Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

Erskinees schreef:Verder vind ik een getal van 600 wel bijzonder hoog. Ik zit zelf in een vrij grote gemeente met een "refodome", maar het is hier max 200 man. 600 is gewoon heel erg veel. En hoe groter de groepen, hoe groter het risico op een besmettingen. Zeker gelet op de beperkingen die er zijn voor theaters, bioscopen en andere zalen komt dit voor buitenstaanders over als oneerlijk.
Je gaat nu toch een beetje mee in de redenering van de media.
Als het al oneerlijk is - dat zou ik nog wel willen bespreken; er is geen grondwettelijke vrijheid voor theaterbezoek, sportbezoek - dan ligt dat niet aan de kerken, maar aan de overheidsregelgeving, die een uitzondering aan kerken geeft, omdat het juridisch ingewikkeld ligt om op basis van noodverordeningen langdurig de vrijheid van godsdienst ook qua aantallen in te perken. Er is in onze samenleving vrijwel geen gevoel meer voor religie, en dat komt nu naar buiten.

Wat die 600 betreft: ik denk dat men in Barneveld, Veenendaal, Urk, Opheusden, en overal waar grote kerken staan precies hetzelfde heeft gedaan als in Staphorst. Dat geldt ook voor kleinere kerken. Vrijwel alle kerken die je bevindelijk gereformeerd zou kunnen noemen, kerken sinds 1 juli weer met een bezetting van zo'n 25-35% van de plekken. Dat de 600 in Staphorst in het oog springt, heeft alleen maar met het aantal te maken, maar feitelijk is het minder dan wanneer er 200 zitten in een gebouw met 600 plekken.

Je ziet hier dezelfde paniek en emotie die de politiek heeft gedwongen om een mondkapjesplicht af te laten kondigen, terwijl Van Dissel gewoon op basis van de feiten blijft zeggen: Het helpt niet.

Probleem is wel, dat a.s. woensdag de coronawet behandeld wordt en er alles aan gedaan zal worden om de kerken onder een dom 30-personen-regiem te krijgen. Het lijkt me logischer als er een norm komt van een X-aantal mensen met m2 of m3.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Kan @Valcke iets zeggen over het plan om in een amendement te regelen dat er maximaal 30 mensen in de kerk welkom zijn? Mag dit m.b.t. de wet op de godsdienstvrijheid?
In de noodverordeningen was dit van maart tot en met juni opgenomen (naast een periode dat er sprake was van een maximum van 100 personen). Dat verdroeg zich niet met de grondwettelijke bepaling waarin de vrijheid om de godsdienst met anderen in samenkomsten te belijden, opgenomen is. De Raad van State heeft daar ook op gewezen. Desondanks liep deze bepaling in de noodverordeningen ook na het advies van de Raad van State geruime tijd door.

Vervolgens was er een corona spoedwet in de maak. Daarin is de kritiek van de Raad van State meegenomen en zijn er géén bepalingen meer opgenomen die de vrijheid om gezamenlijk de godsdienst te belijden wordt beperkt. Inmiddels is gesleuteld aan deze spoedwet, maar dit is onveranderd: de kerken worden niet getroffen door de spoedwet. De SGP is ook vóór de spoedwet inmiddels.

Een amendement op de spoedwet ligt er nu niet en die kan er ook niet gemakkelijk komen. Want een bepaling in de spoedwet die alsnog tegen de grondwettelijke vrijheid van godsdienst(uitoefening) ingaat, is nogal wat. Dan komt de spoedwet in vertraging, want dan zal opnieuw advies van de Raad van State nodig zijn. M.i. is zo'n amendement ook juridisch onmogelijk. Maar de krachten in de politiek zijn mogelijk zodanig dat men het wellicht tóch gaat proberen.

Een andere route is dat men de oude bepalingen in de noodverordeningen alsnog nieuw leven gaat inblazen. Maar van die noodverordeningen wil men nu juist af, mede omdat de noodverordeningen conflicteren met de grondrechten en hiervoor geen wetteljike basis is.

Kortom: juridisch is de vrijheid om onbelemmerd samen te komen vastgelegd in de grondwet en daar kan alleen door middel van een wet van worden afgeweken. Maar dat gaat niet zómaar! Echter, gezien de tendensen in de maatschappij, zou het mij niet verbazen wanneer men (nu of later) een beperking gaat proberen aan te brengen. Daarmee zou echt een bladzijde definitief omgaan...
Heb je ook al kennisgenomen van het fragment van Nieuwsuur van gisterenavond? Dat was de reden dat ik jou deze vraag stelde.
Zie: https://twitter.com/Nieuwsuur/status/13 ... 6479814658.
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 okt 2020, 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Luther »

samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Staphorst is nu in het nieuws, maar vrijwel alle kerken in de gereformeerde gezindte kerken sinds juli op de manier als Staphorst. En dat is overeenkomstig het maatwerk waar nu juist om gevraagd is.
Blijkbaar lopen we in de Randstad dan wat achter.
Ja idd bij ons meer dan anderhalve meter afstand, alleen twee voorzangers zingen en ook buiten niet blijven praten dicht op elkaar.
Ik ben trouwens op zoek naar een wetenschappelijk onderzoek waarin onomstotelijk wordt vastgesteld dat zingen een gevaarlijke verspreider is van het coronavirus. Daar is nog steeds onduidelijkheid over. Er is wel een werkgroep Zingen in de kerk; maar de bronnen waar ze zich op baseren kan ik niet vinden.
Er is ook steeds gezegd: als je ventilatie op orde is (en daar zijn allerlei normen voor) dan is zingen sowieso geen issue.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Staphorst is nu in het nieuws, maar vrijwel alle kerken in de gereformeerde gezindte kerken sinds juli op de manier als Staphorst. En dat is overeenkomstig het maatwerk waar nu juist om gevraagd is.
Blijkbaar lopen we in de Randstad dan wat achter.
De Randstad is méér dan de kerk(en) die jij bezoekt. De kerken die ik ken in de Randstad houden zich allemaal keurig aan de 1,5 meter maatregel, maar zoeken tegelijk naar het zo optimaal mogelijk benutten van alle ruimte. Bij diverse kerken komt dat uit boven de 100 bezoekers.

De zwartmakerij rond Staphorst (want: 600 mensen in een gebouw waar 2300 plekken zijn) zou bij het overgrote deel van de kerken van toepassing kunnen zijn. Na het bezoek van minister Grapperhaus aan de GGiN van Barneveld heeft hijzelf ook gezocht naar extra ruimte voor grote kerken. Het is terecht dat de kerken haar verantwoordelijkheid verstaan in het naleven van de overheidsadviezen maar niet onnodig verder gaan in het eigenhandig opleggen van extra beperkingen.
Ik ken heel veel kerken waar de bezettingsgraad rond de 25% ligt (zoals in Staphorst) en vaak wel hoger ook (40%). Als je veel gezinnen hebt met kleine kinderen, dan kan je nog steeds gemakkelijk de 1,5 meter afstand tussen huishoudens hanteren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Luther schreef:
samanthi schreef:
Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Staphorst is nu in het nieuws, maar vrijwel alle kerken in de gereformeerde gezindte kerken sinds juli op de manier als Staphorst. En dat is overeenkomstig het maatwerk waar nu juist om gevraagd is.
Blijkbaar lopen we in de Randstad dan wat achter.
Ja idd bij ons meer dan anderhalve meter afstand, alleen twee voorzangers zingen en ook buiten niet blijven praten dicht op elkaar.
Ik ben trouwens op zoek naar een wetenschappelijk onderzoek waarin onomstotelijk wordt vastgesteld dat zingen een gevaarlijke verspreider is van het coronavirus. Daar is nog steeds onduidelijkheid over. Er is wel een werkgroep Zingen in de kerk; maar de bronnen waar ze zich op baseren kan ik niet vinden.
Er is ook steeds gezegd: als je ventilatie op orde is (en daar zijn allerlei normen voor) dan is zingen sowieso geen issue.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef: Is het bij jullie dan nog maximaal 30 of maximaal 100 in de kerk? Wordt er bij jullie niet gekeken naar de kubieke meters?
Het is beperkt, het exacte aantal weet ik niet. Je kunt je inschrijven voor een dienst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

samanthi schreef:Is het niet een beetje zielig om over vijandschap te spreken? Wat zouden wij zeggen als er 600 man in een stadion zat te schreeuwen en wij mochten niet samenkomen?
Het is volstrekt niet zielig.
De bakens worden in de samenleving verzet. Dat moet je blijven veroordelen. Tegelijkertijd moet je blij zijn met de speelruimte die je nog wel hebt.
Ik zou me andersom niet druk maken over een vol stadion. Dat is namelijk het lot wat de kerk wacht.
Wees eerder bereid dan je druk te maken op discriminatie. "zij hebben mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen' is de harde maar duidelijke les van de Heere Jezus zelf.

Verder vind ik de vergelijking afschuwelijk. Alsof een kerkdienst puur vermaak is, gelijk aan een sportwedstrijd. Dat is het volstrekt niet.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door coco »

Eerlijk gezegd vind ik deze ophef wel een bepaalde opluchting geven. Kijken hoe lang kerkelijk Nederland nu nog klakkeloos achter haar overheid aanhobbelt ten koste van alles..
:hi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ja idd bij ons meer dan anderhalve meter afstand, alleen twee voorzangers zingen en ook buiten niet blijven praten dicht op elkaar.
Het klonk heel mooi Samanthi. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:Is het niet een beetje zielig om over vijandschap te spreken? Wat zouden wij zeggen als er 600 man in een stadion zat te schreeuwen en wij mochten niet samenkomen?
Het is volstrekt niet zielig.
De bakens worden in de samenleving verzet. Dat moet je blijven veroordelen. Tegelijkertijd moet je blij zijn met de speelruimte die je nog wel hebt.
Ik zou me andersom niet druk maken over een vol stadion. Dat is namelijk het lot wat de kerk wacht.
Wees eerder bereid dan je druk te maken op discriminatie. "zij hebben mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen' is de harde maar duidelijke les van de Heere Jezus zelf.

Verder vind ik de vergelijking afschuwelijk. Alsof een kerkdienst puur vermaak is, gelijk aan een sportwedstrijd. Dat is het volstrekt niet.
Dit gaat niet specifiek over vervolging, Herman en dan vraag ik me in alle ernst af wat doen we met de vrijheid? Vertellen we het aan de mensen, Wie de Heere voor ons is?

Zij hebben Mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen, gaat niet over een megakerk... het gaat over ware christenen, over kinderen van God.
Laatst gewijzigd door samanthi op 05 okt 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Ja idd bij ons meer dan anderhalve meter afstand, alleen twee voorzangers zingen en ook buiten niet blijven praten dicht op elkaar.
Het klonk heel mooi Samanthi. ;)
Ja toch is het heel raar dat niet meezingen, net of je vastgebonden zit, thuis kun je iig voluit meezingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Natuurlijk niet. Lees maar even de wijze waarop in Rusland de Vervolgde Kerk tot stand is gekomen. Dat was alleen maar omdat de overheid bepaalde dat kinderen onder de 18 geen toegang meer hadden tot kerkdiensten. De kerken mochten gerust samenkomen, prima. Als je het geloof maar niet overdroeg aan een nieuwe organisatie.

Verder is er geen tegenstelling tussen kerkgang en christen zijn. Dat hoort bij elkaar.

Wees niet naïef.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Natuurlijk niet. Lees maar even de wijze waarop in Rusland de Vervolgde Kerk tot stand is gekomen. Dat was alleen maar omdat de overheid bepaalde dat kinderen onder de 18 geen toegang meer hadden tot kerkdiensten. De kerken mochten gerust samenkomen, prima. Als je het geloof maar niet overdroeg aan een nieuwe organisatie.

Verder is er geen tegenstelling tussen kerkgang en christen zijn. Dat hoort bij elkaar.

Wees niet naïef.
Er is geen isgelijkteken tussen een kerkgang en christen zijn.
Je kunt ook gewoon kerklid zijn.
Laatst gewijzigd door samanthi op 05 okt 2020, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Ja idd bij ons meer dan anderhalve meter afstand, alleen twee voorzangers zingen en ook buiten niet blijven praten dicht op elkaar.
Het klonk heel mooi Samanthi. ;)
Ja toch is het heel raar dat niet meezingen, net of je vastgebonden zit, thuis kun je iig voluit meezingen.
Ja dat geloof ik. Maar in veel andere kerken hoor je alleen het orgel en dat is vreemd en "leeg". :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ik zou me andersom niet druk maken over een vol stadion. Dat is namelijk het lot wat de kerk wacht.
Wees eerder bereid dan je druk te maken op discriminatie. "zij hebben mij vervolgd, zij zullen ook u vervolgen' is de harde maar duidelijke les van de Heere Jezus zelf.

Verder vind ik de vergelijking afschuwelijk. Alsof een kerkdienst puur vermaak is, gelijk aan een sportwedstrijd. Dat is het volstrekt niet.
De onrust heeft meer te maken met het onheldere en arbitraire beleid van de overheid en het feit dat mensen de vrijheid van godsdienst niet op zijn merites weten te beoordelen.

Het is moeilijk uit te leggen dat sommige theaters wel en sommige theaters niet open mogen. Voetbalstadions waar het publiek in de buitenlucht zit, mogen geen publiek ontvangen, evenals dat bij amateurwedstrijden geen publiek aanwezig mag zijn (als ik op zaterdag tussen pak hem beet 8.00 en 10.00 langs een veld sta van 100 bij 50 meter, staan daar hooguit 20 andere ouders te blauwbekken). Ik vind het dus niet meer dan logisch dan er dan enige maatschappelijke verontwaardiging is als mensen zien dat er wel honderden mensen een kerkdienst bijwonen. Het kabinet had dit gewoon beter moeten toelichten, en daarin hebben ze verzaakt.
Plaats reactie