Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Heeft u deelgenomen?

Peiling eindigde op 14 apr 2020, 14:57

Ja
9
22%
Nee
19
46%
Ik was niet op de hoogte.
9
22%
Ik doe niet aan oecumenische initiatieven.
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

Ik was niet op de hoogte, anders had ik zeker gehoor gegeven aan de oproep van de paus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door -DIA- »

Zouden Sadrach, Mesach en Aned-Nego ook knielen op bevel van de Antichrist? Is dit wat de Bijbel een waar gebed noemt? Het zijn maar wat gedachten. Ik bedoel er geen kwaad mee, en heb niemand persoonlijk op het oog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Erskinees »

Inmiddels is het mij wel duidelijk dat met de antichrist zeker niet de paus/RKK wordt bedoeld, dat is zover ik kan inschatten in onze gezindte ook niet meer de gangbare gedachte. Overigens heb je wel alle vrijheid om dat te denken, het is immers een oude gedachte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Inmiddels is het mij wel duidelijk dat met de antichrist zeker niet de paus/RKK wordt bedoeld, dat is zover ik kan inschatten in onze gezindte ook niet meer de gangbare gedachte. Overigens heb je wel alle vrijheid om dat te denken, het is immers een oude gedachte.
Daar zijn verschillende gedachten over. Maar zeker wordt de paus wel als 'een antichrist' gezien, en zeker in onze reformatorische kerken. We kunnen ook de kanttekeningen navolgen. Want wij weten nu nog niet hoe alles zich gaat ontwikkelen, maar ik acht het niet verkeerd om de woorden van onze reformatoren en nadere reformatoren in gedachtenis te houden. Dan kunnen we niet uitsluiten dat de paus niet de antichrist is, en zich alzo zal openbaren te zijner tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Germanicus »

Dr. P. J. Visser zei er enkele zeer behartigenswaardige dingen over in een filmpje dat op Facebook circuleert. Ik kan het hier helaas niet delen. Hij zegt dat hij wat huiverig is voor het initiatief omdat gemakkelijk als een soort 'toverspreuk' ingezet kunnen worden. Hij vergelijkt het met de strijd van Israël tegen de Filistijnen: de ark werd er als een soort 'amulet' bijgehaald, maar er werd wel verloren en de ark werd meegenomen door de Filistijnen.

Tegelijkertijd noemt hij het een prachtige gedachte dat christenen van over de hele wereld samen het gebed bidden dat Jezus ons zelf geleerd heeft en twijfelt hij niet aan de goede bedoeling van dit initiatief. Bidden op hoop van zegen - maar wel met de juiste intenties!
Hier beneden is het niet.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Piet Puk »

Jammer dat ik geen 2 opties kan aanvinken: Nee en Ik doe niet aan oecumene.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Zouden Sadrach, Mesach en Aned-Nego ook knielen op bevel van de Antichrist? Is dit wat de Bijbel een waar gebed noemt? Het zijn maar wat gedachten. Ik bedoel er geen kwaad mee, en heb niemand persoonlijk op het oog.
De Paus is niet de antichrist. Dus wij verschillen fundamenteel van mening. De opvatting in bepaalde (delen van) afgescheiden kerken dat de Paus de antichrist is, is gebaseerd op onzorgvuldig tot stand gekomen theologische en bijbelse argumenten. Met name veroorzaakt door een totaal gebrek aan of een beperkte aanwezigheid van academisch gevormde theologen die theologie bedrijven.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Zouden Sadrach, Mesach en Aned-Nego ook knielen op bevel van de Antichrist? Is dit wat de Bijbel een waar gebed noemt? Het zijn maar wat gedachten. Ik bedoel er geen kwaad mee, en heb niemand persoonlijk op het oog.
Hier klopt helemaal niets van, met alle respect.
En dan bedoel ik niet of de paus de antichrist is, want ik denk dat dat wel waar is.
Maar verder wordt hier een geschiedenis aangehaald die van geen kanten klopt met wat hier aan de hand is.
Sadrach en zijn vrienden werden opgeroepen om te knielen voor een beeld --> hier werden we opgeroepen om het Onze Vader te bidden, dus te bidden tot de ware God.
We moeten wel Bijbels blijven denken, DIA.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Zouden Sadrach, Mesach en Aned-Nego ook knielen op bevel van de Antichrist? Is dit wat de Bijbel een waar gebed noemt? Het zijn maar wat gedachten. Ik bedoel er geen kwaad mee, en heb niemand persoonlijk op het oog.
De Paus is niet de antichrist. Dus wij verschillen fundamenteel van mening. De opvatting in bepaalde (delen van) afgescheiden kerken dat de Paus de antichrist is, is gebaseerd op onzorgvuldig tot stand gekomen theologische en bijbelse argumenten. Met name veroorzaakt door een totaal gebrek aan of een beperkte aanwezigheid van academisch gevormde theologen die theologie bedrijven.
Je historische kennis is weer fenomenaal. Je zou moeten lachen als het niet zo droevig was.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Je historische kennis is weer fenomenaal. Je zou moeten lachen als het niet zo droevig was.
De opvatting dat de Paus de antichrist is, kom ik niet tegen in de PKN, in het bijzonder bij leden van de GB.

Dat in het verleden deze opvatting wel breder werd aangehangen, doet niet ter zake. Ik heb het over het nu. En tegenwoordig tref je de opvatting vooral aan in afgescheiden kerken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Je historische kennis is weer fenomenaal. Je zou moeten lachen als het niet zo droevig was.
De opvatting dat de Paus de antichrist is, kom ik niet tegen in de PKN, in het bijzonder bij leden van de GB.

Dat in het verleden deze opvatting wel breder werd aangehangen, doet niet ter zake. Ik heb het over het nu. En tegenwoordig tref je de opvatting vooral aan in afgescheiden kerken.
Wat een onzin, sorry. Je schrijft nadrukkelijk over hoe deze opvatting volgens jou tot stand gekomen is. Verdiep je toch eens in de bronnen, dan zul je zien dat er geen syllabe van klopt.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

Iedereen die onbekeerd is, is tegen God dus anti-Christus
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door samanthi »

Ik deel hier toch wel de mening van DIA.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:Iedereen die onbekeerd is, is tegen God dus anti-Christus
Dat is wel waar, maar dat is niet de manier waarop de Bijbel spreekt over de antichrist.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wie van u heeft gehoor gegeven aan de oproep van de Paus tot oecumenisch gebed

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:
Geytenbeekje schreef:Iedereen die onbekeerd is, is tegen God dus anti-Christus
Dat is wel waar, maar dat is niet de manier waarop de Bijbel spreekt over de antichrist.
Dat is waar, ik blijf mij toch wel afvragen of de paus dat ook is, de belijdenisgeschriften die het hebben gezegd kunnen in sommioge dingen ook wel een beetje zwart-wit zijn...
Ook belangrijk om de geschiedenis van die tijd in ogenschouw te nemen.
Plaats reactie