Verwachte boeken theologie

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Overigens is dit niet zomaar een punt waar je even over van mening kan verschillen, me dunkt. Het gaat over de toe-eigening van het heil en de zekerheid daarvan. Dat gaat over eeuwig wel en eeuwig wee.
Ja, maar ik hoop niet dat je nu beweert dat ds. Harinck een makkelijker Evangelie predikt, dan ds. Honkoop dat in zijn leven deed. Die indruk krijg ik wel namelijk. Het is in ieder geval pertinent niet waar, kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb je heel hoog staan, maar ik geloof toch dat we het hier niet helemaal (of helemaal niet?) met elkaar eens zijn. En dat vind ik wel (heel erg?) jammer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Jantje, ik vind dat wanneer je in een discussie als deze stelling neemt, je duidelijk moet zijn. Dat ben je niet.
Ik ben duidelijk genoeg geweest. Ik ga de discussie niet herhalen. Ds. Harinck staat meer in de lijn van wat de puriteinen leerden, dat de zekerheid van het heil in de beloften gevonden wordt. Ds. Honkoop preekte meer van uit het welbehagen Gods en had een veel afsnijdendere prediking.

En verder wil ik de verschillen, accentverschillen, en meer niet (!), niet uitvergroten. Beide predikanten heb ik heel hoog staan. En dat houd ik graag zo.
De. Honkoop preekte meer vanuit het welbehagen dan ds. Harinck. Meen je dat echt, Jantje?

En waarom vind je dat 'alleen maar' accentverschillen?
Ik vind dat ook. Waarom zou hij dat niet menen? Er zijn altijd al accentverschillen geweest tussen christenen op dit punt, dat was vermoedelijk al zo vóór de reformatie. Ik snap ook niet wat er nu onduidelijk is aan wat Jantje schrijft. Hij is uiteraard van de meer bevindelijke gezelschapslijn.

Hoe sterker het welbehagen op de voorgrond komt, hoe minder de verantwoordelijkheid van de mens benadrukt wordt en hoe meer nadruk er is op onmiddellijke ervaringen. Dat is toch allemaal niet ingewikkeld?
Fijn dat je Jantje zo goed begrijpt. Dat is ook al een antwoord op mijn vraag. ;)

Ik heb inderdaad wel een bepaalde vooringenomenheid. Want als het waar is wat jij denkt wat Jantje zegt, is hij het helemaal met Erasmiaan eens. Maar dat ontkent hij ook weer. Dus het is best ingewikkeld.

Ik vind het ook wel een wezenlijk verschil. Steunen op de belofte of op de ervaring. Dat is geen accent hoor! Al zal het verschil tussen ds. H. en ds. H. dat verschil niet hebben. Maar ds. Harinck wijst wel op een gevaar van een ervaringsprediking. Dat belemmert 'het staan in de vrijheid'. Ik heb daar onlangs iets van genoemd in een posting over de GG versus de GGiN.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

Genoeg stof voor een tweede blog, in ieder geval.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Genoeg stof voor een tweede blog, in ieder geval.
Bezorgd is al aan het schrijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Fijn dat je Jantje zo goed begrijpt. Dat is ook al een antwoord op mijn vraag. ;)
;) Ik ben wel benieuwd welk antwoord dat dan is.
Ad Anker schreef:Ik heb inderdaad wel een bepaalde vooringenomenheid. Want als het waar is wat jij denkt wat Jantje zegt, is hij het helemaal met Erasmiaan eens. Maar dat ontkent hij ook weer. Dus het is best ingewikkeld.
@DDD heeft inderdaad mijn postings op inhoud juist begrepen. Dus ik ben voor mezelf in ieder geval blij dat ik niet allerlei onduidelijkheden hier aan het raaskallen ben. Ik begrijp wel wat het punt van @Erasmiaan, en in 99 van de 100 gevallen ben ik het nog met hem eens ook. Maar ik beschouw dit in de grond van de zaak niet als een wezenlijk verschil. Dat komt vast ook omdat ds. Harinck hier op het dorp in het geheel geen onbekende is. Hij diende de gemeente bijna 11 jaar als herder en leraar en soms verlang ik daar nog wel eens naar terug.
Ad Anker schreef:Ik vind het ook wel een wezenlijk verschil. Steunen op de belofte of op de ervaring. Dat is geen accent hoor! Al zal het verschil tussen ds. H. en ds. H. dat verschil niet hebben. Maar ds. Harinck wijst wel op een gevaar van een ervaringsprediking. Dat belemmert 'het staan in de vrijheid'. Ik heb daar onlangs iets van genoemd in een posting over de GG versus de GGiN.
Ik geloof dat ik nergens geschreven heb dat ds. Honkoop leerde dat je op ervaringen mag steunen. Dat leert niemand in de GG en dat is nooit zo geweest ook. Over je vierde zin in deze alinea zijn we het in ieder geval eens. Kun je dat citaat over het 'staan in de vrijheid' nog citeren hier?
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 jan 2020, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Op RefoForum krijg je soms een goed beeld hoe gesprekken gaan in sommigen kerken, als je ook maar een iets afwijkende mening hebt.. :sweat
Whaha, meestal is het meer dan een iets afwijkende mening :humhihi
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tom »

Hier wil ik toch even op reageren....

Wat jammer van de kritiek Erasmiaan. Het wordt hier allemaal heel erg opgeblazen.
Mijn ouders hebben lange tijd onder de prediking van ds. Honkoop mogen zitten. Ik nog een hele korte tijd. Mijn vader was een vriend van ds.
Het was altijd bekend in onze woonplaats waar hij stond dat ds. soms veel tijd bezig was met ervaringen en kenmerken te beschrijven. Meer dan andere predikanten in die tijd. Niet iedereen vond dat altijd even fijn mijn ouders overigens wel. Het viel hun wel op en was ook gewoon een werkelijkheid. In zijn uitgegeven leespreken vind je dat minder terug. Het was ook niet altijd en iedere preek zo. Echter ik kan wel begrijpen dat ds. Harinck dit feit eerlijk aanstipt en ook opgevallen is.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Wat een raar idee. Wat heeft dat met promotie te maken? En waarom het suggestieve 'iemand afvallen'? Je kunt het ook gewoon op bepaalde punten oneens zijn. Daar is niets mis mee. Dan is dat maar helder en duidelijk.
Ach man, houd toch op. Op het moment dat ik dit schreef wist ik niet meer precies wat er was gezegd door ds. Harinck. Later heeft Ad dat citaat gevonden.

Overigens is dit niet zomaar een punt waar je even over van mening kan verschillen, me dunkt. Het gaat over de toe-eigening van het heil en de zekerheid daarvan. Dat gaat over eeuwig wel en eeuwig wee.

Promotie: het was een interviewtje n.a.v. zijn nieuwe boek.
Het feit dat jij wat vergeetachtig bent, lijkt mij geen reden om hierover op te houden. En voor het overige vind ik het tweede zo'n absurde stelling, dat ik daar verder maar niet te uitvoerig op inga. Alsof menselijke gedachten over de orde van het heil de zaligheid zouden raken. Ik zeg niet dat God geen rekening houdt met onze ideeën daarover, maar Hij is daar gelukkig in het geheel niet aan gebonden.

Het lijkt mij prima om daarover van mening te verschillen. Het zou echter nog beter zijn om er geen mening over te hebben.
Laatst gewijzigd door DDD op 28 jan 2020, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:
DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als ds. Harinck voor de promotie van zijn boek een breed gerespecteerd predikant als ds. Honkoop op bepaalde punten af moet vallen dan krijg ik wel bepaalde twijfels. Verder heb ik wel een paar slagen om de arm in de vorige post aangebracht, nadat jij dit bericht typte.
Wat een raar idee. Wat heeft dat met promotie te maken? En waarom het suggestieve 'iemand afvallen'? Je kunt het ook gewoon op bepaalde punten oneens zijn. Daar is niets mis mee. Dan is dat maar helder en duidelijk.
Ach man, houd toch op. Op het moment dat ik dit schreef wist ik niet meer precies wat er was gezegd door ds. Harinck. Later heeft Ad dat citaat gevonden.

Overigens is dit niet zomaar een punt waar je even over van mening kan verschillen, me dunkt. Het gaat over de toe-eigening van het heil en de zekerheid daarvan. Dat gaat over eeuwig wel en eeuwig wee.

Promotie: het was een interviewtje n.a.v. zijn nieuwe boek.
Het feit dat jij wat vergeetachtig bent, lijkt mij geen reden om hierover op te houden. En voor het overige vind ik het tweede zo'n absurde stelling, dat ik daar verder maar niet te uitvoerig op inga. Alsof menselijke gedachten over de orde van het heil de zaligheid zouden raken. Ik zeg niet dat God geen rekening houdt met onze ideeën daarover, maar Hij is daar gelukkig in het geheel niet aan gebonden.

Het lijkt mij prima om daarover van mening te verschillen. Het zou echter nog beter zijn om er geen mening over te hebben.
Je moet ook niet gaan zitten overdrijven. Want dat is ook een vak apart.

Het ging om accentverschillen, in ieder geval in deze specifieke discussie; meer niet. Dus laat het daar dan ook bij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erasmiaan »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:Overigens is dit niet zomaar een punt waar je even over van mening kan verschillen, me dunkt. Het gaat over de toe-eigening van het heil en de zekerheid daarvan. Dat gaat over eeuwig wel en eeuwig wee.
Ja, maar ik hoop niet dat je nu beweert dat ds. Harinck een makkelijker Evangelie predikt, dan ds. Honkoop dat in zijn leven deed. Die indruk krijg ik wel namelijk. Het is in ieder geval pertinent niet waar, kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb je heel hoog staan, maar ik geloof toch dat we het hier niet helemaal (of helemaal niet?) met elkaar eens zijn. En dat vind ik wel (heel erg?) jammer.
De opmerking was een reactie op de opmerking van DDD. Laconiek doen over verschillen vind ik ook wel mooi. Maar daar kan natuurlijk wel een grens aan zitten. En die is er als de waarheid in het geding komt.

Overigens ken ik de prediking van ds. Harinck nauwelijks.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:De opmerking was een reactie op de opmerking van DDD. Laconiek doen over verschillen vind ik ook wel mooi. Maar daar kan natuurlijk wel een grens aan zitten. En die is er als de waarheid in het geding komt.

Overigens ken ik de prediking van ds. Harinck nauwelijks.
Eens. De vraag is wanneer die grens er is. Ik hoop dat we het beiden eens zijn dat die er in deze discussie, en in de uitspraak van ds. Harinck niet was, en dat terwijl ik de uitspraak van ds. Harinck, evenals jou, ook niet deel.

Dat laatste dacht ik al wel. Die indruk had ik al sterk, namelijk. Misschien kun je de preek uit de Preekluisterkring beluisteren. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Erskinees »

Volgens mij wacht de preekluisterkring nog op een inleiding van jou...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Volgens mij wacht de preekluisterkring nog op een inleiding van jou...
Klopt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:Ik heb soms het idee dat je een oude belezen man bent met veel ervaring in het lezen/luisteren van predikanten. Klopt dat Jantje?
Zo klopt het wel. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

Dat "nieuwe" boek van John Owen, is dat uit een bestaand boek van John Owen genomen? Weet iemand dat?

DE ROTSSTEEN DER HEILIGEN | JOHN OWEN https://www.theologieportaal.nl/De-Rots ... -John-Owen
Plaats reactie