Politieke voorkeur predikant

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Dat is echt geen reden om iemand kerkelijk te vermanen. Nog los van de discussie of je daarmee besluit dat iemand verloren gaat, dit is helemaal geen zaak voor de kerkenraad.

Overigens was mijn opa altijd CDA-er, nooit anders geweten, en weet ik sowieso al twee GG waar een CDA-raadslid was.

Het is mijns inziens echt een absurde neiging van bevindelijk gereformeerden om zich voortdurend in normerende zin met elkaar te bemoeien, ook in dingen waarover de Bijbel helemaal niets zegt.
Er zit nogal verschil tussen het uitsluiten van de kerkelijke gemeente en het ter discussie stellen van een partijlidmaatschap.

Overigens schat ik in dat je opa begonnen is in de CHU en dat is wat anders dan CDA anno 2020.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Ambtenaar »

En op grond waarvan zou censuur moeten worden toegepast?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:
Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Ik vind het wel een leuke vraag:

"Is de dominee Democraat of Republikein? Veel Amerikaanse kerkgangers hebben geen flauw idee. En eigenlijk willen ze dat ook niet weten. Ze komen naar de kerk voor geestelijk voedsel niet voor een politiek statement."
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ke ... -1.1625580

Al zou het hier dan worden: is de dominee een aanhanger van de SGP of gaat zijn voorkeur toch uit naar de Christenunie, of misschien naar Groen Links?
Zou je het willen weten en heeft het invloed op je?
Ik heb wel eens ervaring met een predikant die vanaf de kansel liet doorschemeren geen fan te zijn van de pvv, eveneens werd in een preek lof geuit op Greta Thunberg.
Dat is de kerkenraad op boze mailtjes komen te staan en mede-predikanten waren er ook niet blij mee.

Terecht vind ik.
Een predikant mag ook van voetbal houden en er een voorkeur voor een club op na houden.
Het kan mij niet schelen al plakt ie zijn huis en auto vol met stickers en posters en draagt ie in zijn vrije tijd een T-shirt er van, ik hoef dat ook niet vanaf de kansel te horen.
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
Zijn eerstgenoemde personen hedendaags verkiesbaar? Met een actueel partijprogramma?
Zo nee, ik geschiedenis en propaganda zijn twee verschillende dingen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:
parsifal schreef:
ejvl schreef:
parsifal schreef:
En lof voor William Wilberforce? of Willem van Oranje? of kritiek op D66? Als de tekst er om vraagt dan kunnen actuele zaken ook geduid worden. En dan kun je iets positiefs zeggen over iemand die erg gedreven is voor een goed doel of kritisch zijn over beledigende acties.
Ook wel meegemaakt (gast) dat er werd gesproken over Trump en PVV als een verschrikkelijke leider. Dat past niet op de preekstoel.
Evenals het klimaat. Wel ons rentmeesterschap en zorgen die er zijn met het klimaat maar niet de hysterie om stikstof en pfas bijvoorbeeld.
Benoemen en zorgen uitspreken is prima maar geen politiek bedrijven vanaf de preekstoel.
Vind ik.
Ik denk dat ik het met je eens bent. Maar ik heb het idee dat we vaak minder kritisch zijn als Trump wordt vervangen door Napoleon en PVV door D66. Ook kan er impliciet kritiek zijn zonder de namen te noemen (denk aan: "Van leiders mogen we moreel hoogstaand gedrag verwachten, ook in het prive leven" of "We hebben liefde uit te stralen, ook naar de moslims en dat houdt ook in dat je ze niet nodeloos kwetst", beide toepassingen zijn politiek beladen maar zijn niet a-prioriongepast op de preekstoel.

Trouwens terzijde, soms kunnen onbewust uitspraken gedaan worden die politiek gevoelig uitgelegd kunnen worden. Op biddag 2002 koos onze predikant (ds T.C. Guijt in Hardinxveld-Giessendam) om niet de apostolische geloofsbelijdenis te lezen maar NGB XIII over de voorzienigheid van God.
Wat begint met "Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, ..."
Waarbij mijn gedachten direct richting LPF schoten (en ik weet vrij zeker dat de ds. daar niet aan gedacht heeft toen hij voor het lezen uit de NGB koos).
Helemaal eens. Echter als het over liefde tot moslims gaat, hoeft de zin "dus niet zoals de PVV doet" er zeker niet bij.
Inderdaad zou ik minder moeite hebben als D66 met naam en toenaam genoemd wordt als het gaat om euthanasie of zondagsrust bijvoorbeeld.
Het verschil zit hem erin dat deze partij dit openlijk propageert, de PVV zegt voor de moslims te zijn en tegen de Islam in hoeverre dit onderscheid ook te maken is.

Onderbuikgevoel zal vast ook meespelen...
Nee, maar ik kan me voorstellen dat bij overwegingen om een cartoonwedstrijd te organiseren die door moslims als kwetsend wordt gezien, dit genoemd wordt als de tekst er om vraagt. En dan ben je ongeveer net zo duidelijk als de PVV expliciet noemen.

Wij hadden een predikant die zich vrij ver van politiek houdt. Maar hij citeerde wel Trump (afkeurend), toen Trump had gezegd dat hij niet vaak om vergeving bad omdat hij niet zoveel fout deed.

In sommige gevallen kan het zelfs nodig zijn om ook politieke uitspraken te doen van de kansel. Barth of Bonhoeffer deden dat in hun tijd. Ik vraag me af of sommige Amerikaanse predikanten dat nu of in het verleden hadden moeten doen (bijvoorbeeld in de tijd van MLK), maar nu ook wanneer leugens en valse beschuldigingen genormaliseerd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Kerk en staat zijn gescheiden he.
Die mening deel ik niet. De staat heeft niks over de kerk te zeggen, dat klopt. Maar Gods Woord normeert wel de staat.
De echte theocratie krijg je op de volmaakte aarde waar geen zonde meer is.
Theocratie zal je nooit in deze wereld krijgen , beter is om Evangelie te verkondigen dan om alles op alles te zetten om de theocratie te krijgen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Mistig »

DDD schreef:
Herman schreef:De eerste stap is een vermaning. Ik zou niet weten waarom het lidmaatschap van het CDA uitgesloten zal moeten worden van kritiek. Het onderschrijven (en mogelijk) uitdragen van de standpunten van die partij lijkt me vrij lastig voor een orthodox christen.
Dat is echt geen reden om iemand kerkelijk te vermanen. Nog los van de discussie of je daarmee besluit dat iemand verloren gaat, dit is helemaal geen zaak voor de kerkenraad.

Overigens was mijn opa altijd CDA-er, nooit anders geweten, en weet ik sowieso al twee GG waar een CDA-raadslid was.

Het is mijns inziens echt een absurde neiging van bevindelijk gereformeerden om zich voortdurend in normerende zin met elkaar te bemoeien, ook in dingen waarover de Bijbel helemaal niets zegt.
Ook in onze gemeente was een aantal jaar geleden iemand voor het CDA actief. Dat hoeft echt geen probleem te zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Jantje »

Als het om ethische kwesties gaat, natuurlijk wel. In de Tweede Kamer is zoiets onmogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En op grond waarvan zou censuur moeten worden toegepast?
Het uitdragen van onbijbelse standpunten. Dan zou je overigens wel goed moeten onderscheiden tussen standpunten die tegen Gods Woord ingaan of standpunten die binnen de vrijheid van het geweten vallen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het uitdragen van onbijbelse standpunten. Dan zou je overigens wel goed moeten onderscheiden tussen standpunten die tegen Gods Woord ingaan of standpunten die binnen de vrijheid van het geweten vallen.
Dat zijn standpunten van een partij, niet noodzakelijkerwijs van het individuele lid. Kortom, je begeeft je in een moeras als je dit zou toepassen als kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Herman »

Een moeras is ietwat overdreven. En een verdachtmaking is wat anders als een concrete aanleiding. Ik denk dat ik de plaatselijke politieke broeder(s) toch aan de tand gaan voelen als ze de plaatselijke verordeningen zo wijzigen, dat er ruimte is voor een bordeel.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Een moeras is ietwat overdreven. En een verdachtmaking is wat anders als een concrete aanleiding. Ik denk dat ik de plaatselijke politieke broeder(s) toch aan de tand gaan voelen als ze de plaatselijke verordeningen zo wijzigen, dat er ruimte is voor een bordeel.
Dus omdat als resultaat van het politieke proces een bordeel nu wel is toegestaan, moeten gemeenteraadsleden van de SGP onder censuur komen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door DDD »

Er wordt hier duidelijk gepraat door mensen zonder praktische kennis van zaken. Een politicus krijgt zelden zijn zin, of hij moet iets willen waar iedereen vóór is. Zo werkt dat in een democratie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Politieke voorkeur predikant

Bericht door FlyingEagle »

Er zijn heel wat SGP’ers die lid zijn van de PVV of FVD en dat mag wel? Tegenwoordig moet je door sommige mensen gelijk onder censuur geplaatst worden als je op bepaalde punten anders handelt.
Laat ieder zijn/haar politieke voorkeur hebben.

En ik hoef de politieke voorkeur van de predikant niet te weten, hoewel dit in de GG niet heel moeilijk is te raden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Er wordt hier duidelijk gepraat door mensen zonder praktische kennis van zaken. Een politicus krijgt zelden zijn zin, of hij moet iets willen waar iedereen vóór is. Zo werkt dat in een democratie.
It's my job.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Politieke voorkeur predikant

Bericht door Geytenbeekje »

FlyingEagle schreef:Er zijn heel wat SGP’ers die lid zijn van de PVV of FVD en dat mag wel? Tegenwoordig moet je door sommige mensen gelijk onder censuur geplaatst worden als je op bepaalde punten anders handelt.
Laat ieder zijn/haar politieke voorkeur hebben.

En ik hoef de politieke voorkeur van de predikant niet te weten, hoewel dit in de GG niet heel moeilijk is te raden.
Je kunt niet lid zijn van de PVV, maar als je lid bent van de FVD ben je toch een FVD'er ?
Plaats reactie