Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

refo schreef:
Dodo schreef:In de PKN ben je lid van de gemeente waar je woont. Bij verhuizing word je automatisch overgeschreven. Als je dat niet wil, kun je een voorkeurslidmaatschap aanvragen.
Dus wat jij zegt klopt natuurlijk niet.
Misschien worden wijkgemeenten bedoeld. In Gouda zijn er daar diverse van, die onderling nogal verschillen, heb ik vernomen.
In beginsel is het dan nog steeds zo dat je wordt ingeschreven waar je woont. Desgewenst kan er daarna overgeschreven worden naar een andere wijk of andere gemeente. Maar daar is actie voor nodig, dat moet aangevraagd worden.
Ambtenaar
Berichten: 9255
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Perforeren noemt men dat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

refo schreef:In Waddinxveen is geen gergem, maar daar is dat ook zo. In één straat wonen leden van Gouda, Moerkapelle en Boskoop.
Dan kunnen ze daar vandaan nog bouwplannen maken voor een nieuwe GG. Want daar heb je een goede mogelijkheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2886
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Of je krijgt een situatie waar een bepaalde GG wil opsplitsen naar een plaats zonder GG maar een aantal gemeenten uit de classis dit niet willen omdat ze in die plaats ook leden hebben...
DDD
Berichten: 28795
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Arja schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Om welke reden?
Nou, @Amstelodamense en ik begrijpen elkaar zelden. Dat ligt voor een aanzienlijk deel aan mij, dat geef ik ruiterlijk toe. Maar hijzelf is toch ook partij daarin? Als je nou graag HSV wil in de erediensten, kun je wel steeds roeptoeteren dat je dat wil, maar zoiets is in de praktijk gewoon niet mogelijk. Ook niet als 85% van de gemeenteleden het wel wil. Bij een gemeente van 1000 man zit je dan nog steeds op 150 bezwaarde leden en dat is wel een aanzienlijk absoluut getal.

Ik zou daarom liever zien dat mensen zoals jij of @Amstelodamense eens wat meer zouden pleiten voor een revisie van de Statenvertaling. Daarin kunnen mensen zoals hij, jij en ik samen optrekken en dat levert meer verbinding, erkenning en vertrouwen op dat alsmaar dat gehakketak waarom de HSV wel of niet goed zou zijn.
Welnee. Ik lees gewoon uit de HSV, zoals heel veel mensen in de kerk. Ik ga mij niet druk maken over de mensen die een GBS-bijbel lezen, want dat behoort tot de christelijke vrijheid.

Al dat geneuzel over Bijbelvertalingen laat juist zien dat mensen geen idee hebben waar het op aankomt, dus daar ga ik mij zo min mogelijk druk om maken, zolang ik niet zelf deel uitmaak van de synode is mijn mening toch niet doorslaggevend.

Maar als Amstelodamense andere mensen niet begrijpt, hoeft dat helemaal niet ook aan hem te liggen hoor. Men zegt wel dat waar twee kijven er twee schuld hebben, maar zo zit het helemaal niet altijd.

De GG hebben bij meerderheid besloten dat de HSV niet voor kerkelijk gebruik wordt vrijgegeven. Maar dat is een kwestie van tijd. Als men gaat herzien, dan komt men er vanzelf achter dat het allemaal geneuzel is. En als men niet gaat herzien, dan zal de GG binnen enkele generaties een soort islam worden, waarin mensen Arabisch reciteren zonder dat ze begrijpen wat er staat. Dat is nu voor misschien wel de helft van de mensen al het geval. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor. Hun bloed zal zeker niet van mijn hand worden geëist, en het heeft ook helemaal geen zin om mij daar druk om te maken.
Maar er is toch een heel mooie Bijbel met uitleg. Als iedereen die nu gebruikt ... en ook mee naar de kerk neemt. Dan heb je geen HSV nodig.
Waarom zou ik met een kinderbijbel naar de kerk gaan? Ik kan de SV nota bene ook prima volgen. Maar ik geef graag het goede voorbeeld.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

Jantje schreef:
refo schreef:In Waddinxveen is geen gergem, maar daar is dat ook zo. In één straat wonen leden van Gouda, Moerkapelle en Boskoop.
Dan kunnen ze daar vandaan nog bouwplannen maken voor een nieuwe GG. Want daar heb je een goede mogelijkheid.
Als je een nieuwe GG in Waddinxveen voorstelt, dan ken je de GG niet Jantje. Als ik je posting zo wel eens lees dacht ik altijd dat je er verstand van hebt, maar niet dus.
DDD
Berichten: 28795
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bauke schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:In Waddinxveen is geen gergem, maar daar is dat ook zo. In één straat wonen leden van Gouda, Moerkapelle en Boskoop.
Dan kunnen ze daar vandaan nog bouwplannen maken voor een nieuwe GG. Want daar heb je een goede mogelijkheid.
Als je een nieuwe GG in Waddinxveen voorstelt, dan ken je de GG niet Jantje. Als ik je posting zo wel eens lees dacht ik altijd dat je er verstand van hebt, maar niet dus.
Het is anders pas nog op de classis gesproken. Maar Boskoop vond het niet nodig, want ze zijn net aan het verbouwen en dat kost ook geld. En bovendien: welke ligging zou de gemeente dan moeten hebben? Gouda is extreem geworden door overloop uit andere kerken en het feit dat veel echte GG-ers zijn vertrokken, Moerkapelle is vanouds gematigd en Boskoop hangt daar een beetje tussenin.
DDD
Berichten: 28795
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
Jantje schreef:
Wim Anker schreef:
rian schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Ja, en dan krijg je weer het probleem dat meneer A niet in gemeente X wil maar in gemeente Y want daar zit familie. En dat meneer B echt niet in een vacante gemeente wil. Dus dat werkt denk ik ook niet echt.
Inderdaad zeg! Keuzevrijheid. :bobo Het idee alleen al.
Het is natuurlijk onmogelijk. Iedereen wil waarschijnlijk blijven in de gemeente waar de dominee blijft. Bovendien: als je kerkgrenzen in één woonplaats instelt, dan krijg je de situatie dat bewoner A van Dorpsstraat nummer 10 in gemeente A zit; en vanaf nummer 11 in gemeente B. Dat is voor de onderlinge gemeenschap ook niet handig.
Dat zou mij bijzonder verbazen. En kerkgrenzen zijn ook niet nodig. Als het te druk is, ben je te laat. Dat wijst zich vanzelf.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSC »

FlyingEagle schreef:Of je krijgt een situatie waar een bepaalde GG wil opsplitsen naar een plaats zonder GG maar een aantal gemeenten uit de classis dit niet willen omdat ze in die plaats ook leden hebben...
Dat lijkt me ook niet makkelijk nee...
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door TSC »

DDD schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
In sommige gemeenten zijn ze zelfs al bezig met 5G
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door samanthi »

TSC schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:En dat is in plaatsen als Yerseke ook niet mogelijk. Dan krijg je 4 GG's in één woonplaats.
Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
In sommige gemeenten zijn ze zelfs al bezig met 5G
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
Het gaat nu over kleinere dorpen, waar 85% van de inwoners lid is van de kerk (in dit geval de GG). Nu is Yerseke, qua gemeenschap, oppervlak en aantal inwoners nog redelijk groot, ik denk net groot genoeg voor een splitsing, maar als dit in 's-Gravenpolder of Krabbendijke zou spelen, dan is zoiets gewoon niet mogelijk. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw voor 500 mensen. En dat is ongetwijfeld veel duurder dan één groot kerkgebouw, wat ik je brom. Want je moet dan minstens 4 kerkgebouwen hebben, bij een (doop)ledenaantal van rond of ruim boven de 2000. En ik denk ook niet dat de burgerlijke gemeente daar zo blij mee wordt, laat staan de inwoners in de omgeving van de kerken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28795
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je valt in herhaling. Maar dat vind ik geen overtuigende argumenten. Maar goed, het zou beter zijn als de GG zoveel mogelijk dorpskerkjes die buiten gebruik raken zou gaan benutten. Om dat goed voor elkaar te krijgen, zijn wellicht wat oefenaren nodig, maar dat is ook een prima idee.
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:
DDD schreef:Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
Het gaat nu over kleinere dorpen, waar 85% van de inwoners lid is van de kerk (in dit geval de GG). Nu is Yerseke, qua gemeenschap, oppervlak en aantal inwoners nog redelijk groot, ik denk net groot genoeg voor een splitsing, maar als dit in 's-Gravenpolder of Krabbendijke zou spelen, dan is zoiets gewoon niet mogelijk. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw voor 500 mensen. En dat is ongetwijfeld veel duurder dan één groot kerkgebouw, wat ik je brom. Want je moet dan minstens 4 kerkgebouwen hebben, bij een (doop)ledenaantal van rond of ruim boven de 2000. En ik denk ook niet dat de burgerlijke gemeente daar zo blij mee wordt, laat staan de inwoners in de omgeving van de kerken.
Dus jouw enige bezwaar is blijkbaar het fysieke kerkgebouw? Daar zijn zo ontzettend veel oplossingen voor:
- Ander kerkgebouw huren (heb je een wat latere ochtenddienst, middagdienst op gewenste tijd omdat veel andere kerken geen middagdienst meer hebben)
- Zelfde kerkgebouw gebruiken voor 4 diensten
- Dorpshuis
- Gymzaal
- Etc.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Wat is exact het probleem van 4 GG's in één woonplaats?
Het gaat nu over kleinere dorpen, waar 85% van de inwoners lid is van de kerk (in dit geval de GG). Nu is Yerseke, qua gemeenschap, oppervlak en aantal inwoners nog redelijk groot, ik denk net groot genoeg voor een splitsing, maar als dit in 's-Gravenpolder of Krabbendijke zou spelen, dan is zoiets gewoon niet mogelijk. Dan staat er op elke hoek van de straat een kerkgebouw voor 500 mensen. En dat is ongetwijfeld veel duurder dan één groot kerkgebouw, wat ik je brom. Want je moet dan minstens 4 kerkgebouwen hebben, bij een (doop)ledenaantal van rond of ruim boven de 2000. En ik denk ook niet dat de burgerlijke gemeente daar zo blij mee wordt, laat staan de inwoners in de omgeving van de kerken.
Dus jouw enige bezwaar is blijkbaar het fysieke kerkgebouw? Daar zijn zo ontzettend veel oplossingen voor:
- Ander kerkgebouw huren (heb je een wat latere ochtenddienst, middagdienst op gewenste tijd omdat veel andere kerken geen middagdienst meer hebben)
- Zelfde kerkgebouw gebruiken voor 4 diensten
- Dorpshuis
- Gymzaal
- Etc.
Wat heeft het voor zin om in het zelfde gebouw 4 diensten te doen ?
Dan heb je 4 diensten voor de helft gevuld.
Plaats reactie