Vraag (algemeen)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Dan is het waarschijnlijk ingescand als plaatje.
Je kan het dan ocr-en, zodat het tekst wordt. Daarna kan je het Google Translate invoeren.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Nathanaël schreef:
Mara schreef:
Herman schreef:Via het internet kan dat via google translate.
Hoe?? :sweat
Ik heb PDFje nu opgeslagen in mijn dokumenten, en dan verder?
Kun je in de PDF de tekst selecteren?
Als je dat doet, doe je ctrl+c.
Vervolgens naar translatie.google.com en daar in het tekstvak ctrl+v.
Helaas niet, dat kon ik in het originele dokument - die dus bij de mail gevoegd was - ook niet. Ik denk dat het beveiligd iis. Het is uit een medical journal. (en 17 bladzijden ;) )
dan zou ik even googlen of je het artikel online kunt vinden, bijvoorbeeld via scholar.google.com. Daar kopiëren, translate.google.com, plakken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Zita schreef:
dan zou ik even googlen of je het artikel online kunt vinden, bijvoorbeeld via scholar.google.com. Daar kopiëren, translate.google.com, plakken.
Jaaa, goeie tip, een gedeelte heb ik inderdaad gevonden en die kwam vertaald op mn scherm. :)
Maar ik kan nu op zoek naar de overige pagina's. Het is inderdaad van een wetenschappelijke site.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Het kan ook via de app Google Translate mocht je een smartphone hebben.

https://support.google.com/translate/an ... roid&hl=nl
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraagje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik moest iets op Google Maps kijken.
En toen zag ik een aantal zwartgeklede mensen naar de kerk gaan
Ijsseldijk Noord 11 ?
Ouderkerk aan den Ijssel, ook vlakbij een begraafplaats.
Weet iemand welke kerk dit is ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Waar lees je dat precies? En over welk kerkverband gaat het?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Waar lees je dat precies? En over welk kerkverband gaat het?
https://www.rd.nl/kerk-religie/c-g-op-t ... -1.1616086
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Binnen de OGG ken ik de "lerend ouderling" wel.
Men kan zich melden met een roeping tot predikant bij de classis, als dit wordt geaccepteerd mag hij een stichtelijk woord spreken in de aangesloten gemeenten, hij moet tevens een opleiding volgen welke wordt verzorgd door andere predikanten uit het verband.
Daarna kan hij beroepbaar gesteld worden als lerend ouderling in een gemeente, hij mag dan voorgaan maar niet de sacramenten bedienen.
Daarna kan hij worden bevestigd als predikant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Waar lees je dat precies? En over welk kerkverband gaat het?
https://www.rd.nl/kerk-religie/c-g-op-t ... -1.1616086
Volgens mij hebben de OGG altijd al het fenomeen lerend ouderling. Volgens mij is dat een soort opstapje naar predikant.
Maar wellicht kan een OGG-insider er wat meer over zeggen.

In de GG komt het zover ik weet niet voor, alleen Evers uit Nieuw-Zeeland, die nu aan de theologische school studeert.

In de CGK komt het dacht ik ook niet voor.
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vraagje

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:Ik moest iets op Google Maps kijken.
En toen zag ik een aantal zwartgeklede mensen naar de kerk gaan
Ijsseldijk Noord 11 ?
Ouderkerk aan den Ijssel, ook vlakbij een begraafplaats.
Weet iemand welke kerk dit is ?
Bedoel je deze?
https://www.google.com/maps/place/IJsse ... d4.6366258
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Ik las een aantal maal over 'lerend ouderling'. Is dat nu een in het leven geroepen iets ivm een tekort aan predikanten of is er een andere grondslag/achtergrond voor?
Waar lees je dat precies? En over welk kerkverband gaat het?
https://www.rd.nl/kerk-religie/c-g-op-t ... -1.1616086
Volgens mij hebben de OGG altijd al het fenomeen lerend ouderling. Volgens mij is dat een soort opstapje naar predikant.
Maar wellicht kan een OGG-insider er wat meer over zeggen.

In de GG komt het zover ik weet niet voor, alleen Evers uit Nieuw-Zeeland, die nu aan de theologische school studeert.

In de CGK komt het dacht ik ook niet voor.
Ik ben wel benieuwd. Vooral naar het waarom hiervan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraagje

Bericht door Tiberius »

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Hier kan je er ook wat over lezen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/52 ... -een-lere/
Ah ja. Ik begrijp het systeem niet zo: 'beroep aangenomen' en dan lerend ouderling. En dan pas na een aantal jaar dominee. Dus eerst aanmelden, dan aangenomen (of niet), na de opleiding een beroep, dan nog steeds geen dominee, maar pas na een aantal jaar. En dan beroepbaar als dominee. Het klinkt zo omslachtig.

'Binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland geldt om predikant te worden de volgende procedure. Wie zich geroepen weet tot predikant meldt zich aan bij de commissie van onderzoek. Deze commissie kan een kandidaat afwijzen of aannemen. Wanneer hij wordt aangenomen krijgt hij toestemming in de gemeentes voor te gaan. Tevens moet hij een eenvoudige opleiding volgen bij daartoe aangewezen predikanten. Na enkele jaren kan hij beroepbaar gesteld worden. Wanneer hij een beroep heeft aangenomen wordt hij in de desbetreffende gemeente als ouderling bevestigd. Hij is dan lerend ouderling. Hij mag een stichtelijk woord spreken, maar niet de sacramenten bedienen. Na enkele jaren kan hij in het ambt van dienaar des Woords bevestigd worden. Hij wordt daartoe beroepbaar gesteld. De gemeentes kunnen hem beroepen, ook uiteraard de gemeente die hij als lerend ouderling heeft gediend. Hij neemt een beroep aan en wordt in die gemeente als dienaar des Woords bevestigd.'
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraagje

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:Ah ja. Ik begrijp het systeem niet zo: 'beroep aangenomen' en dan lerend ouderling. En dan pas na een aantal jaar dominee. Dus eerst aanmelden, dan aangenomen (of niet), na de opleiding een beroep, dan nog steeds geen dominee, maar pas na een aantal jaar. En dan beroepbaar als dominee. Het klinkt zo omslachtig.

'Binnen de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland geldt om predikant te worden de volgende procedure. Wie zich geroepen weet tot predikant meldt zich aan bij de commissie van onderzoek. Deze commissie kan een kandidaat afwijzen of aannemen. Wanneer hij wordt aangenomen krijgt hij toestemming in de gemeentes voor te gaan. Tevens moet hij een eenvoudige opleiding volgen bij daartoe aangewezen predikanten. Na enkele jaren kan hij beroepbaar gesteld worden. Wanneer hij een beroep heeft aangenomen wordt hij in de desbetreffende gemeente als ouderling bevestigd. Hij is dan lerend ouderling. Hij mag een stichtelijk woord spreken, maar niet de sacramenten bedienen. Na enkele jaren kan hij in het ambt van dienaar des Woords bevestigd worden. Hij wordt daartoe beroepbaar gesteld. De gemeentes kunnen hem beroepen, ook uiteraard de gemeente die hij als lerend ouderling heeft gediend. Hij neemt een beroep aan en wordt in die gemeente als dienaar des Woords bevestigd.'
Er wordt steeds gesproken over 'een aantal jaar'. In principe is het steeds één jaar, al wordt er soms een uitzondering gemaakt. Nadat iemand is aangenomen door de commissie van onderzoek, wordt er op de twee classisvergaderingen daarna ingestemd met het voorgaan in de gemeenten. Dan is hij proponent. In principe na een jaar wordt er dan op die vergaderingen gestemd over beroepbaarstelling. Daarna kan iemand dus een beroep aannemen naar een gemeente, en daar als lerend ouderling dienen. Ook weer een jaar, in principe.

Je moet hierin overigens niet vergeten dat iemand dus binnen een paar maanden na aanmelding bij de commissie van onderzoek ('het curatorium') al voorgaat in alle gemeenten. Zo iemand is dan natuurlijk nog niet klaar voor het predikantschap.
Het is overigens zwaar genoeg: de gemeenten rond, 's zondags ben je niet thuis omdat je ergens overblijft, en daarnaast doe je dan nog een - weliswaar summiere - opleiding. In twee jaar tijd moet dat dan allemaal afgerond zijn.
Plaats reactie