Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Ik neem sommige uitdrukkingen op de koop toe, al zou ik misschien zelf anders formuleren. Op het forum wordt weleens gesproken over christelijke vrijheid, middelmatige zaken en dat soort aspecten. Dan lijkt mij dit taalgebruik zeker een middelmatige zaak, een kind kan dit taalgebruik begrijpen.

Ik vind het mooi dat een 27-jarige op deze manier ruimte krijgt iets te vertellen over zijn persoonlijke situatie, de opleiding tot predikant, zijn persoonlijk leven met God en verlangen te dienen tot Zijn eer. Ik zou niet weten wat mis is met deze oprechte en eerlijke uitingen.

Dat staat voor mij even los van allerhande bijzaken die cultureel bepaald zijn. Ik vind daar ook wat van, maar dat is een heel andere discussie. Het zou goed zijn als hoofd- en bijzaken ook in deze uit elkaar worden gehouden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:Ik neem sommige uitdrukkingen op de koop toe, al zou ik misschien zelf anders formuleren. Op het forum wordt weleens gesproken over christelijke vrijheid, middelmatige zaken en dat soort aspecten. Dan lijkt mij dit taalgebruik zeker een middelmatige zaak, een kind kan dit taalgebruik begrijpen.

Ik vind het mooi dat een 27-jarige op deze manier ruimte krijgt iets te vertellen over zijn persoonlijke situatie, de opleiding tot predikant, zijn persoonlijk leven met God en verlangen te dienen tot Zijn eer. Ik zou niet weten wat mis is met deze oprechte en eerlijke uitingen.

Dat staat voor mij even los van allerhande bijzaken die cultureel bepaald zijn. Ik vind daar ook wat van, maar dat is een heel andere discussie. Het zou goed zijn als hoofd- en bijzaken ook in deze uit elkaar worden gehouden.

Eens. Het wordt nu groter gemaakt dan het is.
Het is best aardig. Maar ging even over de gesproken taal.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Nee hoor. Ik meldde vanmorgen ook een heel positief artikel over een lid van de gereformeerde gemeenten.

Maar dit artikel is alleen al in de aanhef heel ouderwets:
-vermaak
-mogen doorgeven

Nog even los van de ook ouderwetse combinatie 'onderzoeken van de waarheid'.

Ik kan nog even doorgaan:
-begeerte
-mogen
-de weg banen
-mijn hart ligt nu
-voorhouden
-vaderen
-bediend worden

Ik vraag me overigens af wat de laatste zin betekent. 'Ik zie er naar uit dat de Heere op Zijn tijd een plek geeft in Zijn wijngaard.' Ik kan mij niet herinneren dat er ooit afgeweken is van de normale afspraken daarover en het is ook nog maar zelden voorgekomen dat iemand geen beroep aannam.

Ik vind het ook niet negatief. Jij stelt dat iedereen hier tevreden over moet zijn en dat vraagt om tegenspraak. Ik vind het een weinig zeggend artikel. De aftrap was veel zinniger van toon.
Ik ben het wel met DDD eens.

De student heeft erg mooie preken, maar zijn taalgebruik is (ook op de preekstoel) hopeloos ouderwets.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind overigens het wel raar dat ik nu weer de zwarte piet toegeschoven krijg, terwijl het Jantje was die de opmerking maakte.

En dat niet geheel terzijde.

En ik vind het geen middelmatige zaak, omdat helder uitdrukken iets zegt over een heldere geest. Mensen die zich in clichés uitdrukken, denken ook in clichés. En dat is wel degelijk een ernstig probleem.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Ik vind overigens het wel raar dat ik nu weer de zwarte piet toegeschoven krijg, terwijl het Jantje was die de opmerking maakte.

En dat niet geheel terzijde.
Dat viel me ook al op ja. Jantje zwengelde dit aan. Iedereen zou dit een mooi interview moeten vinden. En het liefst ook nog even bevestigen hier op refoforum.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Inderdaad.
Wat vind jij er concreet zo mooi aan, Jantje? Er zijn genoeg theologiestudenten van die leeftijd die zich veel toegankelijker en origineler uitdrukken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Nee hoor.(...) Ik vind het een weinig zeggend artikel. De aftrap was veel zinniger van toon.
DDD, kun jij begrijpen dat een reactie als deze velen tegen de borst stuit? Heb jij het invoelend vermogen dat het wellicht beter is zulke reacties hier niet te plaatsen? Is je reactie tot eer van de Heere?
Begrijpen is het goede woord niet. Ik constateer wel dat er mensen zijn die het niet fijn vinden om op dit soort onderwerpen tegengesproken te worden.

Mijn reactie lijkt mij zonder meer tot eer van de Heere, wat niet uitsluit dat hij tegen de forumregels is. Maar volgens mij is het gewoon een inhoudelijke reactie op een stelling van Jantje, waarvan ik mij dan weer bijna niet kan voorstellen dat je die met enig invoelingsvermogen zou kunnen plaatsen, omdat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat zijn standpunt niet algemeen gedeeld zou worden.

Ik vind overigens een cultuur waarin dit soort toch vrij neutrale bevindingen al in twijfel worden getrokken als dienstbaar in Gods koninkrijk, niet tot eer van de Heere. Dat bedoel ik in zijn algemeenheid, niet als bijdrage aan discussie over het moderatiebeleid. In een gezond functionerende cultuur zou mijn opmerking als een inhoudelijke opmerking gezien worden, waar je het op grond van argumenten wel of niet mee eens kunt zijn. Als mensen een inhoudelijk onderbouwd ander standpunt dan dat van hen zien als nietszeggend, dan hebben ze noodzakelijkerwijs een kokervisie.
Heb jij deze student al eens horen prediken? Wat vond je van zijn prediking?
Ik heb zo'n vermoeden dat jij hier ook heel wat op aan te merken hebt. En dan zie ik een parallel. Een eerdere discussie waarbij je een andere student, waarbij je ook de nodige opmerkingen had, veroordeelde op basis van zijn preekjas. Allemaal bijzaken waartegen je zo vaak ageert. Vaak krijg ik het idee dat als het jouw smaakje niet is, je loopt te zoeken naar stokken om mee te slaan.
Dat bevestigd het eerdere artikel deze week waar je zo lovend over was. Niet 1 opmerking, waarschijnlijk meer je smaakje.
Daarnaast viel het taalgebruik behoorlijk mee, sterker het viel me niet eens op.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb hem één keer gehoord. En het lijkt me beter om nog even af te wachten wat ik van zijn preken vind. Je kunt iemand op één preekvoorstel niet beoordelen.

Als jou iets niet opvalt, zegt dat iets over jouw waarnemingsvermogen, niet perse over dat van mij. Bovendien is dit een rare manier om af te leiden van het onderwerp waarover het gaat en jouw feitelijk onjuiste kwalificatie van mijn opmerkingen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik heb hem één keer gehoord. En het lijkt me beter om nog even af te wachten wat ik van zijn preken vind. Je kunt iemand op één preekvoorstel niet beoordelen
Inderdaad terecht. En dan kun je ook alleen de preek beoordelen, niet de iemand. Al is dat wel erg met elkaar verbonden. Het lijkt me goed om dat hier ook te realiseren.

Ik realiseer me ook dat woordgebruik soms vragen oproept. Ik vertelde zojuist in de klas over het wandelen in de duisternis. Op een algemeen christelijke school moet je dat echt uitleggen. Wandelen doe je aan het strand en in het bos, duisternis, dat is als de zon niet schijnt. Zo is het ook met werken in de wijngaard. Bijzonder dat je daar een theologische opleiding voor moet volgen. Ik begrijp ik best dat het RD publiek dat wel volgt. Dus dan is zo'n opmerking weer prima. Je kunt ook zeggen: ik zie er naar uit dat ik van de Heere een gemeente krijg om daar aan de slag te gaan.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Ik heb hem één keer gehoord. En het lijkt me beter om nog even af te wachten wat ik van zijn preken vind. Je kunt iemand op één preekvoorstel niet beoordelen.

Als jou iets niet opvalt, zegt dat iets over jouw waarnemingsvermogen, niet perse over dat van mij. Bovendien is dit een rare manier om af te leiden van het onderwerp waarover het gaat en jouw feitelijk onjuiste kwalificatie van mijn opmerkingen.
Dat zou kunnen. Feit is wel dat mij dit opvalt, en dat het gebeurd is. Heeft niets met afleiden te maken, je mag er over praten wat je wil. Ik hou je niet tegen. Nou mijn observatiecapaciteit zag vrij snel deze link ontstaan. We zullen afwachten hoe je in de toekomst deze student gaat beoordelen, al denk ik dat de trend is gezet.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

In vroeger jaren kwamen studenten eigenlijk vrijwel nooit in de pers. Begrijpelijk wel, want je doet het nooit goed.
Spreek je moderne taal, zegt het volk: "dat is een linkse", of: "fijn dat er eindelijk eens iemand is die...", of: "hier voel ik me toch niet helemaal bij thuis, dit is niet de taal die de ouden spraken".
Spreek je wat oudere taal, zegt het volk: "dat is een zware", of: "fijn dat dit onder de studenten nog gevonden wordt", of: "waarom spreekt die man niet normaal".

Ik snap niet dat (sommigen van) jullie er soms zelf ook niet eindeloos moe van worden, dat negatieve ge-emmer. We hebben onze mond vol over het accepteren van cultuurverschillen met andere kerken of met christenen uit andere landen. Maar als we in Nederland een cultuurverschilletje met onszelf signaleren (namelijk in taalgebruik), schrijven we er pagina's over vol.

Kijk nu eens langs zulke dingen. Zie een jongeman die een verlangen heeft om als dienaar zondaren Christus te preken. En verheug je erin dat de Heere Zijn koninkrijk bouwt. Of laat zo'n artikel liggen als het je ding niet is.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erasmiaan »

Wat een gezeur zeg over bijzaken. Mag een (aanstaande) predikant tegenwoordig geen Bijbelteksten meer gebruiken? Terwijl ik DDD zijn opmerkingen hier soms zie larderen met Bijbelteksten of jargon. Of is dat allemaal cynisch?

In sport, werk en allerlei andere sociale kringen wordt ook jargon gebruikt. Maar in de kerk hebben we er opeens erg veel moeite mee, terwijl iedereen weet wat er bedoeld wordt en iedereen erbij opgevoed is. Het is in- en intriest. Zeuren om het zeuren en iemand niet in zijn waarde kunnen laten.
Edit: zie nu de opmerking van Jongere en ben het er van harte mee eens. Krijg steeds meer het gevoel dat dit forum een plek is van enkele extreme personen die geen andere plek meer hebben om hun extreme gedachtegangen te lozen dan hier.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 17 sep 2020, 11:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Hij zal wel veel contact hebben met z’n schoonvader, die heeft ook veel ouderwets taalgebruik. Doet verder niets af van z’n preken dus ik neem het op de koop toe. Maar jammer is het wel.
Verder wel een aardig interview, het was mij niet eens opgevallen maar dat komt denk ik omdat ik het wel gewend ben
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Jongere schreef:In vroeger jaren kwamen studenten eigenlijk vrijwel nooit in de pers. Begrijpelijk wel, want je doet het nooit goed.
Spreek je moderne taal, zegt het volk: "dat is een linkse", of: "fijn dat er eindelijk eens iemand is die...", of: "hier voel ik me toch niet helemaal bij thuis, dit is niet de taal die de ouden spraken".
Spreek je wat oudere taal, zegt het volk: "dat is een zware", of: "fijn dat dit onder de studenten nog gevonden wordt", of: "waarom spreekt die man niet normaal".

Ik snap niet dat (sommigen van) jullie er soms zelf ook niet eindeloos moe van worden, dat negatieve ge-emmer. We hebben onze mond vol over het accepteren van cultuurverschillen met andere kerken of met christenen uit andere landen. Maar als we in Nederland een cultuurverschilletje met onszelf signaleren (namelijk in taalgebruik), schrijven we er pagina's over vol.

Kijk nu eens langs zulke dingen. Zie een jongeman die een verlangen heeft om als dienaar zondaren Christus te preken. En verheug je erin dat de Heere Zijn koninkrijk bouwt. Of laat zo'n artikel liggen als het je ding niet is.
Mooie post en volledig eens.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Het is in ieder geval een heel mooi artikel. Ik hoop dat we het daar allemaal eens over zijn.

Edit: @DDD is het daar in ieder geval al niet mee eens.
Ik vind het erg vaag: "iets van de heerlijkheid van Christus in mijn hart geopenbaard". Wat bedoel je daarmee?
Plaats reactie