Het beleid van president Trump

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Wim Anker »

Bubbelpraat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Bubbelpraat.
:)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Niemand verwacht moreel goed gedrag van president Trump. Waar bij Obama en Bush er zeker mensen waren die zeiden dat ze mogelijk verkeerde keuzes maakten, maar het landsbelang boven eigenbelang stelden (en er zijn geen duidelijke redenen die het tegendeel suggereren) zijn er weinig mensen die dat wat betreft Trump volhouden. Het lijkt daar vooral te gaan om hopen dat landsbelang en het belang van Trump samenvallen.
Alles is toch relatief? Het ligt er maar net aan wat je wereldbeeld is. G.W. Bush en zijn regeringen hanteerde een neoconservatief wereldbeeld en handelden conform in de overtuiging dat dit het beste was voor het land. President Trump heeft zo zijn eigen wereldbeeld en handelt daarnaar. Hij zal er vast van overtuigd zijn dat zijn keuzes het beste zijn voor de Verenigde Staten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Niemand verwacht moreel goed gedrag van president Trump. Waar bij Obama en Bush er zeker mensen waren die zeiden dat ze mogelijk verkeerde keuzes maakten, maar het landsbelang boven eigenbelang stelden (en er zijn geen duidelijke redenen die het tegendeel suggereren) zijn er weinig mensen die dat wat betreft Trump volhouden. Het lijkt daar vooral te gaan om hopen dat landsbelang en het belang van Trump samenvallen.
Alles is toch relatief? Het ligt er maar net aan wat je wereldbeeld is. G.W. Bush en zijn regeringen hanteerde een neoconservatief wereldbeeld en handelden conform in de overtuiging dat dit het beste was voor het land. President Trump heeft zo zijn eigen wereldbeeld en handelt daarnaar. Hij zal er vast van overtuigd zijn dat zijn keuzes het beste zijn voor de Verenigde Staten.
Dat laatste vraag ik me af. Benoemingen van familieleden, recente terugdraaiing van bescherming van drinkwatervoorziening, de belastingverlagingen voor de rijksten, gebrek aan openheid over eigen financieen en nu het vragen naar onderzoek door Oekraine naar Hunter Biden (als er al goede reden voor onderzoek is, dan zou je dat toch door de eigen justitie willen laten doen). Bij al deze zaken ligt het eigenbelang er zo dik bovenop en is zelfs het zoeken naar een positieve correlatie met landsbelang moeilijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Dat laatste vraag ik me af. Benoemingen van familieleden, recente terugdraaiing van bescherming van drinkwatervoorziening, de belastingverlagingen voor de rijksten, gebrek aan openheid over eigen financieen en nu het vragen naar onderzoek door Oekraine naar Hunter Biden (als er al goede reden voor onderzoek is, dan zou je dat toch door de eigen justitie willen laten doen). Bij al deze zaken ligt het eigenbelang er zo dik bovenop en is zelfs het zoeken naar een positieve correlatie met landsbelang moeilijk.
In de Verenigde Staten heb je nu eenmaal het spoils system. Iedere bestuurder benoemt zijn eigen mensen op belangrijke ambtelijke posten. Dus president Trump wijkt niet echt af, behalve dan dat er wat meer familie betrokken is.

De punten drinkwatervoorziening en belastingverlaging kan ik niet echt plaatsen in het kader van het eigen belang.

Ik weet niet of Trump conform de wet inzicht moet geven in zijn financiële gegevens. Lijkt me toch min of meer privé.

Dat onderzoek naar Hunter Biden is wel vreemd. Al zit daar ook een vreemd luchtje aan. Die Hunter Biden schijnt niet zoveel te kunnen, maar was wel aangesteld bij een Oekraïens bedrijf voor een vergoeding van 50.000 per maand.

Wat mij opvalt is dat vooral bejaarden de macht hebben of daarnaar streven:

Donald Trump, 14 juni 1946
Joe Biden, 20 november 1942
Nancy Pelosi, 26 maart 1940
Bernie Sanders, 8 september 1941
Chuck Schumer, 23 november 1950
Mitch McConnell, 20 februari 1940
Elizabeth Warren, 22 juni 1949

Het lijkt wel een bonte avond in het bejaardentehuis. Het zou beter zijn voor de Verenigde Staten als er eens wat verjonging komt in het centrum van de macht.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Hendrien »

In mijn jeugd ( de jaren 80) was Amerika naar mijn beleving onze grote steun, het land wat ons beschermde. Dit was zeker ook de beleving van heel veel mensen in mijn omgeving. Amerika was een goed, vreedzaam land. Die voor rust en veiligheid zorgde in deze wereld. Maar de laatste jaren begin ik hier steeds meer aan te twijfelen. En dat komt met name door 11 september en de gevolgen daarvan. En ook de oorlog in Irak(2003) speelt hier een grote rol in. Wat is jullie mening?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:In mijn jeugd ( de jaren 80) was Amerika naar mijn beleving onze grote steun, het land wat ons beschermde. Dit was zeker ook de beleving van heel veel mensen in mijn omgeving. Amerika was een goed, vreedzaam land. Die voor rust en veiligheid zorgde in deze wereld. Maar de laatste jaren begin ik hier steeds meer aan te twijfelen. En dat komt met name door 11 september en de gevolgen daarvan. En ook de oorlog in Irak(2003) speelt hier een grote rol in. Wat is jullie mening?
Amerika is niet bepaald vreedzaam geweest, dat is een romantisch beeld. Wat dacht je van de Vietnamoorlog en van alle andere conflicten in het kader van o.a. Koude Oorlog waar de Verenigde Staten betrokken zijn geweest in de 20e eeuw? Het ging en gaat gewoon keihard om het beschermen van de eigen geopolitieke of economische belangen. Een paar doden meer of minder maakt niets uit, het heeft niets met vreedzaamheid te maken.

Neemt niet weg dat ik een positief beeld heb van de Verenigde Staten en dat ik grote waardering heb voor de inzet die zij plegen voor de veiligheid van Europa.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 24 jan 2020, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Jantje »

Trump loopt tenminste mee in de Mars voor het Leven en Pence gaat tenminste naar een kerkdienst waarin gewaarschuwd wordt tegen het homohuwelijk.

Dat zal in Nederland nooit gebeuren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Dat laatste vraag ik me af. Benoemingen van familieleden, recente terugdraaiing van bescherming van drinkwatervoorziening, de belastingverlagingen voor de rijksten, gebrek aan openheid over eigen financieen en nu het vragen naar onderzoek door Oekraine naar Hunter Biden (als er al goede reden voor onderzoek is, dan zou je dat toch door de eigen justitie willen laten doen). Bij al deze zaken ligt het eigenbelang er zo dik bovenop en is zelfs het zoeken naar een positieve correlatie met landsbelang moeilijk.
In de Verenigde Staten heb je nu eenmaal het spoils system. Iedere bestuurder benoemt in zijn eigen mensen op ambtelijke posten. Dus president Trump wijkt niet echt af, behalve dan dat er wat meer familie betrokken is.
Er is wel wat meer dan wat meer familie bij betrokken. De meeste presidenten waren extreem voorzichtig om maar de schijn van nepotisme te vermijden.
De punten drinkwatervoorziening en belastingverlaging kan ik niet echt plaatsen in het kader van het eigen belang.
Wat drinkwater betreft lijken vooral projectontwikkelaars en boeren met extra regels te maken te hebben. De projectontwikkelaars zitten wel dicht bij Trump. Ook met de belastingverlaging lijken juist bedrijven zoals het zijne te profiteren.
Ik weet niet of Trump conform de wet inzicht moet geven in zijn financiële gegevens. Lijkt me toch min of meer privé.
Was geen wet blijkbaar, maar wel gebruikelijk. Net als afstand doen van je belangen in bedrijven om belangenverstrengeling te voorkomen.
Dat onderzoek naar Hunter Biden is wel vreemd. Al zit daar ook een vreemd luchtje aan. Die Hunter Biden schijnt niet zoveel te kunnen, maar is wel aangesteld bij een Oekraïens bedrijf voor een vergoeding van 50.000 per maand.
Als dat werkelijk iets is waar je bezorgd over bent, dan laat je het toch in je eigen land onderzoeken. Niet door een land waarvan je zelf aangeeft dat je je zorgen maakt over de corruptie daar. En je regelt zaken zeker via de officiele wegen.
Wat mij vooral opvalt is dat vooral bejaarden de macht hebben of daarnaar streven:

Donald Trump, 14 juni 1946
Joe Biden, 20 november 1942
Nancy Pelosi, 26 maart 1940
Bernie Sanders, 8 september 1941
Chuck Schumer, 23 november 1950
Mitch McConnell, 20 februari 1940
Elizabeth Warren, 22 juni 1949

Het lijkt wel een bonte avond in het bejaardentehuis. Het zou beter zijn voor de Verenigde Staten als er eens wat verjonging komt in het centrum van de macht.
Mee eens. De enige ietwat serieuze jongere kandidaten lijken Buttigieg, Yang en Klobuchar (and Warren lijkt nog fris voor haar leeftijd) Maar het lijkt me wel wenselijk om een veertiger of vijftiger te hebben als se kandidaat. Ik vrees dat daar nog 4 jaar op gewacht moet worden bij zowel Republikeinen als Democraten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Trump loopt tenminste mee in de Mars voor het Leven en Pence gaat tenminste naar een kerkdienst waarin gewaarschuwd wordt tegen het homohuwelijk.
Trump loopt vooral mee vanwege zijn eigen achterban. En als de Nederlandse vicepremier lid was geweest van de GG, dan had hij dat ook kunnen horen in de kerk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Hendrien schreef:In mijn jeugd ( de jaren 80) was Amerika naar mijn beleving onze grote steun, het land wat ons beschermde. Dit was zeker ook de beleving van heel veel mensen in mijn omgeving. Amerika was een goed, vreedzaam land. Die voor rust en veiligheid zorgde in deze wereld. Maar de laatste jaren begin ik hier steeds meer aan te twijfelen. En dat komt met name door 11 september en de gevolgen daarvan. En ook de oorlog in Irak(2003) speelt hier een grote rol in. Wat is jullie mening?
Die mening was er inderdaad, maar die was niet altijd terecht. In Chili heeft 11 september (ook dankzij de VS) een heel andere lading dan in de VS. In Indonesie zijn in de jaren zestig honderduizenden mensen vermoord met steun van de VS ( https://en.wikipedia.org/wiki/Indonesia ... E2%80%9366 ) .
Hoewel deze zaken in het licht van de koude oorlog zijn te begrijpen, zijn ze niet goed te praten en is het ook maar de vraag in hoeverre hier echt goede bedoelingen achter zaten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Er is wel wat meer dan wat meer familie bij betrokken. De meeste presidenten waren extreem voorzichtig om maar de schijn van nepotisme te vermijden.
Ik zie het verschil niet tussen bijv. een dochter of iemand anders uit je eigen kring. Ivanka Trump lijkt me toch wel een potente dame.
Ook met de belastingverlaging lijken juist bedrijven zoals het zijne te profiteren.
Ik vind het niet gepast om zulke beschuldigingen te uiten zonder bewijzen. Misschien profiteert hij, maar ook onder Bush was er sprake van belastingverlichting voor de rijken.
Was geen wet blijkbaar, maar wel gebruikelijk. Net als afstand doen van je belangen in bedrijven om belangenverstrengeling te voorkomen.
Blijkbaar, ik heb daar verder weinig zich op. Maar dat het voor Trump wat lastiger is om afstand te nemen dan bijv. Obama, lijkt me evident. Je mag toch niet van een president verwachten dat hij zijn persoonlijke financiële belangen ondergeschikt maakt.
Als dat werkelijk iets is waar je bezorgd over bent, dan laat je het toch in je eigen land onderzoeken. Niet door een land waarvan je zelf aangeeft dat je je zorgen maakt over de corruptie daar. En je regelt zaken zeker via de officiele wegen.
Heeft de Amerikaanse justitie wel jurisdictie in de Oekraïne?
Mee eens. De enige ietwat serieuze jongere kandidaten lijken Buttigieg, Yang en Klobuchar (and Warren lijkt nog fris voor haar leeftijd) Maar het lijkt me wel wenselijk om een veertiger of vijftiger te hebben als se kandidaat. Ik vrees dat daar nog 4 jaar op gewacht moet worden bij zowel Republikeinen als Democraten.
Ik las laatst een interview met Yang. Een man met interessante ideeën. Wel volkomen kansloos om presidentskandidaat te worden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Er is wel wat meer dan wat meer familie bij betrokken. De meeste presidenten waren extreem voorzichtig om maar de schijn van nepotisme te vermijden.
Ik zie het verschil niet tussen bijv. een dochter of iemand anders uit je eigen kring. Ivanka Trump lijkt me toch wel een potente dame.
Waar is dat op gebaseerd? Ivanka komt goed over zolang ze niet over inhoudelijke zaken praat (ze is welbespraakt inderdaad), maar inhoudelijk zegt ze weinig. Haar man zegt nog minder. Maar dit moet te denken geven: https://www.washingtonpost.com/politics ... story.html
Natuurlijk is het ook kwalijk als vrienden een baan krijgen. Maar dat is meer te verdedigen als die vrienden al een lange politieke staat van dienst hebben en aangetoond hebben wat te kunnen.
Ook met de belastingverlaging lijken juist bedrijven zoals het zijne te profiteren.
Ik vind het niet gepast om zulke beschuldigingen te uiten zonder bewijzen. Misschien profiteert hij, maar ook onder Bush was er sprake van belastingverlichting voor de rijken.
Maar bij Bush leek er nog een onderbouwing te zijn die door economen ondersteund werd (maar niet erg gerechtvaardigd bleek). Trump's beleid komt nadat zaken eerder goed fout gegaan zijn en de steun van economen is ook een stuk minder.
Was geen wet blijkbaar, maar wel gebruikelijk. Net als afstand doen van je belangen in bedrijven om belangenverstrengeling te voorkomen.
Blijkbaar, ik heb daar verder weinig zich op. Maar dat het voor Trump wat lastiger is om afstand te nemen dan bijv. Obama, lijkt me evident. Je mag toch niet van een president verwachten dat hij zijn persoonlijke financiële belangen ondergeschikt maakt.
Ja het is lastiger, zijn belastinggegevens bekend maken is dat echter niet. Ook zou het netjes zijn als hij de bedrijven waar hij nog belangen in heeft niet zoveel laat profiteren van zijn positie (Zouden we het van Rutte accepteren als hij en zijn entourage consequent in hotels van vrienden -laat staan zijn eigen hotels- zou verblijven en de maximale prijs vraagt van de belastingbetaler)?
Als dat werkelijk iets is waar je bezorgd over bent, dan laat je het toch in je eigen land onderzoeken. Niet door een land waarvan je zelf aangeeft dat je je zorgen maakt over de corruptie daar. En je regelt zaken zeker via de officiele wegen.
Heeft de Amerikaanse justitie wel jurisdictie in de Oekraïne?
Nee, maar wel toegang tot officiele wegen via het Amerikaanse ministerie van justitie. Als er niets speelt wat de VS aangaat, dan is het een vreemd verzoek van de VS om een eigen onderdaan te onderzoeken. Als het mogelijk wel de VS aangaat dan zou de eigen justitie eerst dingen moeten onderzoeken. Nu wijst echt alles er op dat het verzoek is gedaan met als enige doel om Joe Biden te beschadigen.
Mee eens. De enige ietwat serieuze jongere kandidaten lijken Buttigieg, Yang en Klobuchar (and Warren lijkt nog fris voor haar leeftijd) Maar het lijkt me wel wenselijk om een veertiger of vijftiger te hebben als se kandidaat. Ik vrees dat daar nog 4 jaar op gewacht moet worden bij zowel Republikeinen als Democraten.
Ik las laatst een interview met Yang. Een man met interessante ideeën. Wel volkomen kansloos om presidentskandidaat te worden.
We zullen zien. Buttigieg lijkt niet helemaal uitgesloten te worden en Klobuchar is een van de kandidaten die door de NYT wordt aangeraden. Dat zegt wat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Zita »

Ambtenaar schreef: Ik zie het verschil niet tussen bijv. een dochter of iemand anders uit je eigen kring. Ivanka Trump lijkt me toch wel een potente dame.
Competent.
Of je moet iets heel raars bedoelen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het beleid van president Trump

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef: Of je moet iets heel raars bedoelen.
Potent heeft als bijvoeglijk naamwoord niet enkel een betekenis in seksuele zin. Het betekent krachtig, ferm.
Plaats reactie