Vakantie

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

Op zondag maak je toch ook eten klaar evt voor het gezin.
Maak er geen punt van zou ik zeggen, de doven doe je een erg plezier mee.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:
Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
En doet hij dat gratis en voor niets? Of ligt er op maandag een keurige rekening klaar? Al dan wel of niet voor een "vriendenprijsje"?

Jantje er zijn wel degelijk mensen die geen vrijheid voelen om op zondag gebruik te maken van een hotel. Of wat dan ook. Of het zelfs afwijzen omdat je een ander voor je laat werken.

Het feit of ger gem ds en andere gergem_ers er geen of wel moeite mee hebben is uiteraard geen eindconclusie of iets wel of niet geoorloofd is.
Hij zal wel een leuk bedrag ervoor krijgen, schat ik zo in.

Ik weet dat het waar is, maar het is net in welke situatie of je je bevindt. Ik zou in ieder geval niet in een hotel boeken ergens in Parijs en op zondag eten in het restaurant wat erbij zit en waar ook de hotelgasten all inclusive mogen eten. Dat vind ik niet geoorloofd.

Volgens mij ging de vraag over een gewoon hotel waar s avonds een diner wordt geserveerd.
Overigens die rekening van hotel Irene zou dat alleen de kosten zijn van eten. Of ook personele kosten? En nee, ik heb er geen problemen mee.


Wanneer jij in Rome had gewoond of als handelaar op weg was naar Rome ten tijden dat daar de eerste christen gemeenten waren. En jij was een (christen) romein of christen uit de heiden. Hoe zou jouw zondag er dan uit hebben gezien? Waar zou je hebben overnacht. Hebben gegeten? En had je dan een gewetensconflict gehad? En was jij dan daarin de enige geweest? En hadden jullie dan geen vraag hierover aan bijvoorbeeld apostel Paulus gesteld, waar je tenslotte wel kwam met vragen bijvoobeeld omtrent het huwelijk?

We gaan ervan uit dat je geen slaaf was. En dus gebruik maakte van de openbare sanitaire voorzieningen. (Neem aan dat die iedere dag door slaven gereinigd werden, en brengt dus al de volgende vraag naar boven. Wanneer je een strikte sabbats opvatting hebt en op een camping logeert in een vakantie :oO ) En handelde op de markt. Etc.
En dat er 's ochtends voor zonsopgang op zondag bij de rivier de Tiber een samenkomst was. Je had
nog geen koelkast. Dus was afhankelijk van verse producten... Brood was nog niet met langer vershoud ingrediënten bewerkt. Dus een brood was na een aantal uren uitgedroogd. En de volgende dag zo hard dat je voortaan niet meer naar een iets wat voor een tandarts doorging heen hoefde...
Of
Stel dat je in Paulus zijn sandalen stond. En zag hoe de eerste christenen de zondag invulde.... waar ze verbleven. Waar ze aten etc. Wanneer was daar dan de behoefte geweest om daar onderwijs in te geven?
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Gehandicapten hebben 27/7 zorg nodig, dus ook zondag.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vakantie

Bericht door refo »

Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
Wij hebben regelmatig dovendiensten, ik denk wel een vier maal per jaar. Daar zijn geen hotels voor nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
HersteldHervormd
Berichten: 5938
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef:Hier stond een post die in een quoot van mij in volgende post ook staat. Maar kan het op een of andere manier niet herstellen...
Dus een broodje bij de Hema op zondag halen is geen probleem? Anders loop je met een lege maag? En dan bedoel ik niet in een noodgeval...
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

HersteldHervormd schreef:
Lilian1975 schreef:Hier stond een post die in een quoot van mij in volgende post ook staat. Maar kan het op een of andere manier niet herstellen...
Dus een broodje bij de Hema op zondag halen is geen probleem? Anders loop je met een lege maag? En dan bedoel ik niet in een noodgeval...


We hebben hier niet de noodzaak om perse op zondag je brood te moeten halen. En anders kan je nog bij je buren terecht Dus dan zou ik het persoonlijk niet doen. Er is eten genoeg in huis of omgeving. En dus kan je met een gevulde maag weg. Maar mocht er geen kruimel brood in huis zijn. En je al twee dagen geen eten hebben en er niemand anders is om je te helpen is het misschien wat anders...
Tegelijkertijd is het relatief. Vele christenen uit andere landen ervaren hier geen probleem. En ook in de tijd van Paulus werd hier geen probleem in ervaren...
Maar het ging over het hotel.
Doortrekkend naar hotel. ik zou gewoon een broodje van het hotel eten. Ik ben daar te gast. En dat brood ligt er toch al. En mijzelf verplaatsend in de tijd van Paulus.... ook. Maar wat ik niet zou doen zoveel vragen van de herbergier waardoor hij niet meer in de mogelijkheid is om naar de kerk te gaan. M.a.w. het gaat niet om het ceremoniële aspect maar om het doel van de rustdag. Wanneer ik flsuwvallend de dag door kom omdat het zondag is en ik niet zou mogen eten bij mijn gastheer.... gaat er weinig aantrekkelijks uit voor die gastheer om ook de Heere te dienen.


Net zo goed dat ik op een camping gewoon gebruik maak van het sanitair op zondag wat echt meer malen per dag gereinigd wordt om onfrisse toestanden te voorkomen. Aangezien er al snel 100 mensen per dag gebruik van maken. Alhoewel daarvoor wel een schoonmaakster voor aan de slag moet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
Wij hebben regelmatig dovendiensten, ik denk wel een vier maal per jaar. Daar zijn geen hotels voor nodig.
Op zondag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vakantie

Bericht door helma »

Vrienden van mijn zoon gingen naar een Oostblokland. Ze kwamen zaterdags laat aan. De supermarkten waren dicht. Ze hadden geen extra eten bij zich.
Wat nu? Naar de supermarkt op zondag? Daar voelden ze zich niet goed bij.
Ze besloten het in gebed te brengen. Bij de kerk werden ze door mensen meegevraagd op het eten. Ze waren blij verrast! Gebedsverhoring! Ze hoefden niet naar de supermarkt.
Ze reden achter het gezin aan en stopten bij een restaurantje....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vakantie

Bericht door Jantje »

helma schreef:Vrienden van mijn zoon gingen naar een Oostblokland. Ze kwamen zaterdags laat aan. De supermarkten waren dicht. Ze hadden geen extra eten bij zich.
Wat nu? Naar de supermarkt op zondag? Daar voelden ze zich niet goed bij.
Ze besloten het in gebed te brengen. Bij de kerk werden ze door mensen meegevraagd op het eten. Ze waren blij verrast! Gebedsverhoring! Ze hoefden niet naar de supermarkt.
Ze reden achter het gezin aan en stopten bij een restaurantje....
Het lijkt wel een verhaal uit een boekje. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vakantie

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:Vrienden van mijn zoon gingen naar een Oostblokland. Ze kwamen zaterdags laat aan. De supermarkten waren dicht. Ze hadden geen extra eten bij zich.
Wat nu? Naar de supermarkt op zondag? Daar voelden ze zich niet goed bij.
Ze besloten het in gebed te brengen. Bij de kerk werden ze door mensen meegevraagd op het eten. Ze waren blij verrast! Gebedsverhoring! Ze hoefden niet naar de supermarkt.
Ze reden achter het gezin aan en stopten bij een restaurantje....
Haha. Mooi. Heerlijke anekdote. Vast lekker gegeten. :)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vakantie

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Lilian1975 schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
En doet hij dat gratis en voor niets? Of ligt er op maandag een keurige rekening klaar? Al dan wel of niet voor een "vriendenprijsje"?

Jantje er zijn wel degelijk mensen die geen vrijheid voelen om op zondag gebruik te maken van een hotel. Of wat dan ook. Of het zelfs afwijzen omdat je een ander voor je laat werken.

Het feit of ger gem ds en andere gergem_ers er geen of wel moeite mee hebben is uiteraard geen eindconclusie of iets wel of niet geoorloofd is.
Hij zal wel een leuk bedrag ervoor krijgen, schat ik zo in.

Ik weet dat het waar is, maar het is net in welke situatie of je je bevindt. Ik zou in ieder geval niet in een hotel boeken ergens in Parijs en op zondag eten in het restaurant wat erbij zit en waar ook de hotelgasten all inclusive mogen eten. Dat vind ik niet geoorloofd.
En waarom wel in hotel Irene en niet in een Parijs' hotel? Ik zie nog niet helemaal waar het verschil in zit.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef:Vrienden van mijn zoon gingen naar een Oostblokland. Ze kwamen zaterdags laat aan. De supermarkten waren dicht. Ze hadden geen extra eten bij zich.
Wat nu? Naar de supermarkt op zondag? Daar voelden ze zich niet goed bij.
Ze besloten het in gebed te brengen. Bij de kerk werden ze door mensen meegevraagd op het eten. Ze waren blij verrast! Gebedsverhoring! Ze hoefden niet naar de supermarkt.
Ze reden achter het gezin aan en stopten bij een restaurantje....
:)
Dat bedoel ik nu. Relatief...
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vakantie

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
Wij hebben regelmatig dovendiensten, ik denk wel een vier maal per jaar. Daar zijn geen hotels voor nodig.
Op zondag?
Jep. En ook diensten voor minder begaafden. Op zondag in de CGK alhier. En naar ik weet niet inclusief hotelovernachting all inclusieve...

En in een eerdere woonplaats in mijn eigen gemeente idem.
Gewoon met auto's en begeleiding naar de kerk. Vanuit huis of tehuis.

En zou je nog eens in kunnen gaan op de fictieve Jantje in Rome ten tijde van apostel Paulus?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Ik vind het wel een thema.

Het voornaamste is mijns inziens, dat de zondag een feestdag is. Dus dat het personeel niet hoeft te werken om schoon te maken, vind ik een goed getuigenis. Maar christenen die in een hoekje droog brood eten ter gelegenheid van de opstanding van Jezus laten mijns inziens ergens iets niet helemaal goed in evenwicht. De gastheren zijn je graag van dienst en beledig je door zo'n actie. Misschien dat ze zich er in kunnen verplaatsen, als je het uitlegt, maar aardig is het niet.

Ik denk dat het vele malen beter is om het personeel een gezegende zondag te wensen en je maaltijd in dankbaarheid te aanvaarden, dan je af te sluiten van de wereld en een naargeestige indruk te wekken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vakantie

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:Éénmaal per jaar, begin april, houd de gemeente alhier Dovendiensten (i.s.m. met Dovenzorg der Gereformeerde Gemeenten). De dove vrienden en vriendinnen verblijven dan in hotel Irene, eveneens alhier gevestigd. Ook de predikant die deze dag voorgaat (dit zijn om de beurt de predikanten W. Harinck, W.J. Karels en M. Karens; dit jaar is ds. W.J. Karels aan de beurt) verblijven dan in dit hotel. De eigenaar, die ook lid is van de gemeente, verzorgt voor al deze mensen (ik verwacht toch wel minimaal 40 tot 50 personen) het ontbijt, de lunch en het diner. En ik heb nog nooit één iemand gehoord die hiertegen bezwaar had.
Wij hebben regelmatig dovendiensten, ik denk wel een vier maal per jaar. Daar zijn geen hotels voor nodig.
Op zondag?
Nee, natuurlijk niet. Die zijn altijd op zaterdagmiddag.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie