Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

Arja schreef:De psalmen zijn niet los te koppelen van David zelf. Heel het leven van David wees heen naar de Messias.
Dat klopt, maar in Psalm 110:1 onderscheidt David zichzelf van 'mijn Heere'. Waaruit blijkt dat David en 'mijn Heere' niet dezelfde persoon zijn. Wat ook blijkt uit wat de Heere Jezus hierover zegt: 'Hoe noemt David Hem (de Zoon van David) dan 'Mijn Heere'?
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 jan 2020, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:Dat het Hebreeuws van Psalm 110 moeilijk te vertalen is, zal overigens niemand ontkennen.
Toch vind ik opmerkelijk dat een moderne Joodse (!) vertaling aanzienlijk dichter bij de SV staat dan de vertaling door ds. De Boer (waarbij ik alleen de passages ken die in het RD genoemd worden:

vs. 3a:
SV: "Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilige sieradiën"
Joodse vertaling (Tanakh 1999): "Your people come forward willingly on your day of battle"
Ds. De Boer: "Jouw volk is loyaal aan jou op dag van jouw aanstelling"

vs. 4b:
SV: "Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizédek."
Joodse vertaling (Tanakh 1999): "You are a priest forever, a rightful king by My decree"
met voetnoot bij de laatste passage: "Or: after the manner of Melchizedek."
Ds. De Boer: "Jij bent priester in eeuwigheid naar mijn woord, loyale koning."

O.a. 'rightful' heeft toch een andere en veel diepere dimensie dan 'loyaal'. Dat geldt ook voor de rest van de tekst.

Nogmaals: de Joodse vertaling staat duidelijk dichter bij de SV dan de vertaling van ds. De Boer.
Ik hoorde een preek waarin de predikant zei dat de Joden in feite niet goed raad weten met deze psalm, waar over drie ambten wordt gesproken. Daarom is een woordje door de joden met opzet veranderd, anders zouden ze moeten erkennen dat dit op de Christus zag...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

-DIA- schreef:Ik hoorde een preek waarin de predikant zei dat de Joden in feite niet goed raad weten met deze psalm, waar over drie ambten wordt gesproken. Daarom is een woordje door de joden met opzet veranderd, anders zouden ze moeten erkennen dat dit op de Christus zag...
Ik denk dat dit voor Psalm 110 niet klopt, maar mocht je toch weten om welk woord het gaat, dan hoor ik dat graag.
(Voor Psalm 22 is er wél een woord dat inderdaad gewijzigd is.)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

De Matthew Henry zegt toch al genoeg ?
Daar word ook enkel de lijn doorgetrokken nar Christus
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
Arja schreef:De psalmen zijn niet los te koppelen van David zelf. Heel het leven van David wees heen naar de Messias.
Dat klopt, maar in Psalm 110:1 onderscheidt David zichzelf van 'mijn Heere'. Waaruit blijkt dat David en 'mijn Heere' niet dezelfde persoon zijn. Wat ook blijkt uit wat de Heere Jezus hierover zegt: 'Hoe noemt David Hem (de Zoon van David) dan 'Mijn Heere'?
De Talmoed verwijst naar psalm 110 bij de bespreking van Zacharia 4:14 - "Toen zeide Hij: Deze zijn de twee olietakken, welke voor den Heere der ganse aarde staan." - en legt dan uit: "Hiermee bedoelden we Aaron en de Messias, en ik weet niet voor welke van de twee ik de voorkeur heb. ”[Avôth, Rabbi Nathan, hfst. 34]

Daarbij: wanneer zat David aan Gods rechterhand? Hoe kan David voor altijd een 'priester in de orde van Melchizedek zijn als hij niet meer leeft? Zou het verwijzen naar een herrezen David? Hoe dan ook, zelfs als het naar David zou verwijzen, zou het nog steeds automatisch naar de Messias verwijzen, omdat de Messias net als David zal zijn. David is een profetisch prototype van Messias. (zie mijn eerdere bericht)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:andere les uit de psalmen

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-p-d ... -1.1624718

Vind dit wel een opmerkelijk geluid, maar ben er sinds ik met regelmaat CGK BHP kerk, achter gekomen dat ik wel heel veel vergeestelijking in m'n Eigen gemeente hoor, waar mijn vraagtekens alleen maar groter bij worden.
Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.
Kan je geen ingezonden stuk in het RD zetten? Ik ben zeer benieuwd wat ds. De Boer hierop antwoordt, hij is niet iemand die zomaar wat roept.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:andere les uit de psalmen

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-p-d ... -1.1624718

Vind dit wel een opmerkelijk geluid, maar ben er sinds ik met regelmaat CGK BHP kerk, achter gekomen dat ik wel heel veel vergeestelijking in m'n Eigen gemeente hoor, waar mijn vraagtekens alleen maar groter bij worden.
Toch een korte reactie op dit artikel (interview ds. C.P. de Boer naar aanleiding van zijn promotie). Met één woord: zéér teleurstellend.
Kan je geen ingezonden stuk in het RD zetten? Ik ben zeer benieuwd wat ds. De Boer hierop antwoordt, hij is niet iemand die zomaar wat roept.
Een Opiniestuk lijkt mij meer iets voor dr. P. De Vries of iemand anders. Ik ben zelf niet voldoende thuis in de primaire Joodse literatuur; ik vond wel diverse verwijzingen vanuit secundaire bronnen. Ik vind het heel mooi hoe Arja direct uit de Talmoed weet te citeren.

Ik vrees dat ds. De Boer tijdens zijn promotiestudie toch sterk beïnvloed is door moderne commentaren en wetenschappers. Onder deze wetenschappers is het een evidente zaak dat het hele Oude Testament, en dus ook alle psalmen, een letterlijke betekenis heeft die los staat van de messiaanse verwachting. Ds. De Boer poneert dit nu ook voor Psalm 110.

Ik zie de invloed van het moderne denken ook in zijn vertaling waarbij hij rechtvaardigheid/gerechtigheid versmalt tot 'loyaliteit'. Anderen kiezen voor 'integriteit' of iets dergelijks. Terwijl 'gerechtigheid' juist een heel breed en diepgaand begrip is met vele schakeringen, ook in het Hebreeuws.

Nogmaals: ik denk dat dit meer iets is voor dr. De Vries (of een ander).
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Herman »

Zulke opmerkingen zijn toch heel voorbarig als we zijn onderbouwing niet kennen? En wat is het onderliggende probleem om eerst een letterlijke lezing te onderzoeken? Dat lijkt me nu juist te taak van de wetenschap om daar helderheid in te geven. En het gaat hier om een promotie en niet om een bijbels exegetisch handboek voor de gemeente.

Ik ben namelijk van hetzelfde gevoelen als Tiberius, namelijk dat deze ds. niet zomaar wat roept.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Zulke opmerkingen zijn toch heel voorbarig als we zijn onderbouwing niet kennen? En wat is het onderliggende probleem om eerst een letterlijke lezing te onderzoeken? Dat lijkt me nu juist te taak van de wetenschap om daar helderheid in te geven. En het gaat hier om een promotie en niet om een bijbels exegetisch handboek voor de gemeente.

Ik ben namelijk van hetzelfde gevoelen als Tiberius, namelijk dat deze ds. niet zomaar wat roept.
De conclusie staat wel in een bepaald denkkader, wat typisch het denkkader van deze tijd is, namelijk dat Christus in de oorspronkelijke betekenis van het Oude Testament niet te vinden is... al levert iemand mij een bibliotheek aan onderbouwing, ik zal dat nimmer geloven.

Overigens hoop ik van harte dat het proefschrift evenwichtiger is en ook een andere kant laat zien.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 jan 2020, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

Wat vinden jullie van de uitleg van Matthew Henry, daar hoor ik erg weinig van hier op het forum
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Wat vinden jullie van de uitleg van Matthew Henry, daar hoor ik erg weinig van hier op het forum
Wat ik ervan gelezen heb, kun je veel ervan ook prima zelf bedenken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat vinden jullie van de uitleg van Matthew Henry, daar hoor ik erg weinig van hier op het forum
Wat ik ervan gelezen heb, kun je veel ervan ook prima zelf bedenken.
Is hij daarom niet zo heel erg gewild ?
Ik leerde en leer nog er heel veel van, maar goed ik ben ook niet enorm geschoold, misschien scheelt dat ook wel.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Marck »

Het is leerzaam om Henry hier ook over te lezen. Tenminste mijn ervaring.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Geytenbeekje »

Ronaldus schreef:Het is leerzaam om Henry hier ook over te lezen. Tenminste mijn ervaring.
Ja precies, Henry wordt hier heel weinig genoemd, vind ik wel jammer.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ds. C.P. de Boer en exegese Psalm 110 (RD 16-1-2020) (uit Lessen uit de Psalmen)

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:
Ronaldus schreef:Het is leerzaam om Henry hier ook over te lezen. Tenminste mijn ervaring.
Ja precies, Henry wordt hier heel weinig genoemd, vind ik wel jammer.
C.H. Spurgeon zegt: Elke voorganger zou Matthew Henry ten minste één keer volledig en zorgvuldig moeten doorlezen (in z'n geheel). Ik vind het heel leerzaam om Matthew Henry te lezen. Heldere uitleg.
Plaats reactie