Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:
Erasmiaan schreef:
elbert schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Dit gaat wel voor ophef zorgen in de media en sociale media.
Je ziet de grote ellende van beelduitzendingen. Heel Nederland steekt er de spot mee.
Wanneer dit via Kerkomroep met alleen geluid was uitgezonden was dit ook vast in de media gekomen.
Het zou kunnen, maar ik denk het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Dit is uiteraard geen direct gevolg van beelduitzendingen. Er zit namelijk een stap tussen, namelijk dat een hoorder/kijker dat stuk heeft geknipt en naar zijn naaste verwanten heeft gestuurd ter bemoediging. En dat gaat dan de halve of hele refowereld rond inclusief mijnheer Gillissen die uit hoofde van zijn journalistieke ambt een geknipt fragment op zijn twitter plaatst. En dan pas kijkt de kring van buiten ons-kent-ons mee.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Klopt. En dhr. Gillissen kennende had hij dit ook gedaan met audio.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

elbert schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Dit gaat wel voor ophef zorgen in de media en sociale media.
Hoe kan het dat de dienst officieel niet te beluisteren is, en hier wel?

En... is de preek elders in zijn geheel te volgen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
elbert schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Dit gaat wel voor ophef zorgen in de media en sociale media.
Je ziet de grote ellende van beelduitzendingen. Heel Nederland steekt er de spot mee.
Hoezo? Laat de wereld dan maar spotten. Ik vind het goed dat dit gewoon naar buiten komt. We hebben toch niets te verbergen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
elbert schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Dit gaat wel voor ophef zorgen in de media en sociale media.
Je ziet de grote ellende van beelduitzendingen. Heel Nederland steekt er de spot mee.
Hoezo? Laat de wereld dan maar spotten. Ik vind het goed dat dit gewoon naar buiten komt. We hebben toch niets te verbergen?
Eens. Als je in de kerk je mening uit durft te dragen, dan heb je ook naar buiten toe niets te verbergen. Ik onderstreep in deze van harte het fragment van ds. Huijser.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
elbert schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Dit gaat wel voor ophef zorgen in de media en sociale media.
Je ziet de grote ellende van beelduitzendingen. Heel Nederland steekt er de spot mee.
Hoezo? Laat de wereld dan maar spotten. Ik vind het goed dat dit gewoon naar buiten komt. We hebben toch niets te verbergen?

Eens. En inderdaad, met audio was er ook wel een fragment gebruikt.
Ik zie het probleem niet van het beeld. Het is alleen maar duidelijker.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:
Lilian1975 schreef:
Bertiel schreef:Dus in jullie gemeente kon tot en met afgelopen zondag iedereen twee keer naar kerk?
of waren er toen ook beperkingen?
Nee. Er konden 180 mensen per keer. Zo konden we veilig afstand houden. En nee we konden daardoor maar 1 op de 3 diensten live meemakrn. De rest via internet. En dat ging heel geordend. Maar nu mag dat dadelijk niet meer. Omdat de buurvrouw over de schutting zegt je mag maar met 30. Dat er maar 180 mensen konden heeft te maken met de 1.5 m. Waarvan de kerkenraad zei. Dat is verstandig om aan te houden.
maar dan gaat het dus om het getal ipv de maatregel, bij 30 is het niet volgens God gebod, daarboven wel :bobo
Nee ook dat zeg ik niet. Ik zeg met die 180 hield onze kerkenraad rekening met de gezondheid van onze naaste binnen en buiten de kerk. (Los van het feit of het goede maatregelen zijn) Niet omdat het moet van de overheid. Maar omdat het de plicht is van een christen. Ze hadden het niet hoeven doen. Juridisch gezien.Nu adviseert de overheid nog minder. Terwijl daar helemaal geen grond voor is. WaNt er zijn gewoonweg die maanden nergens een uitbraak n.a.v. een kerkdie st geweest.
E n nog erger de laatste maatregel wordt alleen genomen omdat de buurman van de buurvrouw zegt dat het niet eerlijk is.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Lilian1975 schreef: Nee ook dat zeg ik niet. Ik zeg met die 180 hield onze kerkenraad rekening met de gezondheid van onze naaste binnen en buiten de kerk. (Los van het feit of het goede maatregelen zijn) Niet omdat het moet van de overheid. Maar omdat het de plicht is van een christen. Ze hadden het niet hoeven doen. Juridisch gezien.Nu adviseert de overheid nog minder. Terwijl daar helemaal geen grond voor is. WaNt er zijn gewoonweg die maanden nergens een uitbraak n.a.v. een kerkdie st geweest.
E n nog erger de laatste maatregel wordt alleen genomen omdat de buurman van de buurvrouw zegt dat het niet eerlijk is.
de 1,5 meter maatregel is niet de grond van het besluit om maar met 180 mensen samen te komen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:
Lilian1975 schreef: Nee ook dat zeg ik niet. Ik zeg met die 180 hield onze kerkenraad rekening met de gezondheid van onze naaste binnen en buiten de kerk. (Los van het feit of het goede maatregelen zijn) Niet omdat het moet van de overheid. Maar omdat het de plicht is van een christen. Ze hadden het niet hoeven doen. Juridisch gezien.Nu adviseert de overheid nog minder. Terwijl daar helemaal geen grond voor is. WaNt er zijn gewoonweg die maanden nergens een uitbraak n.a.v. een kerkdie st geweest.
E n nog erger de laatste maatregel wordt alleen genomen omdat de buurman van de buurvrouw zegt dat het niet eerlijk is.
de 1,5 meter maatregel is niet de grond van het besluit om maar met 180 mensen samen te komen?

De grond is niet omdat de overheid het zegt. Maar omdat de medische kennis die er tot nu toe is, zegt dat het een veilige afstand is. De overheid verzint het namelijk ook niet zelf. Die hebben zich l aten adviseren. Dus nee de grond is de naastenliefde en niet de gehoorzaamheid aan een minister. Wanneer de kerk zegt de grond van dat aantal ligt in het feit dat de minister het eist.... zou ik daar persoonlijk veel moeite mee hebben. En het is voor mij ook de enige reden dat ik het voor mijzelf glad kon krijgen dat we niet elke zondag elkaar konden ontmoeten in de kerk. Met de regel we moeten de overheid gehoorzamen daarom doen we dit... heb ik nooit uit de voeten gekund in dit geval.
retewteb
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2020, 11:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door retewteb »

Een nuchtere vaststelling: medekerkgangers van een COVID-19 patiënt worden in het kader van bron- en contactonderzoek beschouwd als 'overige contacten'. https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco "langer dan 15 minuten op meer dan 1,5m". Deze 'overige contacten' zijn niet voor niets gedefinieerd. Als je rekent dat een gemiddeld kerkdienst wel wat langer duurt dan 15 minuten zit de gemiddelde kerkganger aan de 'nauwe kant' van deze categorie. Als je dit combineert met het aantal besmettelijken per 100.000 van 841 (1:118) vind ik een benadering van het minimaliseren van het absolute aantal aanwezigen een reëele benadering.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Wat zegt hij nou precies, hij gebruikt zoveel bijzinnen, dat ik de draad echt kwijtraak. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Erasmiaan schreef: Je ziet de grote ellende van beelduitzendingen. Heel Nederland steekt er de spot mee.
Wel als je maatregelen tegen verdere verspreiding schaart onder de noemer 'opoffering aan de multiculturele samenleving'. Klinkt aardig, maar snijdt totaal geen houdt.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

retewteb schreef:Een nuchtere vaststelling: medekerkgangers van een COVID-19 patiënt worden in het kader van bron- en contactonderzoek beschouwd als 'overige contacten'. https://lci.rivm.nl/COVID-19-bco "langer dan 15 minuten op meer dan 1,5m". Deze 'overige contacten' zijn niet voor niets gedefinieerd. Als je rekent dat een gemiddeld kerkdienst wel wat langer duurt dan 15 minuten zit de gemiddelde kerkganger aan de 'nauwe kant' van deze categorie. Als je dit combineert met het aantal besmettelijken per 100.000 van 841 (1:118) vind ik een benadering van het minimaliseren van het absolute aantal aanwezigen een reëele benadering.
Dus personen die op 5, 10 of 20 meter afstand zitten zijn voor de GGD's 'overige contacten'. Dat is aardig om te weten, maar verder niet relevant. Het gaat om het aantal besmettingen in de praktijk, niet om het aantal geregistreerde contacten. (Overigens registreert de app wanneer je deze zou gebruiken, deze contacten niet.)
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Bezorgd schreef:Op Twitter zag ik het fragment van ds Huijser nog wel langskomen: https://twitter.com/danielgillissen/sta ... 6854857734
Ik kan het er niet mee oneens zijn.
Wat zegt hij nou precies, hij gebruikt zoveel bijzinnen, dat ik de draad echt kwijtraak. :sweat
Ik vind het anders een duidelijk verhaal, en er is mijns inziens niets mis mee. Het lijkt mij een evenwichtige bijdrage aan het openbare debat, zij het dat ik niet meen dat zoiets in de evangelieverkondiging thuishoort. Hij had beter 's avonds bij Op1 kunnen zitten. Als is dat in het geval van ds. Huijser ook wel een waagstuk, gezien zijn uitgesprokenheid en soms wat rigide instelling. Hij zou in ieder geval met wat wijze begeleiding prima in discussie kunnen gaan.

En ik trek ook mijn overhaaste conclusie in dat ik vrees dat het standpunt extreem zou zijn. Dat is het niet. Ik vind het een genuanceerd verhaal.
Plaats reactie