Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Stof schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Het is geen zondag, maar toch maar even waar de preek vanavond over ging.
Ds. is bezig met een Bijbellezing over Hizkia, en de laatste preken wordt het gebed van Hizkia behandeld, dat hij bad nadat hij van zijn ziekte was genezen.
Vanavond de tekst uit
JESAJA 38:17
Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.
Het thema luidde
AFGEHANDELD
1. De bitterheid voor de afhandeling
2. De liefde in de afhandeling
3. De verlossing door de afhandeling
4. De vrede uit de afhandeling

In voorzichtigheid werden er toch bijzondere grote zaken verklaard.
Zaken die de natuur nooit kan vatten.
Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Ik zou de preek graag nog eens na luisteren. Dan vind ik het toch wel weer jammer dat deze niet na te luisteren zijn, zoals bijvoorbeeld op http://www.elimcapelle.nl
Nee? Er is toch gewoon een website? https://www.gergemrijssen.nl/meeluisteren/verzoek

Zou je daar niet op kunnen terug luisteren?
Dan kan inderdaad, maar er moet wel een geldige reden zijn dat je niet in de kerk kunt komen. Bijvoorbeeld bij langdurige ziekte. Voor mij is het niet noodzakelijk, want als ik niet in de kerk kan komen (al een poos) kan ik de diensten toch via een scanner volgen.
Ook niet op cd te bestellen DIA?
Ja, dat is mogelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
Stof schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Nee? Er is toch gewoon een website? https://www.gergemrijssen.nl/meeluisteren/verzoek

Zou je daar niet op kunnen terug luisteren?
Dan kan inderdaad, maar er moet wel een geldige reden zijn dat je niet in de kerk kunt komen. Bijvoorbeeld bij langdurige ziekte. Voor mij is het niet noodzakelijk, want als ik niet in de kerk kan komen (al een poos) kan ik de diensten toch via een scanner volgen.
Ook niet op cd te bestellen DIA?
Ja, dat is mogelijk.
Wat ouderwets, wie kan er tegenwoordig nog cd’s afspelen? Dan heb je een website en dan mag je er als gemeentelid geen gebruik van maken.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door FlyingEagle »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Stof schreef:
-DIA- schreef: Dan kan inderdaad, maar er moet wel een geldige reden zijn dat je niet in de kerk kunt komen. Bijvoorbeeld bij langdurige ziekte. Voor mij is het niet noodzakelijk, want als ik niet in de kerk kan komen (al een poos) kan ik de diensten toch via een scanner volgen.
Ook niet op cd te bestellen DIA?
Ja, dat is mogelijk.
Wat ouderwets, wie kan er tegenwoordig nog cd’s afspelen? Dan heb je een website en dan mag je er als gemeentelid geen gebruik van maken.
Maar goed, het is off-topic.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Het is geen zondag, maar toch maar even waar de preek vanavond over ging.
Ds. is bezig met een Bijbellezing over Hizkia, en de laatste preken wordt het gebed van Hizkia behandeld, dat hij bad nadat hij van zijn ziekte was genezen.
Vanavond de tekst uit
JESAJA 38:17
Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.
Het thema luidde
AFGEHANDELD
1. De bitterheid voor de afhandeling
2. De liefde in de afhandeling
3. De verlossing door de afhandeling
4. De vrede uit de afhandeling

In voorzichtigheid werden er toch bijzondere grote zaken verklaard.
Zaken die de natuur nooit kan vatten.
Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Ik zou de preek graag nog eens na luisteren. Dan vind ik het toch wel weer jammer dat deze niet na te luisteren zijn, zoals bijvoorbeeld op http://www.elimcapelle.nl
Zie je whatsapp :-)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Deze schokkende uitspraak komt van prof. P. Smits, waarmee hij de leer van verzoening door voldoening afwees. Hij schreef deze bekend geworden woorden in 1959: https://www.rd.nl/kerk-religie/biografi ... e-1.511250
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Deze schokkende uitspraak komt van prof. P. Smits, waarmee hij de leer van verzoening door voldoening afwees. Hij schreef deze bekend geworden woorden in 1959: https://www.rd.nl/kerk-religie/biografi ... e-1.511250
Toen was de dominee van Dia bijna zes jaar oud.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door newton »

refo schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Deze schokkende uitspraak komt van prof. P. Smits, waarmee hij de leer van verzoening door voldoening afwees. Hij schreef deze bekend geworden woorden in 1959: https://www.rd.nl/kerk-religie/biografi ... e-1.511250
Toen was de dominee van Dia bijna zes jaar oud.
Maar van Dieren wist de prof wel bij name te noemen toen hij gisteravond deze vreselijke uitspraak citeerde.

Overigens een aan te bevelen preek.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Een zeer schokkende uitspraak, "Geef mijn portie maar aan Fikkie". Als hij dat tot zijn sterven heeft volgehouden weet hij nu de consequenties van zijn uitspraak.

Maar zeggen we als we onbekeerd doorleven, en Christus door ongeloof verwerpen, ten diepste niet allen met onze daden "Geef mijn portie maar aan Fikkie"?

Wat is het nodig dat we daar aan ontdekt worden en zijn, en (gaan) zeggen: geef mij Jezus of ik sterf! Want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:Het is geen zondag, maar toch maar even waar de preek vanavond over ging.
Ds. is bezig met een Bijbellezing over Hizkia, en de laatste preken wordt het gebed van Hizkia behandeld, dat hij bad nadat hij van zijn ziekte was genezen.
Vanavond de tekst uit
JESAJA 38:17
Zie, in vrede is mij de bitterheid bitter geweest; maar Gij hebt mijn ziel, dat zij in de groeve der vertering niet kwame; want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen.
Het thema luidde
AFGEHANDELD
1. De bitterheid voor de afhandeling
2. De liefde in de afhandeling
3. De verlossing door de afhandeling
4. De vrede uit de afhandeling

In voorzichtigheid werden er toch bijzondere grote zaken verklaard.
Zaken die de natuur nooit kan vatten.
Een professor in Leiden had hij eens horen zeggen over deze zaken, (een mens durft wat te zeggen!)
"Geef mijn portie maar aan Fikkie"
Ik zou de preek graag nog eens na luisteren. Dan vind ik het toch wel weer jammer dat deze niet na te luisteren zijn, zoals bijvoorbeeld op http://www.elimcapelle.nl
Zie je whatsapp :-)
Dank u!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 9 februari 2020

Gisteren was het in beide diensten leesdienst.

In de morgendienst was het voorbereiding op het aanstaande zondag te houden Heilig Avondmaal.
De Schriftlezing was 2 Korinthe 13.
Er werd een preek gelezen over 2 Korinthe 13: 5: Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Deze preek, die hier terug te lezen is, is van ds. D.W. Tuinier uit Kampen, die aanstaande zondag ook zal voorgaan.
Het thema van de preek was: Een opwekking tot onderzoek naar geloof, onderverdeeld in een drietal gedachten:
1. De aanleiding tot deze opwekking
2. De inhoud bij deze opwekking
3. De veronderstelling bij deze opwekking
Er werd het volgende gezongen:
Psalm 103: 8 en 9 (wegens het overlijden van een oudere zuster der gemeente)
Psalm 119: 1
Psalm 25: 2, 6 en 10
Psalm 26: 2
Psalm 119: 67
Psalm 139: 1 en 4

In de middagdienst werd er een preek gelezen over Zondag 42, afkomstig uit de Catechismusverklaring van emerituspredikant ds. A. Moerkerken uit Capelle aan den IJssel.
De Schriftlezing was Psalm 15.
Het thema van de preek was: Het achtste gebod, met daarbij drie aandachtspunten:
1. Geleend goed
2. Beschermd goed
3. Besteed goed
Er werd het volgende gezongen:
10 geboden des Heeren: 7 en 9
Psalm 75: 1
Psalm 49: 2 en 6
Psalm 24: 1
Psalm 73: 13

Het was een goede zondag, en het is tot verwondering dat de Heere ook door middel van de leesdiensten Zijn Woord nog zo wil brengen en tot ons wil spreken. Ondanks dat zie ik wel uit naar een eigen herder en leraar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Morgendienst:
Johannes 3: 1 – 21
Tekst: Johannes 3: 3 en 5 Het wonder en de verwondering van de wedergeboorte (Wedergeboorte is fantastisch!)
- De noodzaak van de wedergeboorte
- Het onbevattelijke in de wedergeboorte
- De vruchten van de wedergeboorte

Middagdienst:
Romeinen 12
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Nasrani schreef: (Wedergeboorte is fantastisch!)
Ik weet niet of ik dit woord zou gebruiken. Ik vind het wat ongemakkelijk. Van Dale geeft als betekenis: aan fantasie ontsproten of toverachtig mooi.
Geef mij deze definitie maar: De wedergeboorte is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
Nasrani schreef: (Wedergeboorte is fantastisch!)
Ik weet niet of ik dit woord zou gebruiken. Ik vind het wat ongemakkelijk. Van Dale geeft als betekenis: aan fantasie ontsproten of toverachtig mooi.
Geef mij deze definitie maar: De wedergeboorte is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden.
Ik zat me ook al af te vragen waarom het nodig geweest zou zijn om zo'n 'vervremende' term te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef: Ik zat me ook al af te vragen waarom het nodig geweest zou zijn om zo'n 'vervremende' term te gebruiken.
Vervreemdende is het denk ik. Maar ben het met je eens. Dat is het naar mijn gevoelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik wilde de opmerking van @Ad Anker vanmiddag ook al maken. Hij haald de woorden uit mijn mond, in ieder geval.

Daarnaast vind ik dat er op de preekstoel geen populaire taal gebruikt hoeft te worden, wat dit mijns inziens is. Laten we het maar houden bij de bekende woorden, zoals @Ad Anker die aanhaalt uit de Belijdenisgeschriften. Dat is ook een rijke omschrijving, en het is ook voor onze jeugd niet onbegrijpelijk, mijns inziens.

Dat gezegd hebbende, waar preekte de dominee 's middags precies over, @Nasrani?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten