De Islam is per definitie vreedzaam...........

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door eilander »

Ik vind het een lastige kwestie. Een paar overwegingen hierover:
1. Wat mij betreft hoort de islam hier niet thuis. Het is een valse godsdienst, waar geen enkele openbare ruimte aan gegeven zou moeten worden. Dat staat haaks op de vrijheid van godsdienst, maar dat is wat mij betreft ook geen bijbels principe. Vrijheid van geweten wel.
2. Opvattingen van de orthodoxe islam liggen deels dichterbij ons christelijk gedachtegoed, dan het moderne seculiere gedachtegoed. De vrije seksuele moraal, het emancipatiedenken (tot in het extreme toe, zie jongens- en meisjesspeelgoed...), LHBT-lobby, wordt door de islam bekritiseerd, en terecht...
3. Dat je als SGP-politicus dus deze imam kunt ondervragen, alsof je een Nederlandse liberaal bent, bevreemdt mij. Althans, voor zover het om deze inhoud gaat. Het ging vooral om de financiering vanuit binnenland, en de invloed die daardoor aangewend wordt in ons land. Ik begrijp best dat daar zorgen over kunnen zijn, maar we roepen dat ook over ons zelf af door de islam (als godsdienst) binnen te halen en te houden. Dáár zit wat mij betreft het probleem.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door DDD »

Dat is helder. Ik zou zelf ook liever in een samenleving wonen waarin iedereen God dient. Maar het is heel moeilijk om dat concreet vorm te geven zonder inconsequent te zijn. Vind je bijvoorbeeld ook dat uitingen van seculier denken en atheïsme verboden zouden moeten zijn? Als doel voor een samenleving?

Ik zou grote risico's zien voor ondergrondse ontwikkelingen bij het verbod op publieke uitingen van maatschappelijke stromingen. Ik vind het helemaal niet verstandig dat rijke ondernemers ooit de politiek zo gek kregen om hier gastwerknemers naartoe te halen, maar het ontstaan van een gemarginaliseerde parallelmaatschappij lijkt mij erg gevaarlijk voor de openbare orde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat is helder. Ik zou zelf ook liever in een samenleving wonen waarin iedereen God dient. Maar het is heel moeilijk om dat concreet vorm te geven zonder inconsequent te zijn. Vind je bijvoorbeeld ook dat uitingen van seculier denken en atheïsme verboden zouden moeten zijn? Als doel voor een samenleving?

Ik zou grote risico's zien voor ondergrondse ontwikkelingen bij het verbod op publieke uitingen van maatschappelijke stromingen. Ik vind het helemaal niet verstandig dat rijke ondernemers ooit de politiek zo gek kregen om hier gastwerknemers naartoe te halen, maar het ontstaan van een gemarginaliseerde parallelmaatschappij lijkt mij erg gevaarlijk voor de openbare orde.
Uitingen van seculier denken en atheïsme heeft veel weg van gewetensdwang. Daar pleit ik absoluut niet voor.
Wel ben ik tegen het vestigen van moskeeën en islamitische scholen.
Daar ligt nog wel een duidelijk onderscheid, wat mij betreft.
En eerlijk gezegd vraag ik me al af of we niet een parallelmaatschappij hebben. Hoe groot die is, weet ik niet. Maar wel is bv. de moordenaar van Theo van Gogh in Nederland geradicaliseerd. Dat gebeurde in en rond de El Tawheedmoskee.
Dus daar maak ik me toch al zorgen over.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Roos2018 »

ZLG schreef: Oke, dus immigranten hoeven zich niet aan te passen. Want blanken hebben dat vroeger ook niet gedaan...
:bobo :nonnon

Ik heb sterkere postings van je gelezen.
Nee, dat is het punt niet.
Ik reageerde op je uitspraak dat migranten zich moeten voegen naar de heersende cultuur van het gastland.
D.m.v. mijn post probeerde ik aan te geven dat westerse blanken in het verleden het tegenovergestelde hebben gedaan, wat niet alleen is gebeurd in een grijs verleden, en dus heeft je bewering geen enkele grond.

Wat het hiaat is in het niet kunnen aanpassen van moslims in westerse landen is de voortschrijdende secularisatie.
De LHBT, de vrije seksuele moraal, de onzedelijke kleding, het verval van het christendom.
Moslims die hiervan gruwen worden daar dagelijks ongevraagd mee geconfronteerd.
De autonome, niet godsdienste mens bedenkt op het hoogste politieke niveau denigrerende woorden als "kopvoddentaks" en "achterlijke cultuur", brengt de film Fitna uit en houdt een cartoon wedstrijd over de profeet Mohamed.
Wat denk je dat dit met de moslimbevolking doet?
In plaats van de wil om te integreren gaan zij daardoor polariseren en zoeken het respect voor hun cultuur in de radicalisering van hun geloof.
Ik zal zeker geen pleidooi houden voor radicalisering - voor welk geloof dan ook - maar begrijpen doe ik het wel.
Wat moslims in feite doen is de westerse bevolking een spiegel voorhouden, maar het probleem is dat de westerse bevolking dat niet opmerkt.
En ja, dan krijg je frictie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Mara »

Roos2018 schreef: Ik zal zeker geen pleidooi houden voor radicalisering - voor welk geloof dan ook - maar begrijpen doe ik het wel.
Wat moslims in feite doen is de westerse bevolking een spiegel voorhouden, maar het probleem is dat de westerse bevolking dat niet opmerkt.
En ja, dan krijg je frictie.
Ik begrijp het ook wel.
Moslims begrijpen vaak niet dat de Nederlandse vrouw er soms bijloopt als een prostituee.
En hun ouderen wegstoppen in een tehuis.
Dat alles maar gezegd mag worden.
Ik heb daar weleens gesprekken over gevoerd met hen. Er zijn veel misverstanden, nog steeds.
Een collega van mijn man keerde terug naar Turkije, omdat hij geen geschikte middelbare school kon vinden voor zijn kinderen.
Buren keerden terug naar Marokko, ondanks het feit dat hun getrouwde dochters in Nederland wonen en hun beider ouders overleden zijn.
Maar vanwege de haat, de moraal, het verval.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door ejvl »

Roos2018 schreef:
ZLG schreef: Oke, dus immigranten hoeven zich niet aan te passen. Want blanken hebben dat vroeger ook niet gedaan...
:bobo :nonnon

Ik heb sterkere postings van je gelezen.
Nee, dat is het punt niet.
Ik reageerde op je uitspraak dat migranten zich moeten voegen naar de heersende cultuur van het gastland.
D.m.v. mijn post probeerde ik aan te geven dat westerse blanken in het verleden het tegenovergestelde hebben gedaan, wat niet alleen is gebeurd in een grijs verleden, en dus heeft je bewering geen enkele grond.

Wat het hiaat is in het niet kunnen aanpassen van moslims in westerse landen is de voortschrijdende secularisatie.
De LHBT, de vrije seksuele moraal, de onzedelijke kleding, het verval van het christendom.
Moslims die hiervan gruwen worden daar dagelijks ongevraagd mee geconfronteerd.
De autonome, niet godsdienste mens bedenkt op het hoogste politieke niveau denigrerende woorden als "kopvoddentaks" en "achterlijke cultuur", brengt de film Fitna uit en houdt een cartoon wedstrijd over de profeet Mohamed.
Wat denk je dat dit met de moslimbevolking doet?
In plaats van de wil om te integreren gaan zij daardoor polariseren en zoeken het respect voor hun cultuur in de radicalisering van hun geloof.
Ik zal zeker geen pleidooi houden voor radicalisering - voor welk geloof dan ook - maar begrijpen doe ik het wel.
Wat moslims in feite doen is de westerse bevolking een spiegel voorhouden, maar het probleem is dat de westerse bevolking dat niet opmerkt.
En ja, dan krijg je frictie.
Maar zo is Nederland wel. Ook over christenen of boeddhisten mogen de vreselijkste dingen gezegd worden, wat ook wordt gedaan. LHBT, kleding, prostitutie, enzovoorts is een onderdeel van de praktijk.
Los wat je daarvan vind, zo is de praktijk.
Dan kun je je of aanpassen, of (r)emigreren, of het democratisch proberen aan te passen door een politieke partij te beginnen.
Maar niet crimineel gedrag gaan vertonen, eigen groepsvorming, lastig vallen van vrouwen, enzovoorts.
Secularisatie is helaas de praktijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Geytenbeekje »

Ook onder 'christenen'
Heb je dit.
Die de Verklaring van Nashville met de voeten vertreden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik vind het een lastige kwestie. Een paar overwegingen hierover:
1. Wat mij betreft hoort de islam hier niet thuis. Het is een valse godsdienst, waar geen enkele openbare ruimte aan gegeven zou moeten worden. Dat staat haaks op de vrijheid van godsdienst, maar dat is wat mij betreft ook geen bijbels principe. Vrijheid van geweten wel.
Dus jij bent tegen vrijheid van godsdienst. Dus alle Joden, hindoes, boeddhisten, moslims, etc. zouden niet in het openbaar uiting mogen geven aan hun religie, maar jij wel. En wie bepaalt dan eigenlijk wat een valse godsdienst is? Iedereen die op het enquêteformulier aangeeft christen te zijn mag wel in openbaarheid ruimte geven aan zijn geloof?
Ik begrijp best dat daar zorgen over kunnen zijn, maar we roepen dat ook over ons zelf af door de islam (als godsdienst) binnen te halen en te houden. Dáár zit wat mij betreft het probleem.
Je haalt geen religie binnen, maar mensen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Amstelodamense »

Roos2018 schreef:
ZLG schreef:Ik vond Chris Stoffer ook niet scherp in zijn vraagstelling, en heb ook een aantal keren gedacht "Ai.. hier zou je een zelfde soort antwoord op krijgen als bv Ds. van Boven, ds. Veldman, ds Zwartbol of ds Bredeweg voor je zou zitten. (om zo maar een aantal namen te noemen)"

Alleen , en dat is het verschil, ik vermoed dat rechts christelijk, wel respect voor de ondervragers zouden hebben.
Bij dit soort Islam diehards, zie je een heel andere houding.
En dan kun je mooi filosoferen over een cultuurkloof zoals @Roos2018 doet , maar dat gaat helemaal niet op.
Dat is nu ook het probleem. Oosterlingen hebben zich aan te passen, het is niet andersom. Kom nou.


Wij hebben ons aan te passen in gebieden waar die cultuur leidend is. Daar drinken we geen alcohol of gaan we gesluierd over straat.
Maar hier heeft men zich te houden aan de hier geldende cultuur.
Dat heeft niets met Westerse arrogantie te maken.

Die doorgeslagen linkse deugdgedachten moeten echt gestopt worden.
Ik zal NOOIT mijn stem op PVV of FVD uitbrengen. Maar dat zij hier garen bij spinnen dat lijkt me overduidelijk.
Jazeker, Oosterlingen hebben zich volledig aan te passen aan de geldende West Europese cultuur. Per direct!

Dat West Europeanen wat dat betreft voorbeeldige volken zijn heeft de geschiedenis wel uitgewezen.
Daar kunnen de moslims die zich in Europa niet weten aan te passen toch maar een puntje aan zuigen.

Neem nu Zuid Afrika.
Toen de Nederlandse boeren en later de Engelsen daar aan land kwamen liep de hele zwarte bevolking uit.
Zoiets hadden zij nog nooit gezien. Wat een keurige mensen, die blanken!
Ze kwamen nederig vragen of zij er mochten wonen en de begeerte was groot om zich de zwarte cultuur en taal eigen te maken.
De zwarten raakten zo in de verlegenheid om de royale prijzen die voor hun landbouwgrond werd geboden en werden met zoveel respect behandeld dat zij tot de conclusie kwamen dat dit zo niet langer kon.
De zwarten hebben daarom de Apartheid in het leven geroepen omdat zij anders bang waren dat zij naast hun schoenen zouden gaan lopen, maar ook om de blanke bevolking die zij zo gastvrij hebben ontvangen, tegen zichzelf te beschermen.
Chapeau!

Maar dat is nog niet alles.
Vanuit Noord Amerika, Australië, Nieuw Zeeland en Indonesië klonken dezelfde succes verhalen.
En mocht je nog wat twijfels hebben bij al die voorbeeldige geschiedenis verhalen, bekijk dan eens de ontroerende en waargebeurde film "Rabbit Proof Fence", waar 3 jonge Aboriginal zusjes 1200 mijl door het woeste Australische land hebben gelopen om bij de blanken naar school te mogen gaan.

Helemaal een topper in de geschiedenis is de blanke bewogenheid voor de zwarte Afrikanen geweest.
De blanken hadden namelijk vernomen dat zij gebrek aan werk hadden.
Gebrek aan werk!
Beste zwarten, geen nood, wij hebben een mooie vloot!
Wij zullen u belangeloos overvaren naar Amerika, Curacao en Suriname.
Heus, daar hebben we zulke mooie banen voor jullie en de drempel is laag: je hoeft niet eens te solliciteren.
Je slaat zo ontzettend de spijker op zn kop
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Amstelodamense »

Roos2018 schreef:
ZLG schreef: Oke, dus immigranten hoeven zich niet aan te passen. Want blanken hebben dat vroeger ook niet gedaan...
:bobo :nonnon

Ik heb sterkere postings van je gelezen.
Nee, dat is het punt niet.
Ik reageerde op je uitspraak dat migranten zich moeten voegen naar de heersende cultuur van het gastland.
D.m.v. mijn post probeerde ik aan te geven dat westerse blanken in het verleden het tegenovergestelde hebben gedaan, wat niet alleen is gebeurd in een grijs verleden, en dus heeft je bewering geen enkele grond.

Wat het hiaat is in het niet kunnen aanpassen van moslims in westerse landen is de voortschrijdende secularisatie.
De LHBT, de vrije seksuele moraal, de onzedelijke kleding, het verval van het christendom.
Moslims die hiervan gruwen worden daar dagelijks ongevraagd mee geconfronteerd.
De autonome, niet godsdienste mens bedenkt op het hoogste politieke niveau denigrerende woorden als "kopvoddentaks" en "achterlijke cultuur", brengt de film Fitna uit en houdt een cartoon wedstrijd over de profeet Mohamed.
Wat denk je dat dit met de moslimbevolking doet?
In plaats van de wil om te integreren gaan zij daardoor polariseren en zoeken het respect voor hun cultuur in de radicalisering van hun geloof.
Ik zal zeker geen pleidooi houden voor radicalisering - voor welk geloof dan ook - maar begrijpen doe ik het wel.
Wat moslims in feite doen is de westerse bevolking een spiegel voorhouden, maar het probleem is dat de westerse bevolking dat niet opmerkt.
En ja, dan krijg je frictie.
Exact!
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: De Islam is per definitie vreedzaam..........

Bericht door Amstelodamense »

Een zeer bijzondere vertoning. Veel respect voor die imam. Wat ontzettend laf om hem een ja of nee af te dwingen. En terecht dat hij zich niet laat dwingen en een genuanceerd antwoord wil geven. Chapeau voor die meneer.

Wat een afgang voor Stoffer en Blik. Mogen uw volgelingen Sinterklaas vieren... :bobo Alsof in zijn achterban de goedheiligman breed geaccepteerd is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door -DIA- »

En als we verder de toestand van land en volk, kerk en staat bezien. Waar zullen wij als Nederland nog eindigen? Ik meen dat we, zolang we op de heilloze weg verdergaan dat we meer ellenden te verwachten hebben. En deze dingen zijn ons ook bedreigd, als we terugzien op de enstige boetepredicaties in de jaren 70 en 80.
We zongen dan vaak in die diensten:
Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven;
Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven;
Waak op, o God, en wil van verder lijden
Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons, barmhartig HEER',
Uw groten naam ter eer;
Uw trouw koom' ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
Die ons met schrik vervult;
Bewijs ons eens genade.

Als we ons niet vergissen werden deze regels wel gezongen, en men was een ogenblik onder de indruk, maar waar bleef de vrucht? Wij, en ons volk hebben zich niet bekeerd. Vaak werd dan gezegd: Als wij verdergaan, gaat God ook verder. Als we alles in ernst overzien moeten we nu wel verder zien. Maar zal het niet ook zijn, even indruk, en weer verder leven? Wat zijn we ongelovig, ongevoelig en hard en verhard:
Getrouwe God, de heid'nen zijn gekomen;
Zij hebben stout Uw erfland ingenomen;
Jeruzalem, de tempel, Uw altaren,
't Ligt al verwoest door die geweldenaren.
Uw knechten zijn geveld
Door hun verwoed geweld;
Hun lijken, onbegraven,
Verzaden na hun dood
't Gediert' in hongersnood,
En gier en kraai en raven.

© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door Zita »

Ontopic! Dit topic gaat over de Islam.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Ontopic! Dit topic gaat over de Islam.
Is de dreiging niet reëel? Is per definitie geen grote onvrede? Of zeg ik te veel? Naar mijn bescheiden inzicht is het niet off topic, maar ik zal me onderwerpen heb die over ons gesteld zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Islam is per definitie vreedzaam...........

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik vind het een lastige kwestie. Een paar overwegingen hierover:
1. Wat mij betreft hoort de islam hier niet thuis. Het is een valse godsdienst, waar geen enkele openbare ruimte aan gegeven zou moeten worden. Dat staat haaks op de vrijheid van godsdienst, maar dat is wat mij betreft ook geen bijbels principe. Vrijheid van geweten wel.
2. Opvattingen van de orthodoxe islam liggen deels dichterbij ons christelijk gedachtegoed, dan het moderne seculiere gedachtegoed. De vrije seksuele moraal, het emancipatiedenken (tot in het extreme toe, zie jongens- en meisjesspeelgoed...), LHBT-lobby, wordt door de islam bekritiseerd, en terecht...
3. Dat je als SGP-politicus dus deze imam kunt ondervragen, alsof je een Nederlandse liberaal bent, bevreemdt mij. Althans, voor zover het om deze inhoud gaat. Het ging vooral om de financiering vanuit binnenland, en de invloed die daardoor aangewend wordt in ons land. Ik begrijp best dat daar zorgen over kunnen zijn, maar we roepen dat ook over ons zelf af door de islam (als godsdienst) binnen te halen en te houden. Dáár zit wat mij betreft het probleem.
Daar kan ik wel mee instemmen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie