Preken beluisteren op internet

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Jantje schreef:Ik ben bang dat die mensen geen vergunning hebben.
Onzin. Deze preken zijn al jarenlang openbaar. De preken van ds. F. Bakker heb ik jaren geleden gekocht op de wegwijsbeurs. Trouwens erg aanbevolen.

Geen onzin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Is dat zo? Het lijkt me in ieder geval geen algemene regel.

Als een ander de joden uit het huis gejaagd heeft, mag je er dan gaan wonen? Of als een ander een fiets heeft gestolen, mag je die dan in gebruik nemen?

Ik vind dat helemaal niet vanzelfsprekend.
Als je je consciëntie tegen hebt dan mag je daar niet tegenin gaan, en dan heb je er ook geen zegen te wachten, maar heb je een vrije consciëntie dan mag je dat wel doen. Dat luistert wel nauw.
Helemaal niet.

Het geweten is niet de norm. Gods Woord is de norm. En hoewel er mensen zijn die menen dat zij mogen stelen, is dat desondanks niet toegestaan.
Hier speelt nog wel iets anders, denk ik. Het is vergelijkbaar met het vlees eten dat aan afgoden geofferd zou kunnen zijn. Paulus zegt daarvan ook dat je het niet hoeft na te vragen. Pas als je het weet, wordt het wat anders.
Is dat hier ook niet zo? Moet ik van bv. een orgelfilmpje op youtube afvragen of er wel toestemming is gegeven, of mag ik gewoon luisteren als ik hier niets van weet?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

In de brief aan de Filippenzen zegt Paulus:
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Dat is waar, maar de consciëntie gaat dieper dan ons geweten. We kunnen over onze consciëntie heenwerken, en zo kan ons geweten ruimer worden en zelfs als met een brandijzer toegeschroeid worden.
Consciëntie en geweten zijn synomiemen. Het betekent dus precies hetzelfde.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:Ik ben bang dat die mensen geen vergunning hebben.
Onzin. Deze preken zijn al jarenlang openbaar. De preken van ds. F. Bakker heb ik jaren geleden gekocht op de wegwijsbeurs. Trouwens erg aanbevolen.
Ds. F. Bakker zou kunnen.

Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat bijvoorbeeld van de preken van ds. Verhoeks die voor 99% zeker niet zijn goedgekeurd door de nabestaanden, laat staan dat hij dat zelf had goedgekeurd. En van ds. J. Mol en ds. P. Blok ook.
Gaat het hier om preken die zijn uitgesproken tijdens een dienst in een gemeente?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Jazeker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jongere »

Het is bekend dat Prekenweb alleen preken publiceert van predikanten die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, of als hun nabestaanden hebben dat gedaan. Ook is bekend dat Prekenweb alle predikanten van de Gereformeerde Gemeenten of hun nabestaanden benaderd heeft met het verzoek preken te mogen publiceren. Je kunt er dus van uitgaan dat als preken van bepaalde voorgangers niet op Prekenweb staan, ze daar geen toestemming voor hebben gegeven.

De conclusie is dan niet zo moeilijk te trekken dat het zeer waarschijnlijk is dat deze zelfde predikanten (of hun nabestaanden) ook voor YouTube geen toestemming hebben gegeven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Het is bekend dat Prekenweb alleen preken publiceert van predikanten die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven, of als hun nabestaanden hebben dat gedaan. Ook is bekend dat Prekenweb alle predikanten van de Gereformeerde Gemeenten of hun nabestaanden benaderd heeft met het verzoek preken te mogen publiceren. Je kunt er dus van uitgaan dat als preken van bepaalde voorgangers niet op Prekenweb staan, ze daar geen toestemming voor hebben gegeven.

De conclusie is dan niet zo moeilijk te trekken dat het zeer waarschijnlijk is dat deze zelfde predikanten (of hun nabestaanden) ook voor YouTube geen toestemming hebben gegeven.
Juist. Dat probeer ik al een hele tijd te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Erskinees »

Er worden ook regelmatig accounts opgeheven of losse preekvideo's verwijderd van YouTube. Dat zou te maken kunnen hebben met de copyrightschendingen. Als familie of preekcduitgever kan je vrij eenvoudig claimen dat een video offline wordt gehaald. Aan het aantal rouleringen in gebruikersnamen en verwijderingen van video's te zien gebeurt dat in praktijk ook. Alleen... Een nieuw YouTube-account is zo weer aangemaakt. Zuiver is het in ieder geval niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Dat is waar, maar de consciëntie gaat dieper dan ons geweten. Misschien is dat persoonlijk. We kunnen over onze consciëntie heenwerken, en zo kan ons geweten ruimer worden en zelfs als met een brandijzer toegeschroeid worden.
Consciëntie en geweten zijn synoniemen. Het betekent dus precies hetzelfde.
Er is in ieder geval een onderscheid voor het gevoel. De consciëntie is inderdaad voor zover ik weet een synoniem. Toch geloof ik dat we hier meer onderscheiden kunnen spreken. Lees bv. ook wat ds. Schreuder zegt, dan kan het geweten meer als algemeen gezien worden.

Vandaag de dag beïnvloedt de tijdgeest in hoge mate de gewetensvorming, signaleert ds. Schreuder. „Het geweten functioneert alleen als we beseffen te leven voor Gods aangezicht. Die notie is in de breedte van de samenleving verdwenen. Daarom: het doen of laten van dingen „omdat de Heere het wil”, kan alleen als er een godsbesef is.”
In contacten met mensen en in de media merkt ds. Schreuder hoezeer het geweten in de maatschappij een speelbal is geworden van het gevoel. „Voor velen betekenen die woorden bijna hetzelfde. Het gevoel is normloos en aan de waan van de dag onderworpen. Antwoorden op levensvragen zoeken we speurend met iets dat ik in mijn boek een sociale radar noem: het aftasten van de standpunten bij anderen. Uiteindelijk komt de moderne mens echter zelf tot een beslissing. Die is dan bijna on-bespreekbaar, omdat die persoon er een goed gevoel bij heeft.”
Daarentegen pleit ds. Scheuder ervoor om –ook in de richting van mensen die zich niets gelegen laten liggen aan God of gebod– aandacht te vragen voor de rekenschap die moet worden afgelegd aan God. „Doordring de ander ervan dat hij een schepsel is dat tegenover een Schepper staat. Dat appelleert aan het geweten. Het geweten wil ons daarin ook leren vragen naar God.”


Ik zou van consciëntie spreken als de alwetendheid Gods levend is en je je daar ook van bewust bent als je tegen Gods geopenbaarde wil en Zijn geboden ingaat.
Men kan spreken van een "Gewetenloze schurk". Maar waar de consciëntie (het medeweten van wat Gods wil en wet is, niet zozeer gekend of bewust gekend wordt.
Ik spreek van 'geweten' in een ruimere zin. Of dit taalkundig te verantwoorden is weet ik niet, want ik ben ook geen neerlandicus of taalkundige.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Je geeft een goed beeld van je gevoel. Maar taalkundig is er werkelijk geen verschil tussen consciëntie en geweten.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Je geeft een goed beeld van je gevoel. Maar taalkundig is er werkelijk geen verschil tussen consciëntie en geweten.
Dat zal best, daarom zei ik ook dat ik geen taalkundige ben. Misschien kunnen het een subjectief onderscheid zien. Als dit wat meer onderscheiden gebruikt wordt komt het verschil tussen synoniemen wel meer aan de orde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Je geeft een goed beeld van je gevoel. Maar taalkundig is er werkelijk geen verschil tussen consciëntie en geweten.
Dat zal best, daarom zei ik ook dat ik geen taalkundige ben. Misschien kunnen het een subjectief onderscheid zien. Als dit wat meer onderscheiden gebruikt wordt komt het verschil tussen synoniemen wel meer aan de orde.
En nu in het Nederlands..
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Je geeft een goed beeld van je gevoel. Maar taalkundig is er werkelijk geen verschil tussen consciëntie en geweten.
Ik vraag het me af. Ik weet dat een dominee bij ons dat ook een keer heeft opgemerkt. In 'consciëntie' zit iets van 'mede-weten, er weten er twee vanaf.'
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Mannetje schreef:Je geeft een goed beeld van je gevoel. Maar taalkundig is er werkelijk geen verschil tussen consciëntie en geweten.
Ik vraag het me af. Ik weet dat een dominee bij ons dat ook een keer heeft opgemerkt. In 'consciëntie' zit iets van 'mede-weten, er weten er twee vanaf.'
Op die manier heb ik het ook meerdere malen horen zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie