Maatregelen kerk ivm coronavirus

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Wat ik me ook afvraag is of de vrouwen en meisjes thuis tijdens een dienst een hoofddeksel opzetten. Mijn vrouw doet dit niet, maar ik vraag me af hoe het eigenlijk wel de bedoeling zou zijn.

Hoe gaat dit bij jullie?

Ik kan me wel voorstellen dat het voor de jeugd/kinderen krom overkomt, in de kerk wel, maar tijdens eenzelfde kerkdienst thuis niet...
Ik heb altijd een hoofddoekje op.
Gewoon de hele dag, mi is het niet beperkt tot de eredienst, bidden en profeteren, Gods Woorden doorgeven, dat kan en mag je de hele dag doen, bidt zonder ophouden.
Ik vind het wel een mooie gedachte!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Thuisvrouw schreef:
Bertiel schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:En die huisgodsdienstoefeningen hou je pas sinds de coronacrisis of ook daarvoor al...?
Daarvoor al. Dit staat los van corona.
met alle respect, maar dan vind ik je rol in de discussies die hier gevoerd bijzonder laakbaar
Wat een onzin. Alsof iemand die zelf niet kookt, nooit meer mag reageren in het 'wat eten we vandaag' topic.

Daarbij vind ik de bijdragen van Valcke alsmede zijn nieuw geopende topic over hoe onze oudvaders erover dachten, zeer waardevol en hoogstens actueel, al is het maar om mij persoonlijk te bezinnen op de huidige toestand.
We sluiten ons van harte aan bij de wijze woorden van @Thuisvrouw. Ik vind de houding van @Bertiel bijzonder laakbaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Thuisvrouw schreef:
Wat een onzin. Alsof iemand die zelf niet kookt, nooit meer mag reageren in het 'wat eten we vandaag' topic.

Daarbij vind ik de bijdragen van Valcke alsmede zijn nieuw geopende topic over hoe onze oudvaders erover dachten, zeer waardevol en hoogstens actueel, al is het maar om mij persoonlijk te bezinnen op de huidige toestand.
Reageren of de stemming zetten is wel een verschilletje tussen. Vrij naar Wim Kan: als je niet aan de sport doet, bemoei je je ook niet met de spelregels.

Daarnaast hebben de oudvaders nooit beperkende maatregelen qua kerkdiensten meegemaakt die opgelegd zijn door de overheid, om deze geschriften één op één om te zetten naar de actuele situatie is niet correct
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: Dat grondrecht kan je niet ongehoorzamen. Dat is ons gegeven door diezelfde overheid in de geschiedenis. Een wet die nog steeds geldt.

Verder hebben de kerken, ook in Staphorst zich aan de richtlijnen gehouden. Er is niemand ziek of in gevaar gebracht. En omdat ze zich aan die richtlijnen hebben gehouden worden de adviezen aangescherpt. Omdat niet de overheid regeert maar de media . En volgens mij hoeven we die niet te gehoorzamen.
Natuurlijk moeten we gehoorzamen.
Denk je dat de overheid in de tijd van Calvijn zo zuiver was? Dat die geen corrupte besluiten namen? En toch moeten we de overheid gehoorzaam zijn. En wat te denken van de overheid in de tijd van de Heere Jezus? En tóch wijst deze juist op het gehoorzamen van de (soms onnavolgbare!) overheid.

De overheid vordert geen zaken die niet zijn naar Zijn Woord. De erediensten kunnen doorgang vinden, alleen het bezoekersaantal wordt alleen voor de maand oktober weer even beperkt. Net als een aantal maanden geleden. Jammer? Ja. Maar strijdig met de Schrift? Nee.
Hier kan ik het niet mee eens zijn. Tot ons allen persoonlijk komt de opdracht van het gebod: "gedenk de sabbatdag", niet tot een selectie van 30 personen uit de gemeente. Gehoor geven aan dit gebod kan toch niet tegelijkertijd een overtreding zijn van het " gij zult niet doodslaan" of het "eert uw vader en uw moeder"? In dat geval zouden Gods geboden zichzelf tegenspreken, sterker nog, zou God Zichzelf tegenspreken.
:hi
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

dus alle oudere mensen die vanwege hun omstandigheden niet op kunnen komen maar thuis mee luisteren overtreden het 4de gebod?
Is de vraag van de overheid een definitief besluit om de kerkdiensten te verbieden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Er wordt nergens verboden om het Woord van God te verkondigen...

De Heere Jezus roept op om uit te gaan om Zijn Woord aan alle creaturen te verkondigen, wij proppen ons iedere zondag in een kerkgebouw, misschien is het nu de tijd om uit onze comfort te komen.

We worden niet vervolgd en piepen al als we met minder mensen in een gebouw mogen.
Wat zal het zijn als we écht vervolgd worden?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:De Heere Jezus roept op om uit te gaan om Zijn Woord aan alle creaturen te verkondigen, wij proppen ons iedere zondag in een kerkgebouw,
Dat hoeft toch niet met elkaar in tegenspraak te zijn? Er blijven dan nog zes dagen over...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:De Heere Jezus roept op om uit te gaan om Zijn Woord aan alle creaturen te verkondigen, wij proppen ons iedere zondag in een kerkgebouw,
Dat hoeft toch niet met elkaar in tegenspraak te zijn? Er blijven dan nog zes dagen over...
Dat hoeft niet nee, maar wie van ons treedt naar buiten, de Heere roert misschien wel in ons goedgeoganiseerde kerkgebeuren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Bertiel schreef:dus alle oudere mensen die vanwege hun omstandigheden niet op kunnen komen maar thuis mee luisteren overtreden het 4de gebod?
Is de vraag van de overheid een definitief besluit om de kerkdiensten te verbieden?
Nee natuurlijk niet! Iedereen die op KAN gaan MOET opgaan. En hierin is er een persoonlijke afweging. Geen opgelegde maatregel.
Ik lees nergens dat het 4e gebod alleen geldt zolang de mogelijkheid geboden wordt, of voor een x aantal keer per jaar.
:hi
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

De ik lees nergens, slaat nergens op, er staat ook niks over vacinatie, verzekeringen etc en toch hebben we daar een mening over
Er staat nergens in de bijbel iets over een situatie zoals waar we nu in zitten, dus daar zullen we zelf over moeten beslissen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Bertiel schreef:De ik lees nergens, slaat nergens op, er staat ook niks over vacinatie, verzekeringen etc en toch hebben we daar een mening over
Er staat nergens in de bijbel iets over een situatie zoals waar we nu in zitten, dus daar zullen we zelf over moeten beslissen.
Precies. De tien geboden gelden dus ten alle tijden. Niet zolang de overheid het toestaat. En overal waar de overheid tegen Gods Woord ingaat is niet alleen gehoorzaamheid vėrboden maar ook ongehoorzaamheid gėboden.
:hi
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

en nu speel je het vierde gebod tegen het vijfde gebod uit, dus je redenatie klopt niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

De heer Schalk die betrokken is bij het overleg in het CIO met minister Grapperhaus:
RD schreef:Vraag journalist: Premier Rutte zei maandag tegen de NOS: „Ik ben heel blij dat alle kerkgenootschappen, dus ook de koepel waar de Staphorster kerk onder valt, gezegd hebben: slechts dertig kerkgangers, niet zingen en bij voorkeur kerkdiensten per video.” Dat suggereert dat alle geloofsgemeenschappen het hiermee eens zijn...

Schalk: „Deze rigide samenvatting laat ik geheel voor rekening van de minister-president. De kerken zijn nu aan zet. Zij moeten zich beraden op wat in het communiqué van de koepels is opgeschreven. Dat is nu de stand van zaken.”
Ik vind dit ongeloofwaardig. In het communiqué is opgeschreven dat alle aangesloten kerken het advies overnemen en zullen adviseren. Dat geldt de 30 personen regel en het niet zingen. Dat blijkt dus niet juist te zijn. De aangesloten kerken hebben dit advies nog helemaal niet overgenomen. Dit betekent dat het communiqué van het CIO een valse voorstelling van zaken gegeven heeft.
Laatst gewijzigd door Valcke op 06 okt 2020, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:en nu speel je het vierde gebod tegen het vijfde gebod uit, dus je redenatie klopt niet
Lees nu eens wat Calvijn hierover schrijft: gehoorzaamheid aan de overheid mag nooit betekenen dat we tekort doen aan de inzettingen die God ons oplegt. De gehoorzaamheid aan de overheid geldt dus altijd onder een conditie en is nooit absoluut.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

waarin doen we de Heere tekort door thuis mee te luisteren ten tijde van tijdelijke, extra-ordinaire omstandigheden?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie