Maatregelen kerk ivm coronavirus

merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:https://www.ad.nl/politiek/minister-gra ... ~a8bb649f/

En dit krijg je er dus van!
Dat is op basis van vrijwilligheid. Maar die nuance ontgaat je blijkbaar.
Nee, die ontging mij zeker niet. Ik verwacht alleen dat de PKN dit op zal volgen.

Met dank aan Staphorst en een aantal andere gemeentes
HersteldHervormd
Berichten: 6126
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef:
Met dank aan Staphorst :hum
Slaat nergens op, gaat ergens anders haat en nijd zaaien. Ze hebben zich aan de regels gehouden toch? Je kan ze niks verwijten, ja misschien de media.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Begrafenissen blijven uitgezonderd en demonstraties ook... maar kerkelijke samenkomsten niet... deze eenzijdige benadering is te triest voor woorden.

Wel mogen we nu hopen dat een amendement op de spoedwet achterwege blijft. Maar te vrezen valt dat dit amendement er tóch komt. Waardoor de vrijwilligheid er af gaat en de minister het mandaat krijgt om het via de wet op te leggen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Hendrikus schreef:
Met dank aan Staphorst :hum
Onzin.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

parsifal schreef: Dat een kerkdienst met 600 man niet verboden kan worden is een goede zaak. Of het wijs is om nu er maatschappelijk meer beperkingen zijn en veel meer verspreiding is een ander punt en dat mag best bediscussieerd worden zonder op het juridische in te gaan.

Ik zou in deze tijd, zeker voor een (veel) grotere afstand dan anderhalve meter afstand tussen gezinnen kiezen.
Het gaat over 600 mensen in een kerk met 2300 zitplaatsen. Nu blijkt zelfs dat een deel van die 600 in een andere ruimten samenkomt. Dus wellicht zo'n 500 in die grote kerk. Dat betekent een bezettingsgraad van 20% ongeveer. Dan is er dus wel degelijk ruimschoots (veel meer dan) 1,5 meter tussen gezinnen!
Ik zie meer gevaren wanneer een kleinere gemeente met 100 man samenkomt in een gebouw met 200 zitplaatsen. Dat gebeurt ook in de Randstand en daar kun je je echt van afvragen of dat op dit moment wijs is.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door mcgk »

HersteldHervormd schreef:
Hendrikus schreef:
Met dank aan Staphorst :hum
Slaat nergens op, gaat ergens anders haat en nijd zaaien. Ze hebben zich aan de regels gehouden toch? Je kan ze niks verwijten, ja misschien de media.
Toch is deze wijziging wel te danken aan Staphorst. Ze hebben er bewust voor gekozen om een megagroep van 600 mensen uit te nodigen en ook te zingen. Daarmee is geen wet overtreden maar is deze wijziging wel aan Staphorst te danken.
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Precies en met z'n allen tegelijk de deur door naar buiten helpt ook niet in de beeldvorming.

Bij ons kan je per direct al niet meer reserveren voor een dienst.
Laatst gewijzigd door merel op 05 okt 2020, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

mcgk schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hendrikus schreef:
Met dank aan Staphorst :hum
Slaat nergens op, gaat ergens anders haat en nijd zaaien. Ze hebben zich aan de regels gehouden toch? Je kan ze niks verwijten, ja misschien de media.
Toch is deze wijziging wel te danken aan Staphorst. Ze hebben er bewust voor gekozen om een megagroep van 600 mensen uit te nodigen en ook te zingen. Daarmee is geen wet overtreden maar is deze wijziging wel aan Staphorst te danken.
Nee, dit is niet aan Staphorst te danken. Als er geen regels zijn overtreden - voor zover dat als buitenstaander te controleren is lijkt dat niet het geval te zijn - dan blijft stemmingmakerij over. Het is onterecht om HHK Staphorst op dit punt te slachtofferen. Tal van gemeenten hebben een bezettingsgraad van 25-40% aangehouden, binnen de regels van het RIVM.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het triest
Ook omdat ik een kerk zit die sinds corona niet zingt.
Ja een paar voorzangers...
Ook het Heilig Avondmaal is niet gevierd.
Maar op een of andere manier vond ik het triester dat het zingen niet doorgaat
Ik denk dat het komt omdat heel veel gemeenten niet de Heilig Avondmaal hebben bediend.
Zullen er kerken zijn die er niets van aantrekken ?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Pioenroosje »

Ik vind het echt niet eerlijk dat Staphorst de zwarte piet toegespeeld krijgt. Ze houden zich gewoon aan de richtlijnen. In onze gemeente had ook de NOS op de stoep kunnen staan: zo'n 200 mensen in een gebouw met ongeveer 850 plekken. Zingen mag; wel alleen ingetogen, en een beperkter aantal verzen. Ik zie het verschil niet zo.

Ik heb eens zitten rekenen: als zo'n gemeente van 2300 man 30 mensen per dienst mag toelaten, dan mag je dus 1 keer per 75 diensten fysiek bijwonen. Dat is toch verschrikkelijk?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Pure paniekvoetbal van Grapperhaus. Hij kan er tenslotte geen reputatieschade meer bij hebben na z'n huwelijk... :bobo
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10610
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Ik voel bij mezelf grote weerstand. En dat zal bij meerdere zijn. Ik ben sinds de opschaling hulpkoster. Wij ontvangen ruimn 200 mensen in een kerkzaal voor 1200 personen. Registratieplicht, handen ontsmetten, anderhalve meter bij in een uitgaan en zitten in de bank, allemaal prima geregeld door onze koster.

Ik ben wel voor om hier gebruik te maken van onze rechten en als we het uit kunnen leggen doorgaan met hoe we het deden. Hoe vinden jullie dat?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door mcgk »

Pioenroosje schreef:Ik vind het echt niet eerlijk dat Staphorst de zwarte piet toegespeeld krijgt. Ze houden zich gewoon aan de richtlijnen. In onze gemeente had ook de NOS op de stoep kunnen staan: zo'n 200 mensen in een gebouw met ongeveer 850 plekken. Zingen mag; wel alleen ingetogen, en een beperkter aantal verzen. Ik zie het verschil niet zo.
In het RD staat een verklaring met de scriba van de HHG in Staphorst. Dat is een dag te laat. Als hij gisteren gelijk op de pers was afgestapt was het niet zo uit de hand gelopen! Nee niet alle schuld ligt bij die specifieke gemeente. Maar wel een gedeelte daarvan.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Ad Anker schreef:Ik voel bij mezelf grote weerstand. En dat zal bij meerdere zijn. Ik ben sinds de opschaling hulpkoster. Wij ontvangen ruimn 200 mensen in een kerkzaal voor 1200 personen. Registratieplicht, handen ontsmetten, anderhalve meter bij in een uitgaan en zitten in de bank, allemaal prima geregeld door onze koster.

Ik ben wel voor om hier gebruik te maken van onze rechten en als we het uit kunnen leggen doorgaan met hoe we het deden. Hoe vinden jullie dat?
Mee eens! Je komt hier op een principieel punt. We kunnen er niet meer omheen, wat de gevolgen ook mogen zijn.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

...
Laatst gewijzigd door Christen op 05 okt 2020, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie