Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Ik begrijp dit niet.
Wordt er ernstig tegen YouTube gewaarschuwd, en nu gaan we er zelf aan meewerken?
Begrijp me goed, er staan best leerzame zaken op, en daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Bij voorbeeld preken op YouTube kan heel goed, mits er geen reacties kunnen worden geplaatst.

Het geeft me een bekend gevoel. Misschien een déjà vu-gevoel? Ik weet het niet, maar ik moest denken aan de tijd dat de SGP voor het eerst besloot gebruik te maken van radio en tv.
Nu is de SGP een veel meer 'gewone partij' geworden, niet meer die getuigenispartij zoals ze was. Ik zie toch een parallel. Nu wordt YouTube zonder moeite (zo het lijkt) gebruikt, zonder te waarschuwen voor dit medium.

Ik heb me dan ook zeer verbaasd dat het RD YouTube ging gebruiken. Kunnen we niet meer lezen? Moeten we de achterban te vriend houden? Wordt het getal te klein voor de groep die men in de beginjaren voor ogen had? Is het uit commerciële overwegingen? Buigen we er zo voor? Ik denk dat de meesten van deze generatie gewend zijn aan meer wereldgelijkvormigheid waar men geen kwaad meer in ziet, toch geloof ik, dat actief meewerken aan een YouTube-kanaal drempelverlagend werkt, net zoals dat het geval was toen de SGP de tv niet meer ontweek.

Zou iemand zich kunnen voorstellen dat onze oude predikanten zo een interview gaven?
Als ik voorbeelden ga noemen zal iemand zeggen dat het een anachronisme is, maar toch vraagt dit, als daar de wil toe is, doordenken.
Zouden, ik noem maar willekeurig wat predikanten die ernstig tegen moderne media als radio en tv waarschuwden hier blij mee geweest zijn? Denk aan ds. Kersten, ds. Schipaanboord, ds. Mijnders, ds. Mallan, ds. Verhoeks, ds. Joh. van der Poel, enz.
Dit zou nooit kunnen. En nu kan het blijkbaar wel...

Anachronisme? Ja, maar wel iets om over door te denken. Niet doemdenken, maar doordenken, en als het kan, proberen in te leven in mensen die hier niet blij mee zijn.
Ik hoor al wat in de verte: Overal op tegen. Zwartkijker, 100 jaar te laat geboren, en je moet met je tijd meegaan... enz. En toch, wie zo negatief hierover denkt moet het maar doen. Ik wil geen dwarsligger zijn, maar ik, en ik geloof velen die de oude waarheid beminnen, kunnen hierin niet mee.

Ons hart is van nature al gelijk aan een YouTube, en zouden we dat moeten voeden met 'christelijke filmpjes'? Zou het RD haar verantwoording, die ze in de begintijd had, nog verstaan?
Zouden we zo beïnvloedt zijn door de tijdgeest?
Zonder computer kan er geen samenleving meer zijn, en een nuttig gebruik is dan ook goed. Maar ik geloof dat we met de komst van de pc hard achteruit zijn gegaan in onze principes wat de beeldcultuur betreft.

Ik hoorde in de verte nog roep, een Woord, en ik hoorde: Mijn volk zal alleen wonen.
Assimileren, naar mijn overtuiging, is makkelijker dan alleen wonen.
https://www.youtube.com/watch?v=NPBOFor2gjI&t=90s
Er zijn toch meer ger gem predikanten die er aan meedoen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

KORTE REACTIE, Ik had nog niet kunnen reageren.
Heel kort: ik had veel reactie verwacht, ook niet-begrijpende reacties. Maar zoveel had ik er niet verwacht.
Blijkbaar pas ik ergens toch niet op dit forum, maar alternatieven zijn er niet.
Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken, dat doen we toch? of er recht gedaan in aan mijn intentie en ook mijn overtuiging. We leven in een tijd waar alles door elkaar loopt. Vermenging. Ik was het wel min of meer eens met iemand die opmerkte, in de geest van: Laat dan heel internet rusten, enz. Daar zit inderdaad iets consequents in.
Nog een toevoeging: Is de toonzetting van sommige opmerkingen wel christelijk te noemen? Ook een vraag om in overweging te houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Verder maar weer on-topic mensen.
!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ik vond het mooi te zien hoe de preek bij deze dominee tot stand kwam. En ook dat hij eerlijk is over de inspanning die het houden van een preek is. Geestelijk. Met steeds zinnen in gedachten en hoe zaken te verwoorden.
Ik vind dit een mooie manier om de dominee en zijn werk wat dichter bij de mensen te brengen. Het maakte de/een dominee, met zijn worstelingen, meer 'menselijk'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:Ik vond het mooi te zien hoe de preek bij deze dominee tot stand kwam. En ook dat hij eerlijk is over de inspanning die het houden van een preek is. Geestelijk. Met steeds zinnen in gedachten en hoe zaken te verwoorden.
Ik vind dit een mooie manier om de dominee en zijn werk wat dichter bij de mensen te brengen. Het maakte de/een dominee, met zijn worstelingen, meer 'menselijk'.
Ja dat vind ik ook, eerlijk, geestelijk, maar niet overgeestelijk en dat hij bij een Turkse winkel boodschappen doet vind ik kostelijk, ook dat hij de humor inziet van de vraag of hij de ramadan doet... echt super, alleen moet hij wel zijn overhemden even uitslaan voor hij ze ophangt :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Dia, eigenlijk toch best een wonder dat je door een vuile pijp schoon water kan laten stromen?
Dat lijkt me ook, en zou het om niet zijn dat er hier voortdurend onrust is als ik wat mag opmerken? Er is heel veel veranderd, wat veel mensen helemaal niet doorzien. Denken dat alles is gebleven zoals het was, en dan wat anders horen is ook, of kan ook best confronterend zijn. Kort gezegd, we zijn langzaam maar zeker van een geloofsleer naar een begripsleer gegaan. We willen het begrijpen, behalve de oude bevindelijke waarheid want die is gewoon niet te begrijpen.
We kunnen een preek bespreken van een dominee als van ds. S. de Jong of ds. Verschuure, en we pakken de zaken verstandelijk aan, de bevindelijke wegen worden niet opgemerkt, of men maakt er wat anders van. Ook opgemerkt: Door het verstandelijk redeneren lijkt de ernst van het leven weg te raken, en lijken we langzaam maar zeker naar een verbondsautomatisme te neigen, zonder er erg in te hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Verder maar weer on-topic mensen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

-DIA- schreef:
helma schreef:Dia, eigenlijk toch best een wonder dat je door een vuile pijp schoon water kan laten stromen?
Dat lijkt me ook, en zou het om niet zijn dat er hier voortdurend onrust is als ik wat mag opmerken? Er is heel veel veranderd, wat veel mensen helemaal niet doorzien. Denken dat alles is gebleven zoals het was, en dan wat anders horen is ook, of kan ook best confronterend zijn. Kort gezegd, we zijn langzaam maar zeker van een geloofsleer naar een begripsleer gegaan. We willen het begrijpen, behalve de oude bevindelijke waarheid want die is gewoon niet te begrijpen.
We kunnen een preek bespreken van een dominee als van ds. S. de Jong of ds. Verschuure, en we pakken de zaken verstandelijk aan, de bevindelijke wegen worden niet opgemerkt, of men maakt er wat anders van. Ook opgemerkt: Door het verstandelijk redeneren lijkt de ernst van het leven weg te raken, en lijken we langzaam maar zeker naar een verbondsautomatisme te neigen, zonder er erg in te hebben.
Hou toch eens op met dat geklaag DIA en pak je zelf even aan. Je bent in staat om werkelijk waar van alles iets negatiefs te maken.

Ik zou zeggen: als je het niks vindt, ga dan helemaal van internet af. Ook van refoforum. En dan ook echt doen, niet hier weer gaan zitten klagen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Zeeuw schreef:Ik vond het mooi te zien hoe de preek bij deze dominee tot stand kwam. En ook dat hij eerlijk is over de inspanning die het houden van een preek is. Geestelijk. Met steeds zinnen in gedachten en hoe zaken te verwoorden.
Ik vind dit een mooie manier om de dominee en zijn werk wat dichter bij de mensen te brengen. Het maakte de/een dominee, met zijn worstelingen, meer 'menselijk'.
Dat vond ik ook een erg mooi stuk uit het filmpje.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Laten we het eens zo bekijken. Er klinken vaak kritische geluiden over het ontbreken van evangeliseren in de rechterflank.
Dat het een gesloten bastion is voor buitenstaanders, waar in onbegrijpelijke taal wordt gesproken.
Ook wordt vaak gedacht dat een dominee uit de GG op een voetstuk staat. Maar daar gaat hij zelf niet op staan, daar zetten sommigen hem op!
Deze predikant is open en toegankelijk, toont aan dat hij tussen de mensen staat, ook de niet- christelijke.
Het ontroerde mij op sommige momenten zelfs.
Zoals hij blijmoedig de wasmachine leeghaalt, al pratend de overhemd ophangt (op de mannenmanier :) ) en daarna weer een nieuwe was in de machine doet.
Er komt geen klacht over zijn lippen. Wel dat hij zijn vrouw zo mist op zondagavond vooral, omdat hij dan geen klankbord meer heeft.
Staat iedereen daar wel eens bij stil??

Ik vond dit een reclame voor de GG. Ik kan niet anders zeggen. Ik zou dit wel vaker willen zien. Het zegt meer dan menig kanselrede.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:Laten we het eens zo bekijken. Er klinken vaak kritische geluiden over het ontbreken van evangeliseren in de rechterflank.
Dat het een gesloten bastion is voor buitenstaanders, waar in onbegrijpelijke taal wordt gesproken.
Ook wordt vaak gedacht dat een dominee uit de GG op een voetstuk staat. Maar daar gaat hij zelf niet op staan, daar zetten sommigen hem op!
Deze predikant is open en toegankelijk, toont aan dat hij tussen de mensen staat, ook de niet- christelijke.
Het ontroerde mij op sommige momenten zelfs.
Zoals hij blijmoedig de wasmachine leeghaalt, al pratend de overhemd ophangt (op de mannenmanier :) ) en daarna weer een nieuwe was in de machine doet.
Er komt geen klacht over zijn lippen. Wel dat hij zijn vrouw zo mist op zondagavond vooral, omdat hij dan geen klankbord meer heeft.
Staat iedereen daar wel eens bij stil??

Ik vond dit een reclame voor de GG. Ik kan niet anders zeggen. Ik zou dit wel vaker willen zien. Het zegt meer dan menig kanselrede.
Ik denk dat als er meer filmpjes van dominees komen, dat het er ook zo uit ziet, dominees zullen op dat soort filmpjes niet gaan preken, of iets dergelijks.
Ook dominees zijn mensen die voor bepaalde zaken gevoelig zijn en hun mooie kant hebben.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Zondag was avondmaalsdienst in de GG hier. Als gast was het zeer moeilijk voor me om te blijven zitten ivm hun gesloten avondmaalsviering. Maar wat een krachtig nodigende oproep door de predikant! Ondanks het blijven zitten was deze dienst echt weer tot versterking van mijn persoonlijk geloof.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:Laten we het eens zo bekijken. Er klinken vaak kritische geluiden over het ontbreken van evangeliseren in de rechterflank.
Dat het een gesloten bastion is voor buitenstaanders, waar in onbegrijpelijke taal wordt gesproken.
Ook wordt vaak gedacht dat een dominee uit de GG op een voetstuk staat. Maar daar gaat hij zelf niet op staan, daar zetten sommigen hem op!
Deze predikant is open en toegankelijk, toont aan dat hij tussen de mensen staat, ook de niet- christelijke.
Het ontroerde mij op sommige momenten zelfs.
Zoals hij blijmoedig de wasmachine leeghaalt, al pratend de overhemd ophangt (op de mannenmanier :) ) en daarna weer een nieuwe was in de machine doet.
Er komt geen klacht over zijn lippen. Wel dat hij zijn vrouw zo mist op zondagavond vooral, omdat hij dan geen klankbord meer heeft.
Staat iedereen daar wel eens bij stil??

Ik vond dit een reclame voor de GG. Ik kan niet anders zeggen. Ik zou dit wel vaker willen zien. Het zegt meer dan menig kanselrede.
Ik denk dat als er meer filmpjes van dominees komen, dat het er ook zo uit ziet, dominees zullen op dat soort filmpjes niet gaan preken, of iets dergelijks.
Ook dominees zijn mensen die voor bepaalde zaken gevoelig zijn en hun mooie kant hebben.
Daar ben ik het wel mee eens. Het heeft het gevaar in zich van mensverheerlijking. En dat moet het ook weer niet zijn. Al vind ik ds. Vischer wel zo authentiek dat ik er bij hem geen last van heb.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Mara schreef:Laten we het eens zo bekijken. Er klinken vaak kritische geluiden over het ontbreken van evangeliseren in de rechterflank.
Dat het een gesloten bastion is voor buitenstaanders, waar in onbegrijpelijke taal wordt gesproken.
Ook wordt vaak gedacht dat een dominee uit de GG op een voetstuk staat. Maar daar gaat hij zelf niet op staan, daar zetten sommigen hem op!
Deze predikant is open en toegankelijk, toont aan dat hij tussen de mensen staat, ook de niet- christelijke.
Het ontroerde mij op sommige momenten zelfs.
Zoals hij blijmoedig de wasmachine leeghaalt, al pratend de overhemd ophangt (op de mannenmanier :) ) en daarna weer een nieuwe was in de machine doet.
Er komt geen klacht over zijn lippen. Wel dat hij zijn vrouw zo mist op zondagavond vooral, omdat hij dan geen klankbord meer heeft.
Staat iedereen daar wel eens bij stil??

Ik vond dit een reclame voor de GG. Ik kan niet anders zeggen. Ik zou dit wel vaker willen zien. Het zegt meer dan menig kanselrede.
Mooi gezegd. Ik ben het met je eens.
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Behalve dan dat de was in de droger ging, en niet in de wasmachine.

Dat heeft verder geen geestelijke betekenis, maar als er dan toch een opmerking over de overhemden komt. Ik hang ze altijd op een hangertje, maar ook dat was niet het hoofdonderwerp.

Aan mensverheerlijking heb ik met geen mogelijkheid gedacht. Dat vind ik sowieso een raar concept in dit verband. Mensverheerlijking is totaal niet aan de orde als iemand een interview geeft. De ene persoon is meer met zichzelf ingenomen dan de andere, en dat kun je in een vlog natuurlijk merken. Net als op een forum. :D
Plaats reactie