Gelezen, gedacht, gehoord...

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door gallio »

DDD schreef:Ook wel een reden voor enige opschudding, trouwens. Daar is het enkel starten een eigen kerkje niets bij.
Die opschudding waar het artikel van DIA naar verwijst was vanwege de preek in 1829. Dat er enkele jaren later een kerkje gesticht zou worden, en mensen overgedoopt zouden worden, wist toen nog niemand.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat snap ik, maar even om de feiten maar in een helder perspectief te zien.

Overigens is de ophef ook nog niet erg goed bedocumenteerd. Maar dat komt misschien nog.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

"Het starten van een nieuwe kerk" had vanzelf zijn oorzaak, wat een aanklacht moest zijn voor de staatskerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat zal zeker zo zijn. En de overdoop is neem ik aan ook akkoord?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat zal zeker zo zijn. En de overdoop is neem ik aan ook akkoord?
Daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik neem aan als de doop door een wettig in het ambt gestelde ambtsdrager is verricht dat het niet nodig zou zijn. Ik deel dan ook de gedachte van de baptisten niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zal zeker zo zijn. En de overdoop is neem ik aan ook akkoord?
Daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik neem aan als de doop door een wettig in het ambt gestelde ambtsdrager is verricht dat het niet nodig zou zijn. Ik deel dan ook de gedachte van de baptisten niet.
Neem en lees:
https://hetbraambos.nl/wp/wp-content/up ... illiam.pdf

De Heere werkte krachtig door een man die mensen 'overdoopte'.
Hora est!
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zal zeker zo zijn. En de overdoop is neem ik aan ook akkoord?
Daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik neem aan als de doop door een wettig in het ambt gestelde ambtsdrager is verricht dat het niet nodig zou zijn. Ik deel dan ook de gedachte van de baptisten niet.
Neem en lees:
https://hetbraambos.nl/wp/wp-content/up ... illiam.pdf

De Heere werkte krachtig door een man die mensen 'overdoopte'.
Dat is alleen maar positief, of anders gezegd, dat is door de genade Gods en door de werking van de Heilige Geest. Ik kan dan ook geen principiële bezwaren hebben tegen een volwassenendoop, maar dat is nu eenmaal hier niet gebruikelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Het ging hier niet om volwassenendoop, maar om overdoop. Dat is nog wel een verschil, uit gereformeerd perspectief.

Maar goed. De bevinding gaat boven de leer. Daarin raken de evangelische beweging en de extreem bevindelijke stroming elkaar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het ging hier niet om volwassenendoop, maar om overdoop. Dat is nog wel een verschil, uit gereformeerd perspectief.

Maar goed. De bevinding gaat boven de leer. Daarin raken de evangelische beweging en de extreem bevindelijke stroming elkaar.
Daarvan zegt ds. J.M.D. de Heer: Wat is het een groot voorrecht dat de Heere aan zondige mensen het teken en zegel van het genadeverbond geeft. Dat betekent immers de doop. Lang voordat iemand bewust kan bidden en het Woord van God kan horen, komt de Heere met de tekenen van Zijn genade tot hem. In Zijn onbegrijpelijke goedheid wil God Zijn drie-enige Naam verbinden aan de naam van een pasgeboren kind.
Onze vaderen hebben daarom steeds de grote waarde van de doop benadrukt. Zeker, ze beseften heel goed dat de doop niet zalig maakt. In het begin van ons doopformulier klinkt de belijdenis dat de kinderen alleen door wedergeboorte in het Rijk van God kunnen komen.
Door het ware geloof wordt de diepste betekenis van de doop gekend. Dan mag een kind van God in de doop zien dat hij afgesneden is van Adam en in Christus is ingeplant. Van een kind des toorns is hij een kind van God geworden. Hoe groot is dat wonder van Goddelijke genade. Hoeveel betekenis krijgt de doop als het sacrament van de nieuwe, geestelijke geboorte (zie ook NGB, artikel 34).
Voor uw aanstaande schoonzoon ligt zijn keuze voor de overdoop in het verlengde van zijn beslissing om te geloven. Daar hebben we een kernprobleem van de geloofsdoop. In deze leer staat de keuze van de mens centraal.
God gaf Zijn Zoon om zondaren zalig te maken, maar de mens zet uit vrije wil de stap in het geloof en laat de Heere Jezus toe in het hart. De grond van de doop is niet meer wat God uit genade schenkt, maar de keuze van de mens. Wat een arme leer, gegrond op drijfzand.
Waarom dopen baptisten mensen die al gedoopt zijn? Zelf geloven zij toch ook dat je maar één keer gedoopt mag worden. Ja, maar zij verwerpen de doop van kinderen. Iemand die als kind gedoopt is, is in hun ogen nooit gedoopt. Wat ontzettend om dat te durven zeggen! Wat brutaal.
De overdoop is een verachten van wat God in de doop schonk. Daarbij aanwezig zijn is naar mijn overtuiging daarom niet mogelijk. Bid de Heere of Hij uw schoonzoon van zijn dwaalweg wil bekeren tot de waarheid van Gods Woord.


Verder zou ik nu toch wel eens weten wat er onder extreem-bevindelijk wordt verstaan.
Men kan wel spreken van extreem links, dan denk ik aan de SP of de PSP (van vroeger)
Maar kun je niet beter zeggen: Er is bevinding of het is er niet? Is er naar uw gevoelen een soort tussen-bevinding of een gematigde bevinding? Ik vind het maar een vreemde uitdrukking. Een halve bevinding bestaat volgens mij niet.

Ik ga slapen,
Ik ben moe...
We hopen tot later.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat zal zeker zo zijn. En de overdoop is neem ik aan ook akkoord?
Daar heb ik me niet zo in verdiept. Ik neem aan als de doop door een wettig in het ambt gestelde ambtsdrager is verricht dat het niet nodig zou zijn. Ik deel dan ook de gedachte van de baptisten niet.
Neem en lees:
https://hetbraambos.nl/wp/wp-content/up ... illiam.pdf

De Heere werkte krachtig door een man die mensen 'overdoopte'.
Dat is alleen maar positief, of anders gezegd, dat is door de genade Gods en door de werking van de Heilige Geest. Ik kan dan ook geen principiële bezwaren hebben tegen een volwassenendoop, maar dat is nu eenmaal hier niet gebruikelijk.
Toch vreemd dat je geen principiëel bezwaar hebt tegen het Baptisten standpunt. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen, want wat je zegt staat lijnrecht tegenover het artikel van ds. De Heer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: Dat is alleen maar positief, of anders gezegd, dat is door de genade Gods en door de werking van de Heilige Geest. Ik kan dan ook geen principiële bezwaren hebben tegen een volwassenendoop, maar dat is nu eenmaal hier niet gebruikelijk.
Toch vreemd dat je geen principieel bezwaar hebt tegen het Baptisten standpunt. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen, want wat je zegt staat lijnrecht tegenover het artikel van ds. De Heer.
Laat dan maar. Voor sommigen lijk ik een onbegrijpelijk te zijn, en dat is niet zo vreemd hoor, want ik kan mijn eigen hart vaak nog niet doorgronden. Ik blijf er wel bij dat overdopen een heel ander geval is dan de volwassenedoop. Ik wordt er een beetje moe van om zo altijd op de komma en de punt te moeten letten. Maar als ik een Grote Gevaarlijke Ketterij in de wereld breng moet u me maar goed aanpakken. Verder wilde ik er nog eens (liefst ongestoord) rustig voor gaan zitten om het pdf'je (link hier ergens boven) na te lezen. Overigens dat ik geen principiële bezwaren tegen baptisme kan aanvoeren ligt in het feit dat ik leraars ken die dit standpunt huldigden (al volg ik hen hierin niet) waar ik vast van geloof dat hun dit niet uit de hemel kon houden. We zeggen in dat geval dat het niet op onoverkomelijke bezwaren hoeft te stuiten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
Ik weet niet of dat tale Kanaäns is hoor. Ik heb het althans nog nooit gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
Ik weet niet of dat tale Kanaäns is hoor. Ik heb het althans nog nooit gehoord.
Misschien komt het in de Saambinder nog eens aan de orde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
Ik weet niet of dat tale Kanaäns is hoor. Ik heb het althans nog nooit gehoord.
De tale Kanaäns is inderdaad van een geheel andere orde dan zich wat ouderwets, plechtig, dan wel doorspekt met termen uitdrukken. Dit is een taal die geen enkel mens kan leren, maar die geleerd wordt door een volk dat er niet naar zocht en niet naar vraagde. In mijn leven ben ik er velen tegengekomen die nogal zwaar op de hand en nogal gewichtig waren, maar de tale Kanaäns, zoals dat soms openbaar kan komen, niet kenden. Napraten kan ook, en dat moet ons voorzichtig maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie