Gereformeerde Gemeenten

Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

Erskinees schreef:Met een kleine gemeente zou het wellicht nog wel te combineren zijn. Voor een gemeente van 1617 leden blijven er dan nog 4 dagen over (excl. de zondag), waarvan ook nog wat tijd gaat naar de consulentgemeenten in Berkenwoude en 's-Gravenzande. Het kan natuurlijk niet anders of dat gaat gemerkt worden. Mooi dat er een pastoraal werker wat kan opvangen. Ideaal is het natuurlijk niet, maar dat heeft ook weer te maken met het predikantentekort.
En na het emeritaat van ds. Tanis ook de consulentschappen van de gemeente: Alphen aan den Rijn, Benthuizen, Boskoop, Moerkapelle, Stolwijk, Naaldwijk en Zoetermeer. Dat zal de nodige tijd vragen.
En lidmaatschap van ZGG en deputaatschap Bijbelverspreiding, commissie catechese en werkgroep studenten GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bauke schreef:
Erskinees schreef:Met een kleine gemeente zou het wellicht nog wel te combineren zijn. Voor een gemeente van 1617 leden blijven er dan nog 4 dagen over (excl. de zondag), waarvan ook nog wat tijd gaat naar de consulentgemeenten in Berkenwoude en 's-Gravenzande. Het kan natuurlijk niet anders of dat gaat gemerkt worden. Mooi dat er een pastoraal werker wat kan opvangen. Ideaal is het natuurlijk niet, maar dat heeft ook weer te maken met het predikantentekort.
En na het emeritaat van ds. Tanis ook de consulentschappen van de gemeente: Alphen aan den Rijn, Benthuizen, Boskoop, Moerkapelle, Stolwijk, Naaldwijk en Zoetermeer. Dat zal de nodige tijd vragen.
En lidmaatschap van ZGG en deputaatschap Bijbelverspreiding, commissie catechese en werkgroep studenten GG.
Ds. H.A. van Zetten is hulpconsulent van Alphen aan den Rijn en Delft.
Ds. C. Sonnevelt is hulpconsulent van Benthuizen.
Ds. G.J. Baan is hulpconsulent van Den Haag-Scheveningen.
Ds. C. van Ruitenburg is hulpconsulent van 's-Gravenzande.
Ds. G.W.S. Mulder is hulpconsulent van Moerkapelle.
Ds. G. Hoogerland is hulpconsulent van Naaldwijk.
Ds. A. Verschuure is hulpconsulent van Stolwijk.
Ds. H. Brons is hulpconsulent van Zoetermeer.
Volgens mij kun je in de meeste van bovenstaande gevallen 'hulp' er ook wel van voor laten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:Volgens mij kun je in de meeste van bovenstaande gevallen 'hulp' er ook wel van voor laten.
Wat is het verschil (in theorie en praktijk) tussen een 'gewone' consulent en een hulpconsulent?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

refo schreef:Gouda bekostigt (met een T) …
Dankjewel voor deze correctie :)
... de pastoraal werker uit de besparing op het traktement van ds Clements, doordat de laatste nu salaris uit Rotterdam krijgt.
Dankjewel voor deze informatie. :)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:Fijn! En dan ook weer een rector met een universitaire graad in de theologie, net zo als Ds. Moerkerken. Hopelijk net zo'n samenbinder als Ds. P. Mulder.
Heeft ds. Moerkerken een universitaire graad? Mij staat bij dat hij wel een universitaire opleiding heeft gevolgd, maar deze niet heeft afgerond vanwege toelating aan de TS. Maar mogelijk ben ik abuis...
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Klavart schreef:
Jantje schreef:Volgens mij kun je in de meeste van bovenstaande gevallen 'hulp' er ook wel van voor laten.
Wat is het verschil (in theorie en praktijk) tussen een 'gewone' consulent en een hulpconsulent?
Dat heeft met het classicale systeem te maken. De classis kan een hulpverzoek indienen bij een andere classis, zoals classis Gouda ook heeft gedaan. De hulpconsulent verricht hand- en spandiensten en kan als eerste aanspreekpunt fungeren voor de kerkenraad. Formeel blijft een dominee uit de classis de 'gewone' consulent, maar het meeste praktijkwerk wordt overgenomen door de hulpconsulent.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
crossmountain schreef:Fijn! En dan ook weer een rector met een universitaire graad in de theologie, net zo als Ds. Moerkerken. Hopelijk net zo'n samenbinder als Ds. P. Mulder.
Heeft ds. Moerkerken een universitaire graad? Mij staat bij dat hij wel een universitaire opleiding heeft gevolgd, maar deze niet heeft afgerond vanwege toelating aan de TS. Maar mogelijk ben ik abuis...
Zou kunnen. Dat weet ik niet exact. Dit staat er bij zijn CV:
Aart Moerkerken werd op 1 februari 1947 geboren te Rotterdam. Hij studeerde theologie in Utrecht. In 1972 werd hij toegelaten tot de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten, waarna hij de gemeenten van Nieuw-Beijerland en Gouda diende. Van 1985 tot 2009 was hij hoofdredacteur van het kerkelijk weekblad De Saambinder. In 1995 werd hij benoemd tot rector van de Theologische School.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-moerk ... t-1.413678
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Of het de juiste man op de juiste plaats is, betwijfel ik. Hij is bepaald geen briljant theoloog. Nogal een rommelpot in zijn uitspraken.
Klopt. En voor een predikant van zo'n grote gemeente is het sowieso niet handig om dit ernaast te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Op zich herken ik jullie uitspraken niet in het interview in de krant van vandaag. Dat vind ik wel een mooi interview.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

crossmountain schreef: Rectoraat zal niet heel veel extra zijn gezien het studentenaantal.
Rectoraat kost wel meer tijd. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de studieprogramma's, moet leiding geven aan het reilen en zeilen van de school (waaronder ook de bibliotheek), in contact staan met het curatorium etc. Ik kan me voorstellen dat dit zomaar een dag extra kost per week.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

RotterS schreef:
crossmountain schreef: Rectoraat zal niet heel veel extra zijn gezien het studentenaantal.
Rectoraat kost wel meer tijd. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de studieprogramma's, moet leiding geven aan het reilen en zeilen van de school (waaronder ook de bibliotheek), in contact staan met het curatorium etc. Ik kan me voorstellen dat dit zomaar een dag extra kost per week.
Ik denk wel nog meer hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Op zich herken ik jullie uitspraken niet in het interview in de krant van vandaag. Dat vind ik wel een mooi interview.
Zo'n interview geeft een geflatteerd beeld, sorry. Trouwens, inhoudelijk staat er toch niet veel in?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

RotterS schreef:
crossmountain schreef: Rectoraat zal niet heel veel extra zijn gezien het studentenaantal.
Rectoraat kost wel meer tijd. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de studieprogramma's, moet leiding geven aan het reilen en zeilen van de school (waaronder ook de bibliotheek), in contact staan met het curatorium etc. Ik kan me voorstellen dat dit zomaar een dag extra kost per week.
Hoe vaak wordt het studieprogramma aangepast? Hoe vaak moet er overlegd worden over de bibliotheek? Hoe intensief is het contact met het curatorium? Ik denk dat dit allemaal wel meevalt.

Het lijkt me meer belangrijk dat hij goed kan delegeren en zijn eigen tijd goed beheert. Iemand die kan delegeren en een goede manager is van zijn eigen taken doet vaak meer in een dag dan een ander in een hele week.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Op zich herken ik jullie uitspraken niet in het interview in de krant van vandaag. Dat vind ik wel een mooi interview.
Zo'n interview geeft een geflatteerd beeld, sorry. Trouwens, inhoudelijk staat er toch niet veel in?
Beetje verzuurd? :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Op CGO heb ik wel ervaren dat het een verbinder is.
Zo theologiseerde hij de boekjes van zowel ds Harinck als ds Moerkerken inhoudelijk naar elkaar toen. :)

Maar verder ken ik hem niet goed.
Als gemeentepredikant kan het anders zijn natuurlijk.
Plaats reactie