Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Peter Schalk vertegenwoordigd de reformatorische kerken in het interkerkelijke overleg met de overheid. Er is dus wel degelijk aandacht voor.

De kerken houden zich wél aan de regels, zelfs in Staphorst is er niets gedaan wat niet volgens de regels was.

Dit gaat dan ook puur om de beeldvorming. Ja, het is onterecht. Maar is het erg om de minste te zijn?
We kunnen op onze strepen gaan staan. We kunnen ons gelijk gaan halen. Waarschijnlijk nog wettelijk ook.

Maar, wat krijgen we dan voor beeldvorming, en de gevolgen daarvan? Ordeverstoring tijdens de kerkdienst, haat demonstraties bij de kerken? Is dát tot meerdere glorie van Gods naam?

Willen we dat, of zijn we met de overheid vrijwillig voorzichtig?

Dat is hoe ik er tegenaan kijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
DDD
Berichten: 28742
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:(...) zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. (Matthéüs 10: 16b)

Het gaat hier helemaal niet over het woord 'listig'...
Natuurlijk niet. Daarom is het ook zo dom dat zo'n journalist dat opschrijft zonder commentaar. En het kan zelfs zijn dat de dominee het wel goed heeft gezegd, al lijkt die kans me niet zo groot.

In ieder geval: de vergissing laat zien dat je je in de interpretatie van teksten niet kunt onttrekken aan de normale betekenis van een woord. En ik vind het niet erg slim dat beide betrokkenen dit niet hebben gezien.

Als er stond 'voorzichtig als slangen' was dat trouwens ook dom.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Isala schreef:
Verdrukking of vervolging is een toenemend proces. Het begint nooit met verbod op samenkomen of het aanpassen van de Bijbel (zoals nu in China het geval is). Echter het begint klein, en het wordt steeds meer zichtbaar. Volgens het principe van "de kikker in de pan".
Zo is ook Jodenvervolging begonnen, zoals Koning Willem Alexander zei in zijn toespraak op 4 mei, op de Dam: "Sobibor begon in het Vondelpark".

Op dit moment kunnen we het nog niet precies duiden, maar achteraf zullen we toch zien dat het een stap is geweest naar een toenemende druk op de kerken. Het is een ontwikkeling, de media heeft een stimulerende rol in de negatieve beeldvorming naar de kerk/christenen. Het virus is er niet voor niets, het moet meewerken naar Gods plan, en wij weten waar dit naar toe gaat, dat is ons niet onbekend.
Waar gaat het heen dan? Ik ben nieuwsgierig naar je profetie... ( ironisch bedoeld, niet op de persoon)


Als alles weer normaal zou mogen worden, kunnen de kerkdiensten toch gewoon weer doorgaan zoals eerder? Er is niemand die zegt dat dit blijvend is. Nogmaals, het zijn tijdelijke maatregelen in bijzondere omstandigheden.

Negatieve beeldvorming kunnen we zelf heel veel aan doen. Als we lekker star blijven doen, werken we een negatieve beeldvorming zelf in de hand.

Kunnen we niet beter liefde tonen richting onze ongelovige medemens, door met elkaar voorzichtig te zijn voor het virus? Vrijwillig...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Als alles weer normaal zou mogen worden, kunnen de kerkdiensten toch gewoon weer doorgaan zoals eerder? Er is niemand die zegt dat dit blijvend is. Nogmaals, het zijn tijdelijke maatregelen in bijzondere omstandigheden.
Je moet verbanden kunnen leggen.

Enkele weken terug werd de Hillsong-kerk beticht van allerlei uitwassen die de maatschappij niet toelaatbaar vind. Omdat het een kerkelijke instelling is, kan de overheid uiteindelijk weinig aan doen. De burgemeester probeerde dat door een sluiproute te kiezen en de verhuurder te bewegen de huur op te zeggen.

Stel nu dat onder druk van de coronawetgeving een aantal grondwettelijke vrijheden moeten worden opgegeven. Dan zou de kwaadwillende overheid (mits niet door andere wetten tegengehouden) op grond van een nieuwe grondwettelijke situatie, zonder al te veel rechten direct kunnen overgaan tot sancties van die gemeente. Dat wil je natuurlijk niet.

Het recht wat je vandaag verliest, kan op een andere moment onder andere omstandigheden tegen je keren. En inderdaad, de rest van de kerken kan dan gewoon zijn gang blijven gaan, totdat ze een identiek onderzoek gaan doen naar 'opruiende homoteksten' in de prediking van onze kerken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Van Ewijk »

Herman schreef:
Forummer schreef:Als alles weer normaal zou mogen worden, kunnen de kerkdiensten toch gewoon weer doorgaan zoals eerder? Er is niemand die zegt dat dit blijvend is. Nogmaals, het zijn tijdelijke maatregelen in bijzondere omstandigheden.
Je moet verbanden kunnen leggen.

Enkele weken terug werd de Hillsong-kerk beticht van allerlei uitwassen die de maatschappij niet toelaatbaar vind. Omdat het een kerkelijke instelling is, kan de overheid uiteindelijk weinig aan doen. De burgemeester probeerde dat door een sluiproute te kiezen en de verhuurder te bewegen de huur op te zeggen.

Stel nu dat onder druk van de coronawetgeving een aantal grondwettelijke vrijheden moeten worden opgegeven. Dan zou de kwaadwillende overheid (mits niet door andere wetten tegengehouden) op grond van een nieuwe grondwettelijke situatie, zonder al te veel rechten direct kunnen overgaan tot sancties van die gemeente. Dat wil je natuurlijk niet.

Het recht wat je vandaag verliest, kan op een andere moment onder andere omstandigheden tegen je keren. En inderdaad, de rest van de kerken kan dan gewoon zijn gang blijven gaan, totdat ze een identiek onderzoek gaan doen naar 'opruiende homoteksten' in de prediking van onze kerken.
''Er is in dit land gelukkig nog altijd de gang naar de rechter!'' hoorde ik wel eens iemand zeggen in een soortgelijke discussie.
Op zich een punt maar als ik verder denk vraag ik me af of we dan wel kunnen zeggen dat de rechtspraak in NL niet door de politieke tijdsgeest is gekleurd?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

DDD schreef:Daar is niets bijzonder aan. Dat is een kwestie van gezond verstand.

Iemand die in dit verband spreekt spreekt over 'listig als de slangen' is toch nog niet helemaal geschikt als mediapredikant. :D Maar misschien is dat met enige coaching ook op te lossen.

Maar goed: voor journalisten die hier meelezen: dat is een bijbelcitaat en niet zo gemeen bedoeld als het er uitziet. Wel dom dat de RD-journalist hem niet vraagt wat hij met 'listig als de slangen' bedoelt. Je kunt er tenslotte op wachten dat hier een nieuwe mediastorm begint.

En verder zijn het verstandige woorden.

@Merel:
Dat kan ook, maar heeft ook weer andere nadelen.
De coaching is al begonnen zie ik!!! RD heeft het aangepast van listig naar voorzichtig. DDD je invloed is ongekend :haha :haha
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

@ Herman, Ik ben het daar heel erg mee oneens.

We moeten onze zegeningen tellen. Eigen kerken, eigen onderwijs, eigen bejaardenhuizen, eigen politieke partijen, enz enz.

Verder moeten we wat betreft de toekomst wat meer op God vertrouwen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Forummer schreef:@ Herman, Ik ben het daar heel erg mee oneens.

We moeten onze zegeningen tellen. Eigen kerken, eigen onderwijs, eigen bejaardenhuizen, eigen politieke partijen, enz enz.

Verder moeten we wat betreft de toekomst wat meer op God vertrouwen.
Als ik voor de toekomst vertrouwen nodig hebt, dan doe ik dat bijvoorbeeld door acht te geven op een bijbeltekst als 'En vreest niet voor degenen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veelmeer Hem Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel'.

Gods Woord is overduidelijk dat er een strijd gaande is tussen God en de satan en de kerk heeft daarin een positie. Nergens geeft de Heere een garantie dat vervolging ons niet lijfelijk zal treffen. Wel geeft Hij garanties af dat degenen die Hem vrezen in zullen gaan in de hemelse heerlijkheid, waar geen moeite en verdriet zal zijn en waar de Heere Jezus zelf de fontein van levend water is.

Binnen die dynamiek staan dus alle aardse besluiten, en doordat veel van onze wetten teruggaan om christelijke grondprincipes, hebben we rechtstatelijke waarborgen dat de vervolging kan plaatsvinden.

Wanneer ik dat aantoon, kan dat overkomen alsof we in allerlei paniek en met de hakken in het zand tot verdediging moeten overgaan, eerder bedoel ik de geesten bereid te maken op een wereld in de toekomst waarin vervolging een rol speelt, ook als kan ik niet invullen hoe dat eruit ziet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Jantje schreef:(...) zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. (Matthéüs 10: 16b)

Het gaat hier helemaal niet over het woord 'listig'...
Natuurlijk niet. Daarom is het ook zo dom dat zo'n journalist dat opschrijft zonder commentaar. En het kan zelfs zijn dat de dominee het wel goed heeft gezegd, al lijkt die kans me niet zo groot.

In ieder geval: de vergissing laat zien dat je je in de interpretatie van teksten niet kunt onttrekken aan de normale betekenis van een woord. En ik vind het niet erg slim dat beide betrokkenen dit niet hebben gezien.

Als er stond 'voorzichtig als slangen' was dat trouwens ook dom.
Als je het artikel zou lezen, zie je dat de journalist het ook zo heeft opgeschreven.

Blijft alleen over dat het dan volgens jou dom is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Marion schreef:
DDD schreef:Daar is niets bijzonder aan. Dat is een kwestie van gezond verstand.

Iemand die in dit verband spreekt spreekt over 'listig als de slangen' is toch nog niet helemaal geschikt als mediapredikant. :D Maar misschien is dat met enige coaching ook op te lossen.

Maar goed: voor journalisten die hier meelezen: dat is een bijbelcitaat en niet zo gemeen bedoeld als het er uitziet. Wel dom dat de RD-journalist hem niet vraagt wat hij met 'listig als de slangen' bedoelt. Je kunt er tenslotte op wachten dat hier een nieuwe mediastorm begint.

En verder zijn het verstandige woorden.

@Merel:
Dat kan ook, maar heeft ook weer andere nadelen.
De coaching is al begonnen zie ik!!! RD heeft het aangepast van listig naar voorzichtig. DDD je invloed is ongekend :haha :haha
Ik had het RD al een spoedmail gestuurd. Maar ik wist het natuurlijk wel via Refoforum...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Grapjas...

Maar grappig is het wel. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Grapjas...

Maar grappig is het wel. :D
Ik heb dit serieus gedaan; ik verzin hier niet zomaar wat. Maar toch dankzij jullie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Oké. Ik dacht even dat je een grapje maakte.

Bijzonder hoor.

@Marion, ik begon er trouwens over hoor. Niet @DDD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28742
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:(...) zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. (Matthéüs 10: 16b)

Het gaat hier helemaal niet over het woord 'listig'...
Natuurlijk niet. Daarom is het ook zo dom dat zo'n journalist dat opschrijft zonder commentaar. En het kan zelfs zijn dat de dominee het wel goed heeft gezegd, al lijkt die kans me niet zo groot.

In ieder geval: de vergissing laat zien dat je je in de interpretatie van teksten niet kunt onttrekken aan de normale betekenis van een woord. En ik vind het niet erg slim dat beide betrokkenen dit niet hebben gezien.

Als er stond 'voorzichtig als slangen' was dat trouwens ook dom.
Als je het artikel zou lezen, zie je dat de journalist het ook zo heeft opgeschreven.

Blijft alleen over dat het dan volgens jou dom is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Je leest niet goed. Ik vind het tamelijk ongelofelijk dat je dit kan zijn ontgaan. Temeer daar er bij het artikel duidelijk vermeld is dat het is gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dat was mij ook al opgevallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie