Preekluisterkring

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Jongere schreef:
samanthi schreef:Zie het Lam Gods
Steeds weer opnieuw

Idd evenwichtig.

Een klein foutje in de volgorde, ds zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was, maar dat was erna, zondag over gepreekt.https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-r-c- ... 19-01-2020
Maar dat vermindert de rest van de boodschap niet.
Kun je dat uitleggen?
In het Johannesevangelie lees ik dat Johannes in verleden tijd spreekt over de doop van Jezus. Omdat de verzoeking in de woestijn direct (terstond) na de doop plaatsvond, moet de uitspraak “Zie het Lam Gods” toch ná de verzoeking zijn gedaan?
Wat ik lees in mijn boek over het Johannes evangelie is dit:

De tweede dag die het dagboek van de eerste week beschrijft, laat zien dat Jezus doelbewust op de Doper afgaat (1:29). Ruim anderhalve maand eerder (vóór de verzoeking in de woestijn) was Hij naar Johannes toegekomen om Zich door hem te laten dopen. Daarvan zal de Doper achteraf getuigenis afleggen (1:32-34). Opmerkelijk is dat Jezus weer op dezelfde plaats verscheen, in Bethanië over de Jordaan. Dat gebeurde een dag nadat Johannes de doper officieel had verklaard: ik ben de Messias niet. En zodra hij dan Jezus op zich ziet afkomen, wordt deze negatieve aanwijzing gevolgd voor een positieve. Ziedaar, het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegdraagt (1 Johannes 3:5 reflecteert deze uitspraak). Uit: Johannes, het evangelie van het Woord. Dr. P.H.R. van Houwelingen
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jongere »

Van Houwelingen zegt dus ook dat dit ná de verzoeking plaatsvond, maar samanthi ervoor toch?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:Van Houwelingen zegt dus ook dat dit ná de verzoeking plaatsvond, maar samanthi ervoor toch?
Markus schrijft dat Jezus na dat Hij gedoopt is door de Heilige Geest wordt uitgedreven naar de woestijn, daar wordt hij dan verzocht door de duivel. Ook Mattheüs en Lukas schrijven dat Hij na de doop naar de woestijn ging.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jongere »

Nasrani schreef:
Jongere schreef:Van Houwelingen zegt dus ook dat dit ná de verzoeking plaatsvond, maar samanthi ervoor toch?
Markus schrijft dat Jezus na dat Hij gedoopt is door de Heilige Geest wordt uitgedreven naar de woestijn, daar wordt hij dan verzocht door de duivel. Ook Mattheüs en Lukas schrijven dat Hij na de doop naar de woestijn ging.
Dat weet ik. Lees even de bijdrages hiervoor terug om te zien welke vraag ik stelde aan samanthi.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
samanthi schreef:Zie het Lam Gods
Steeds weer opnieuw

Idd evenwichtig.

Een klein foutje in de volgorde, ds zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was, maar dat was erna, zondag over gepreekt.https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-r-c- ... 19-01-2020
Maar dat vermindert de rest van de boodschap niet.
Kun je dat uitleggen?
In het Johannesevangelie lees ik dat Johannes in verleden tijd spreekt over de doop van Jezus. Omdat de verzoeking in de woestijn direct (terstond) na de doop plaatsvond, moet de uitspraak “Zie het Lam Gods” toch ná de verzoeking zijn gedaan?
Markus 1 vers 9_13
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jongere »

samanthi schreef:
Jongere schreef:
samanthi schreef:Zie het Lam Gods
Steeds weer opnieuw

Idd evenwichtig.

Een klein foutje in de volgorde, ds zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was, maar dat was erna, zondag over gepreekt.https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-r-c- ... 19-01-2020
Maar dat vermindert de rest van de boodschap niet.
Kun je dat uitleggen?
In het Johannesevangelie lees ik dat Johannes in verleden tijd spreekt over de doop van Jezus. Omdat de verzoeking in de woestijn direct (terstond) na de doop plaatsvond, moet de uitspraak “Zie het Lam Gods” toch ná de verzoeking zijn gedaan?
Markus 1 vers 9_13
Je geeft hiermee geen antwoord op mijn vraag. Ik stel 'm nog een keer:
- Jij zegt dat ds. Harinck een foutje in de volgorde maakt, als hij zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was.
- Hij heeft het dan over het moment waar Johannes over schrijft, namelijk de uitspraak "Zie, het Lam Gods".
- Johannes schrijft daarbij ook over de doop, maar in verleden tijd. Die heeft dus al eerder plaatsgevonden.
- De volgorde is dus: doop, verzoeking in de woestijn, dan opnieuw naar Johannes de Doper die Christus aanwijst als Lam Gods.

Dus misschien wil je nog iets meer zeggen dan een tekstverwijzing: welke fout zou de ds. nu precies maken? Ik begrijp het niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
samanthi schreef:
Jongere schreef:
samanthi schreef:Zie het Lam Gods
Steeds weer opnieuw

Idd evenwichtig.

Een klein foutje in de volgorde, ds zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was, maar dat was erna, zondag over gepreekt.https://www.laankerk.nl/?sermon=ds-r-c- ... 19-01-2020
Maar dat vermindert de rest van de boodschap niet.
Kun je dat uitleggen?
In het Johannesevangelie lees ik dat Johannes in verleden tijd spreekt over de doop van Jezus. Omdat de verzoeking in de woestijn direct (terstond) na de doop plaatsvond, moet de uitspraak “Zie het Lam Gods” toch ná de verzoeking zijn gedaan?
Markus 1 vers 9_13
Je geeft hiermee geen antwoord op mijn vraag. Ik stel 'm nog een keer:
- Jij zegt dat ds. Harinck een foutje in de volgorde maakt, als hij zegt dat Jezus net uit de woestijn komt waar Hij verzocht was.
- Hij heeft het dan over het moment waar Johannes over schrijft, namelijk de uitspraak "Zie, het Lam Gods".
- Johannes schrijft daarbij ook over de doop, maar in verleden tijd. Die heeft dus al eerder plaatsgevonden.
- De volgorde is dus: doop, verzoeking in de woestijn, dan opnieuw naar Johannes de Doper die Christus aanwijst als Lam Gods.

Dus misschien wil je nog iets meer zeggen dan een tekstverwijzing: welke fout zou de ds. nu precies maken? Ik begrijp het niet.
Er staat toch heel duidelijk in Marcus, dat de Heere Jezus na Zijn doop door de Geest de woestijn in geleid werd in Markus, terwijl er in Johannes niets over de woestijn staat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Dan is de tekst die ds. Harinck bepreekt heeft daar tóch ná uitgesproken? En dan klopt toch gewoon wat ds. Harinck daarover zei?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

De preek heeft een indringende, uitnodigende boodschap. De start van de preek boeit direct, met een rijke boodschap in een prachtige verhaalvorm. Johannes mocht prediker van dé Christus zijn, het enige Lam van God. Wat een voorrecht. De Christus staat centraal, de zondaar wordt genodigd en heeft maar één mogelijkheid tot grond van zijn bestaan: hét Lam Gods.

Terzijde: een heerlijk zangtempo, Jantje.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

En als je al zo oud bent (ruim 86 jaar) en nog zo helder mag preken, is dat toch wel bijzonder.
Hollander schreef:Terzijde: een heerlijk zangtempo, Jantje.
;) Sneller moet het niet hoor. Dan kan ik het niet meer bijhouden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Dan is de tekst die ds. Harinck bepreekt heeft daar tóch ná uitgesproken? En dan klopt toch gewoon wat ds. Harinck daarover zei?
matth. 3: 16 En Jezus gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. En zie, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen gelijk een duif, en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
Matth. 4:
1 TOEN werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van den duivel.
Markus 1:
9 En het geschiedde in diezelve dagen, dat Jezus kwam van Nazareth, gelegen in Galiléa, en werd van Johannes gedoopt in de Jordaan.
10 En terstond als hij uit het water opklom, zag hij de hemelen opengaan, en den Geest gelijk een duif op Hem nederdalen.
11 En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
12 En terstond dreef Hem de Geest uit in de woestijn.
Luk. 3:21 En het geschiedde, toen al het volk gedoopt werd, en Jezus ook gedoopt was en bad, dat de hemel geopend werd,


35 Des anderen daags wederom stond Johannes, en twee uit zijn discipelen.

36 En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Zie, het Lam Gods.

De verzoeking in de woestijn
Lukas 4 :1 En Jezus, vol des Heiligen Geestes, keerde weder van de Jordaan, en werd door den Geest geleid in de woestijn,

Dus Jezus werd eerst gedoopt en de stem van God klonk, daarna werd Hij verzocht in de woestijn , en niet zoals ds Harink zegt Jezus kwam uit de woestijn waar Hij verzocht was, naar de Jordaan en daar klonk de Stem van God.
Maar ik zei als een klein foutje wat niets af doet van de boodschap.
Laatst gewijzigd door samanthi op 23 jan 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Preekluisterkring

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Dan is de tekst die ds. Harinck bepreekt heeft daar tóch ná uitgesproken? En dan klopt toch gewoon wat ds. Harinck daarover zei?
matth. 3: 16 En Jezus gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. En zie, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen gelijk een duif, en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
Matth. 4:
1 TOEN werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van den duivel.
Markus 1:
9 En het geschiedde in diezelve dagen, dat Jezus kwam van Nazareth, gelegen in Galiléa, en werd van Johannes gedoopt in de Jordaan.
10 En terstond als hij uit het water opklom, zag hij de hemelen opengaan, en den Geest gelijk een duif op Hem nederdalen.
11 En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
12 En terstond dreef Hem de Geest uit in de woestijn.
Luk. 3:21 En het geschiedde, toen al het volk gedoopt werd, en Jezus ook gedoopt was en bad, dat de hemel geopend werd,


35 Des anderen daags wederom stond Johannes, en twee uit zijn discipelen.

36 En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Zie, het Lam Gods.

De verzoeking in de woestijn
Lukas 4 :1 En Jezus, vol des Heiligen Geestes, keerde weder van de Jordaan, en werd door den Geest geleid in de woestijn,

Dus Jezus werd eerst gedoopt en de stem van God klonk, daarna werd Hij verzocht in de woestijn , en niet zoals ds Harink zegt Jezus kwam uit de woestijn waar Hij verzocht was naar de Jordaan.
Maar ik zei als een klein foutje wat niets af doet van de boddschap.
In het gedeelte van de preektekst gaat het niet over de doop van de Heere Jezus, er wordt door Johannes alleen naar verwezen als iets dat al eerder gebeurt is. Dus de volgorde van Johannes is: doop van de Heere Jezus - verzoeking in de woestijn - het moment waarop Johannes Jezus aanwijst als het Lam Gods.
Het klopt dus wel wat de ds. zei.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jongere »

Inderdaad. Jezus kwam ná Zijn verzoeking naar de Jordaan. Niet om gedoopt te worden, maar wel naar de plek waar Johannes de Doper was.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Dan is de tekst die ds. Harinck bepreekt heeft daar tóch ná uitgesproken? En dan klopt toch gewoon wat ds. Harinck daarover zei?
matth. 3: 16 En Jezus gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water. En zie, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen gelijk een duif, en op Hem komen.
17 En zie, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
Matth. 4:
1 TOEN werd Jezus van den Geest weggeleid in de woestijn, om verzocht te worden van den duivel.
Markus 1:
9 En het geschiedde in diezelve dagen, dat Jezus kwam van Nazareth, gelegen in Galiléa, en werd van Johannes gedoopt in de Jordaan.
10 En terstond als hij uit het water opklom, zag hij de hemelen opengaan, en den Geest gelijk een duif op Hem nederdalen.
11 En er geschiedde een stem uit de hemelen: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb.
12 En terstond dreef Hem de Geest uit in de woestijn.
Luk. 3:21 En het geschiedde, toen al het volk gedoopt werd, en Jezus ook gedoopt was en bad, dat de hemel geopend werd,


35 Des anderen daags wederom stond Johannes, en twee uit zijn discipelen.

36 En ziende op Jezus, daar wandelende, zeide hij: Zie, het Lam Gods.

De verzoeking in de woestijn
Lukas 4 :1 En Jezus, vol des Heiligen Geestes, keerde weder van de Jordaan, en werd door den Geest geleid in de woestijn,

Dus Jezus werd eerst gedoopt en de stem van God klonk, daarna werd Hij verzocht in de woestijn , en niet zoals ds Harink zegt Jezus kwam uit de woestijn waar Hij verzocht was naar de Jordaan.
Maar ik zei als een klein foutje wat niets af doet van de boddschap.
In het gedeelte van de preektekst gaat het niet over de doop van de Heere Jezus, er wordt door Johannes alleen naar verwezen als iets dat al eerder gebeurt is. Dus de volgorde van Johannes is: doop van de Heere Jezus - verzoeking in de woestijn - het moment waarop Johannes Jezus aanwijst als het Lam Gods.
Het klopt dus wel wat de ds. zei.
Oh dan hebben Mattheus, Markus en Lukas het zeker verkeerd opgeschreven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preekluisterkring

Bericht door Tiberius »

Het zijn twee verschillende gebeurtenissen, gedoopt en aangewezen. ;)
Plaats reactie