Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:
Jeremiah schreef:
Erskinees schreef:Er wordt dan verkondigd dat Gods ware volk nooit en te timmer een plaatsje leeg laat tijdens weekdiensten.
Er zijn zoveel kerkmensen die nooit hun plaatsje leeg laten, zondags niet, doordeweeks niet, op de bijbelkring niet, elke dag smeken om genade en in hun bijbel lezen, ja die God hun hele leven met ernst zoeken, maar toch niet bekeerd zijn.

Dat onderscheid moet gemaakt worden.
Volgens mij is dit een contradictio in terminis. Als je je hele leven om genade smeekt én God met ernst zoekt, ben je allang bekeerd. Anders zou je niet zoeken en smeken.
Nou dat weet ik niet.
Je kan ernst als grond hebben ipv Christus.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
Adagio schreef: Ik moet je op je zwarte letters geloven, dat dit verkondigd wordt. Maar ik hoop, dat dit niet wordt gezegd als een minimumlevel of zoiets, maar om de 'brandende genegenheên' uit Psalm 84 te illustreren, of het vaak zijn op de akker van de meerdere Boaz. Omdat jij en ik zelf liever geen schuldenaar worden, bedenkt een mens nogal eens ver-ontschuldigingen:
… ik heb een akker gekocht
… ik heb vijf juk ossen gekocht
… ik heb een vrouw getrouwd
Eens hoor! Een mens bedenkt altijd verontschuldigingen. En toch: een geestelijk kenmerk moeten we niet benoemen op een wijze dat er geen rekening wordt gehouden met de praktische praktijk, noden of zorgen.
Over deze gelijkenis staan mooie stukjes in het dagboekje van Wulfert Floor. Korte stukjes, uit zijn "oefeningen".
Ik heb ze pas aan tafel gelezen. Misschien goed om een stukje hier te citeren:

Een zeker mens bereidde en groot avondmaal en hij noodde er velen.
Lukas 14:16

Een zeker mens bereidde en groot avondmaal, en hij noodde er velen.
Wat is het een geluk dat ik ook genodigd ben, arm schepsel, mede tot Zijn grote maaltijd genodigd heeft. Maar dit dierbaar voorrecht zou mijn eeuwig ongeluk kunnen worden, als ik weiger om op des Konings vrijvergunning te komen.
Er is een groot onderscheid in het genodigd worden en het komen tot het avondmaal.
We lezen immers in deze gelijkenis dat de genodigden geroepen werden toen alle dingen gereed waren, maar ze geen lust hadden in deze zoete zielsbanketten.
De eerste zei: ‘Ik heb een akker gekocht, en het is nodig dat ik uitga en hem bezie.’ We zouden kunnen zeggen: hij had die akker moeten bezien voordat hij hem kocht. De koop was nu toch besloten, daarom kon dat bezien wel tot de volgende dag uitgesteld worden. Het was bovendien avond, dus absoluut geen tijd meer om een akker te bekijken.

De Heere stelt ons met deze mens voor, om ons te leren hoe afkerig wij zijn van de hemelse dingen en hoe verkleefd wij zijn aan huizen, akkers en velden. Om een nietige akker waagde deze arme mens zijn ziel en zaligheid! Dat wij ons toch biddende zouden onderzoeken of wij in deze dwaze mens ons beeld vinden. Hebben wij liever een magere akker dan Jezus en de zalige hemel?

Uit: Waakt en bidt, Bijbels Dagboek, uitgave: Den Hertog, Houten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Amstelodamense schreef:
Erskinees schreef:Er wordt dan verkondigd dat Gods ware volk nooit en te timmer een plaatsje leeg laat tijdens weekdiensten
Dit vind ik echt zo ontzettend triest, het is gewoon manipulatief. Ik ken iemand die zo snel overprikkeld raakt, dat één dienst al een uitdaging is. Het is een echt kind van God, maar kan het soms gewoon niet aan. Zo iemand blijft niet makkelijk thuis maar met pijn in het hart.

Om dit dan zo te stellen, vind ik treurig. Natuurlijk ga je graag naar de kerk als God je hart heeft aangeraakt (al kan dat de ene keer ook anders liggen dan de andere keer). Maar om dit nu te zien als een kenmerk van waar geloof, gaat mij veel te ver.
Natuurlijk wordt zo'n opmerking alleen bedoeld voor de situaties waarin iemand niet wettig verhinderd is. Ik begrijp ook wel dat het mensen pijn kan doen, maar juist die worden dat niet bedoeld. Deze opmerking is vooral bedoeld voor mensen die het niet zo nauw nemen met de kerkgang. Dan kun je gerust jezelf onderzoeken of het wel goed zit. En daar ben ik het van harte mee eens.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

eilander schreef:
Amstelodamense schreef:
Erskinees schreef:Er wordt dan verkondigd dat Gods ware volk nooit en te timmer een plaatsje leeg laat tijdens weekdiensten
Dit vind ik echt zo ontzettend triest, het is gewoon manipulatief. Ik ken iemand die zo snel overprikkeld raakt, dat één dienst al een uitdaging is. Het is een echt kind van God, maar kan het soms gewoon niet aan. Zo iemand blijft niet makkelijk thuis maar met pijn in het hart.

Om dit dan zo te stellen, vind ik treurig. Natuurlijk ga je graag naar de kerk als God je hart heeft aangeraakt (al kan dat de ene keer ook anders liggen dan de andere keer). Maar om dit nu te zien als een kenmerk van waar geloof, gaat mij veel te ver.
Natuurlijk wordt zo'n opmerking alleen bedoeld voor de situaties waarin iemand niet wettig verhinderd is. Ik begrijp ook wel dat het mensen pijn kan doen, maar juist die worden dat niet bedoeld. Deze opmerking is vooral bedoeld voor mensen die het niet zo nauw nemen met de kerkgang. Dan kun je gerust jezelf onderzoeken of het wel goed zit. En daar ben ik het van harte mee eens.
Een predikant heeft de plicht zelf deze nuances aan te brengen, anders schiet hij met hagel (en dat heeft geen enkele zin).

Daarnaast: ik vind het getuigen van nieuw wetticisme als de kerkdienst door de week als een soort van verplichting over de gemeente wordt gelegd. Ik vind het fijn om op zondag naar de kerk te gaan, door de week vind ik het zelf prettiger om in klein verband een bijbelkring te volgen. Dan ga ik liever naar deze bijbelkring dan naar een kerkdienst.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Erskinees schreef: Eens hoor! Een mens bedenkt altijd verontschuldigingen. En toch: een geestelijk kenmerk moeten we niet benoemen op een wijze dat er geen rekening wordt gehouden met de praktische praktijk, noden of zorgen.
Je kunt inderdaad een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
En soms is een kerkdienst teleurstellend, je zit m uit. Dan ga je niet blij en gevoed naar huis.
Of je weet het vantevoren al, omdat er een predikant op de kansel staat die lang en/of saai en voorspelbaar preekt.
Of het is een theologische verhandeling van een kwartier. Dat gebeurt ook.

Soms vind ik het jammer dat wij niet de traditie kennen zoals de rooms katholieken. Dat de deur van de kerk doordeweeks open staat.
Vroeger hadden wij een kostersechtpaar. Een paar keer per week waren ze in de kerk bezig, ze waren zo schoon.
De deuren stonden dan open en soms liepen er mensen naar binnen.
Ik heb dat ook weleens gedaan. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:Je kunt inderdaad een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Vind dit een nare uitdrukking die je vaker hoort, maar zou hem zelf nooit zo gebruiken. Komt op mij gevoelloos over (zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn). Als je hem al uitspreekt, dan in alle bewogenheid en liefde. Niet als one-liner vanaf de kansel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Je kunt inderdaad een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Vind dit een nare uitdrukking die je vaker hoort, maar zou hem zelf nooit zo gebruiken. Komt op mij gevoelloos over (zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn). Als je hem al uitspreekt, dan in alle bewogenheid en liefde. Niet als one-liner vanaf de kansel.
ds. Lamain gebruikte hem ook.
Het is niet liefdeloos bedoeld, maar jij bent meer van: spreek tot mij zachte dingen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Amstelodamense schreef:
eilander schreef:Natuurlijk wordt zo'n opmerking alleen bedoeld voor de situaties waarin iemand niet wettig verhinderd is. Ik begrijp ook wel dat het mensen pijn kan doen, maar juist die worden dat niet bedoeld. Deze opmerking is vooral bedoeld voor mensen die het niet zo nauw nemen met de kerkgang. Dan kun je gerust jezelf onderzoeken of het wel goed zit. En daar ben ik het van harte mee eens.
Een predikant heeft de plicht zelf deze nuances aan te brengen, anders schiet hij met hagel (en dat heeft geen enkele zin).
Wellicht zijn ook niet alle nuances uit dit gedeelte van de preek overgebracht naar Refoforum...
Amstelodamense schreef:Daarnaast: ik vind het getuigen van nieuw wetticisme als de kerkdienst door de week als een soort van verplichting over de gemeente wordt gelegd. Ik vind het fijn om op zondag naar de kerk te gaan, door de week vind ik het zelf prettiger om in klein verband een bijbelkring te volgen. Dan ga ik liever naar deze bijbelkring dan naar een kerkdienst.
Natuurlijk mag je je persoonlijke voorkeuren hebben. Betekent dat ook dat je de kerkdienst verzuimt, omdat je nu eenmaal liever naar een bijbelkring gaat? In dat geval zou ik daar ernstig moeite mee hebben. Dat heeft volgens mij niets met wetticisme te maken (dat zou best kunnen, maar dat is persoonlijk en moet als zonde beleden worden. Anders gezegd: dan moet je van binnen veranderen op dat punt, niet van buiten).
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:
Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Je kunt inderdaad een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Vind dit een nare uitdrukking die je vaker hoort, maar zou hem zelf nooit zo gebruiken. Komt op mij gevoelloos over (zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn). Als je hem al uitspreekt, dan in alle bewogenheid en liefde. Niet als one-liner vanaf de kansel.
ds. Lamain gebruikte hem ook.
Het is niet liefdeloos bedoeld, maar jij bent meer van: spreek tot mij zachte dingen?
Dat ds. Lamain hem gebruikte, kan. Vind ik niet echt terzake doende.

Vwb je laatste opmerking/vraag: wat ik al schreef, ik vond de context belangrijk. En het is de toon die de muziek maakt. Natuurlijk moeten en mogen scherpe dingen gezegd worden. Ik heb er alleen moeite mee als het als een (schijnbaar ongevoelige) one-liner vanaf de kansel wordt uitgesproken.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

eilander schreef:
Amstelodamense schreef:
eilander schreef:Natuurlijk wordt zo'n opmerking alleen bedoeld voor de situaties waarin iemand niet wettig verhinderd is. Ik begrijp ook wel dat het mensen pijn kan doen, maar juist die worden dat niet bedoeld. Deze opmerking is vooral bedoeld voor mensen die het niet zo nauw nemen met de kerkgang. Dan kun je gerust jezelf onderzoeken of het wel goed zit. En daar ben ik het van harte mee eens.
Een predikant heeft de plicht zelf deze nuances aan te brengen, anders schiet hij met hagel (en dat heeft geen enkele zin).
Wellicht zijn ook niet alle nuances uit dit gedeelte van de preek overgebracht naar Refoforum...
Amstelodamense schreef:Daarnaast: ik vind het getuigen van nieuw wetticisme als de kerkdienst door de week als een soort van verplichting over de gemeente wordt gelegd. Ik vind het fijn om op zondag naar de kerk te gaan, door de week vind ik het zelf prettiger om in klein verband een bijbelkring te volgen. Dan ga ik liever naar deze bijbelkring dan naar een kerkdienst.
Natuurlijk mag je je persoonlijke voorkeuren hebben. Betekent dat ook dat je de kerkdienst verzuimt, omdat je nu eenmaal liever naar een bijbelkring gaat? In dat geval zou ik daar ernstig moeite mee hebben. Dat heeft volgens mij niets met wetticisme te maken (dat zou best kunnen, maar dat is persoonlijk en moet als zonde beleden worden. Anders gezegd: dan moet je van binnen veranderen op dat punt, niet van buiten).
Waarom heb jij er ernstig moeite mee als ik een bijbelkring in plaats van een weekdienst bezoek?
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Amstelodamense schreef:
Mara schreef:Je kunt inderdaad een kerkbank verslijten en toch verloren gaan.
Vind dit een nare uitdrukking die je vaker hoort, maar zou hem zelf nooit zo gebruiken. Komt op mij gevoelloos over (zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn). Als je hem al uitspreekt, dan in alle bewogenheid en liefde. Niet als one-liner vanaf de kansel.
ds. Lamain gebruikte hem ook.
Het is niet liefdeloos bedoeld, maar jij bent meer van: spreek tot mij zachte dingen?
Niet alleen ds. Lamain, ook onze eigen predikant, en vele anderen uit wat men tegenwoordig de rechterflank is gaan noemen, gebruiken die uitdrukking.
De term 'rechterflank', geeft op zich al iets verontrustends aan. Hieruit blijkt dat er veel is veranderd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef: Dat ds. Lamain hem gebruikte, kan. Vind ik niet echt terzake doende.
Vind ik wel, want dat was geen liefdeloze man.
En ook veel andere predikanten zeiden het, vanaf de kansel, maar het staat ook in sommige boeken (zoals van ds Lamain)
Waarom ben je daar zo bang voor? Jezus sprak over wit gepleisterde graven!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:
Amstelodamense schreef: Dat ds. Lamain hem gebruikte, kan. Vind ik niet echt terzake doende.
Vind ik wel, want dat was geen liefdeloze man.
En ook veel andere predikanten zeiden het, vanaf de kansel, maar het staat ook in sommige boeken (zoals van ds Lamain)
Waarom ben je daar zo bang voor? Jezus sprak over wit gepleisterde graven!
Een predikant op gelijke hoogte zetten met Jezus vind ik misplaatst.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bourdon16 »

Afgelopen zondagmorgen hierover een preek gehoord van ds LW den Boer. Vast na te luisteren op Hervormdveen.nl.

Nav Hebreeën 10 vers 25.

Als slotzang Palm 122:1 gezongen als oproep voor de avonddienst.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Amstelodamense schreef:
Mara schreef:
Amstelodamense schreef: Dat ds. Lamain hem gebruikte, kan. Vind ik niet echt terzake doende.
Vind ik wel, want dat was geen liefdeloze man.
En ook veel andere predikanten zeiden het, vanaf de kansel, maar het staat ook in sommige boeken (zoals van ds Lamain)
Waarom ben je daar zo bang voor? Jezus sprak over wit gepleisterde graven!
Een predikant op gelijke hoogte zetten met Jezus vind ik misplaatst.
Dat is niet de bedoeling.
Een predikant (als hij echt door God geroepen en gezonden is) spreekt in Naam van Zijn Zender.
Dan valt de boodschapper weg, maar de Boodschap van God bestaat in der eeuwigheid, en zal nooit veranderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie