Preekluisterkring

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Samanthi,
Dank voor het aandragen van deze preek. Ik wil hem nog een keer luisteren.

Het heeft me heel erg geraakt. Het spanningsveld was voelbaar.

Heb nu niet veel tijd om uitgebreid te reageren. Heb in elk geval ook handvatten gekregen voor de lezing die ik vanavond moet houden voor tienermeisjes over seksualiteit en abortus.

De inhoud van het bekende Frozen lied is me ineens scherp duidelijk. Wat een list van de satan om de boodschap van de satanist Aleister Crowley te verpakken in een populaire Disneyfilm.
Ik heb de vertaling van 'Let it go' opgezocht en zonder punten en komma's lijkt het aanvankelijk nog tamelijk onschuldig. Maar de boodschap is zonder meer dat je je eigen wil moet doen, dat dat je onbegrensde vrijheid oplevert.

Je ziet het om je heen gebeuren.

Ook de vergelijking die hij maakt met de tekst en de ongehoorzaamheid van Eva vond ik een eyeopener. Je herkent het bij jezelf...

Maar wat een Evangelie, dat Jezus Christus Overwinnaar is. Hij heeft de wereld overwonnen. In Hem zijn wij meer dan overwinnaars. Niet ik maak overwinningen. Maar Hij heeft het plaatsvervangend gedaan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

De vertaling van Let it go.

De sneeuw glanst zacht in het maanlicht vannacht
Van een voetstap geen blijk
Dit lege verlaten land is vanaf nu mijn koninkrijk
Van de storm die in mijn woedt had tot nu toe niemand weet
Het werd mij teveel hoe ik mijn best ook deed.
Laat niemand toe spreek niemand aan
Wees gehoorzaam en ga hier niet vandaan
Voel niets doe niets dat iets verraadt
Das nu te laat
Laat het los laat het gaan
Het roer moet om ja dat moet
Laat het los laat het gaan
Sluit de deuren nu voorgoed
Wat men daar over mij beweert
Raakt me hier niet meer
En kou heeft me sowieso nooit gedeerd
Het is grappig dat wat afstand zo snel meer inzicht gaf
Want de vrees die mij steeds voort joeg glijdt nu al van mij af
Ik ga op zoek naar wie ik ben
Verleg de grenzen die ik ken
Geen goed of fout geldt hier voor mij
Ik ben vrij
Laat het los laat het gaan
Voorbij is de storm in mij
Laat het los laat het gaan
Geen tranen meer voor mij
Hier begint mijn nieuw bestaan
Onbevreesd en vrij
M'n kracht neemt toe en schept een zuilenrij van steen
Mijn ziel bouwt een kasteel van ijskristallen om me heen
In elk kristal weerklinkt de echo van mijn geest
Ga nooit nee nooit meer terug het verleden is geweest.
Laat het los, laat het gaan, ja ik rijs uit de kilte op.
Laat het los, laat het gaan
Op deze hoge top
Hier begint nu mijn leven weer
Vrij en onbevreesd
Kou is voor mij nooit een punt geweest
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Preek van de week:

Kand. V.S. van der Meer, 1 Joh. 2:15a “Heb de wereld niet lief” (Samanthi)

Schriftlezing: 1 Johannes 1:8-2:17
Tekst: 1 Joh. 2:15a Thema: “Heb de wereld niet lief”
1. Het probleem met de wereld
2. Het probleem in de wereld
3. De overwinning op de wereld

https://www.laankerk.nl/?sermon=kand-v- ... 27-10-2019

Wachtlijst:
1. Ds H C Bezemer, Lukas 15: 1-7 'Het verloren schaap' (Helma)
2. ds C.M Buijs
Markus 10 : 21 A : Jezus, hem aanziende, beminde hem (Geytenbeekje)
Deze preek weer geluisterd. Ik heb deze destijds bij ons in kerk ook live gehoord. Ik weet dat ik, met mijn achtergrond, een beetje schrok toen hij begon over een Disney film. Ik heb daar nog steeds een beetje moeite mee.
Het is een heldere prediking, we moeten de wereld mijden. Niet meegaan met de verlangens in je hart. Een moeilijke opdracht voor de mens. Ook voor de mens die God heeft leren kennen. Wat trekt die wereld hard.
Overigens vind ik het wel lastig om, voor mezelf, te bepalen wanneer nu verlangen wel goed is en wanneer niet. Als mens kun je die scheidslijn toch amper trekken? Daarbij zit ook mijn achtergrond me in de weg vermoed ik.
Ik vind het ook lastig om te horen dat alle verlangens die slecht zijn bij God worden weggenomen. Ik heb nog nooit een kind van God gehoord, die niet met deze verlangens blijft kampen.
Maar hierna: zondaar zijn en blijven, maar dan de rijkdom van overvloeiende genade ontvangen.
Een ruimte prediking en nodiging. Ik ben benieuwd naar de andere reacties hier.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik vind het ook lastig om te horen dat alle verlangens die slecht zijn bij God worden weggenomen.
Ik heb dat niet gehoord...
Maar ik mis wel vaker iets als ik niet meeschrijf, dus vandaar dat ik nog een keer wil luisteren.

Het spanningsveld blijft wel, denk ik, Zeeuw. Daarom belangrijk om te blijven bidden: neig mijn hart en voeg het saam (het oude deel en het nieuwe deel..) tot de vreze van Uw Naam.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

En Frozen is zo geaccepteerd dat het wel goed is dat hij dat noemt. Je hoort het liedje ook overal.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:En Frozen is zo geaccepteerd dat het wel goed is dat hij dat noemt. Je hoort het liedje ook overal.
Ik kende het totaal niet.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Een paar jaar geleden was er hier in Mozaiek0318 een Frozen kerstdienst :oO
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

helma schreef:Een paar jaar geleden was er hier in Mozaiek0318 een Frozen kerstdienst :oO
Dat kan echt niet
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

helma schreef:Een paar jaar geleden was er hier in Mozaiek0318 een Frozen kerstdienst :oO
Zegt wel iets over Mozaïek. Maar voor mij zou een predikant ook niet hoeven te beginnen met Donald duck of Mickey mouse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
helma schreef:Een paar jaar geleden was er hier in Mozaiek0318 een Frozen kerstdienst :oO
Zegt wel iets over Mozaïek. Maar voor mij zou een predikant ook niet hoeven te beginnen met Donald duck of Mickey mouse.
Enerzijds anderzijds Elia liet de priesters van Baal ook hun gang gaan, dat ging er bloederig aan toe ook met seksuele gebaren, om te laten zien hoe leeg die afgoden zijn, de dominee geeft alleen aan hoe verkeerd en misleidend het is... niets positiefs.
Ik schrok eerst ook een beetje hoor, ik dacht: wat gaan we nu krijgen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
helma schreef:En Frozen is zo geaccepteerd dat het wel goed is dat hij dat noemt. Je hoort het liedje ook overal.
Ik kende het totaal niet.
Jij hebt ook geen dochters van 4 ;)

Om dit liedje te linken aan een satanist gaat mij echt erg ver. De tekst van het lied komt overeen met de m.i. onschuldige verhaallijn van de film. Om hier een speciale (kerk) dienst voor te houden is een andere kant waar ik ook niet achter sta.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
helma schreef:En Frozen is zo geaccepteerd dat het wel goed is dat hij dat noemt. Je hoort het liedje ook overal.
Ik kende het totaal niet.
Jij hebt ook geen dochters van 4 ;)

Om dit liedje te linken aan een satanist gaat mij echt erg ver. De tekst van het lied komt overeen met de m.i. onschuldige verhaallijn van de film. Om hier een speciale (kerk) dienst voor te houden is een andere kant waar ik ook niet achter sta.
Nee de film is niet onschuldis, een vloek uitspreken is niet onschuldig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door merel »

een vloek?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

merel schreef:een vloek?
Ja daarom is ze zi ijzig.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Frozen_(2013)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preekluisterkring

Bericht door John Galt »

helma schreef:Samanthi,
Dank voor het aandragen van deze preek. Ik wil hem nog een keer luisteren.

Het heeft me heel erg geraakt. Het spanningsveld was voelbaar.

Heb nu niet veel tijd om uitgebreid te reageren. Heb in elk geval ook handvatten gekregen voor de lezing die ik vanavond moet houden voor tienermeisjes over seksualiteit en abortus.

De inhoud van het bekende Frozen lied is me ineens scherp duidelijk. Wat een list van de satan om de boodschap van de satanist Aleister Crowley te verpakken in een populaire Disneyfilm.
Ik heb de vertaling van 'Let it go' opgezocht en zonder punten en komma's lijkt het aanvankelijk nog tamelijk onschuldig. Maar de boodschap is zonder meer dat je je eigen wil moet doen, dat dat je onbegrensde vrijheid oplevert.

Je ziet het om je heen gebeuren.

Ook de vergelijking die hij maakt met de tekst en de ongehoorzaamheid van Eva vond ik een eyeopener. Je herkent het bij jezelf...

Maar wat een Evangelie, dat Jezus Christus Overwinnaar is. Hij heeft de wereld overwonnen. In Hem zijn wij meer dan overwinnaars. Niet ik maak overwinningen. Maar Hij heeft het plaatsvervangend gedaan.
Over welke preek gaat dit?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie