Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef:
helma schreef:Dia, eigenlijk toch best een wonder dat je door een vuile pijp schoon water kan laten stromen?
Dat lijkt me ook, en zou het om niet zijn dat er hier voortdurend onrust is als ik wat mag opmerken? Er is heel veel veranderd, wat veel mensen helemaal niet doorzien. Denken dat alles is gebleven zoals het was, en dan wat anders horen is ook, of kan ook best confronterend zijn. Kort gezegd, we zijn langzaam maar zeker van een geloofsleer naar een begripsleer gegaan. We willen het begrijpen, behalve de oude bevindelijke waarheid want die is gewoon niet te begrijpen.
We kunnen een preek bespreken van een dominee als van ds. S. de Jong of ds. Verschuure, en we pakken de zaken verstandelijk aan, de bevindelijke wegen worden niet opgemerkt, of men maakt er wat anders van. Ook opgemerkt: Door het verstandelijk redeneren lijkt de ernst van het leven weg te raken, en lijken we langzaam maar zeker naar een verbondsautomatisme te neigen, zonder er erg in te hebben.
Hou toch eens op met dat geklaag DIA en pak je zelf even aan. Je bent in staat om werkelijk waar van alles iets negatiefs te maken.

Ik zou zeggen: als je het niks vindt, ga dan helemaal van internet af. Ook van refoforum. En dan ook echt doen, niet hier weer gaan zitten klagen.
Trieste reactie en compleet onchristelijk gedrag!
Waarom? Jezus was altijd tamelijk duidelijk. Daar kunnen veel forummers nog een hoop van leren. Helder, duidelijk, aardig, met liefde tot de medemens. Dat sluit een stevige correctie niet uit, maar in. Als iemand onzin vertelt, is de oplossing niet om daar maar omheen te draaien. Natuurlijk mag je wel van iemand verwachten dat hij zijn standpunten onderbouwt.

Ik zou het overigens erg jammer vinden als DIA vertrok. Maar hij klaagt wel veel. En hij beargumenteert zijn standpunten niet altijd zorgvuldig.

@Zeeuw:
Ik vraag mij af of ds. Kersten ook zelf open stond voor vernieuwingen in het benaderen van kerkelijke aangelegenheden. Hij was in bepaalde opzichten een zeer vooruitstrevend man, maar in theologisch opzicht niet zo, en ik vraag mij af of hij dat in de kerkelijke cultuur ook was. Ik zou wel benieuwd zijn wat de inschatting van Bart Bolier zou zijn op dit punt. Ik weet zo net nog niet of hij filmpjes ook geschikt vond als medium voor de communicatie met zijn achterban. Daar staat tegenover dat dit in zijn tijd alleen via de bioscoop kon, en dat was natuurlijk geen optie.

Overigens vind ik ds. Visscher in het geheel niet vernieuwend hoor. Mensen die nu nog niet meewerken aan video-opnamen komen geheel achteraan in de ontwikkelingen. Als hij nu bij een talkshow had gezeten, dan was het opzienbarend geweest, althans, het vermelden waard.

Overigens vind ik het zeer te betreuren dat predikanten in de GG zo weinig deelnemen aan het openbare debat. Reacties als die van DIA zullen daar de oorzaak van zijn. Zelfs uitlatingen over je dagelijkse bezigheden zijn al een gevoelig thema.

Overigens vond ik het kruis in zijn studeerkamer erg mooi. En weet ik nu eindelijk waarom hij niet preekt in jacquet als gastpredikant.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Ronaldus schreef:Zondag was avondmaalsdienst in de GG hier. Als gast was het zeer moeilijk voor me om te blijven zitten ivm hun gesloten avondmaalsviering. Maar wat een krachtig nodigende oproep door de predikant! Ondanks het blijven zitten was deze dienst echt weer tot versterking van mijn persoonlijk geloof.
Ik ken je kerkelijke situatie en de precieze gewoonten in deze in de GG onvoldoende. Maar voor zover ik weet kan iedereen vooraf aan de betreffende kerkenraad vragen of hij mag deelnemen aan het avondmaal in die gemeente.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ik waardeer de duidelijke en bijbelse prediking van Ds Visscher.

Ik ben op zichzelf niet zo voor allerlei vlogs, maar waardeer het dat Ds Visscher helemaal zichzelf is en blijft in het filmpje. Dus geen popiejopie gedoe, maar een inkijkje in zijn leven. Je ziet de mens die achter de dominee schuilgaat. Ik vind hem een origineel en authentiek man, die niet 100% in een hokje past.

Ik hoop dat hij nog velen tot zegen mag zijn binnen en buiten zijn kerkverband.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

RotterS schreef:
Ronaldus schreef:Zondag was avondmaalsdienst in de GG hier. Als gast was het zeer moeilijk voor me om te blijven zitten ivm hun gesloten avondmaalsviering. Maar wat een krachtig nodigende oproep door de predikant! Ondanks het blijven zitten was deze dienst echt weer tot versterking van mijn persoonlijk geloof.
Ik ken je kerkelijke situatie en de precieze gewoonten in deze in de GG onvoldoende. Maar voor zover ik weet kan iedereen vooraf aan de betreffende kerkenraad vragen of hij mag deelnemen aan het avondmaal in die gemeente.
Als je geen lid bent van de GG zeker niet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: En weet ik nu eindelijk waarom hij niet preekt in jacquet als gastpredikant.
Ja vreemd eigenlijk. Te meer omdat het zijn werkkleding is
https://nos.nl/artikel/2240215-jacquet- ... ienst.html :haha :yahoo


Ach, ds Visscher, als u meeleest, 't is allemaal een grapje hoor!
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Zeeuw schreef:
RotterS schreef:
Ronaldus schreef:Zondag was avondmaalsdienst in de GG hier. Als gast was het zeer moeilijk voor me om te blijven zitten ivm hun gesloten avondmaalsviering. Maar wat een krachtig nodigende oproep door de predikant! Ondanks het blijven zitten was deze dienst echt weer tot versterking van mijn persoonlijk geloof.
Ik ken je kerkelijke situatie en de precieze gewoonten in deze in de GG onvoldoende. Maar voor zover ik weet kan iedereen vooraf aan de betreffende kerkenraad vragen of hij mag deelnemen aan het avondmaal in die gemeente.
Als je geen lid bent van de GG zeker niet.
Nee hoor, mijn oma ging eens bij ons in de GG aan het HA, terwijl ze thuislezer was.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
DDD schreef: En weet ik nu eindelijk waarom hij niet preekt in jacquet als gastpredikant.
Ja vreemd eigenlijk. Te meer omdat het zijn werkkleding is
https://nos.nl/artikel/2240215-jacquet- ... ienst.html :haha :yahoo


Ach, ds Visscher, als u meeleest, 't is allemaal een grapje hoor!
Daar moest ik vandaag nog aan denken inderdaad. De belastinginspecteur belde mij omdat ik mij had beklaagd over zijn brief. Ik moest mijn giften bewijzen. Dat is nog tot daaraan toe. Maar hij vond in eerste instantie dat het lidmaatschap van EO en NCRV een verenigingslidmaatschap zou zijn waar ik voordelen aan had. Dus ik heb hem gevraagd welke voordelen dat dan waren, want die zie ik nog niet.

Maar dat is allemaal enigszins offtopic. In ieder geval had ik dat wel een proefproces waard gevonden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Pioenroosje schreef:
Zeeuw schreef:
RotterS schreef:
Ronaldus schreef:Zondag was avondmaalsdienst in de GG hier. Als gast was het zeer moeilijk voor me om te blijven zitten ivm hun gesloten avondmaalsviering. Maar wat een krachtig nodigende oproep door de predikant! Ondanks het blijven zitten was deze dienst echt weer tot versterking van mijn persoonlijk geloof.
Ik ken je kerkelijke situatie en de precieze gewoonten in deze in de GG onvoldoende. Maar voor zover ik weet kan iedereen vooraf aan de betreffende kerkenraad vragen of hij mag deelnemen aan het avondmaal in die gemeente.
Als je geen lid bent van de GG zeker niet.
Nee hoor, mijn oma ging eens bij ons in de GG aan het HA, terwijl ze thuislezer was.
Ok, bijzonder
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Zeeuw schreef:
Pioenroosje schreef:
Zeeuw schreef:
RotterS schreef:Ik ken je kerkelijke situatie en de precieze gewoonten in deze in de GG onvoldoende. Maar voor zover ik weet kan iedereen vooraf aan de betreffende kerkenraad vragen of hij mag deelnemen aan het avondmaal in die gemeente.
Als je geen lid bent van de GG zeker niet.
Nee hoor, mijn oma ging eens bij ons in de GG aan het HA, terwijl ze thuislezer was.
Ok, bijzonder
Ik begreep dat ze in uitzonderlijke gevallen wel eens een niet GG lid toelaten maar ik kan gewoon ook Avondmaal vieren in mijn eigen gemeente. Maar de predikant zelf leek in mijn ervaring ook mij persoonlijk uit te nodigen. Zo van "hey Ronaldus, verzin nou geen argumenten om niet te aan tafel te komem, want die zijn voor jou niet geldig. Ik had dan ook een grondige voorbereiding op het avondmaal genomen.
Ik heb predikanten ook wel eens een stuk minder nodigend gehoord dus vandaar mijn verlangen om naar voren te gaan. Afbeelding
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
Ik begrijp dit niet.
Wordt er ernstig tegen YouTube gewaarschuwd, en nu gaan we er zelf aan meewerken?
Begrijp me goed, er staan best leerzame zaken op, en daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Bij voorbeeld preken op YouTube kan heel goed, mits er geen reacties kunnen worden geplaatst.

Het geeft me een bekend gevoel. Misschien een déjà vu-gevoel? Ik weet het niet, maar ik moest denken aan de tijd dat de SGP voor het eerst besloot gebruik te maken van radio en tv.
Nu is de SGP een veel meer 'gewone partij' geworden, niet meer die getuigenispartij zoals ze was. Ik zie toch een parallel. Nu wordt YouTube zonder moeite (zo het lijkt) gebruikt, zonder te waarschuwen voor dit medium.

Ik heb me dan ook zeer verbaasd dat het RD YouTube ging gebruiken. Kunnen we niet meer lezen? Moeten we de achterban te vriend houden? Wordt het getal te klein voor de groep die men in de beginjaren voor ogen had? Is het uit commerciële overwegingen? Buigen we er zo voor? Ik denk dat de meesten van deze generatie gewend zijn aan meer wereldgelijkvormigheid waar men geen kwaad meer in ziet, toch geloof ik, dat actief meewerken aan een YouTube-kanaal drempelverlagend werkt, net zoals dat het geval was toen de SGP de tv niet meer ontweek.

Zou iemand zich kunnen voorstellen dat onze oude predikanten zo een interview gaven?
Als ik voorbeelden ga noemen zal iemand zeggen dat het een anachronisme is, maar toch vraagt dit, als daar de wil toe is, doordenken.
Zouden, ik noem maar willekeurig wat predikanten die ernstig tegen moderne media als radio en tv waarschuwden hier blij mee geweest zijn? Denk aan ds. Kersten, ds. Schipaanboord, ds. Mijnders, ds. Mallan, ds. Verhoeks, ds. Joh. van der Poel, enz.
Dit zou nooit kunnen. En nu kan het blijkbaar wel...

Anachronisme? Ja, maar wel iets om over door te denken. Niet doemdenken, maar doordenken, en als het kan, proberen in te leven in mensen die hier niet blij mee zijn.
Ik hoor al wat in de verte: Overal op tegen. Zwartkijker, 100 jaar te laat geboren, en je moet met je tijd meegaan... enz. En toch, wie zo negatief hierover denkt moet het maar doen. Ik wil geen dwarsligger zijn, maar ik, en ik geloof velen die de oude waarheid beminnen, kunnen hierin niet mee.

Ons hart is van nature al gelijk aan een YouTube, en zouden we dat moeten voeden met 'christelijke filmpjes'? Zou het RD haar verantwoording, die ze in de begintijd had, nog verstaan?
Zouden we zo beïnvloedt zijn door de tijdgeest?
Zonder computer kan er geen samenleving meer zijn, en een nuttig gebruik is dan ook goed. Maar ik geloof dat we met de komst van de pc hard achteruit zijn gegaan in onze principes wat de beeldcultuur betreft.

Ik hoorde in de verte nog roep, een Woord, en ik hoorde: Mijn volk zal alleen wonen.
Assimileren, naar mijn overtuiging, is makkelijker dan alleen wonen.
Beste Dia, het is zeker goed om kritisch te kijken naar het mediagebruik, waaronder Youtube en refoforum. Ik vind het Youtubefilmpje van ds Visscher wel van een geheel andere orde dan bijvoorbeeld meedoen aan een talkshow op TV.
Toch zijn er ook een aantal andere GG(iN) dominees die ook (direct of indirect) meewerken aan de moderne media. Hoe sta jij hier tegenover?
Een aantal voorbeelden:

https://www.youtube.com/watch?v=NPBOFor2gjI&t=90s
https://www.youtube.com/watch?v=fSlc2P45-Ns
https://www.youtube.com/watch?v=v5B_70jhnSc&t=591s
https://www.youtube.com/watch?v=L88RijZsqDk
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
Inmiddels met de botte bijl een reeks offtopic berichten weggehakt.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door RotterS »

Ronaldus schreef:Ik begreep dat ze in uitzonderlijke gevallen wel eens een niet GG lid toelaten maar ik kan gewoon ook Avondmaal vieren in mijn eigen gemeente. Maar de predikant zelf leek in mijn ervaring ook mij persoonlijk uit te nodigen. Zo van "hey Ronaldus, verzin nou geen argumenten om niet te aan tafel te komem, want die zijn voor jou niet geldig. Ik had dan ook een grondige voorbereiding op het avondmaal genomen.
Ik heb predikanten ook wel eens een stuk minder nodigend gehoord dus vandaar mijn verlangen om naar voren te gaan. Afbeelding
Bedankt voor je uitleg, Ronaldus.

Dat ik richting Ronaldus aangaf dat dit mogelijk was, was omdat ik vanuit de eerste gemeente waar ik geboren en getogen ben, ik twee situaties ken van een niet-GG'er, die wel deelnam aan het HA. Daarnaast was er volgens mij (maar die meneer overleed toen ik nog kind was) ook een meelevend lid (want lid in de plaatstelijke NHK, waar hij het alleen niet meer kon vinden) dat daar ook deelnam aan het HA. Of hier echter algemene regels zijn, weet ik niet.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Het is mogelijk om aan de kerkenraad toegang tot het Heilig Avondmaal te vragen. Maar dan moet je wel tamelijk zwaarwegende redenen hebben waarom je niet het normale traject wilt volgen. Bovendien is het verstandig om het (ruim) vooraf aan de gemeente bekend te maken.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Tiberius schreef:Het is mogelijk om aan de kerkenraad toegang tot het Heilig Avondmaal te vragen. Maar dan moet je wel tamelijk zwaarwegende redenen hebben waarom je niet het normale traject wilt volgen. Bovendien is het verstandig om het (ruim) vooraf aan de gemeente bekend te maken.
Klopt. Zo heb ik het ook begrepen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Het is mogelijk om aan de kerkenraad toegang tot het Heilig Avondmaal te vragen. Maar dan moet je wel tamelijk zwaarwegende redenen hebben waarom je niet het normale traject wilt volgen. Bovendien is het verstandig om het (ruim) vooraf aan de gemeente bekend te maken.
Als CGKse zou ik toch niet aan mogen volgens de regels van de GG?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie