Zondagsheiliging

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Nee ik zou niet bellen. Alleen als er een noodsituatie zou zijn.
Was er geen aardige buurman, die een handje kon toesteken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9657
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zondagsheiliging

Bericht door merel »

Tiberius schreef:Ja, ik zou de Anwb bellen.
ik ook
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susan »

Hollander schreef:
Susan schreef:
Hollander schreef:Functioneert het werkverbod dan voor jou helemaal niet meer? Dus zowel op de sabbat als op de zondag niet meer? Gevolg: het 4e gebod is vervuld en alleen de overige negen gelden nog omdat deze herhaald worden in het NT?
De sabbat is voor mij de rustdag voor de Joden. Voor de viering moet je Jood zijn. Jee hebt gelijk, alle overige negen geboden worden herhaalt in het Nieuwe testament al is het dan in een andere setting.
Functioneert het werkverbod voor de sabbat én de zondag voor jou helemaal niet meer?
Over hen die in Christus zijn zegt Paulus, dat ze niet onder de wet zijn. 1 Timotheüs 1:

Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt; En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is; Naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is."
Ik vraag mij af of je nu een juiste interpretatie van deze tekst geeft.
Heb even opgezocht bij wijlen ds. H. Paul, hij schrijft over dit deel van 1 Timotheüs het volgende: "Het evangelie wordt gepredikt opdat het gebod van de liefde gedaan wordt: oprecht, ongeveinsd. Dit alles is vrucht van de Heilige Geest, Die de Zijnen herschept naar het Beeld Gods, de Heere Jezus Christus. Hij gebruikt daarvoor het zuivere Woord Gods. Dat Woord reinigt het hart, zuivert het geweten en maakt het geloof ongeveinsd. Dat nu verstaan deze dwaalleraars niet! Ze proberen de gemeente met fabels te stichten, maar verstaan niet dat het doel van het gebod liefde is. Daarom vinden ze de wet tegen zich. Want de wet zélf is wel goed, maar zij moet wettig gebruikt worden, naar de geest van de wet, dus in liefde. De rechtvaardigen, zij die de Heere liefhebben, zijn door Christus' werk verlost van de vloek der wet en door de Heilige Geest vernieuwd en geheiligd. Zij hebben de wet niet tegen zich. Maar wel zij die God en mensen onteren. En zij hebben de Wetgever te vrezen, zoals uit het vervolg blijkt (vs. 9 en 10). De rechte Woordverkondiging wijst op de ernst en het Godonterend karakter van de zonde."
Bron: Een getrouw woord. Bijbelstudies over 1 Timotheüs.
Paulus zegt: wij weten hoe mooi de wet is. Hoe goed (zie grondwoord) mits de wet op de goede manier wordt gebruikt. Maar de manier waarop de dwaalleraars met de wet omgingen was onwettig. Het gaat in de context niet over het wezen van de wet maar om wat de valse leraren deden. Zij gingen ervan uit dat wet voor de rechtvaardige man was ontworpen en drongen er met hun interpretaties op aan het als een noodzakelijke (!!!) toevoeging bij het evangelie te zien. Je kunt er een hogere perfectie door bereiken, dan wanneer je alleen het evangelie van Jezus Christus gelooft.

Een wettig gebruik van de wet is om deze te gehoorzamen, zoals het in de handen van Christus is, de Koning der heiligen en wetgever in zijn kerk, vanuit een principe van liefde voor Hem, in geloof op Hem, zonder te denken dat het ook maar iets aan het offer van Christus kan toevoegen (zoals de dwaalleraars deden).

Zoals ik las op Refoweb: "Voor ons geldt het eerste en het grote gebod en het tweede daaraan gelijk: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Dat is de vervulling van de wet en de profeten (Gal.5:14). Ten diepste vervuld in Christus. De Heilige Geest werkt in het hart van de ware gelovigen het beeld van Christus uit en doet ons leven van Zijn enige offerande. We moeten ons daarom niet afvragen: welke geboden we wel of niet moeten houden. De vraag moeten we anders stellen: hoe kan ik God liefhebben boven alles en mijn naaste als mijzelf? Als we dan door het geloof in Christus wedergeboren worden en we de Heere leren kennen, dan willen we niet anders dan naar al Zijn geboden te leven. Dan zullen we de afgoderij haten, omdat we God liefhebben boven alles. Dan zullen we onze naaste dienen (ook via burgerlijke wetten), omdat de Heere dat van ons vraagt."

Volgens mij zeg ik nu het zelfde als jij @Hollander. Alleen nog dit: Alle geboden die heenwijzen naar het offer van Christus zijn schaduwachtig en hoeven niet door ons gehouden te worden. Paulus noemt de wet van Mozes een schaduw van de werkelijkheid in Christus en hij schrijft aan de Kolossenzen dat daarom niemand hen mag veroordelen omdat ze de sabbat niet vieren: "Dat u dan niemand oordele in spijze of in drank, of in het stuk des feestdags of der nieuwe maan of der sabbatten, Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus." Gold het sabbatsgebod wel (voor de heidenen) of was hij van mening dat het gebod uit de decaloog overgezet was naar een andere dag, dan zou hij dat uitdrukkelijk gezegd hebben. Overigens was er in zijn tijd nog geen werkverbod op de zondag al kwamen de gelovigen uit de heidenen in alle liefde samen op de eerste dag van de week, net als ikzelf ook doe.

Er staat in Hebreeën 4:9 Er blijft dan een rust (sabbatismos) over voor het volk Gods. Het betekent veel meer dat de joodse sjabbatsviering: volkomen, innerlijk en uiterlijke vrede die alleen God kende na het voltooien van Zijn werk. Het geen vage hoop of verre hoop maar een de rust die we ontvangen als we in Hem ingelijfd worden. Genieten we die rust niet nu al, die al ons verstand te boven gaat? Maar de volmaakte rust wacht nog.
Laatst gewijzigd door Susan op 24 feb 2020, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zita »

Mara schreef:Nee ik zou niet bellen. Alleen als er een noodsituatie zou zijn.
Was er geen aardige buurman, die een handje kon toesteken?
Nee. Bovendien hebben aardige buurmannen niet persé een nieuwe accu op de plank liggen.
Het werd dus ANWB, maar met enige gewetensnood.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Ik heb het al eens meer verteld.

Mijn zwager is niet gelovig, hij was op zondag aan zijn trekker vezig, maar miste een stuk gereedschap, hijvroeg aan mij zus zal ik het bij... gaan vragen, mjn zus zei, weinig kans, die zijn van de ger gem en geven dat echt niet op zondag.

Mijn zwager is het toch gaan vragen, de bewuste boer antwoordde, wacht even, dan doe ik mijn overall aan en ga ik met je mee, dan kan ik je even helpen, je hebt hem morgen weer hard nodig.

Is dat zonden?
Mijn zwager spreekt nog steeds met respect over hem en minder negatief ovet de ger gem.
Ik hoop dat hij de weg naar God ook zal vinden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Ik zou ook de ANWB bellen. Al was het maar voor de middagdienst. Ik neem aan dat het om iemand gaat die niet kan fietsen, anders was er wel een fiets.

De ANWB is een noodzakelijk werk, zou ik zeggen. Al kan ik mij voorstellen dat het lastig is als je voortdurend mensen moet helpen die een dagje naar het strand of weet ik waarheen gaan, dus ik snap ook wel dat je als christen dan bij voorkeur door de weeks werkt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondagsheiliging

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Ik heb het al eens meer verteld.

Mijn zwager is niet gelovig, hij was op zondag aan zijn trekker vezig, maar miste een stuk gereedschap, hijvroeg aan mij zus zal ik het bij... gaan vragen, mjn zus zei, weinig kans, die zijn van de ger gem en geven dat echt niet op zondag.

Mijn zwager is het toch gaan vragen, de bewuste boer antwoordde, wacht even, dan doe ik mijn overall aan en ga ik met je mee, dan kan ik je even helpen, je hebt hem morgen weer hard nodig.

Is dat zonden?
Mijn zwager spreekt nog steeds met respect over hem en minder negatief ovet de ger gem.
Ik hoop dat hij de weg naar God ook zal vinden.
Lastige kwesties, dat begrijp ik wel. Ik zal dus niet zomaar zeggen dat deze buurman het helemaal fout deed ofzo, al zou ik het zelf in een niet-urgent geval denk ik niet gedaan hebben.
En toch... laten we alstublieft niet propageren dat het zoiets wordt als: 'aardige mensen hoor, ze zijn wel van een zware kerk maar je hoort ze er nooit over gelukkig.'
Ik zit dan een beetje met dat woordje 'respect'. Ja natuurlijk, als je helpt in zo'n situatie krijg je respect. En als hij nu niet geholpen had, maar op de Heere Jezus had gewezen en de noodzaak om Hem tot Borg te hebben... dan had hij misschien vijandschap terug gekregen. Dat zou in elk geval niet onbijbels geweest zijn.
(En ja, ik beken direct dat het voor mij heel moeilijk is om zo te getuigen.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Ik heb het al eens meer verteld.

Mijn zwager is niet gelovig, hij was op zondag aan zijn trekker vezig, maar miste een stuk gereedschap, hijvroeg aan mij zus zal ik het bij... gaan vragen, mjn zus zei, weinig kans, die zijn van de ger gem en geven dat echt niet op zondag.

Mijn zwager is het toch gaan vragen, de bewuste boer antwoordde, wacht even, dan doe ik mijn overall aan en ga ik met je mee, dan kan ik je even helpen, je hebt hem morgen weer hard nodig.

Is dat zonden?
Mijn zwager spreekt nog steeds met respect over hem en minder negatief ovet de ger gem.
Ik hoop dat hij de weg naar God ook zal vinden.
Lastige kwesties, dat begrijp ik wel. Ik zal dus niet zomaar zeggen dat deze buurman het helemaal fout deed ofzo, al zou ik het zelf in een niet-urgent geval denk ik niet gedaan hebben.
En toch... laten we alstublieft niet propageren dat het zoiets wordt als: 'aardige mensen hoor, ze zijn wel van een zware kerk maar je hoort ze er nooit over gelukkig.'
Ik zit dan een beetje met dat woordje 'respect'. Ja natuurlijk, als je helpt in zo'n situatie krijg je respect. En als hij nu niet geholpen had, maar op de Heere Jezus had gewezen en de noodzaak om Hem tot Borg te hebben... dan had hij misschien vijandschap terug gekregen. Dat zou in elk geval niet onbijbels geweest zijn.
(En ja, ik beken direct dat het voor mij heel moeilijk is om zo te getuigen.)
Dat was het nu juist niet, bij mijn zwager loop je tegen een muur aan als je het over de Heere Jezus hebt, daar zijn wij ook tegen aan gelopen, daar zal hij ook wel van weten in dat gehucht waar ze wonen.
Als onze buren iets vragen op zondag gaan we echt niet meteen evangeliseren, dat doen we liever op een ongedwongen moment.
Het is niet altijd makkelijk, ik heb eens gehoord, bid ervoor, als je in contact komt met mensen die de Heere nog niet kennen, dat je een opening mag hebben om van Hem te getuigen. Ik ervaar dat Hij het geeft op het moment dat je het nodig hebt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Een lastig dilemma: zondagochtend voor kerktijd (kerk op 5 kilometer afstand, geen fiets aanwezig, wel een regenstorm) blijkt de auto niet te starten. De logé (ik) is één brok onbenul op het gebied van gemotoriseerd vervoer. Des auto's eigenares eigenlijk ook. Geen handige mannen binnen handbereik. Op maandagochtend moet al erg vroeg begonnen worden met diensten der barmhartigheid. ANWB bellen of niet?
Ik zou de ANWB bellen. Dat mag wel in deze situatie, vind ik.

Verder een pluim voor je poging tot taalgebruik á la tale Kanaäns. :super Keurig hoor! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Verder een pluim voor je poging tot taalgebruik á la tale Kanaäns. :super Keurig hoor! ;)
Dat is geen taalgebruik á la tale Kanaäns, maar gewoon oud-Nederlands.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondagsheiliging

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Verder een pluim voor je poging tot taalgebruik á la tale Kanaäns. :super Keurig hoor! ;)
Dat is geen taalgebruik á la tale Kanaäns, maar gewoon oud-Nederlands.
Ik heb al veel langer het idee dat dit vaak als synoniem wordt opgevat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik zou ook de ANWB bellen. Al was het maar voor de middagdienst. Ik neem aan dat het om iemand gaat die niet kan fietsen, anders was er wel een fiets.

De ANWB is een noodzakelijk werk, zou ik zeggen. Al kan ik mij voorstellen dat het lastig is als je voortdurend mensen moet helpen die een dagje naar het strand of weet ik waarheen gaan, dus ik snap ook wel dat je als christen dan bij voorkeur door de weeks werkt.
Zo praat je alles wat krom is, gewoon weer recht. What if.....
Wat boeit zo'n ANWB monteur nu waar jij naar toe wil. Dat slaat echt helemaal nergens op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Dat is wel een heel cynische manier van leven. Als christen hóórt het je te boeien wat er met jouw werk gebeurt. Dus als je meewerkt aan het kwade, dan ben je niet goed bezig.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik zou ook de ANWB bellen. Al was het maar voor de middagdienst. Ik neem aan dat het om iemand gaat die niet kan fietsen, anders was er wel een fiets.

De ANWB is een noodzakelijk werk, zou ik zeggen. Al kan ik mij voorstellen dat het lastig is als je voortdurend mensen moet helpen die een dagje naar het strand of weet ik waarheen gaan, dus ik snap ook wel dat je als christen dan bij voorkeur door de weeks werkt.
Zo praat je alles wat krom is, gewoon weer recht. What if.....
Wat boeit zo'n ANWB monteur nu waar jij naar toe wil. Dat slaat echt helemaal nergens op.
Er zullen vast ook christelijke mensen bij de ANWB werken toch? Die zullen wellicht geen moeite hebben een auto te repareren die gebruikt wordt om naar de kerk te gaan maar wel om mee naar het strand te gaan.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zondagsheiliging

Bericht door FlyingEagle »

Tja, ik snap het dilemma wel. Ooit waren we in Zwitserland op vakantie en op de eerste zondag op weg naar de kerk trapte ik door de koppelingsplaat. Dan bel je toch de ANWB.
Plaats reactie