Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
אַתָּה־כֹהֵ֥ן לְעוֹלָ֑ם
attah kohen le´olam - Gij zijt Priester in eeuwigheid
Dit wordt letterlijk in de joodse Bijbel genoemd.
KT Rashi: Het woord כהן draagt ​​de connotatie van priesterschap en heerschappij.
Er is hier dus geen sprake van vervalsing.
Hier wordt gezegd dat er geen sprake was van vervalsing. Er wordt, zo merk ik nu ook niet van een vervalsing gesproken, maar een weg vertalen, zoals ook in moderne Bijbelvertalingen. Ik heb de bewuste preek opgezocht, en een deel woordelijk overgeschreven. In de preek gaat het over Psalm 110 vers 4:
De HEERE heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizédek.
Een citaat (zien we meteen het verband waarin het werd gezegd) uit een preek, de eerste Lijdenszondag van 2008

Citaat:
Als de Heere in de tekst zegt: Gij zijt priester in eeuwigheid. Daar hebt u het hè? Van eeuwigheid tot eeuwigheid. Gij zijt priester. De Joden [knip] hebben het vertaald met: Gij zijt ‘prins’. Maar de Joden weten dat wel, dat dit eigenlijk precies hetzelfde woord is als wij in 2 Samuël 8, het laatste vers, lezen. Daar gaat het over al de groten van koning David. Die staan daar op het eind van dat hoofdstuk, en dan is het laatste van dat hoofdstuk, "doch" (tegenstelling) "Davids zonen waren prinsen". Hier staat eigenlijk "priesters". Cohanin in het Hebreeuws. Dat is het meervoud van Cohen. Die naam kent u allemaal. Hij is ook een Jood van geboorte. Zijn naam betekent gewoon ‘priester’. Prinsen waren ook priesters. Waarin dan? Dat is eenvoudig.

Al die groten van David waren wel tot een grote hoogste gekomen, maar het waren niet zijn kinderen. Ze stonden niet voor zijn aangezicht. Kinderen, die staan altijd voor het aangezicht van hun vader. Ja? Doch, Davids zonen waren prinsen. Daarom hebben de Joden hier het woordje ‘priester’ weg vertaald. En wat betekent dat nu? Cohen. Wat betekent dat? Dat is iemand die tot God nadert, die voor God bestaan kan. Die voor God stáán kan! Laten we dat vanmorgen eens overdenken. Wat was Adam? Profeet, priester en koning. Krachtens het Beeld Gods, een Cohen. Een die voor God staan kon. Gelijk een kind, gelijk een prins, voor zijn vader, voor zijn koning stond, zo stond Adam voor God.
En u? En jullie? Kunt u voor God staan? Op Golgotha, daar staat Christus voor God. Begrijpt u het? Maar gemeente, zoals Christus de gang is gegaan, om te staan in het heilig gericht van God, zo zijn ook wij op weg. Zo zijn wij ook op weg. Wij moeten allen voor God staan. Zou het kunnen? Zou het kunnen? Als het ons nu van de week overkwam, de laatste preek gehoord, en zomaar uit het leven weggescheurd. Zou het kunnen? Of is het altijd maar voor een ander? Dan staat een mens voor God. En dan staat er een mens in het gericht die er niet meer staan kan. Begrijpt u? Begrijpt u? Die geen plaats meer heeft. Geen kinderplaats meer heeft, geen prinsenplaats meer heeft, geen priesterplaats meer heeft. Die tot God niet kan genaken.

Dan komt die tekst weer terug uit Jeremia 30 vers 21: Wie is hij die tot Mij zal genaken, of naderen, en Borg zal wezen? Wie kan er voor God staan? Gemeente, mag ik die vraag vanmorgen eens aan uw aller hart leggen? Hoe is het, als God u en mij van de week voor Hem daagt en stelt? Want dan is het van tweeën een, geliefden, dan zullen wij daar altijd mogen en kunnen staan, toch? Zo is toch het sterven van Gods kinderen? Zij wandelen Heere, in het licht van het Goddelijk aanschijn voort. Altijd voor de troon. Altijd voor de troon. Altijd! Als Adam, in Christus. Of… of, die mens zal daar staan, en daar heb ik geen woorden voor. Bevende, vrezende, op duizend niet een kunnen antwoorden, zegt Job. En als het dan in dat Goddelijk gericht zal zijn: Ga weg van Mij, kunt u dan blijven staan? Dan zal die mens als met een mannelijke wegwerping weggedaan worden in dat gericht Gods. Begrijpt u het? Begrijpt u het? En nu heeft God omgezien, of er nog één in dat gericht kon staan.

Of er nog één is die bekwaam is om tot Hem te naderen. Of er nog één priester was, mag ik het zo zeggen, die het daar kon volhouden, bij die eeuwige gloed en bij dat verterende vuur uit Jesaja 33, die daar zou kunnen staan, en God vond er geen…..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

Dank je DIA. Maar ik denk eerlijk gezegd wel dat we bezorgder moeten zijn voor verkeerde uitleg vanuit moderne (christelijke) hoek, dan voor de Joodse uitleg van het woord ‘Cohen’ in deze tekst. Eerder heb ik in dit topic een Joods-Engelse vertaling geciteerd, waar ‘Cohen’ vertaald is als ‘priester’. Het kan natuurlijk dat sommigen wijzen op de betekenis vorst of prins, maar kennelijk is dat zeker niet de gangbare Joodse opvatting. De Tanakh vertaling waar met ‘priest’ is vertaald, is de meest gebruikte Joods-Engelse vertaling, officieel door rabbijnen goedgekeurd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door eilander »

Een opmerking waar we nadrukkelijk afstand van nemen, is hier weggehaald.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Ad Anker »

Ik heb weer wat geknipt. We gaan on-topic verder en houden ons aan het onderwerp zoals aangegeven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:Ik heb weer wat geknipt. We gaan on-topic verder en houden ons aan het onderwerp zoals aangegeven.
Weer een poging gedaan. De laatste trouwens. Anders :lock
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door ZWP »

https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... -1.1625926

"Je mag de Psalmen christologisch uitleggen, maar niet te snel, antwoordde hij prof. Kater. „Dat doet het Nieuwe Testament ook niet. Paulus integreert Psalm 110 in het veel bredere kader van het Koninkrijk van God.” "
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... -1.1625926

"Je mag de Psalmen christologisch uitleggen, maar niet te snel, antwoordde hij prof. Kater. „Dat doet het Nieuwe Testament ook niet. Paulus integreert Psalm 110 in het veel bredere kader van het Koninkrijk van God.” "
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet begrijp omdat overal waar de Psalm in het NT geciteerd wordt, er een directe toepassing gemaakt wordt op Christus / de Messias. Dat gebeurt ook in 1 Kor. 15:25 waar dr. De Boer vermoedelijk op doelt. Of ik moet hier iets over het hoofd zien, wat natuurlijk kan, maar dan verneem ik dat graag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Herman »

Het gaat in 1 Korinthe 15 over het koningschap. Dus dan lijkt het me niet de bedoeling om dat vers te betrekken op alle drie de ambten van Christus. Dat zou een mogelijke denkrichting kunnen zijn.


Maar ik mis idd wat informatie om goed te snappen waarom deze terughoudendheid wordt bepleit.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door ZWP »

Ik vrees dat we dan toch het hele proefschrift moeten lezen...
Of ds. De Boer moeten even tijd hebben om het één en ander uit te leggen op refoforum.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Susan »

ZWP schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... -1.1625926

"Je mag de Psalmen christologisch uitleggen, maar niet te snel, antwoordde hij prof. Kater. „Dat doet het Nieuwe Testament ook niet. Paulus integreert Psalm 110 in het veel bredere kader van het Koninkrijk van God.” "
Christologisch uitleggen is iets anders dan het messiaans interpreteren wat de Joden deden. Daarin waren veel stromingen.

Het is bekend dat Edward Schillebeeckx zegt: "Er was meer. Ps. 110 werd in Jezus' tijd door de joden niet messiaans geïnterpreteerd, en leverde de christenen juist een argument in handen, tegen een genealogische herkomst van de Davidszoon." Hij linkt dat weer aan iets van Strack-Billerbeck, IV, 452-465 en Hahn, Hoheitstitel, 127, n. 1.

Ik zou die twee citaten willen lezen.

https://www.dbnl.org/tekst/schi053jezu0 ... 18.php#732
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

ZWP schreef:Ik vrees dat we dan toch het hele proefschrift moeten lezen...
Of ds. De Boer moeten even tijd hebben om het één en ander uit te leggen op refoforum.
Mail gestuurd
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

Onderhand staat hierover een artikel in het RD
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door ZWP »

En weer een artikel: https://www.rd.nl/opinie/gods-koninkrij ... -1.1631132

"Jezus is de eerste die Psalm 110:1 Messiaans leest. Hij identificeert Zich met de Heere tot Wie de Heere zegt: „Zit aan mijn rechterhand!” "
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door ZWP »

Valcke schreef:
ZWP schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/promoven ... -1.1625926

"Je mag de Psalmen christologisch uitleggen, maar niet te snel, antwoordde hij prof. Kater. „Dat doet het Nieuwe Testament ook niet. Paulus integreert Psalm 110 in het veel bredere kader van het Koninkrijk van God.” "
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet begrijp omdat overal waar de Psalm in het NT geciteerd wordt, er een directe toepassing gemaakt wordt op Christus / de Messias. Dat gebeurt ook in 1 Kor. 15:25 waar dr. De Boer vermoedelijk op doelt. Of ik moet hier iets over het hoofd zien, wat natuurlijk kan, maar dan verneem ik dat graag.

Nieuwe artikel van dr. De Boer:
"In 1 Korinthe 15:24-28 zet Paulus uiteen hoe God en Christus samen het Koninkrijk realiseren. Als laatste onderschikt de Zoon zich aan Hem, Die alles aan de Zoon heeft onderworpen. Dan treedt de Zoon terug in de schaduw van de Vader, opdat God zal zijn alles en in allen."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Herman »

ZWP schreef:En weer een artikel: https://www.rd.nl/opinie/gods-koninkrij ... -1.1631132

"Jezus is de eerste die Psalm 110:1 Messiaans leest. Hij identificeert Zich met de Heere tot Wie de Heere zegt: „Zit aan mijn rechterhand!” "
Bedankt voor het delen. Dit werpt wel wat extra licht op een aantal vragen die ik n.a.v. het grasduinen in zijn proefschrift overhield.
Plaats reactie