Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Jij leest echt niet goed. Ik heb nergens gezegd dat het digitaal onmogelijk is. Wel heb ik gezegd dat ik met 6 p luisteren vanaf 1 telefoon in een tent niet prettig vind en dit waarschijnlijk voor twee weken zo laat.
.Jouw overweging staat ver van mijn belevingswereld af. Al ga je wellicht de zondagen wel wat vullen met huisgodsdienst. Anders lijkt me het wel erg leeg.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Marion »

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Klasse gedaan! Dat is een stukje vindingrijkheid wat mijns inziens goed past in deze tijd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Wauw. Daar gaan wij naar toe. :super
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:Jij leest echt niet goed. Ik heb nergens gezegd dat het digitaal onmogelijk is. Wel heb ik gezegd dat ik met 6 p luisteren vanaf 1 telefoon in een tent niet prettig vind en dit waarschijnlijk voor twee weken zo laat.
.Jouw overweging staat ver van mijn belevingswereld af. Al ga je wellicht de zondagen wel wat vullen met huisgodsdienst. Anders lijkt me het wel erg leeg.
Ik begrijp heel goed dat dit ver van je afstaat. Wij hebben dit ook niet eerder bij de hand gehad, omdat wij ook tijdens vakanties en weekenden bij familie die nergens aan doen altijd naar een kerk gaan. Dus in dat kader ben ik nog zoekende naar een passende invulling voor zondag.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

@Marion. Kijk, dat zijn mooie initiatieven.

Vinden jullie niet dat, wanneer je niet fysiek naar de kerk kunt in de vakantieomgeving en je gewoon kunt meekijken met de eigen gemeente, je ook met de eigen gemeente mee moet kijken, ook op vakantie?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:@Marion. Kijk, dat zijn mooie initiatieven.

Vinden jullie niet dat, wanneer je niet fysiek naar de kerk kunt in de vakantieomgeving en je gewoon kunt meekijken met de eigen gemeente, je ook met de eigen gemeente mee moet kijken, ook op vakantie?
Als wij thuis zijn, luisteren we alleen naar de eigen gemeente. Om de kinderen geen shoppen aan te leren.

Maar toen we een tijd geleden een weekje in Garderen waren, hebben we wel daar meegekeken. Omdat we normaliter dan ook daar naar de kerk zouden gaan.

Verder zijn we thuis deze vakantie, en hopen we in verband met de vele mensen die wel weg zijn, extra vaak de diensten in onze eigen gemeente bij te kunnen wonen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Jij leest echt niet goed. Ik heb nergens gezegd dat het digitaal onmogelijk is. Wel heb ik gezegd dat ik met 6 p luisteren vanaf 1 telefoon in een tent niet prettig vind en dit waarschijnlijk voor twee weken zo laat.
prekenweb kan een uitkomst zijn.
Je print 4 preken uit en lees die zondagen voor.
Ik dacht dat een vrouw niet voor mag gaan? Mag ik wel preken lezen? :slurp
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mara »

huisman schreef: Wat waren de eerste christenen toch onnozel. Die zetten alles opzij voor de zondagse diensten. Maar wij verlichte mensen kunnen best onze kinderen 2 zondagen de prediking laten missen.
Wij zaten dan met een enigszins krakende cassetterecorder destijds. Ik was zo bang dat dergelijke dingen als een boomerang later terug zouden ketsen.
"Toen hoefde het ook niet".

Ik heb twee verschillende CGK predikanten horen zeggen dat de Coronacrisis een lakmoesproef is.
"Als je niet naar de kerk gaat, wordt dat gezien. Als je thuis geen dienst aanzet, ziet niemand dat."
Of: "één keer is wel genoeg hoor. "
Of: "we zoeken her en der wel een dienst die in de smaak valt."

Het zijn best heftige uitspraken, gezien hun niet-ultra rechtse signatuur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Jij leest echt niet goed. Ik heb nergens gezegd dat het digitaal onmogelijk is. Wel heb ik gezegd dat ik met 6 p luisteren vanaf 1 telefoon in een tent niet prettig vind en dit waarschijnlijk voor twee weken zo laat.
prekenweb kan een uitkomst zijn.
Je print 4 preken uit en lees die zondagen voor.
Ik dacht dat een vrouw niet voor mag gaan? Mag ik wel preken lezen? :slurp
Ja hoor. :livre :D
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:Goed stuk in het RD: https://www.rd.nl/opinie/houd-tonen-ove ... -1.1679586
Vanuit juridisch perspectief is het stuk helder.

Als het echter gaat om eventuele gevaren van zingen, vind ik het stuk niet helder. Waarom niet gewoon verwezen naar de RIVM-instructie voor koorzang om 1,5 meter afstand te houden en goed te ventileren? Wanneer dit door deskundigen op basis van huidige inzichten voldoende wordt geacht, waarom wordt er dan zoveel ruis omheen in stand gehouden? Waarom moet alles nog (zogenaamd) veiliger dan veilig?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Gritje »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
merel schreef:Jij leest echt niet goed. Ik heb nergens gezegd dat het digitaal onmogelijk is. Wel heb ik gezegd dat ik met 6 p luisteren vanaf 1 telefoon in een tent niet prettig vind en dit waarschijnlijk voor twee weken zo laat.
.Jouw overweging staat ver van mijn belevingswereld af. Al ga je wellicht de zondagen wel wat vullen met huisgodsdienst. Anders lijkt me het wel erg leeg.
Ik begrijp heel goed dat dit ver van je afstaat. Wij hebben dit ook niet eerder bij de hand gehad, omdat wij ook tijdens vakanties en weekenden bij familie die nergens aan doen altijd naar een kerk gaan. Dus in dat kader ben ik nog zoekende nahttps://youtu.be/ghnBpVbkS7Uar een passende invulling voor zondag.
Een bijbelstudie doen met de kinderen die je thuis al voorbereid?
Ik snap wel dat je meeluisteren in de tent wat lastig vind al zouden wij het wel doen.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

@merel: Heel goed dat u nu al nadenkt over hoe u de zondag op de camping het beste kunt invullen. U weet als ouder het beste wat wel of niet zal werken met uw kinderen. Zoals hierboven al door anderen aangegeven: luisteren of kijken naar een dienst is niet de enige mogelijkheid. Het aloude lezen bv, zonder de digitale middelen, kan voor meer rust zorgen. Dat hoeft niet per se in de tent. U kunt naar een mooie plek lopen, om maar een idee te noemen. Ik ken uw kinderen natuurlijk niet, u weet zelf wat de capaciteiten en mogelijkheden zijn.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
merel schreef:Precies! Het lijkt mij ook niet gebonden aan deze twee zondagen waarin zij mogelijk geen dienst horen. Voorgaande jaren bezochten wij altijd een dienst tijdens de vakantie. Nu is dat niet mogelijk. Nu is het in de thuissituatie met thuis luisteren al wat rommelig. Op een krukje in een tent, waar je het geluid toch ook wat zachter houdt ivm overlast, luisteren lijkt mij de eerbied niet bevorderen
Dan betekent dat je eigenlijk geen goede vakantielocatie hebt uitgezocht. Smytegeldt zei al dat als je nat wilt worden je in de regen moet gaan lopen en als je bekeerd wilt worden je onder Gods Woord moet komen. Daar vallen ook de zondagen in de vakantie onder. Juist dán, in een periode van rust, is het extra onderzoek van Gods Woord en Zijn heilzame geboden een goede zaak!
Ik vind deze reactie en ook wel die van Huisman echt een beetje extreem. Waarom zou je een vakantie annuleren alleen omdat je daarin door de huidige omstandigheden geen kerkdienst kunt bijwonen? Overigens zijn er misschien andere mogelijkheden. Soms is er een kerkje in de buurt waar je met elkaar kunt zingen, als de kinderen daarvan houden. Of je zoekt inderdaad een rustige plek uit om uit een kinderbijbel of iets anders net wat extra te doen.

Ik geloof niet dat de zondagse godsdienst perse hoeft te betekenen dat je op de camping een complete dienst meekijkt met de kinderen. Ik denk dat ik het zelf wel zou doen, ook als voorbeeld voor de kinderen, maar dat ik hen de keus zou laten of ze daarbij bleven of even wat anders doen. Ik geloof niet dat het het evangelie voor kinderen, ouders en omstanders dient als ouders een heel gevecht moeten maken van het turen naar een online kerkdienst. Dan kun je beter zelf een bijbelverhaal voorbereiden.

Ik hecht veel waarde aan de zondagse kerkdiensten, en in mijn vriendenkring is dat niet standaard. Maar ik geloof toch niet dat je altijd op een positieve manier aan de geloofsopvoeding bijdraagt als je kinderen dwingt om ruim een uur in een tentje naar een stem te luisteren. In het ene gezin zal dat prima kunnen, in een ander gezin zijn de kinderen daar echt te jong of beweeglijk voor.

Een laptop meenemen op de camping is in ieder geval ook wel een klein risico, al was het maar vanwege diefstal. Ik weet niet of ik dat zou doen, in ieder geval.
Plaats reactie