Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Dit is een verkapte vraag om te controleren of zij/hij wel twee keer per zondag gaat. :nananere
Anders zwaait er namelijk wat en verkwansel je de reformatorische traditie ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Dit is een verkapte vraag om te controleren of zij/hij wel twee keer per zondag gaat. :nananere
Anders zwaait er namelijk wat en verkwansel je de reformatorische traditie ;)
Dan krijg je de tekst uit Hebreeën mee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

merel schreef:Dit is een verkapte vraag om te controleren of zij/hij wel twee keer per zondag gaat. :nananere
Anders zwaait er namelijk wat en verkwansel je de reformatorische traditie ;)
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door MePaul »

merel schreef:Dit is een verkapte vraag om te controleren of zij/hij wel twee keer per zondag gaat. :nananere
Anders zwaait er namelijk wat en verkwansel je de reformatorische traditie ;)
Het is geen traditie maar als je veel van Jezus houdt dan wil je Hem zo vaak mogelijk ontmoeten. Hoe kan dat beter dan naar de gemeente te gaan? Medegelovigen ontmoeten en het Woord van de Allerhoogste horen. God wilt ons bijeenbrengen rondom Zijn Woord, gaan wij in op Zijn uitnodiging? Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan (en bezig zijn met de eeuwige dingen) is niet per se een reformatorische traditie maar het is een Goddelijk bevel.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Maar de vermaning om de onderlinge bijeenkomsten niet te na te laten komt wel rechtstreeks uit Gods Woord (Hebr.10:25 en lees dan ook de kanttekeningen daarbij! )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Dat hoor ik vaker en daarom worden de middagdiensten zo bedroevend bezocht.
Ik schaam me weleens voor de dominee, komt die man 100 kilometer rijden voor een handjevol belangstellenden.
Het kost al zoveel minder tijd dan vroeger.
De diensten duurden langer en in ons geval moesten wij bijna 3 kwartier lopen, heen en terug, vier keer.
Ik hoorde dat een PKN wijkgemeente waarschijnlijk de deuren moet sluiten, omdat er te weinig collectegeld wordt opgehaald in 1 dienst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Maar de vermaning om de onderlinge bijeenkomsten niet te na te laten komt wel rechtstreeks uit Gods Woord (Hebr.10:25 en lees dan ook de kanttekeningen daarbij! )
Je kan als kerkenraad zoveel onderlinge bijeenkomsten organiseren als je wil maar ben je dan verplicht om daar heen te gaan?
De ene gemeente organiseert altijd weekdiensten, de andere niet.
Wil toch niet zeggen dat het ene goed en het andere slecht is?
Als je bijvoorbeeld "gewend" bent aan verschillende extra kerkdiensten in de week, kan je, je schuldig voelen als je in een gemeente terecht komt waar dat niet de gewoonte is.
Dat kan en mag niet de bedoeling zijn denk ik...

Véél mensen beleven kerkdiensten als een soort theater: je kijkt en luistert ernaar en ieder gaat weer zijns weegs.
Zo is gemeente zijn niet bedoeld!
Gemeente zijn houd méér in dan alleen kerkdiensten (al dan niet verplicht) beleggen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Ik hoop dat je ook iets weet van een verlangen om Gods stem nog een keer te horen, en dat je op zo'n moment bij wijze van spreken liever drie keer per zondag naar de kerk zou gaan.
Als je alleen twee keer naar de kerk zou gaan als het een letterlijke tekst uit de Bijbel zou zijn, vind ik dat heel zorgelijk klinken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Maar de vermaning om de onderlinge bijeenkomsten niet te na te laten komt wel rechtstreeks uit Gods Woord (Hebr.10:25 en lees dan ook de kanttekeningen daarbij! )
Je kan als kerkenraad zoveel onderlinge bijeenkomsten organiseren als je wil maar ben je dan verplicht om daar heen te gaan?
De ene gemeente organiseert altijd weekdiensten, de andere niet.
Wil toch niet zeggen dat het ene goed en het andere slecht is?
Als je bijvoorbeeld "gewend" bent aan verschillende extra kerkdiensten in de week, kan je, je schuldig voelen als je in een gemeente terecht komt waar dat niet de gewoonte is.
Dat kan en mag niet de bedoeling zijn denk ik...

Véél mensen beleven kerkdiensten als een soort theater: je kijkt en luistert ernaar en ieder gaat weer zijns weegs.
Zo is gemeente zijn niet bedoeld!
Gemeente zijn houd méér in dan alleen kerkdiensten (al dan niet verplicht) beleggen.
Dus de Hebreeën schrijver zat er naast? ........en wij doen (vooral doen!) wat goed is in onze eigen ogen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
Maar de vermaning om de onderlinge bijeenkomsten niet te na te laten komt wel rechtstreeks uit Gods Woord (Hebr.10:25 en lees dan ook de kanttekeningen daarbij! )
Je kan als kerkenraad zoveel onderlinge bijeenkomsten organiseren als je wil maar ben je dan verplicht om daar heen te gaan?
De ene gemeente organiseert altijd weekdiensten, de andere niet.
Wil toch niet zeggen dat het ene goed en het andere slecht is?
Als je bijvoorbeeld "gewend" bent aan verschillende extra kerkdiensten in de week, kan je, je schuldig voelen als je in een gemeente terecht komt waar dat niet de gewoonte is.
Dat kan en mag niet de bedoeling zijn denk ik...

Véél mensen beleven kerkdiensten als een soort theater: je kijkt en luistert ernaar en ieder gaat weer zijns weegs.
Zo is gemeente zijn niet bedoeld!
Gemeente zijn houd méér in dan alleen kerkdiensten (al dan niet verplicht) beleggen.
Dus de Hebreeën schrijver zat er naast? ........en wij doen (vooral doen!) wat goed is in onze eigen ogen?
Dat zeg ik niet!
Je gaat niet in op mijn verhaal!
Laatst gewijzigd door Orchidee op 13 feb 2020, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef:
merel schreef:Zo vaak mogelijk naar de kerk gaan is geen Goddelijk bevel. De twee diensten op zondag vloeien duidelijk uit de reformatorische traditie voort en niet uit de bijbel.
In zijn omwandeling op aarde sprak de Heere Jezus tot iemand, die dacht dat hij nu eindelijk wel goed genoeg deed, en gedaan had: "Ga heen, verkoop alles wat gij hebt en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op en volg Mij."
Dat was een bittere pil voor die jongeling. Want hij wist wat in al de geboden stond, en had juist ook alles precies onderhouden van zijn jonkheid af. Méér was toch niet nodig, vond hij. Tegenover deze wens van de jongeling om door een voldoende aantal werken een goed mens voor God te zijn, laat de Heere zien dat hij hiermee alleen zichzelf lief heeft, in plaats van de Wetgever. De Heere vraagt hem zelfs, om een kruisdrager te worden?!

In Joh. 11 staat dat Jezus Martha lief had. Maar ook zij bekommerde en verontrustte zich over vele dingen, ook in de week; de Heere Jezus onderwees haar dat men beter het goede deel kan kiezen, namelijk te zitten aan Zijn voeten, en Zijn Woord te horen (Luk. 10).
David zingt erover: "Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de lieflijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel."
Verplaatst. Graag in deze topic verder met de discussie over hoeveel we naar de kerk gaan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Ik denk niet dat 1, 2 of 3 keer het belangrijkste is. Wel denk ik dat de lust om Gods woord te horen en gemeente te zijn, een belangrijke graadmeter voor het geestelijk leven zijn. Als je heel makkelijk je plaats leeg kan laten 'omdat 2 of 3 keer niet verplicht is' lijkt me dat geen goede zaak.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:Ik denk niet dat 1, 2 of 3 keer het belangrijkste is. Wel denk ik dat de lust om Gods woord te horen en gemeente te zijn, een belangrijke graadmeter voor het geestelijk leven zijn. Als je heel makkelijk je plaats leeg kan laten 'omdat 2 of 3 keer niet verplicht is' lijkt me dat geen goede zaak.
De geest kan gewillig zijn, maar het vlees kan zwak zijn. Ik bedoel dit letterlijk. Niet geestelijk. Er zijn mensen die hoogstens één dienst aankunnen. Niemand is verplicht om de tweede keer op zondag naar de kerk te gaan. Maar als er een Bijbelse prediking in je kerk is en het is haalbaar voor je om te gaan, waarom niet? Er is al zoveel achteruitgang in Bijbelkennis en gedisciplineerd christelijk leven.

John Piper zegt: Kerklidmaatschap (en kerkgang) is een door bloed gekocht geschenk van Gods genade. Meer dan de meesten van ons beseffen, is het een levensonderhoudend, geloofsversterkend, vreugdebehoudend geschenk van Gods genade aan ons. Ik verzoek u dringend om uzelf niet af te sluiten van deze zegen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zondag tweemaal naar de kerk (Uit Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Zeeuw schreef:Ik denk niet dat 1, 2 of 3 keer het belangrijkste is. Wel denk ik dat de lust om Gods woord te horen en gemeente te zijn, een belangrijke graadmeter voor het geestelijk leven zijn. Als je heel makkelijk je plaats leeg kan laten 'omdat 2 of 3 keer niet verplicht is' lijkt me dat geen goede zaak.
De geest kan gewillig zijn, maar het vlees kan zwak zijn. Ik bedoel dit letterlijk. Niet geestelijk. Er zijn mensen die hoogstens één dienst aankunnen. Niemand is verplicht om de tweede keer op zondag naar de kerk te gaan. Maar als er een Bijbelse prediking in je kerk is en het is haalbaar voor je om te gaan, waarom niet? Er is al zoveel achteruitgang in Bijbelkennis en gedisciplineerd christelijk leven.

John Piper zegt: Kerklidmaatschap (en kerkgang) is een door bloed gekocht geschenk van Gods genade. Meer dan de meesten van ons beseffen, is het een levensonderhoudend, geloofsversterkend, vreugdebehoudend geschenk van Gods genade aan ons. Ik verzoek u dringend om uzelf niet af te sluiten van deze zegen.
Klopt. Ik denk dat het dan ook geen kwestie van makkelijk leeg laten is.
Plaats reactie