Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:Ik ben verdrietig. Imagoschade, voorbeeldfunctie, gehoorzaamheid aan de overheid, verantwoordelijkheid nemen, niet onze uitzonderingspositie claimen. Dat lijken de belangrijke argumenten te zijn.

Dat de samenkomst als gemeente ernstig wordt beknot, in mijn geval de bediening van het HA mogelijk wordt bemoeilijkt, dat we niet eens de grondwettelijke ruimte tegen de publieke opinie in niet durven nemen lijkt niet van doorslaggevend belang te zijn om onze diensten op verantwoorde wijze toch door te zetten.

Lieve mensen, ik ben verzekerd voor brand. Dat wil niet zeggen dat ik geen brand zal krijgen.
Als we samen komen in de kerk wil het niet zeggen dat we niet ziek kunnen worden, maar als het recht ligt, zijn we verzekerd conform zondag 1 van onze catechismus.

Die notie, die mis ik zo enorm.
Ik sluit me hierbij van ganser harte aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Zeker. Daar heb ik respect voor. Maar dat we al maanden met een klein deel van de gemeente kunnen samenkomen is al verschrikkelijk. En daar hoor je me niet over. Maar nu hebben we een justitieminister die op basis van gekakel in de media ingrijpende besluiten neemt, daar mag je tegen protesteren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Het probleem is dat de overheid niet goed kan duidelijk maken wat hun positie is en hoe hun maatregelen zich verhouden tot de acute dreiging. Ten tweede is er een conflict tussen de oproep uit Gods Woord om samen te komen en de adviezen van de overheid om dat niet te doen. Ten derde handelt de overheid tegen haar eigen recht.
Genoeg reden dus om als kerk je eigen verantwoordelijkheid te nemen binnen de algemene regels die we noodzakelijk achten om verspreiding tegen te gaan.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Silo schreef:De video staat offline nu
knip ivm laster
Ik vind dit laster. De passage was niet opruiend. Er werd alleen gewezen op het niet mogen prijsgeven van de inzettingen des Heeren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 05 okt 2020, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Valcke schreef:
Silo schreef:De video staat offline nu
knip ivm laster
Ik vind dit laster. De passage was niet opruiend. Er werd alleen gewezen op het niet prijsgeven van de inzettingen des Heeren.
Precies. Het was dan ook geen oproep tot ongehoorzaamheid, maar juist tot gehoorzaamheid!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Valcke schreef:
Silo schreef:De video staat offline nu
knip ivm laster
Ik vind dit laster. De passage was niet opruiend. Er werd alleen gewezen op het niet prijsgeven van de inzettingen des Heeren.
Ik vond het eerlijk gezegd ook geen opruiende uitspraken, de dominee uitte zich aan de voorzichtige kant. Overigens, gelet op de overname in diverse media, kan ik mij best voorstellen dat GG Slikkerveer haar diensten vanaf heden offline haalt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Hollander schreef:
Valcke schreef:
Silo schreef:De video staat offline nu
knip ivm laster
Ik vind dit laster. De passage was niet opruiend. Er werd alleen gewezen op het niet prijsgeven van de inzettingen des Heeren.
Ik vond het eerlijk gezegd ook geen opruiende uitspraken, de dominee uitte zich aan de voorzichtige kant. Overigens, gelet op de overname in diverse media, kan ik mij best voorstellen dat GG Slikkerveer haar diensten vanaf heden offline haalt.
Dat zou ik jammer vinden. Laat deze predikant dit gewoon herhalen in de media.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Goed optreden van Van der Staaij in Op1!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door deschpin »

Herman schreef:
Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Het probleem is dat de overheid niet goed kan duidelijk maken wat hun positie is en hoe hun maatregelen zich verhouden tot de acute dreiging. Ten tweede is er een conflict tussen de oproep uit Gods Woord om samen te komen en de adviezen van de overheid om dat niet te doen. Ten derde handelt de overheid tegen haar eigen recht.
Genoeg reden dus om als kerk je eigen verantwoordelijkheid te nemen binnen de algemene regels die we noodzakelijk achten om verspreiding tegen te gaan.
Het gaat wederom mis omdat Rutte het aan iedere vorm van visie ontbeert. Er wordt met OMT en RET wat gedeald over maatregelen. Dan komt er een politiek stormpje over mondkapjes hup mondkapjes toch dringend geadviseerd. 600 man in een kerk(van 2300 min.), alle linksliberalen op de kast. En hup naar 30 man per kerkdienst.
Er zit gewoon geen koers in of men is al bezig met de komende verkiezingen dat men zo apatisch handelt in deze crisis.

Ik durf overigens zelf gerust in een goedgevulde kerk te gaan zingen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alepha »

Echt heel verdrietig hoe dit gegaan is. Alle kerken die ik ken hebben hun zaakjes prima op orde. Je bent daar veiliger als in een gemiddelde supermarkt.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef:Ik ben inderdaad bang dat het citaat mijn vermoeden zou bevestigen dat niet iedereen geschikt is als predikant.
Wees dan inderdaad maar dankbaar dat je er niet bij kunt. De Bijbel zegt: “geef het heilige niet aan de honden”. Het gevaar is dat ze het verscheuren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Bertiel schreef:Ook Terri’s reactie gelezen?
Ik vind het ontzettend moeilijk.
We hebben naast het gebod van de onderlinge samenkomsten ook het gebod de wettige overheid te respecteren.
En de zorg gaat nu al weer afschalen, ook daar hebben we toch rekening mee te houden.
Ik bid de overheid en de kerkbesturen veel wijsheid, hulp en leiding van de Heere toe
Die 30 is niet gebaseerd op gezondheidsrisico's maar op ophef in de media. Staphorst voldeed volkomen aan het inperken van de verspreiding van het virus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik ben verdrietig. Imagoschade, voorbeeldfunctie, gehoorzaamheid aan de overheid, verantwoordelijkheid nemen, niet onze uitzonderingspositie claimen. Dat lijken de belangrijke argumenten te zijn.

Dat de samenkomst als gemeente ernstig wordt beknot, in mijn geval de bediening van het HA mogelijk wordt bemoeilijkt, dat we niet eens de grondwettelijke ruimte tegen de publieke opinie in niet durven nemen lijkt niet van doorslaggevend belang te zijn om onze diensten op verantwoorde wijze toch door te zetten.

Lieve mensen, ik ben verzekerd voor brand. Dat wil niet zeggen dat ik geen brand zal krijgen.
Als we samen komen in de kerk wil het niet zeggen dat we niet ziek kunnen worden, maar als het recht ligt, zijn we verzekerd conform zondag 1 van onze catechismus.

Die notie, die mis ik zo enorm.
Ik sluit me hierbij van ganser harte aan.
Ik moest vanavond steeds aan deze post denken. Ik vond het zo treffend. Beseften we dat toch allemaal maar eens meer. Wat zou er een sprake van uitgaan.

Ik hoop dat elke refo vanavond Psalm 90 en 91 leest, met de bede of God dit waar wil maken in het hart. Dan kunnen we de spot en smaad van de duivel en de wereld verdragen, dan kunnen we uitleggen waarom wij, ondanks alle adviezen, toch naar de kerk blijven gaan, en dan mag er ook verwachting zijn dat God wonderen zal doen op het gebed. Wat zou het een wonder zijn als de kerkdiensten zondag ongewijzigd doorgang konden vinden en ook de komende maanden, en dat de wereld zou opmerken dat er geen extra besmettingen hebben plaatsgevonden. Zou de Heere niet zo'n wonderdoend God zijn dat Hij dat werken kan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik ben inderdaad bang dat het citaat mijn vermoeden zou bevestigen dat niet iedereen geschikt is als predikant.
Dat klopt aardig. Niet iedereen kan dat ook worden he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:Ik ben inderdaad bang dat het citaat mijn vermoeden zou bevestigen dat niet iedereen geschikt is als predikant.
Wees dan inderdaad maar dankbaar dat je er niet bij kunt. De Bijbel zegt: “geef het heilige niet aan de honden”. Het gevaar is dat ze het verscheuren.
Is DDD dan de hond?? Nee toch? Zo beroerd is hij nu ook weer niet. Al kan hij best blaffen, maar bijten doet hij niet.
Plaats reactie