Welke muziek beluister je nu?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Als je zoiets in plaats van een derde dienst wilt stellen vegen we wel de Woordverkondiging van tafel. Naar alle bescheidenheid meen ik dat dit niet de bedoeling kan zijn.
Als je al twee diensten mét preek hebt gehad, kan een derde dienst zónder preek maar met een verzorgde liturgie een verademing zijn.
Overigens was er in de dienst die DDD linkte wel degelijk een overdenking. Nee, geen preek met drie punten en een toepassing...
Je moet maar nooit in Engeland naar een Evensong gaan, DIA. Was je ook niet van plan, ik weet 't :huhu
Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
De Thomaskirche is ook een kerk.
Maar in elke kerk kan niet iedereen vertoeven onder alle omstandigheden. Er zijn ook kerken waar de man waarover ik het had weg zou vluchten. Nu weet ik vanzelf niet wat er in de genoemde kerk is. Maar ik spreek in het algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
Zéér goed zelfs. Maar de Vader is er niet alleen wanneer er gepreekt wordt.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
Zéér goed zelfs. Maar de Vader is er niet alleen wanneer er gepreekt wordt.
In de Reformatorische traditie is Schriftlezing en prediking de kern van de eredienst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:https://www.youtube.com/watch?v=ygIWo-b7OHo

De Thomaskirche in Leipzig. Een ontdekking van de coronacrisis. Heel mooi voor een derde dienst, maar ook voor op de fiets.
Als je zoiets in plaats van een derde dienst wilt stellen vegen we wel de Woordverkondiging van tafel. Naar alle bescheidenheid meen ik dat dit niet de bedoeling kan zijn.
Als je al twee diensten mét preek hebt gehad, kan een derde dienst zónder preek maar met een verzorgde liturgie een verademing zijn.
Overigens was er in de dienst die DDD linkte wel degelijk een overdenking. Nee, geen preek met drie punten en een toepassing...
Je moet maar nooit in Engeland naar een Evensong gaan, DIA. Was je ook niet van plan, ik weet 't :huhu
Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
Ja, maar jij kennelijk niet. Behalve dan natuurlijk als het een kerk is naar eigen smaak.

Overigens is ook in de kerkdienst waar het over ging de schriftlezing en preek de kern van de eredienst.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:
-DIA- schreef: Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
Ja, maar jij kennelijk niet. Behalve dan natuurlijk als het een kerk is naar eigen smaak.

Overigens is ook in de kerkdienst waar het over ging de schriftlezing en preek de kern van de eredienst.
Het ging toch over die dienst in de Thomaskirche, waarvan jij een link deelde?
Ik heb dat bekeken, maar ik kan nergens een schriftlezing vinden. Daarnaast vroeg ik me al eerder af of het praatje dat gehouden wordt een preek te noemen is en of dat ook wel zo bedoeld is.
Toen ik dat de vorige keer zei was je reactie dat het meer een voorbereidingsbijeenkomst op de zondag was. Maar nu is het toch weer een eredienst waarbij schriftlezing en preek de kern vormen?
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik bedoel te zeggen dat de kerkdiensten in de Thomaskirche (waar ik één exemplarische link van deelde), die een ontdekking zijn van de coronatijd, ook schriftlezing en preek centraal hebben. Ik deel de link speciaal in een ander draadje, en dan krijg ik nog het gezeur van DIA over de lengte van de preken.

De 'andacht' is letterlijk vertaald een overweging, de 'predigt' is een preek. Maar daar ging het nu niet over.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 mei 2020, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Ik bedoel te zeggen dat de kerkdiensten in de Thomaskirche (waar ik één exemplarische link van deelde), die een ontdekking zijn van de coronatijd, ook schriftlezing en preek centraal hebben. Ik deel de link speciaal in een ander draadjes, en dan krijg ik nog het gezeur van DIA over de lengte van de preken.

De 'andacht' is letterlijk vertaald een overweging, de 'predigt' is een preek. Maar daar ging het nu niet over.
Ik zie nergens gezeur over de lengte, maar dat zal aan mij liggen.
Ik had je eerste bericht niet opgevat als een verwijzing naar de echte kerkdiensten in de Thomaskirche. Ik dacht dat het ging om die ene bijeenkomst die je deelde en die je een goede vervanging leek te vinden van een derde dienst.
Vervolgens bleek het in de link die je deelde helemaal niet om een kerkdienst te gaan. Omdat ik alleen naar de betreffende bijeenkomst had gekeken was ik een beetje verbaasd dat je stelde dat daar de schriftlezing en de preek de kern zouden vormen, omdat die allebei niet aanwezig zijn. Vandaar.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Dat kan gebeuren. Maar ik luister op de fiets niet voortdurend naar dezelfde 30 minuten, noch op zondag als derde dienst;-)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat kan gebeuren. Maar ik luister op de fiets niet voortdurend naar dezelfde 30 minuten, noch op zondag als derde dienst;-)
Ik wil niet bijdehand overkomen, maar dit was al de derde keer binnen 24 uur dat je je onduidelijk uitdrukt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door DDD »

Ik weet niet of ik het in dit geval met je eens ben, omdat het punt van discussie echt een ander onderwerp is. Maar goed, voor het geval iemand dacht dat ik wekelijks dezelfde aflevering beluister, is dat nu opgelost. Ik zou het voortaan ook bij de twee andere keren melden.

Er is trouwens verschil tussen je opzettelijk vaag en misleidend uitdrukken of per ongeluk een misverstand laten bestaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Geytenbeekje »

J. S. Bach - Revealing Bach - K. Richter CD 07/18
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Dat kan gebeuren. Maar ik luister op de fiets niet voortdurend naar dezelfde 30 minuten, noch op zondag als derde dienst;-)
Dat had ik uiteraard begrepen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door ejvl »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Maar er was eens een man die liever in de kerk was dan waar ook. Daar in de kerk voelde hij zich thuis, want het was het huis van zijn vader. Zou je zo iemand kunnen begrijpen?
Zéér goed zelfs. Maar de Vader is er niet alleen wanneer er gepreekt wordt.
In de Reformatorische traditie is Schriftlezing en prediking de kern van de eredienst.
Maar liever in de kerk zijn dan elders kan toch ook doordeweeks met uitvoeringen, concerten, muziek en dergelijken?
Natuurlijk dient op zondag het Woord centraal te staan maar ook dan, een dienst zonder muziek vind ik erg "leeg". Voor mij persoonlijk neemt dit een zeer hoge plaats in.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door parsifal »

Gisteren en vandaag zitten luisteren naar "A festival of hope" een jaarlijkse "Praise night of the proms" georganiseerd door All Souls church at Langham Place, Londen. Dit keer bestond het voornamelijk uit opnames van mooie muziek van de afgelopen jaren en een virtueel orkest, koor.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door ejvl »

Speciaal voor @Jantje.
Een overdenking van een onverdachte predikant en goede muziek.

https://youtu.be/Tnmc-6ng2Xc
Plaats reactie