Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Daar zou dominee Mijnders helemaal geen probleem mee gehad hebben. En voor de rest is het ook onzin naar mijn bescheiden mening.
Hoe weet u dat? Kent u hem ook? Is die ook veranderd? Ik weet hoe het was toen hij hier stond. Ik ben sinds zijn vertrek hier zijn preken blijven volgen en hij is daarin niet veranderd.
Wat ik wel opmerk, en dat is op zich niet erg, hij is soms wat meer 'evangelisch' in zijn preken, maar in de goede zin van het woord. Niet neigend naar een beweging die zich 'evangelisch' noemt, zoals onder de invloed van de EO.
Dan nog een vraag: Wat noemt u onzin? Onzin is iets wat geen zin heeft. Iets doet wat onzinnig is. Kletskoek, totaal nutteloos. Of sterker: Iets of iemand die onzinnig bezig is. Bedoelt u dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ik begrijp dit niet.
Wordt er ernstig tegen YouTube gewaarschuwd, en nu gaan we er zelf aan meewerken?
Begrijp me goed, er staan best leerzame zaken op, en daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Bij voorbeeld preken op YouTube kan heel goed, mits er geen reacties kunnen worden geplaatst.

Het geeft me een bekend gevoel. Misschien een déjà vu-gevoel? Ik weet het niet, maar ik moest denken aan de tijd dat de SGP voor het eerst besloot gebruik te maken van radio en tv.
Nu is de SGP een veel meer 'gewone partij' geworden, niet meer die getuigenispartij zoals ze was. Ik zie toch een parallel. Nu wordt YouTube zonder moeite (zo het lijkt) gebruikt, zonder te waarschuwen voor dit medium.

Ik heb me dan ook zeer verbaasd dat het RD YouTube ging gebruiken. Kunnen we niet meer lezen? Moeten we de achterban te vriend houden? Wordt het getal te klein voor de groep die men in de beginjaren voor ogen had? Is het uit commerciële overwegingen? Buigen we er zo voor? Ik denk dat de meesten van deze generatie gewend zijn aan meer wereldgelijkvormigheid waar men geen kwaad meer in ziet, toch geloof ik, dat actief meewerken aan een YouTube-kanaal drempelverlagend werkt, net zoals dat het geval was toen de SGP de tv niet meer ontweek.

Zou iemand zich kunnen voorstellen dat onze oude predikanten zo een interview gaven?
Als ik voorbeelden ga noemen zal iemand zeggen dat het een anachronisme is, maar toch vraagt dit, als daar de wil toe is, doordenken.
Zouden, ik noem maar willekeurig wat predikanten die ernstig tegen moderne media als radio en tv waarschuwden hier blij mee geweest zijn? Denk aan ds. Kersten, ds. Schipaanboord, ds. Mijnders, ds. Mallan, ds. Verhoeks, ds. Joh. van der Poel, enz.
Dit zou nooit kunnen. En nu kan het blijkbaar wel...

Anachronisme? Ja, maar wel iets om over door te denken. Niet doemdenken, maar doordenken, en als het kan, proberen in te leven in mensen die hier niet blij mee zijn.
Ik hoor al wat in de verte: Overal op tegen. Zwartkijker, 100 jaar te laat geboren, en je moet met je tijd meegaan... enz. En toch, wie zo negatief hierover denkt moet het maar doen. Ik wil geen dwarsligger zijn, maar ik, en ik geloof velen die de oude waarheid beminnen, kunnen hierin niet mee.

Ons hart is van nature al gelijk aan een YouTube, en zouden we dat moeten voeden met 'christelijke filmpjes'? Zou het RD haar verantwoording, die ze in de begintijd had, nog verstaan?
Zouden we zo beïnvloedt zijn door de tijdgeest?
Zonder computer kan er geen samenleving meer zijn, en een nuttig gebruik is dan ook goed. Maar ik geloof dat we met de komst van de pc hard achteruit zijn gegaan in onze principes wat de beeldcultuur betreft.

Ik hoorde in de verte nog roep, een Woord, en ik hoorde: Mijn volk zal alleen wonen.
Assimileren, naar mijn overtuiging, is makkelijker dan alleen wonen.
https://www.youtube.com/watch?v=ORWXGHaI_O4 Zelfs ds Kersten is op beeld gezet DIA.

Je zegt: Wordt er ernstig tegen YouTube gewaarschuwd, en nu gaan we er zelf aan meewerken?
Begrijp me goed, er staan best leerzame zaken op, en daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Bij voorbeeld preken op YouTube kan heel goed, mits er geen reacties kunnen worden geplaatst.

Hiermee spreek je jezelf toch tegen? Preken mogen wel, een interview met een dominee niet. Dat is natuurlijk gewoon onzin.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef: Ik hoor al wat in de verte: Overal op tegen. Zwartkijker, 100 jaar te laat geboren, en je moet met je tijd meegaan... enz. En toch, wie zo negatief hierover denkt moet het maar doen. Ik wil geen dwarsligger zijn, maar ik, en ik geloof velen die de oude waarheid beminnen, kunnen hierin niet mee.

Ons hart is van nature al gelijk aan een YouTube, en zouden we dat moeten voeden met 'christelijke filmpjes'? Zou het RD haar verantwoording, die ze in de begintijd had, nog verstaan?
Zouden we zo beïnvloedt zijn door de tijdgeest?
.

DIA, volg dan echt het voorbeeld van de 'ouden' :
Geen preken uit 'blik' ( van een geluidsband en dus alleen het levende Woord)
Geen radio.
Volledige distantie van internet en zeker van een forum als deze.

Als je dat doet, en dan via een ingezonden brief in het RD dit soort geluiden laat klinken neem ik je nog een heel klein beetje serieus.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Wat zou Paulus gedaan hebben?
"Als u hierin spreekt (microfoon) en daarheen kijkt (camera), kan heel de wereld u horen."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »

Dia, eigenlijk toch best een wonder dat je door een vuile pijp schoon water kan laten stromen?
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar zou dominee Mijnders helemaal geen probleem mee gehad hebben. En voor de rest is het ook onzin naar mijn bescheiden mening.
Hoe weet u dat? Kent u hem ook? Is die ook veranderd? Ik weet hoe het was toen hij hier stond. Ik ben sinds zijn vertrek hier zijn preken blijven volgen en hij is daarin niet veranderd.
Wat ik wel opmerk, en dat is op zich niet erg, hij is soms wat meer 'evangelisch' in zijn preken, maar in de goede zin van het woord. Niet neigend naar een beweging die zich 'evangelisch' noemt, zoals onder de invloed van de EO.
Dan nog een vraag: Wat noemt u onzin? Onzin is iets wat geen zin heeft. Iets doet wat onzinnig is. Kletskoek, totaal nutteloos. Of sterker: Iets of iemand die onzinnig bezig is. Bedoelt u dat?
Beste Dia,

In Rijssen schijnt alles beter, degelijker en mooier. Dat zal best. Als je veel, refo kerken en scholen hebt. 15 zetels van de 20 in de gemeenteraad zijn SGP. Hele dorp op zondag dicht. Nog echte dominee met gleufhoed. Ouderlingen met plat dialect, en zwart overhemd. Iedereen wandelt naar de kerk. Als je daarin bent geboren en getogen, dan denk je dat dat de wereld is. Ik heb nieuws....
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Altijd al heel veel respect gehad voor deze Godsgezant , en dit filmpje onderstreept het weer.

Idd diep respect. Wat straalt hij veel uit. Zijn manier van preken spreekt me altijd enorm aan. Ongepolijst en helemaal zichzelf. En een continue aansporing om God te dienen. Hij straalt het uit dat het goed is om de Heere te vrezen. Dankbaar!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Bauke schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Daar zou dominee Mijnders helemaal geen probleem mee gehad hebben. En voor de rest is het ook onzin naar mijn bescheiden mening.
Hoe weet u dat? Kent u hem ook? Is die ook veranderd? Ik weet hoe het was toen hij hier stond. Ik ben sinds zijn vertrek hier zijn preken blijven volgen en hij is daarin niet veranderd.
Wat ik wel opmerk, en dat is op zich niet erg, hij is soms wat meer 'evangelisch' in zijn preken, maar in de goede zin van het woord. Niet neigend naar een beweging die zich 'evangelisch' noemt, zoals onder de invloed van de EO.
Dan nog een vraag: Wat noemt u onzin? Onzin is iets wat geen zin heeft. Iets doet wat onzinnig is. Kletskoek, totaal nutteloos. Of sterker: Iets of iemand die onzinnig bezig is. Bedoelt u dat?
Beste Dia,

In Rijssen schijnt alles beter, degelijker en mooier. Dat zal best. Als je veel, refo kerken en scholen hebt. 15 zetels van de 20 in de gemeenteraad zijn SGP. Hele dorp op zondag dicht. Nog echte dominee met gleufhoed. Ouderlingen met plat dialect, en zwart overhemd. Iedereen wandelt naar de kerk. Als je daarin bent geboren en getogen, dan denk je dat dat de wereld is. Ik heb nieuws....
Je kunt het eens zijn met hem of niet maar dit is een wel een misplaatste opmerking, als je Dia een beetje kent dan weet je dat hij ook bezorgd is over Rijssen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Amstelodamense »

Zullen we afspreken niet meer te reageren op postings zoals DIA die neerzet? Het mooie dat er ontstond in dit topic, is ineens weg.

Ik heb diep respect voor ds. Visscher die op zijn eigen wijze mensen wil bereiken met het evangelie, dit wordt nog eens onderstreept met dit filmpje. Een verstandig en wijs mens die buiten kaders durft te denken. Ik wens hem Gods zegen!
Online
Bertiel
Berichten: 4589
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

met alle respect maar Dia heeft zat preken vanaf youtube aanbevolen, en nu ds Visscher (die zoals het laat zien niet in z'n straatje past), dan moet er met een lap tekst weer een veroordeling over komen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Ik vind het wel een mooi filmpje. Tegelijkertijd mogen we best kritisch nadenken over de media die we gebruiken en de mate waarin we deze gebruiken.
Als we op school leerlingen mediawijsheid proberen bij te brengen maar tegelijkertijd als school elk nieuwtje direct op instagram plaatsen, dan heb ik daar bijvoorbeeld ook best mijn vragen bij. Is het fout? Ik denk het niet, maar is het ook nuttig? Dat kun je je ook bij vloggen afvragen mijns inziens.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

windorgel schreef:Ik vind het wel een mooi filmpje. Tegelijkertijd mogen we best kritisch nadenken over de media die we gebruiken en de mate waarin we deze gebruiken.
Als we op school leerlingen mediawijsheid proberen bij te brengen maar tegelijkertijd als school elk nieuwtje direct op instagram plaatsen, dan heb ik daar bijvoorbeeld ook best mijn vragen bij. Is het fout? Ik denk het niet, maar is het ook nuttig? Dat kun je je ook bij vloggen afvragen mijns inziens.
Prima opmerking, niet gelijk als een havik op een mede-forumlid. Ik vertelde net nog tegen iemand uit de directe omgeving van de bewuste mensen op het filmpje dat ik hun bijdrage mooi en helder vond. Ik snap ergens iets wat DIA bedoeld maar we moeten niet doorschieten naar welke zijde dan ook. Het is een relatief laagdrempelige manier om een bepaalde boodschap voor een breder publiek te krijgen. Maar mensen zoals DIA heb je ook nodig om ook hier niet te ver in door te schieten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bauke schreef: In Rijssen schijnt alles beter, degelijker en mooier. Dat zal best. Als je veel, refo kerken en scholen hebt. 15 zetels van de 20 in de gemeenteraad zijn SGP. Hele dorp op zondag dicht. Nog echte dominee met gleufhoed. Ouderlingen met plat dialect, en zwart overhemd. Iedereen wandelt naar de kerk. Als je daarin bent geboren en getogen, dan denk je dat dat de wereld is. Ik heb nieuws....
Iets meer respect voor DIA zou ook wel kunnen, toch?
Bovendien heeft hij dat nooit gezegd.
En om zo'n nare opmerking dan in dit topic te zetten, is bovendien heel erg misplaatst!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33249
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Verder maar weer on-topic mensen.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:Zullen we afspreken niet meer te reageren op postings zoals DIA die neerzet? Het mooie dat er ontstond in dit topic, is ineens weg.

Ik heb diep respect voor ds. Visscher die op zijn eigen wijze mensen wil bereiken met het evangelie, dit wordt nog eens onderstreept met dit filmpje. Een verstandig en wijs mens die buiten kaders durft te denken. Ik wens hem Gods zegen!
Het Youtube filmpje liet een inblikje geven in het leven van een dominee, meer niet, minder ook niet. Ik vond het mooi en krachtig om te zien hoe hij in een groot huis toch eenvoudig zijn leven leidt als dominee en 'huisman' wat zeker niet zal meevallen als weduwnaar. Ook opvallend dat hij in een boekje van ds Paauwe leest.

Ik zou iedereen de volgende predikatie van ds Visscher van harte willen aanbevelen:

https://www.youtube.com/watch?v=FU3NWLZf3Zg
Plaats reactie