De methode van godgeleerdheid

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

De methode van godgeleerdheid

Bericht door Marck »

De godgeleerdheid moet geleerd worden in een bepaalde orde, en en wel in een zodanige methode wardoor theorie en praktijk altijd onafscheidelijk samengaan. Ze moeten zo samengaan dat de theorie voorafgaat en de praktijk volgt, en dat in haar afzonderlijke delen.
Laatst gewijzigd door Marck op 10 feb 2020, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De methode van godgeleerdheid

Bericht door Piet Puk »

Ronaldus schreef:De godgeleerdheid moet geleerd worden in een bepaalde orde, en en wel in een zodanige methode wardoor theorie en praktijk altijd onafscheidelijk samengaan. Ze moeten zo samengaan dat de theorie voorafgaat en de praktijk volgt, en dat in haar afzonderlijke delen.
Waar haal je deze geleerdheid en definities vandaan?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: De methode van godgeleerdheid

Bericht door Marck »

Piet Puk schreef:
Ronaldus schreef:De godgeleerdheid moet geleerd worden in een bepaalde orde, en en wel in een zodanige methode wardoor theorie en praktijk altijd onafscheidelijk samengaan. Ze moeten zo samengaan dat de theorie voorafgaat en de praktijk volgt, en dat in haar afzonderlijke delen.
Waar haal je deze geleerdheid en definities vandaan?
Oeps bron vergeten. Threoretisch-praktische godgeleerdheid van Petrus van Mastricht. Maar was voor ander forum bedoeld. Hoewel hier ook niet verkeerd.Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De methode van godgeleerdheid

Bericht door Marck »

Vannacht nachtdienst: opa past op kleinkids die voortdurend wakker worden. Hierdoor wat chaotisch
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De methode van godgeleerdheid

Bericht door -DIA- »

Ronaldus schreef:De godgeleerdheid moet geleerd worden in een bepaalde orde, en en wel in een zodanige methode wardoor theorie en praktijk altijd onafscheidelijk samengaan. Ze moeten zo samengaan dat de theorie voorafgaat en de praktijk volgt, en dat in haar afzonderlijke delen.
Gaan theorie en praktijk niet samen, waar het leven geplant is? In de wedergeboorte komt er naar ik meende een hartelijke luist om niet alleen naar sommige, maar naar alle geboden Gods te leven. Dat is zowel de theorie als de praktijk. Wel moeten we onderscheid maken, en is niet altijd goed te onderscheiden, wat waar en vals werk ik. Dit kan voor het oog en het gevoel zeer dicht bijeen liggen, waar er desondanks een hemelsbreed verschil is. Dat is ook de oorzaak dat we een scherpe ontdekkende separerende prediking niet kunnen missen.
Lees b.v. boeken van Joseph Alleine of ds. Th. van der Groe. Het oprechte leven uit God wil getoetst zijn, waar het nabijkomende vaak deze toetsen ontloopt.
De boeken van Petrus van Mastricht lijken me goed. Deze theoloog wordt nogal eens in de prediking geciteerd, en ik geloof, hoewel ik zijn werken niet gelezen heb toch aan te nemen dat dit gezonde kost is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie