Overeenkomsten gereformeerde gezindte

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Als ik nu zou vragen: Hoe kom ik er aan? Tja... bovenstaande is waarheid. Maar een waarheid te kennen of te hebben/beleven is naar mijn innerlijk geloven een heel verschil. En dan kun je echt niet met iedereen van dezelfde belijdenis spreken, want dan komt het niet zelden voor dat we beiden in de put vallen.
Bij de Heere is alles te krijgen.
Zulke antwoorden zijn een waarheid, maar die is geen van ons onbekend, en geen van ons zal hierover ook strijden... En we weten wel dat er staat Bidt en u zal gegeven worden enz. Ik doelde op de praktijk, maar dat kan toch hier niet besproken te worden, het is alleen maar om erop te wijzen dat het niet is zoals een wanhopig mens, die zijn grote schuld voor God is bekend gemaakt. Dan zegt zijn buurman: Maar Jezus is toch voor zondaren gekomen, en u hebt slechts te geloven en aan te nemen dat het ook voor u is.... En daarmee komt de ontdekte zondaar nog dieper in de put, want hij kan niets aannemen. Begrijpt u het?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Als ik nu zou vragen: Hoe kom ik er aan? Tja... bovenstaande is waarheid. Maar een waarheid te kennen of te hebben/beleven is naar mijn innerlijk geloven een heel verschil. En dan kun je echt niet met iedereen van dezelfde belijdenis spreken, want dan komt het niet zelden voor dat we beiden in de put vallen.
Bij de Heere is alles te krijgen.
Zulke antwoorden zijn een waarheid, maar die is geen van ons onbekend, en geen van ons zal hierover ook strijden... En we weten wel dat er staat Bidt en u zal gegeven worden enz. Ik doelde op de praktijk, maar dat kan toch hier niet besproken te worden, het is alleen maar om erop te wijzen dat het niet is zoals een wanhopig mens, die zijn grote schuld voor God is bekend gemaakt. Dan zegt zijn buurman: Maar Jezus is toch voor zondaren gekomen, en u hebt slechts te geloven en aan te nemen dat het ook voor u is.... En daarmee komt de ontdekte zondaar nog dieper in de put, want hij kan niets aannemen. Begrijpt u het?
Ik begrijp het, daarom is het belangrijk om steeds, net als Johannes, op het Lam van God te wijzen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Delftenaar »

En als dat gebeurd moeten we verschillen niet uitvergroten. God wordt juist in die veelkleurigheid gediend. De een doet dat letterlijk huppelend van zielevreugd en de ander met gestaag in 't aaklig zwart gaan.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Piet Puk »

Ik wilde speciaal voor een forummer een topic aanmaken 'Verschillen Gereformeerde gezindte'. Maar ach, ik dacht laat ik het maar niet doen, voor het mij een waarschuwing oplevert.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA wat heb je tegen het zoeken van overeenkomsten en verbinding? Het lijkt soms alsof je alleen maar de negatieve kanten kunt zien. En doe je alsof er geen gelovigen (meer) op het forum zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA wat heb je tegen het zoeken van overeenkomsten en verbinding? Het lijkt soms alsof je alleen maar de negatieve kanten kunt zien. En doe je alsof er geen gelovigen (meer) op het forum zijn.
Wilt u een positieve kant van een mens noemen? Ik zie die niet. Ik denk ook dat hier het verschil met de moderne godsdienst ligt. De Heere Zelf heeft ook uit de hemel neergezien of er iemand verstandig was, of er iemand God zocht. Maar God heeft er niet een gevonden. Dat is voor zover ik het kan bezien de Schriftuurlijke waarheid, waar de natuurlijke mens dat niet ziet, noch aan wil. Elk mens, hoe godsdienstig ook zoekt eerst door een verbroken werkverbond met God verzoend te worden, maar kom er dan eens achter dat die weg is afgesloten. Wat dan? Dan lees je van die onvruchtbare vijgenboom, en ik geloof dat dit de bevinding is: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Daar staat van de mens uit een punt. Ik weet best dat er daarna een weg is ter behoudenis, maar die is voor ons natuurlijk oog verborgen, en kan alleen ontdekt worden door de opening van de ogen van die ziel.
Ik denk dat we te goed van het gevallen mensdom denken, en dat geeft teleurstelling op teleurstelling. En in feite komen we dan in de remonstrantse waterteren, waar men tegenwoordig nogal licht aan lijkt te tillen. Ook de remonstrant had een veel positiever mensbeeld dan de gereformeerden.

Anderzijds tegenover de diepte van de mensen, de hoogheid en alle deugden van God niet benoemd worden in mensenwoorden. Ja ik heb er ook gekend die van blijdschap huppelden (letterlijk!) van zielenvreugde. Maar dat was dan ook niet voor de natuur te vatten.
Hier hebben we de twee uitersten genoemd. De verloren zondaar en Gods genade in een zondaar: Ds. Hellenbroek noemt het zo: God heeft onderhandeld over de borgtocht, van degenen die God niet gehouden was om toe te laten. Dat is zoals ik het geleerd heb wat vrije genade inhoudt. Geen rooskleurig mensbeeld dus. Maar louter genade als een mens door God wordt opgezocht.
Dan hoor ik weer: Maar maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Ik neem aan dat we de Heidelberger hier allen wel kennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DIA wat heb je tegen het zoeken van overeenkomsten en verbinding? Het lijkt soms alsof je alleen maar de negatieve kanten kunt zien. En doe je alsof er geen gelovigen (meer) op het forum zijn.
Wilt u een positieve kant van een mens noemen? Ik zie die niet. Ik denk ook dat hier het verschil met de moderne godsdienst ligt. De Heere Zelf heeft ook uit de hemel neergezien of er iemand verstandig was, of er iemand God zocht. Maar God heeft er niet een gevonden. Dat is voor zover ik het kan bezien de Schriftuurlijke waarheid, waar de natuurlijke mens dat niet ziet, noch aan wil. Elk mens, hoe godsdienstig ook zoekt eerst door een verbroken werkverbond met God verzoend te worden, maar kom er dan eens achter dat die weg is afgesloten. Wat dan? Dan lees je van die onvruchtbare vijgenboom, en ik geloof dat dit de bevinding is: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Daar staat van de mens uit een punt. Ik weet best dat er daarna een weg is ter behoudenis, maar die is voor ons natuurlijk oog verborgen, en kan alleen ontdekt worden door de opening van de ogen van die ziel.
Ik denk dat we te goed van het gevallen mensdom denken, en dat geeft teleurstelling op teleurstelling. En in feite komen we dan in de remonstrantse waterteren, waar men tegenwoordig nogal licht aan lijkt te tillen. Ook de remonstrant had een veel positiever mensbeeld dan de gereformeerden.

Anderzijds tegenover de diepte van de mensen, de hoogheid en alle deugden van God niet benoemd worden in mensenwoorden. Ja ik heb er ook gekend die van blijdschap huppelden (letterlijk!) van zielenvreugde. Maar dat was dan ook niet voor de natuur te vatten.
Hier hebben we de twee uitersten genoemd. De verloren zondaar en Gods genade in een zondaar: Ds. Hellenbroek noemt het zo: God heeft onderhandeld over de borgtocht, van degenen die God niet gehouden was om toe te laten. Dat is zoals ik het geleerd heb wat vrije genade inhoudt. Geen rooskleurig mensbeeld dus. Maar louter genade als een mens door God wordt opgezocht.
Dan hoor ik weer: Maar maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Ik neem aan dat we de Heidelberger hier allen wel kennen.
Het ging niet over positieve dingen in de mens, maar over overeenkomsten, bijvoorbeeld de Schrift, de Psalmr, de 3formulieren, dat zijn positieve overeenkomsten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DIA wat heb je tegen het zoeken van overeenkomsten en verbinding? Het lijkt soms alsof je alleen maar de negatieve kanten kunt zien. En doe je alsof er geen gelovigen (meer) op het forum zijn.
Wilt u een positieve kant van een mens noemen? Ik zie die niet. Ik denk ook dat hier het verschil met de moderne godsdienst ligt. De Heere Zelf heeft ook uit de hemel neergezien of er iemand verstandig was, of er iemand God zocht. Maar God heeft er niet een gevonden. Dat is voor zover ik het kan bezien de Schriftuurlijke waarheid, waar de natuurlijke mens dat niet ziet, noch aan wil. Elk mens, hoe godsdienstig ook zoekt eerst door een verbroken werkverbond met God verzoend te worden, maar kom er dan eens achter dat die weg is afgesloten. Wat dan? Dan lees je van die onvruchtbare vijgenboom, en ik geloof dat dit de bevinding is: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Daar staat van de mens uit een punt. Ik weet best dat er daarna een weg is ter behoudenis, maar die is voor ons natuurlijk oog verborgen, en kan alleen ontdekt worden door de opening van de ogen van die ziel.
Ik denk dat we te goed van het gevallen mensdom denken, en dat geeft teleurstelling op teleurstelling. En in feite komen we dan in de remonstrantse waterteren, waar men tegenwoordig nogal licht aan lijkt te tillen. Ook de remonstrant had een veel positiever mensbeeld dan de gereformeerden.

Anderzijds tegenover de diepte van de mensen, de hoogheid en alle deugden van God niet benoemd worden in mensenwoorden. Ja ik heb er ook gekend die van blijdschap huppelden (letterlijk!) van zielenvreugde. Maar dat was dan ook niet voor de natuur te vatten.
Hier hebben we de twee uitersten genoemd. De verloren zondaar en Gods genade in een zondaar: Ds. Hellenbroek noemt het zo: God heeft onderhandeld over de borgtocht, van degenen die God niet gehouden was om toe te laten. Dat is zoals ik het geleerd heb wat vrije genade inhoudt. Geen rooskleurig mensbeeld dus. Maar louter genade als een mens door God wordt opgezocht.
Dan hoor ik weer: Maar maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Ik neem aan dat we de Heidelberger hier allen wel kennen.
Misvatting Dia, je zegt dat er geen goede/positieve kanten zijn uit de mens. Maar dat is niet waar. Van nature kan een mens geen goed doen, dat klopt. Maar als de Heere Zijn Geest blaast in een mensenleven, kunnen er zeker wel goede dingen uit de mens voortkomen, door het werk van de Heere uiteraard. Waarom spreekt de Bijbel anders over de oude, maar ook over de nieuwe mens?

Het is niet goed om Gods werk af te snijden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DIA wat heb je tegen het zoeken van overeenkomsten en verbinding? Het lijkt soms alsof je alleen maar de negatieve kanten kunt zien. En doe je alsof er geen gelovigen (meer) op het forum zijn.
Wilt u een positieve kant van een mens noemen? Ik zie die niet. Ik denk ook dat hier het verschil met de moderne godsdienst ligt. De Heere Zelf heeft ook uit de hemel neergezien of er iemand verstandig was, of er iemand God zocht. Maar God heeft er niet een gevonden. Dat is voor zover ik het kan bezien de Schriftuurlijke waarheid, waar de natuurlijke mens dat niet ziet, noch aan wil. Elk mens, hoe godsdienstig ook zoekt eerst door een verbroken werkverbond met God verzoend te worden, maar kom er dan eens achter dat die weg is afgesloten. Wat dan? Dan lees je van die onvruchtbare vijgenboom, en ik geloof dat dit de bevinding is: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid.
Daar staat van de mens uit een punt. Ik weet best dat er daarna een weg is ter behoudenis, maar die is voor ons natuurlijk oog verborgen, en kan alleen ontdekt worden door de opening van de ogen van die ziel.
Ik denk dat we te goed van het gevallen mensdom denken, en dat geeft teleurstelling op teleurstelling. En in feite komen we dan in de remonstrantse waterteren, waar men tegenwoordig nogal licht aan lijkt te tillen. Ook de remonstrant had een veel positiever mensbeeld dan de gereformeerden.

Anderzijds tegenover de diepte van de mensen, de hoogheid en alle deugden van God niet benoemd worden in mensenwoorden. Ja ik heb er ook gekend die van blijdschap huppelden (letterlijk!) van zielenvreugde. Maar dat was dan ook niet voor de natuur te vatten.
Hier hebben we de twee uitersten genoemd. De verloren zondaar en Gods genade in een zondaar: Ds. Hellenbroek noemt het zo: God heeft onderhandeld over de borgtocht, van degenen die God niet gehouden was om toe te laten. Dat is zoals ik het geleerd heb wat vrije genade inhoudt. Geen rooskleurig mensbeeld dus. Maar louter genade als een mens door God wordt opgezocht.
Dan hoor ik weer: Maar maakt deze leer dan geen zorgeloze en goddeloze mensen? Ik neem aan dat we de Heidelberger hier allen wel kennen.
Dit is een lang antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb?!
Er is geestelijk niets positiefs in de mens, daar had ik het ook niet over.
Zou je nog willen antwoorden op de gestelde vragen?

In de Schrift staat: Opdat zij allen één zijn. (Joh17) dus éénheid zoeken kan ik niet als fout zien.
En iemand vraagt zich eerlijk af wat de overeenkomsten zijn tussen Reformatorische kerken, lijkt mij niet verkeerd om daar bij stil te staan. Als je elke keer je eigen verhaal houdt ongeacht het topic dan werkt dat polariserend.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:En als dat gebeurd moeten we verschillen niet uitvergroten. God wordt juist in die veelkleurigheid gediend. De een doet dat letterlijk huppelend van zielevreugd en de ander met gestaag in 't aaklig zwart gaan.
Maar de eerste persoon die heeft toch ook momenten van t aaklig zwart ?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:En als dat gebeurd moeten we verschillen niet uitvergroten. God wordt juist in die veelkleurigheid gediend. De een doet dat letterlijk huppelend van zielevreugd en de ander met gestaag in 't aaklig zwart gaan.
Maar de eerste persoon die heeft toch ook momenten van t aaklig zwart ?
Ieder kind van God leert z'n zonden kennen.
Maar het is ook afhankelijk van karakter bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Arja »

Overeenkomsten zijn dat we een getrouwe prediking van het Woord belangrijk vinden. Dat gaat samen met het Woord "getrouw horen en ontvangen". Daarnaast is een trouwe bediening van doop en avondmaal ook een belangrijke overeenkomst in de gereformeerde gezindte.
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door HersteldHervormd »

Het belangrijkste wat verbind is dat we buiten onszelf het leven in Christus zoeken. Door een waar geloof.

En de volgende vraag:

Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Terri »

Israël
zondagsrust
(meestal) serieuze werknemers
betrokkenheid gezin, kerk en school
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Overeenkomsten gereformeerde gezindte

Bericht door Arja »

Arja schreef:Overeenkomsten zijn dat we een getrouwe prediking van het Woord belangrijk vinden. Dat gaat samen met het Woord "getrouw horen en ontvangen". Daarnaast is een trouwe bediening van doop en avondmaal ook een belangrijke overeenkomst in de gereformeerde gezindte.
Ik wil het verfijnen naar wat Paulus zegt in 1 Korinthe 15:3-5 Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften; En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften; En dat Hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalven.

Het moet ten eerste over Christus gaan. Dat is wat ons bindt en wat de eerste overeenkomst zou moeten zijn.
Plaats reactie