Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

@DDD, tel eens de ik's in je bijdragen en vergelijk dat met anderen.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

DDD schreef:@Marion:
Ik zet ten eerste deze dominee niet weg. Ik constateer dat hij geen grootse gedachten heeft ontvouwd. Dat is een heel eenvoudig feit. Ik meld ook dat ik mij toch erg aangesproken voel door zijn interview, vanwege andere elementen in zijn uitlatingen, en dat ik ondanks mijn bezwaren tegen de gangbare toelatingspraktijk waarin opleidingsniveau en denkkracht geen rol speelt, toch vind dat hij een aanwinst is als predikant.

Ik zie daar werkelijk geen kwaad in. Hooguit zou je achteraf kunnen zeggen dat ik onvoldoende precies heb gemeld dat er gelukkig ook zulke predikanten zijn in de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten.

Ik heb ten tweede niemand anders 'weggezet'. Ik heb wel genoemd dat er predikanten zijn die daar aanleiding toe geven, en ik laat in het midden wie dat zijn. Ik hoef ook niet over het hart te oordelen.

Mijn kwaal is, dat ik soms te weinig inlevend schrijf, wat Mara dan arrogant noemt. Dat is een heel standplaatsgebonden kwalificatie, maar in ieder geval laat het zien dat mijn bijdrage dan niet ootmoedig overkomt. Dat is niet hetzelfde als de ander geen recht doen trouwens. Ik vind vooralsnog niet dat dat in dit geval aan de orde is.

Ik heb geen bezwaar tegen kritiek, ook niet als die heel scherp is, maar het zou fijn zijn als die kritiek dan ook zorgvuldig is onderbouwd.

@Jantje:
Ik geef de dominee geen compliment voor zijn interview, maar voor hoe hij -in ieder geval naar buiten toe- is. Dat blijkt uit het interview. Dat is iets heel anders.
Dan begrijpen we elkaar weer! Ik moet soms een beetje wennen aan je manier van reageren. Mara noemt het arrogant, tjsa…. zo zou je het kunnen noemen, ik dacht eerder aan ongenuanceerd. Je bent me er niet minder om, en ik volg je bijdragen met interesse. Al ben ik w.s. binnenkort door omstandigheden wel een poosje offline wat het forum betreft, maar dan gaan we voor de nalezing.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Terri schreef:Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
Ja, in zekere zin komt het dan dichtbij. Maar als je dan zelf vind dat het genuanceerder ligt, dan schiet het wel eens verkeerd.
En dicht bij de waarheid, betekend dan wel een algemeen erkende waarheid, en niet een waarheid die heel sterk bepaald wordt door de bril waardoor je de dingen bekijkt. Al laat het onverlet dat ik zijn reacties vaak ook waardeer!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:@DDD, tel eens de ik's in je bijdragen en vergelijk dat met anderen.
Ik houd het spreken dicht bij mijzelf. Dat is heel wat objectiever dan mensen die alles in de wijvorm spreken, maar feitelijk hun eigen mening etaleren.

Jij zou dat ook wat vaker mogen doen. Er goed van doordrongen zijn dat jouw eigen perspectief niet altijd dat van een ander is.

Voor het overige begrijp ik dat je uit een groepscultuur komt, want daarin worden dit soort uitspraken gebruikt om mensen aan te bevelen hun hoofd niet boven het maaiveld uit te steken. Ik ben - God zij daarvoor geprezen- gelukkig niet zo opgevoed.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Marion schreef:
Terri schreef:Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
Ja, in zekere zin komt het dan dichtbij. Maar als je dan zelf vind dat het genuanceerder ligt, dan schiet het wel eens verkeerd.
En dicht bij de waarheid, betekend dan wel een algemeen erkende waarheid, en niet een waarheid die heel sterk bepaald wordt door de bril waardoor je de dingen bekijkt. Al laat het onverlet dat ik zijn reacties vaak ook waardeer!
Ik spreek over sommige. Dus is dat al veel genuanceerder dan jij het leest. Een waarheid hoeft niet algemeen erkend te zijn, om toch de waarheid te zijn.

Maar het klopt wel, dat in mijn beleving de grens tussen schijn en zijn juist ter rechterzijde van de kerk erg moeilijk kan worden onderscheiden. Aan de vruchten kent men echter de boom.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: Ik zal niet worden toegelaten tot de opleiding en daarom zal ik mij niet melden
Meld je man, als je je geroepen weet. Denk je dat onze God onmachtig is? Dat curatoria God kunnen wederstaan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:
Ik geef de dominee geen compliment voor zijn interview, maar voor hoe hij -in ieder geval naar buiten toe- is. Dat blijkt uit het interview. Dat is iets heel anders.
Juist. Laten we het er dan op houden dat je in ieder geval zeer positief gestemd bent.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

@Wim Anker.
Dat weet ik wel zeker.

Maar dat lijkt mij verder geen punt van discussie. Ik vermoed niet dat ik over 30 jaar wel predikant ben, en anders herken je het vanzelf.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:@Wim Anker.
Dat weet ik wel zeker.

Maar dat lijkt mij verder geen punt van discussie. Ik vermoed niet dat ik over 30 jaar wel predikant ben, en anders herken je het vanzelf.
Wil je nader toelichten wat je wel zeker weet en wat verder geen punt van discussie is?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Terri schreef:Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
knip, niet op de persoon a.u.b.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mijn kwaal is, dat ik soms te weinig inlevend schrijf, wat Mara dan arrogant noemt. Dat is een heel standplaatsgebonden kwalificatie, maar in ieder geval laat het zien dat mijn bijdrage dan niet ootmoedig overkomt. Dat is niet hetzelfde als de ander geen recht doen trouwens. Ik vind vooralsnog niet dat dat in dit geval aan de orde is.
Trek Mara nog eens van de plank om je betoog kracht bij te zetten.
Voor de goede orde: ik zei dit:
Wat een arrogante manier van reageren heb jij toch steeds.
Daar zou eens een forumtucht voor moeten komen.
Je beschuldigt regelmatig mensen van onzin, nonsens, onkunde, en nu weer rariteit.
Isala heeft wel degelijk argumenten aangevoerd.

Het gaat om de dikgedrukte woorden die regelmatig terugkeren. Je suggereert hiermee dat de ander dommer is dan jij en geen verstand van zaken heeft.
Isala stopte daarom de discussie. Vraag je dan eens af, waarom stopte zij?
Terri schreef:Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Iets kan weleens zo kwetsend gezegd worden, dat er vanuit een emotie gereageerd gaat worden.
En ook in deze, wat is de waarheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:
Terri schreef:Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
-knip-
Oh joh.... dit moet je niet doen.... dit is zo op de persoon!
Je bent zelf regelmatig sarcastisch en zijn je bijdragen pittig. Wie daar niet mee om kan gaan, laat jouw bijdragen voor wat het is, ik zou zeggen, doe gij alzo!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Gezellig hier :bobo
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

We discussiëren inhoudelijk en reageren niet op de persoon!
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Wim Anker »

Terri schreef:
Wim Anker schreef:
Terri schreef:Of komt het te dichtbij?
Juist iemand die eigenlijk heel goed snapt wat DDD schrijft kan wel eens het onbehaaglijke gevoel krijgen dat hij wel degelijk de kern raakt. Tja...en dan gebeurt er wat.
Of je wordt boos en verontwaardigd en schopt keihard terug, omdat je vindt dat er in jouw waarneming geschopt wordt, of je overweegt voor jezelf om e.e.a. eens vanuit zijn gezichtspunt te bekijken. Maar dat kan consequenties hebben.
Mijn levenservaring is, hoe venijniger er gereageerd wordt, hoe dichter je bij de waarheid zit.
-knip-
Oh joh.... dit moet je niet doen.... dit is zo op de persoon!
Je bent zelf regelmatig sarcastisch en zijn je bijdragen pittig. Wie daar niet mee om kan gaan, laat jouw bijdragen voor wat het is, ik zou zeggen, doe gij alzo!
Oke. Wat ik bedoel is dat ik @DDD prima begrijp maar ik zijn bijdragen verwoestend vindt waar het gaat om schriftgezag en waar het gaat om de grote discussies tussen mainstream en christelijk denken.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 22 aug 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie