COVID-19

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wuhan virus

Bericht door J.C. Philpot »

Hier overzichtelijk de laatste status in een infographic:
https://infographics.channelnewsasia.co ... 9/map.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wuhan virus

Bericht door refo »

Dodo schreef:Vanmorgen zei in het AD een virologe dat de hele boel zwaar overdreven wordt.
https://www.ad.nl/binnenland/viroloog-c ... ~ac0c5650/
Ik sprak vrijdag een arts en die zei dat ook.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Wuhan virus

Bericht door Stof »

Dodo schreef:Vanmorgen zei in het AD een virologe dat de hele boel zwaar overdreven wordt.
https://www.ad.nl/binnenland/viroloog-c ... ~ac0c5650/
Er strijden idd globaal gezien twee meningen om voorrang: het valt wel mee, versus dit is anders want er is nog geen vaccin.

Ik las een derde mening: open de ogen in al deze paniek om 3.000 doden eens voor het feit dat er dagelijks (!) 24.000 (!) mensen sterven van honger. Nu, realiteit. Dat zijn bizarre aantallen. En, zo las ik ergens: daar is wel een vaccin tegen, nl. voedsel.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Dodo schreef:Vanmorgen zei in het AD een virologe dat de hele boel zwaar overdreven wordt.
https://www.ad.nl/binnenland/viroloog-c ... ~ac0c5650/
Met een hoog besmettingspercentage en een relatief hoog mortaliteitspercentage (de meeste schattingen liggen rond de 2%), zou ik het maar niet te snel overdreven vinden.
In januari zei het RIVM nog dat de kans dat het virus in Nederland zou opduiken, klein was, omdat het niet zo besmettelijk zou zijn.
Inmiddels zitten we op 11 besmettingen en dat zal onderhand wel hoger zijn.
Laatst gewijzigd door elbert op 02 mar 2020, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wuhan virus

Bericht door Jongere »

Dodo schreef:Vanmorgen zei in het AD een virologe dat de hele boel zwaar overdreven wordt.
https://www.ad.nl/binnenland/viroloog-c ... ~ac0c5650/
Volgens mij zegt ze dat het virus ernstig is, maar dat we niet moeten overdrijven. En vraagt ze zich af of we niet "een beetje overdrijven" met sommige maatregelen. Da's iets anders.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wuhan virus

Bericht door Jongere »

elbert schreef:
Dodo schreef:Vanmorgen zei in het AD een virologe dat de hele boel zwaar overdreven wordt.
https://www.ad.nl/binnenland/viroloog-c ... ~ac0c5650/
Met een hoog besmettingspercentage en een hoog mortaliteitspercentage (de meeste schattingen liggen rond de 2%), zou ik het maar niet te snel overdreven vinden.
In januari zei het RIVM nog dat de kans dat het virus in Nederland zou opduiken, klein was, omdat het niet zo besmettelijk zou zijn.
Inmiddels zitten we op 11 besmettingen en dat zal onderhand wel hoger zijn.
Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wuhan virus

Bericht door parsifal »

Neil Ferguson en anderen van de Imperial College groep in Londen geven een behoorlijk goed beeld. https://www.youtube.com/results?search_query=j-idea
Ze zijn m.i. soms wat te pessimistisch in hun boodschap, maar ze kunnen hun boodschap best verkopen en goed uitleggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Jongere schreef:Waar is die 2 procent op gebaseerd eigenlijk? Ik las dit weekend dat de besmettingen nu wereldwijd op zo'n 38.000 lagen en het dodental op zo'n 3000. Dan heb je het toch over 3,5 procent?
Ik baseer me op schattingen van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Die varieren nogal: van 0,7% tot 4%, dus ik heb maar het meest genoemde gemiddelde genomen.
Ter vergelijking: voor de gewone griep is het slechts 0,1%.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wuhan virus

Bericht door Mara »

Mara schreef:In het Maasstad ziekenhuis, Rotterdam zuid, is nu ook een besmette patiënt.
Update, patiënt ligt in inmiddels op de IC van het Erasmus mc
Zeeuw schreef:bent u het afgelopen jaar met varkens in aanraking geweest? Pff, geen idee joh. Misschien wel eens een biggetje geaaid op een kinderboerderij.
Dat vragen ze in andere ziekenhuizen ook hoor.
Het gaat er meer om of je vlakbij of op het erf van een varkensfokkerij woont, of geiten.
Er werd ook eens gevraagd of ik in aanraking was geweest met een dier uit een terrarium.
Dat was eenmalig, dus kennelijk was er toen een besmetting geweest van daaruit.
elbert schreef:Ter vergelijking: voor de gewone griep is het slechts 0,1%.
De "gewone griep" is net zo gevaarlijk voor zwakkeren. Maar omdat in de volksmond een verkoudheid al snel een "griepje" wordt genoemd, wat het dan niet is, denkt men dat dat wel mee zal vallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7630
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Mara schreef:
Mara schreef:De "gewone griep" is net zo gevaarlijk voor zwakkeren. Maar omdat in de volksmond een verkoudheid al snel een "griepje" wordt genoemd, wat het dan niet is, denkt men dat dat wel mee zal vallen.
Dit ‘net zo gevaarlijk’ geeft een onjuist beeld.
a) Hoe gevaarlijk covid19 precies is, weten we nog niet. Vooralsnog ligt het geschatte sterftecijfer hoog, veel hoger dan voor griep (influenza), en dat zal ook voor de groep zwakkeren gelden.
b) Voor gewone griep is het besmettingsgevaar sowieso veel minder groot, omdat iedereen weleens griep gehad heeft en dus over antistoffen in het lichaam beschikt. Na verloop van tijd kun je opnieuw besmet raken, maar voor covid19 heeft niemand enig natuurlijke bescherming. Daarmaast zijn er veel ouderen en zwakken in NL beschermd door vaccinatie tegen griep, dat geldt voor covid19 per definitie niet.
Laatst gewijzigd door Valcke op 02 mar 2020, 12:19, 4 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wuhan virus

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Ik denk dat we de beste remedie tegen het virus vergeten:
Allen en een ieder (te beginnen bij mezelf) buigen, en erkennen: Wij hebben God op het hoogst misdaan. Als dit uit de grond van het hart mocht zijn geloof ik dat we veel beter af waren dan met alle angstig en paniekerig handelen.

PS Ik zie een reactie: Vanzelf, maar dat neemt niet weg dat we bij de oorzaak moeten worden bepaalt.
Natuurlijk moeten we bij die oorzaak worden bepaald DIA. Mijn hartkwaal kent die oorzaak. Maar dat neemt toch niet weg dat ik, op gezetten tijden, geopereerd moet worden?
Dat heb ik ook geenszins bedoeld. Nu denkt u weer wat te ver door.... Soms te kort door de bocht, en soms zo ver doordenken... Als u het wilt aannemen, dat had ik ook al wel bedacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Wuhan virus

Bericht door Hendrien »

Nu blijkt dat er al een week lang 3 mensen met Corona op de IC liggen, zou je denken dat het virus al best wel verspreid is over Nederland.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wuhan virus

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Ik denk dat we de beste remedie tegen het virus vergeten:
Allen en een ieder (te beginnen bij mezelf) buigen, en erkennen: Wij hebben God op het hoogst misdaan. Als dit uit de grond van het hart mocht zijn geloof ik dat we veel beter af waren dan met alle angstig en paniekerig handelen.

PS Ik zie een reactie: Vanzelf, maar dat neemt niet weg dat we bij de oorzaak moeten worden bepaalt.
Dat is geen remedie natuurlijk. Wel een erkenning dat we als mensen nietig zijn en afhankelijk van God.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wuhan virus

Bericht door Habitat »

Ik heb vernomen dat het sterftecijfer van het nieuwe coronavirus op een heel andere manier berekend wordt dan bij het griepvirus en dat het daarom een beetje appels met peren vergelijken is. Dat heeft er mee te maken dat bij het coronavirus er eerst een test moet zijn gedaan en dan telt iemand mee als daadwerkelijk besmet. Terwijl bij het griepvirus meestal geen testen worden gedaan en veel meer inschattingen worden gemaakt op basis van de klachten die binnen komen bij de huisarts. Maar goed, hopelijk kan Parsifal ons wat betreft de cijfers wat helpen.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Wuhan virus

Bericht door elbert »

Hendrien schreef:Nu blijkt dat er al een week lang 3 mensen met Corona op de IC liggen, zou je denken dat het virus al best wel verspreid is over Nederland.
Er zijn nu 18 officieel vastgestelde besmettingen. We moeten er rekening mee houden dat het over 2 weken in de honderden loopt.
Plaats reactie