Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Hendrikus »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Wie wordt de opvolger? Is dat niet wat voor jouw pastor?
Ik zou het toejuichen, maar ik denk niet dat men de pastor van Eilander zal voordragen.
Neen.
Zal jouw dominee verantwoordelijkheid willen dragen in het bestuur van de PKN ?
De PKN heeft geen bestuur, dus dat zal moeilijk gaan, ook al zou hij 't willen - wat niet waarschijnlijk is.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Jantje »

Waarom is dat niet waarschijnlijk? Hij is toch predikant in de PKN?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Waarom is dat niet waarschijnlijk? Hij is toch predikant in de PKN?
Maar als er geen bestuur is, kun je geen bestuurder worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Maar zie je dan wel eens dominees in de algemene synode van de PKN die in rechtse bondsgemeenten preken ?
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Jantje schreef:Waarom is dat niet waarschijnlijk? Hij is toch predikant in de PKN?
De meeste rechtse/behoudende richting van de protestantse kerk ja. De kleine stroming die de liturgie van oudsher hanteert (= Statenvertaling en de 1773 berijming van de psalmen). Bepaalde rechtse "bondsdominees" zoals die uit Valburg en Scherpenisse komen sowieso weinig in gastgemeentes helaas. Daarom niet waarschijnlijk maar wel mogelijk (alles is mogelijk, bij God).
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Jantje schreef:Waarom is dat niet waarschijnlijk? Hij is toch predikant in de PKN?
De meeste rechtse/behoudende richting van de protestantse kerk ja. De kleine stroming die de liturgie van oudsher hanteert (= Statenvertaling en de 1773 berijming van de psalmen). Bepaalde rechtse "bondsdominees" zoals die uit Valburg en Scherpenisse komen sowieso weinig in gastgemeentes helaas. Daarom niet waarschijnlijk maar wel mogelijk (alles is mogelijk, bij God).
Ja dat is zo ja.
Al komt ds Budding wel in redelijk veel gemeenten.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Delftenaar »

Die heeft geen eigen gemeente meer. Emiriti preken logischerwijs vaker in andere gemeenten.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Die heeft geen eigen gemeente meer. Emiriti preken logischerwijs vaker in andere gemeenten.
Hoeft niet, ds A. Belder preekt ook niet vaak.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Die heeft geen eigen gemeente meer. Emiriti preken logischerwijs vaker in andere gemeenten.
Hoeft niet, ds A. Belder preekt ook niet vaak.
Hij is ook erg oud en komt met moeite de kansel op. Ik heb hem gehoord in Oud-Alblas. Zeer duidelijke en scherpe preek. Het raakte mij.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Die heeft geen eigen gemeente meer. Emiriti preken logischerwijs vaker in andere gemeenten.
Hoeft niet, ds A. Belder preekt ook niet vaak.
Hij is ook erg oud en komt met moeite de kansel op. Ik heb hem gehoord in Oud-Alblas. Zeer duidelijke en scherpe preek. Het raakte mij.
Oh okee, dat is idd ook wat anders.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

De Jacobikerk gaat de kansel stapsgewijs openstellen voor vrouwelijke predikanten. Te beginnen met bekenden uit eigen gemeente. Daarmee is de Jacobikerk een van de eerste bondsgemeenten, denk ik, die daartoe overgaat.

Voor zover ik weet, kunnen vrouwelijke predikanten geen lid worden van de GB, maar er zullen vooral vrouwelijke predikanten uit de achterban van de GB voorgaan, verwacht ik.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:De Jacobikerk gaat de kansel stapsgewijs openstellen voor vrouwelijke predikanten. Te beginnen met bekenden uit eigen gemeente. Daarmee is de Jacobikerk een van de eerste bondsgemeenten, denk ik, die daartoe overgaat.

Voor zover ik weet, kunnen vrouwelijke predikanten geen lid worden van de GB, maar er zullen vooral vrouwelijke predikanten uit de achterban van de GB voorgaan, verwacht ik.
Iedereen kan lid worden van de Gereformeerde Bond. Het is echter de vraag of je de Jacobikerk nog kunt zien als een 'bondsgemeente'.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door DDD »

Zowel de oud- als de huidige predikant staan genoemd in het jaarverslag van de bond. En verder is er qua ligging niet veel verschil met de Noorderkerk of Jeruzalemkerk of bijvoorbeeld de (bonds)gemeente in Arnhem of Nieuwegein.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:Zowel de oud- als de huidige predikant staan genoemd in het jaarverslag van de bond. En verder is er qua ligging niet veel verschil met de Noorderkerk of Jeruzalemkerk of bijvoorbeeld de (bonds)gemeente in Arnhem of Nieuwegein.
Jeruzalemkerk kun je ook niet meer bonds gemeente noemen
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Nathanaël »

HHKtE schreef:
DDD schreef:Zowel de oud- als de huidige predikant staan genoemd in het jaarverslag van de bond. En verder is er qua ligging niet veel verschil met de Noorderkerk of Jeruzalemkerk of bijvoorbeeld de (bonds)gemeente in Arnhem of Nieuwegein.
Jeruzalemkerk kun je ook niet meer bonds gemeente noemen
En de Noorderkerk wil geen 'bondsgemeente' genoemd worden. Daarnaast is het natuurlijk een lastige discussie, omdat een 'bondsgemeente' niet bestaat. Daardoor kan iedereen zelf zijn definitie geven.
Is een gemeente bijvoorbeeld 'bondsgemeente' doordat de predikant of oud-predikant lid is van de GB?
Of is ze een 'bondsgemeente' als ze zich zo profileert?
Is een gemeente een 'bondsgemeente' als ze op belangrijke punten (zoals vrouw en ambt) een ander standpunt inneemt dan de GB?
Gesloten