf de keuze te nemen aan te gaan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Toen ikzelf voor de eerste keer aan zou gaan zei de vrouw die naast me in de kerk zat voor de dienst: straks rennen er weer een heleboel aan.
Ik heb daar toen best last van gehad. Ik moest langs haar heen om de bank uit te kunnen. Gelukkig nam de Heere alle bezwaren weg (Lukas 15:2)

Ik heb ook moeite met die uitdrukking. Je weet van de meeste mensen niet wat hen beweegt om aan te gaan. En ook niet of en wat voor worstelingen er aan vooraf zijn gegaan. Heb je er moeite mee; vraag het dan aan henzelf.
Ik vraag meestal waarom deze mensen zelf niet aangaan. Dan heb je óf een goed gesprek, óf het is direct stil.
Ik begrijp het ook echt niet. In plaats van blijdschap dat mensen mogen aangaan, is er dan verdachtmaking.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Het is zo genoten, zo weer toegesloten @ejvl.

Wanneer je die gevoelsomstandigheden meer tot uiting van je leven met de Heere neemt, en het gaat er wel eens diep door, dan ren je niet naar de tafel. We hebben ook nog te rekenen met de macht van de duivel die oprechte gelovigen zodanig in de greep kan houden dat zij niet durven of kunnen aangaan.
Op dat moment kijkt men dan ten diepste naar zichzelf en niet naar de Heere Jezus. Heel herkenbaar. Maar niet goed.
Plaats reactie