Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door samanthi »

DIA schreef Wonderlijk bent u! U bent een meester in het vaak aanrijken van Bijbelteksten, en tegenwerpingen en, zo het lijkt, u graag laatste woord te wensen. Daarom zal ik er nu niet verder op ingaan. Dat heb ik al meer gezegd, maar goed, ik kan het ook niet altijd over mijn hart verkrijgen om niet te antwoorden. :)
Kijkt u nu in de spiegel?
Of bedoeld u mij?
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
DIA schreef Wonderlijk bent u! U bent een meester in het vaak aanrijken van Bijbelteksten, en tegenwerpingen en, zo het lijkt, u graag laatste woord te wensen. Daarom zal ik er nu niet verder op ingaan. Dat heb ik al meer gezegd, maar goed, ik kan het ook niet altijd over mijn hart verkrijgen om niet te antwoorden. :)
Kijkt u nu in de spiegel?
Of bedoeld u mij?
:haha
Net een tweeling:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef Wonderlijk bent u! U bent een meester in het vaak aanrijken van Bijbelteksten, en tegenwerpingen en, zo het lijkt, u graag laatste woord te wensen. Daarom zal ik er nu niet verder op ingaan. Dat heb ik al meer gezegd, maar goed, ik kan het ook niet altijd over mijn hart verkrijgen om niet te antwoorden. :)
Kijkt u nu in de spiegel?
Of bedoeld u mij?
:haha
Net een tweeling:)
:humhihi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Hollander »

Erskinees schreef:
Hollander schreef:Dan zijn het nog geen oude cijfers. Ik ben benieuwd hoe dat gemeten is, als een doctor wordt geciteerd, mag ik toch hopen dat het om de juiste cijfers gaat. Daar lijkt het bij lange na niet op.
Reken je ook mee: allerlei kleine gemeenten in Noord-Holland, Noord-Nederland, Tholen en alle gemeenten waarbij drie diensten worden gehouden en de middagdiensten meestal leesdienst zijn? Reken ook de gemeenten, officieel gewoon lid van het NLse kerkverband, in Johannesburg en Carterton mee. Daar is het ongeveer altijd leesdienst. Je zou dan best eens op 2/3 kunnen uitkomen.
Vergeet ook niet dat in een gemeente met predikant al +- 30% van de tijd leesdiensten worden gehouden door de maandelijkse vrije zondag en de vrije zondagen in de zomer. Gemeenten met predikant halen het gemiddelde dus ook niet dermate omhoog.
Yes, allemaal meegerekend. Ik heb namelijk het totaal aantal erediensten uitgerekend en per predikant, emerituspredikant en proponent het aantal erediensten per zondag. Dat delen door elkaar laat zien dat het aantal leesdiensten in principe niet boven de 50% uitkomen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef Wonderlijk bent u! U bent een meester in het vaak aanrijken van Bijbelteksten, en tegenwerpingen en, zo het lijkt, u graag laatste woord te wensen. Daarom zal ik er nu niet verder op ingaan. Dat heb ik al meer gezegd, maar goed, ik kan het ook niet altijd over mijn hart verkrijgen om niet te antwoorden. :)
Kijkt u nu in de spiegel?
Of bedoeld u mij?
:haha
Net een tweeling:)
Dat kan, maar niet elke tweeling lijkt op elkaar hè? Soms sta je verwonderd: He, zijn jullie een tweeling? :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef Wonderlijk bent u! U bent een meester in het vaak aanrijken van Bijbelteksten, en tegenwerpingen en, zo het lijkt, u graag laatste woord te wensen. Daarom zal ik er nu niet verder op ingaan. Dat heb ik al meer gezegd, maar goed, ik kan het ook niet altijd over mijn hart verkrijgen om niet te antwoorden. :)
Kijkt u nu in de spiegel?
Of bedoeld u mij?
:haha
Net een tweeling:)
Dat kan, maar niet elke tweeling lijkt op elkaar hè? Soms sta je verwonderd: He, zijn jullie een tweeling? :quoi
:) :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zwaluw2
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2018, 13:24

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Zwaluw2 »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
GGotK schreef:
DDD schreef:Vooralsnog meen ik, dat God voor ieder kerkverband genoeg predikanten roept. De oproep van Jezus kun je niet zomaar overzetten naar nu.

Het probleem zit hem niet in het roepen, ook niet in het zenden, maar in de belemmeringen voordat het zover is.
Genoeg hoeft niet te betekenen dat iedere gemeente een dominee dient te hebben.
Nee, maar als er ieder jaar tien nieuwe predikanten worden geroepen voor de Gereformeerde Gemeenten, dan is dat mijns inziens nog een voorzichtige schatting. Dan hoeven er heus geen gemeenten te zijn met meer dan 800 leden en maar één predikant.

Maar goed, daar wordt heel verschillend over gedacht. Er zijn ook mensen die heel blij zijn met een strenge selectie.
Zijn er in de GerGem mensen die liever een leesdienst hebben dan een predikant ?
Ja.
Als je maar genoeg meemaakt met een predikant...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door J.C. Philpot »

Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?

Dit heeft uiteraard ook te maken met het leestempo, maar ik bedoel als algemene richtlijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?

Dit heeft uiteraard ook te maken met het leestempo, maar ik bedoel als algemene richtlijn.
Gemiddeld leestempo is ongeveer 100 woorden. Dus voor een preek van 3 kwartier heb je een leespreek van ongeveer 4500 woorden nodig.
De rest van de tijd heb je nodig voor zingen, Bijbellezen en gebeden.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?

Dit heeft uiteraard ook te maken met het leestempo, maar ik bedoel als algemene richtlijn.
Gemiddeld leestempo is ongeveer 100 woorden. Dus voor een preek van 3 kwartier heb je een leespreek van ongeveer 4500 woorden nodig.
De rest van de tijd heb je nodig voor zingen, Bijbellezen en gebeden.
Hangt wel erg van je leestempo af. Ik spreek 4000 woorden in 34 á 35 minuten maar ik weet van predikanten die minder woorden gebruiken maar hun preken duren een stuk langer.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Delftenaar »

Tsja.Het hangt natuurlijk van de verbale vaardigheden van de ouderling die leest af.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Lezen doet men over het algemeen iets langzamer/rustiger dan praten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Tiberius »

Maar je kan eenvoudig de proef op de som nemen door een paar preken van prekenweb te nemen en het aantal woorden te tellen. Als je er dan bovendien nog een neemt die ergens via kerkdienstgemist of Kerkomroep is uitgezonden, weet je ook ongeveer hoe lang men er over doet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door -DIA- »

Ik prefereer in een leesdienst een ambtsdrager die goed kan lezen. Niet eentonig, maar goed op de interpunctie lettend.
Dat wil niet zeggen dat een geachte ouderling in een kleine gemeente, die wat staat te stuntelen, niet goed is. Dat kan ook, en is in het verleden zeker, tot rijke zegen geweest.
Maar dit: een preek afraffelen vindt ik oneerbiedig en is moeilijk te volgen. Ik denk dat we in onze gemeente niet echt 'slechte lezers' hebben. Er zijn enkele ouderlingen die moeite met lezen hebben, en die zijn ook vrijgesteld van het preeklezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Leesdienst als een noodoplossing of een „behulpsel".

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Weet iemand uit hoeveel woorden idealiter (gemiddeld) een leespreek moet hebben, om in een dienst die 1,5 uur duurt gelezen te worden?
Wat is het doel van deze vraag? Hoeveel woorden moet een leespreek minimaal hebben, anders staan we te vroeg weer buiten?
Of: de dienst mag absoluut niet langer dan anderhalf uur duren, er moet ook nog gezongen en gebeden worden. Hoeveel woorden blijven er dan over voor de leespreek?
Het maakt nogal een verschil hoe je insteekt.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie