Ambtenaar schreef:CvdW schreef:
Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Ik zie het verband niet tussen jouw vragen en het artikel.
Onderwijsmethoden worden betrokken van een uitgever, die bepaalt de mate waarin digitale hulpmiddelen moeten worden ingezet. Ik kan me voorstellen dat inhoud van de lesstof (deels) enkel digitaal beschikbaar is.
Ja veel digitaal. Klopt. Maar wel gemakkelijk om oorzaak daar neer te leggen. Waar ik als ouder tegenaan ben gelopen. Is dat ouders het zelf ook al lang hebben opgegeven. Want de strijd die het geeft wordt dan "vroom" weggepraat met: ach wij zijn van hetzelfde laken. En vervolgens van wat er boven op de kamer gebeurt. Je moet het wel laten gaan. Want je jaagt ze anders weg. Je hoeft maar een beetje een opstandige puber te hebben en die zegt; ja hoor es. Piet en Klaas die mogen wel. Jullie moeten niet zo zeuren. Of ze gaan wel bij Piet en Klaas op de kamer zitten. En via de vriendjes op de refoschool weten ze toch wel alles tot zich te nemen. En het pure vergif kan vrijelijk tieren. Ook dat Netflix abonnement die wij als lichte herstelde afwijzen konden ze wel via de degelijkse gezinnen tot zich nemen. Hoe kan je dat uitleggen naar die puber? Ouders die zeggen christen te zijn? Want eigen verantwoording. Alsof ze die verantwoording aan kunnen. Wanneer krijgen we als ouders daar onderwijs over vanuit de Schriften? Of laten we ze maar los...
En trouwens als christen ouder hoeven we daar ook niet verbaasd over te zijn. Want waar de Heere Zijn Kerk bouwt bouwt de Satan .... . Zijn we ons van die strijd bewust? En schuilen we en gaan we de strijd achter de Banier aan. Of lopen we vooruit. En denken we buiten Hem die strijd te kunnen winnen. Want (even heel zwart/wit) je kunt zo heel vaak niet weten of je wel echt achter de Banier leeft. Of strijden we niet eens omdat we het wel best vinden.
De zuil heeft alleen toegedekt. En hij is broos (zover hij nog echt bestaat) en al lang aangetast door alle weersinvloeden. Die werken van buitenaf en van binnenuit. En we kunnen dat misschien activistisch weer toedekken voor het oog. Maar zolang mensen jong en oud onbekeerd kunnen leven. De hervorming binnen de kerken veel niet klinkt. Verandert er van binnenuit niets. En blijft het broos.
De taak die deels terecht bij scholen ligt. Ligt ook in de kerk. En daar begon Luther met hervormen. Niet in de scholen. Maar de kerk. En de hervorming in de kerk begon bij Luther persoonlijk
En de taak ligt bij ouders uiteraard. Maar hoe kan het bestaan dat ouders die aangeven mijn kind haakt af... hetzelfde kind kan zeggen. Ik kan gewoon afhaken. Want er is niemand die met mij opwandeld. De preek het gaat over mijn hoofd heen. Lijkt wel of de dominee en ouderling in andere wereld leeft. Of andersom.. de dingen worden niet benoemd omdat de wereld allang in de kerk is.
Hoe vaak worden ouders terecht op hun doopbelofte gewezen. Maar wordt de christelijke gemeente die daar geheel bij betrokken is niet vermaand omdat dat niet in daden te zien is.
En volgens mij kan dat alleen omdat we zelf niet vol en vurig zijn. Anders zouden we toch net zo als de betreffende ouders wakker liggen omdat we weten dat ze buiten Christus leven?
Dan zou een ouderling of predikant toch direct contact gaan leggen? Corona of niet.
Eerlijk gezegd is het nog veel zorgwekkender als uit het bewuste artikel blijkt. Want wat is bijv. een leven vanuit Christus? Waaruit blijkt dat. Wat betekent dat voor keuzes die je maakt. En is alles wat er om ons heen gebeurt wel echt zo neutraal? Waarom wel of niet? Welke reuk geven we af? Wordt dat feitelijk benoemd. Of blijft het algemeen. Of nog erger. Kunnen we alleen spreken over en vanuit een leven met Christus in een 16e of 17e eeuws wereldbeeld, taal ipv dat we dat weten te vertalen naar nu. Met nu de specifieke aanvallen van de Satan nu. Of praten we alleen over en niet vanuit dat ware geloof?