Verwachte boeken theologie

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hoopvol »

Rond mei wordt verwacht: Het Hooglied van Salomo, 7 preken van ds. T. Klok.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:Rond mei wordt verwacht: Het Hooglied van Salomo, 7 preken van ds. T. Klok.
Een eenvoudig prediker. Sommigen ergerden zich aan zijn stemgeluid.
Verschillende citaten van hem zijn me bijgebleven.
"De wereld is stervende, hij hoeft alleen nog maar de laatste adem uit te blazen". Dat zei hij in een van de laatste preken die hij in R. heeft gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Rond mei wordt verwacht: Het Hooglied van Salomo, 7 preken van ds. T. Klok.
Een eenvoudig prediker. Sommigen ergerden zich aan zijn stemgeluid.
Verschillende citaten van hem zijn me bijgebleven.
"De wereld is stervende, hij hoeft alleen nog maar de laatste adem uit te blazen". Dat zei hij in een van de laatste preken die hij in R. heeft gehouden.
Die man ging figuurlijk gezien tijdens de preek van de preekstoel af en kwam naast je zitten. En dan valt zijn preekstem weg.
Ik had enorm veel respect voor deze man.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Rond mei wordt verwacht: Het Hooglied van Salomo, 7 preken van ds. T. Klok.
Een eenvoudig prediker. Sommigen ergerden zich aan zijn stemgeluid.
Verschillende citaten van hem zijn me bijgebleven.
"De wereld is stervende, hij hoeft alleen nog maar de laatste adem uit te blazen". Dat zei hij in een van de laatste preken die hij in R. heeft gehouden.
Die man ging figuurlijk gezien tijdens de preek van de preekstoel af en kwam naast je zitten. En dan valt zijn preekstoel weg.
Ik had enorm veel respect voor deze man.
Dan kan ik je de hand wel geven. Ook al was hij niet altijd exegetisch zo correct. Maar we voelden wel het leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Afbeelding
Isaäc de Leeuw (1740-1775) was een jongere tijdgenoot van Alexander Comrie en stond net als hij onder invloed van de gebroeders Erskine en andere Marrow-men. In Geloof en geloven behandelt hij wat het ware geloof is, wat de vruchten van het geloof zijn, en dat ieder behoort te geloven. Bedenkingen daartegen weerlegt hij, zowel van vleselijk gezinden die niet willen, als van heilbegerigen die niet durven te geloven. Het werk was bij verschijnen zeer geliefd. In één jaar verschenen tenminste drie drukken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Bertiel »

In een boek van ds. Heemskerk dat ik zondag las werd Isaac de Leeuw aangehaald.
Ik denk dat ik ga kopen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orchidee »

"De wereld is stervende, hij hoeft alleen nog maar de laatste adem uit te blazen". Dat zei hij in een van de laatste preken die hij in R. heeft gehouden.
Dit weet iedereen die gelovig is!
Als dat het enige is wat je hebt onthouden uit een preek is dat mager, "praatjes" in een preek voegen meestal niets toe of ze doen de preek teniet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het raar dat men hier op dit forum nonchalant doet over exegese.
Daar staat of valt toch wel de preek op.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar dat men hier op dit forum nonchalant doet over exegese.
Daar staat of valt toch wel de preek op.
Dit is een topic over Verwachte boeken. Onbegrijpelijk dat jij en orchidee zo reageren op een terloopse opmerking.
Er zit bij jullie blijkbaar iets uit het verleden dat onverwerkt is gebleven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het raar dat men hier op dit forum nonchalant doet over exegese.
Daar staat of valt toch wel de preek op.
Dit is een topic over Verwachte boeken. Onbegrijpelijk dat jij en orchidee zo reageren op een terloopse opmerking.
Er zit bij jullie blijkbaar iets uit het verleden dat onverwerkt is gebleven.
Niet dat ik weet.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Augustienus »

Ik kijk uit naar twee boeken van D.A. Carson: 'De kern van het evangelie' en 'Bidden met Paulus'. Het werd tijd dat er meer van deze Amerikaanse bijbelleraar in het Nederlands werd vertaald en uitgegeven.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Ik vind het woordje bijbelleraar voor deze hoogleraar wel wat ongelukkig gekozen. Hij is een vooraanstaand theoloog. Henk Binnendijk is een bijbelleraar. Die moeten er ook zijn, maar het is toch wel wat anders.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Augustienus »

Het was zeker niet mijn bedoeling zijn status te devalueren, hij is inderdaad een zeer vooraanstaand (conservatieve) Nieuw testamenticus.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Hoopvol schreef:Rond mei wordt verwacht: Het Hooglied van Salomo, 7 preken van ds. T. Klok.
Een eenvoudig prediker. Sommigen ergerden zich aan zijn stemgeluid.
Verschillende citaten van hem zijn me bijgebleven.
"De wereld is stervende, hij hoeft alleen nog maar de laatste adem uit te blazen". Dat zei hij in een van de laatste preken die hij in R. heeft gehouden.
Kan me nog herinneren dat op de Toogdag in Urk hij sprak over de leeuw heeft gebruld.
(Naar aanleiding dat een dronke jongere het kanaal of water was ingevallen in Urk)
Amos 3 vers 8 De leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen? De Heere HEERE heeft gesproken, wie zou niet profeteren?
Alleen al die gestalte van die man en die houding. Je kon van zijn gezicht als het ware aflezen wat hij dacht.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Dat laatste is dan wel weer een goed teken. Als je oog eenvoudig is, dan is heel je lichaam verlicht.
Plaats reactie