Separeren

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

Isala schreef:Ik verbaas mij er over dat veel topics uiteindelijk steeds weer uitkomen bij dit ene onderwerp.
ik vermoed dat dit nog vele jaren door zal blijven gaan...
Elke generatie zal zich het Evangelie eigen moeten maken. Het absolute genadekarakter van de blijde boodschap ontdekken is de grootste bevrijding die er is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Separeren

Bericht door -DIA- »

Als ik het goed zie, en ik kijk nogal eens wat rondom me heen dan hoeven we geen vreemden te zijn in het kerkelijk Jeruzalem.
Wat ik dan opmerk ik een groot gebrek aan separatie.
De separatie doet twee dingen: Het sluit in, of buiten. Niet degene die separeert, maar de hoorder moet de separatie bij zichzelf toepassen. Ofwel beter gezegd: Het werk van Gods Geest in het hart van de hoorder. Vandaar ook dat de oude preken een "toepassing" hadden.
In nieuwere preken is de toepassing vaak in de preek verweven.
Een scherpe separatie, is voor velen (eigenlijk voor allen die niet ontdekt willen worden), een steen des aanstoots. We kunnen dat allen wel weten, dacht ik.

Nu is een mens van zichzelf een wezen dat zich heeft afgekeerd van God.
In de separatie zal de mens van nature altijd wel iets zoeken waaruit zou blijken dat het met hem nog wel meevalt.
Toch zou de separatie, als die goed wordt toegepast, en als God erin meekomt, en de mens eerlijk wordt gemaakt,
wat hij van nature niet is, moeten kunnen besluiten (bij licht van Boven) of het waarlijk wèl met de mens is.
Een separerende prediking is een ontdekkende prediking, dat openbaar maakt wat wij voor onszelf en anderen
vaak proberen te bedekken. Ontdekken is van de dekking ontdoen.
Er mensen die een ontdekkende preek schuwen, bang voor zelfonderzoek.
En er zijn ook mensen die wel zeggen dat een ontdekking (separatie) niet scherp genoeg kan zijn.
Het is maar hoe we er zelf tegenaan kijken. Als we van onszelf nog een beetje goed denken, zal een scherpe
separerende preek wellicht wel wat ongemak veroorzaken. We willen immers van nature niet ontdekt worden?

Toch is ontdekking juist zo nodig, als we er achter zijn gekomen wat de mens is: Een zichzelf bedoelend mens en een
hater van God en zijn naaste, ontdekt aan de gescheiden staat tussen God en de zondaar.
Dan moet ik buigen en dat hoeven we niet allereerst voor de mensen te doen, maar dat moet ons wel in de
binnenkamer brengen met een ernstig zelfonderzoek. Daarvoor is de separerende prediking zo nodig.
Een niet-separerende preek, dat geeft een rustig leven. Een separerende preek moet ons als het ware overal
uitstoten waar wij op niet houdbare gronden een grond van proberen te maken.
Ik denk dat we hier de zin hebben wat separatie is, en tegelijk wat de kwaal van onze tijd is. En die kwaal
treft ons allen als we niet ontdekt / verklaard worden. Dan komen we in vreemde wegen, en gaan we dwalen.
Hoevelen weten niet wat een separerende preek is? Dat zegt al veel van onze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Separeren

Bericht door Isala »

Herman schreef:Elke generatie zal zich het Evangelie eigen moeten maken. Het absolute genadekarakter van de blijde boodschap ontdekken is de grootste bevrijding die er is.
Dat ben ik met je eens, dus dat was niet wat ik bedoelde.
Het valt mij op dat ongeacht het onderwerp, er toch steeds op dit punt uitgekomen wordt.
Daarmee zeg ik niets over de waarde of inhoud, het viel me op.
Hora est!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Separeren

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Aan het Evangelie gaat de Wet vooraf. De afsnijding gaat voor aan de inlijving. Dat is Bijbels. Als een geheel verloren zondaar, daar heeft Christus waarde voor. Ja dat klinkt voorwaardelijk, wellicht is dat het ook. Maar in een weg van recht en buigen onder dat recht komt God aan Zijn eer en de zondaar aan de zaligheid.

Maar goed hier denken mensen onderling verdeeld over.
[1] Ik vraag me af of je tweede zin bijbels is. Volgens mij niet bijbels in die zin dat deze beelden ook zo in de schrift voorkomen, dat je ze kunt aandragen binnen het vraagstuk van het aanzeggen van wet en evangelie aan hoorders.

[2] Afijn. Volgens jou doet het er niet zo toe. Dat maak ik uit je woorden 'maar goed' op. Dat lijkt me tegenstrijdig met de inhoud van je zwart-witte opmerkingen.

[3] Het is er mij wél aan gelegen dat een juiste eenheid van oordeel en genade wordt gehanteerd. En over dit aangelegen punt zeg ik dan. Het Evangelie is niet voorwaardelijk, maar er is wel een weg waardoor dat geleerd wordt.
[1] Opmerkelijk dat je de zin "de afsnijding gaat voor aan de inlijving" onder vraagtekens zet. Je noemt het zelfs niet Bijbels. Ik vind dat nogal wat, aangezien het juist volkomen grond heeft in de Schrift. Nee wellicht niet in de termen, maar de zaak wel.
[2] Op dit punt trek je een conclusie waarin ik mij niet herken. Je hangt een interpretatie aan mijn woorden en die stel je (zo het lijkt) normatief. Geenszins is dit een onbelangrijk punt. Het 'maar goed' slaat op de (vele) reeds eerdere gesprekken over ditzelfde thema. We hoeven toch niet telkens dezelfde rotonde te nemen of wel? Daarnaast spreek je over zwart-wit opmerkingen; jammer, want dan zijn ze in geen geval.
[3] Leuke omschrijving, maar wat je bedoeld is mij een raadsel. En dan doel op de eerste regel over 'oordeel en genade' en dat in een 'juiste eenheid'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

Ik tracht je enigszins te begrijpen. Maar dat lukt dus niet. Ik meen dat je bekend bent met I. Kievit. Die is in zijn leven almeer gaan benadrukken (en daarin heeft hij ook een ontwikkeling doorgemaakt - denk ik) dat je bijbelse bevinding ook met de bijbelse uitdrukkingen moet uitleggen. Dan zijn afsnijding en inlijving niet de juiste termen omdat die voornamelijk met het volk Israel hebben te maken en hun plaats binnen de volkeren én nagenoeg alleen gaan over het definitieve oordeel. Denk maar aan de wijnstok en de ranken. De afgehouwen takken worden in het vuur geworpen. Dan is er wel afsnijding.

Met een eenheid in oordeel en genade bedoel ik niet meer te zeggen, dat je het één niet mag benadrukken ten koste van het andere, of het één laten liggen en het andere niet noemen. Dus bij elkaar houden. Een laten zijn.

Het tweede punt wilde ik laten rusten. De verduidelijking is helder.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Separeren

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Ik tracht je enigszins te begrijpen. Maar dat lukt dus niet. Ik meen dat je bekend bent met I. Kievit. Die is in zijn leven almeer gaan benadrukken (en daarin heeft hij ook een ontwikkeling doorgemaakt - denk ik) dat je bijbelse bevinding ook met de bijbelse uitdrukkingen moet uitleggen. Dan zijn afsnijding en inlijving niet de juiste termen omdat die voornamelijk met het volk Israel hebben te maken en hun plaats binnen de volkeren én nagenoeg alleen gaan over het definitieve oordeel. Denk maar aan de wijnstok en de ranken. De afgehouwen takken worden in het vuur geworpen. Dan is er wel afsnijding.

Met een eenheid in oordeel en genade bedoel ik niet meer te zeggen, dat je het één niet mag benadrukken ten koste van het andere, of het één laten liggen en het andere niet noemen. Dus bij elkaar houden. Een laten zijn.

Het tweede punt wilde ik laten rusten. De verduidelijking is helder.
Ik kan je volgen, alleen vind ik het te ver gaan. Als iets Bijbelse te gronden is, mag daar best een ander naampje aan gegeven worden. Al is het alleen maar ter verduidelijking.
Oordeel en genade komen samen in Christus, dat is waar. Alleen scheiden deze twee begrippen in Christus eveneens van elkaar. En daar hebben we in eerste instantie mee te doen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separeren

Bericht door Geytenbeekje »

Maar is een niet-separende preek an sich onjuist ?
Je hebt dominees die zo preken dat het lijkt alsof de hele gemeente als zalig zien maar toch Bijbels preken
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Separeren

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Maar soms lijkt dit wel door te klinken in de prediking terwijl de boodschap niet onBijbels is.
Een oproep van bekering wel maar dan meer in het algemeen dan dat je voelt dat het persoonlijk is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Maar soms lijkt dit wel door te klinken in de prediking terwijl de boodschap niet onBijbels is.
Een oproep van bekering wel maar dan meer in het algemeen dan dat je voelt dat het persoonlijk is.
Dan laatste is inderdaad niet goed of niet fout. De Heere Jezus sprak in gelijkenissen, zodat er onderscheid zou vallen tussen hen die de woorden horen en doen en diegenen die het allemaal links lieten liggen. Dus een niet gespecificeerde oproep tot bekering is niet fout. Maar een persoonlijke spits is beter, omdat het hart van een mens niet zo makkelijke te bekeren is.
De kracht zit meen ik, in een juiste afwisseling en dosering.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Separeren

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Ik vraag me af of dit echt onbijbels is, ik bedoel niet dat er geen twee soorten mensen in de kerk zitten, maar Paulus' brieven spreken ook vanuit het oordeel der liefde.
Hoe moet je dat zien dan, hij gaat wel in op de misstanden en noemt dingen die niet samen kunnen gaan met het dienen van God, ook dat hij sommige aan de satan overgegeven heeft, toch begint hij de korinthebrief met:
1 PAULUS, een geroepen apostel van JEZUS CHRISTUS door den wil Gods, en Sósthenes, de broeder,
2 Aan de gemeente Gods die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles zijt rijk geworden in Hem, in alle rede en alle kennis,
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan geen gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus;
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Separeren

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:
Herman schreef:Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Ik vraag me af of dit echt onbijbels is, ik bedoel niet dat er geen twee soorten mensen in de kerk zitten, maar Paulus' brieven spreken ook vanuit het oordeel der liefde.
Hoe moet je dat zien dan, hij gaat wel in op de misstanden en noemt dingen die niet samen kunnen gaan met het dienen van God, ook dat hij sommige aan de satan overgegeven heeft, toch begint hij de korinthebrief met:
1 PAULUS, een geroepen apostel van JEZUS CHRISTUS door den wil Gods, en Sósthenes, de broeder,
2 Aan de gemeente Gods die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles zijt rijk geworden in Hem, in alle rede en alle kennis,
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan geen gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus;
Hij spreekt hier de geheiligden in Christus aan. De mens buiten Christus is niet geheiligd in Christus.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Separeren

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Ik vraag me af of dit echt onbijbels is, ik bedoel niet dat er geen twee soorten mensen in de kerk zitten, maar Paulus' brieven spreken ook vanuit het oordeel der liefde.
Hoe moet je dat zien dan, hij gaat wel in op de misstanden en noemt dingen die niet samen kunnen gaan met het dienen van God, ook dat hij sommige aan de satan overgegeven heeft, toch begint hij de korinthebrief met:
1 PAULUS, een geroepen apostel van JEZUS CHRISTUS door den wil Gods, en Sósthenes, de broeder,
2 Aan de gemeente Gods die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles zijt rijk geworden in Hem, in alle rede en alle kennis,
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan geen gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus;
Hij spreekt hier de geheiligden in Christus aan. De mens buiten Christus is niet geheiligd in Christus.
Hij spreekt de hele gemeente in Korinthe aan, een gemeente, Paulus weet net als de dominees nu niet wie er wel of wie er niet echt geloofd. Hij spreekt uit het oordeel der liefde de hele gemeente zo aan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Separeren

Bericht door Isala »

De studiebijbel legt het kernachtig uit:
"Paulus begint de brief aan de gemeente van Korinthe met de gebruikelijke briefaanhef.
Naar de vorm is dit een klassieke briefaanhef, maar de inhoud is echter door het geloof in de Heere Jezus bepaald".

Dan ligt daar gelijk een onderscheid.
Hora est!
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Separeren

Bericht door Susan »

samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Het woord bijbels kan zowel slaan op de inhoud van de preek als op de gehanteerde principes bij het maken van de preek.

De gehele gemeente als zalig bezien is een onbijbels principe.
Ik vraag me af of dit echt onbijbels is, ik bedoel niet dat er geen twee soorten mensen in de kerk zitten, maar Paulus' brieven spreken ook vanuit het oordeel der liefde.
Hoe moet je dat zien dan, hij gaat wel in op de misstanden en noemt dingen die niet samen kunnen gaan met het dienen van God, ook dat hij sommige aan de satan overgegeven heeft, toch begint hij de korinthebrief met:
1 PAULUS, een geroepen apostel van JEZUS CHRISTUS door den wil Gods, en Sósthenes, de broeder,
2 Aan de gemeente Gods die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepen heiligen, met allen die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:
3 Genade zij u en vrede van God onzen Vader en den Heere Jezus Christus.
4 Ik dank mijn God allen tijd over u vanwege de genade Gods, die u gegeven is in Christus Jezus;
5 Dat gij in alles zijt rijk geworden in Hem, in alle rede en alle kennis,
6 Gelijk de getuigenis van Christus bevestigd is onder u;
7 Alzo dat het u aan geen gave ontbreekt, verwachtende de openbaring van onzen Heere Jezus Christus;
Hij spreekt hier de geheiligden in Christus aan. De mens buiten Christus is niet geheiligd in Christus.
Hij spreekt de hele gemeente in Korinthe aan, een gemeente, Paulus weet net als de dominees nu niet wie er wel of wie er niet echt geloofd. Hij spreekt uit het oordeel der liefde de hele gemeente zo aan.
Ik denk dat het hier om geheiligden in Christus gaat. Geroepen heiligen.

Iemand die niet geroepen is uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht is nog in de duisternis en wordt nergens in de Bijbel een geheiligde in Christus genoemd. Het woord ecclesia in deze tekst - betekent diegenen die "uit de wereld werden geroepen". Zij zijn de gemeente van Christus en vormen Zijn lichaam. Zij zijn door God niet alleen uiterlijk maar ook innerlijk door de Heilige Geest geroepen. Het zijn de schapen waar Jezus het over heeft: "Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder."
Plaats reactie